Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 03.04.2013

KW_TAGS

newconnect

NewConnect jest alternatywnym zorganizowanym rynkiem akcji Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, skierowanym głównie do małych i średnich przedsiębiorstw, które nie spełniają kryteriów niezbędnych by wejść na rynek Giełdy Papierów Wartościowych. Jego głównymi zaletami są krótszy czas wejścia na giełdę – w zależności od współpracy ze spółką, oraz od gotowości inwestorów jest to ok 4 miesiące bądź mniej, oraz fakt, że jest to relatywnie prostsze i tańsze – koszt przeprowadzania oferty, oraz przygotowania debiutu wynosi ok 6% wartości emisji. Wprowadzenie akcji do obrotu to 3 tys zł i tyle samo wynosi opłata roczna za notowanie. Opłata ta nie jest pobierana przez pierwszy rok.

NewConnect jest skierowany do przedsiębiorstw które:

  • cechują się nowoczesnością i reprezentują jeden z sektorów gospodarki IT, telekomunikacji, ochrony środowiska, eko-energii, Internetu itp.,
  • są obecne na rynku nie dłużej niż 4 lata,
  • poszukują kapitału od kilkuset tysięcy złotych, do kilkunastu milionów zł.,
  • charakteryzują się wysoką dynamiką wzrostu,
  • ich przewidywalna kapitalizacja wynosi ok 20 mln zł.

Aby wejść na rynek NewConnect przedsiębiorstwo musi spełniać poniższe warunki:

  • mieć podpisaną umowę z Autoryzowanym Doradcą (pomaga on przygotować Dokument Informacyjny, zatwierdza jego zgodność z wymogami, wspiera firmę w przeprowadzeniu oferty, doradza firmie w zakresie funkcjonowania na NewConnect, wspiera spółkę w wypełnianiu obowiązków informacyjnych),
  • posiadać status spółki akcyjnej,
  • nie być w stanie upadłości bądź w trakcie postępowania likwidacyjnego,
  • mieć nieograniczoną zbywalność akcji,
  • sporządzić Dokument Informacyjny (składający się z 6 działów -wstęp, czynniki ryzyka, osoby odpowiedzialne za informacje w DI, dane o eminencie, sprawozdanie finansowe za ostatnie 3 lata działalności, załączniki) lub Prospekt Emisyjny (który jest dość kosztowny).

By wejść na NewConnect przedsiębiorca ma dwie drogi:

  • Poprzez ofertę prywatną – jest to najprostsza i najszybsza opcja, skierowana do maksymalnie 99 inwestorów - odbywa się poprzez przygotowanie przez Autoryzowanego Doradcę krótkiego Dokumentu Informacyjnego, oraz zatwierdzenie go przez niego.
  • Poprzez ofertę publiczną – odbywa się podobnie jak przy wejściu na rynek główny (regulowany). Wymogiem jest przygotowanie prospektu emisyjnego i zatwierdzenie go przez Komisję Nadzoru Finansowego, a w przypadku oferty wartości mniejszej niż 2,5 mln euro przygotowanie memorandum informacyjnego, również zatwierdzonego przez KNF.

Obowiązkami informacyjnymi spółki są:

  • raporty bieżące,
  • raporty kwartalne,
  • audytowane roczne sprawozdanie finansowe.

Zalety takiego finansowania

Umożliwia obecność na rynku publicznym młodym firmom oraz regularną publikację wyników, co zwiększa wiarygodność na rynku w oczach inwestorów a także partnerów binzesowych. Pomaga także w ograniczeniu tzw. luki kapitałowej, w przypadku problemów z uzyskaniem bądź regularnym spłacaniem kredytów inwestycyjnych.

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

czek

Kredyt vs grant – finansowanie inwestycji

Niezależnie czy ubiegamy się o przyznanie kredytu inwestycyjnego, czy grantu, należy...

Obniżenie kosztów w firmie

8 skutecznych sposobów na obniżenie kosztów prowadzenia własnej firmy

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to doskonale zdajesz sobie sprawę, że firma może generować duże koszty. Wydatki na biuro, samochód, reklamę, sprzęt.

Definicje-forex

Pięć najważniejszych pojęć rynku Forex

Ze względu na cechy sprzyjające zyskownym inwestycjom, rynek Forex cieszy się coraz większą popularnością

zdolność kredytowa

Zdolność kredytowa - czym jest i w jak sposób banki ją ustalają?

Osoby, które starały się o kredyt w banku doskonale wiedzą, iż nie jest to takie proste. Poznanie sposobu analizy danych może przedsiębiorcy bardzo pomóc

Miejsce pracy

Pieniądze na nowe miejsce pracy - gdzie po dotacje?

Młodzi przedsiębiorcy mogą uzyskać dotację na utworzenie nowych miejsc pracy z urzędu pracy. Jakie warunki muszą spełnić?

Trzy największe mity dotyczące windykacji - nie taki diabeł straszny?

9 na 10 przedsiębiorstw ma większe lub mniejsze problemy z odzyskiwaniem należności. Obecnie firmy wydają na windykację około 7% wszystkich kosztów

portfel-strategiczny-nieruchomosci

Zarządzanie portfelem nieruchomości – od czego zacząć?

Nieruchomości są jedną z najistotniejszych kategorii inwestycji - generują atrakcyjne, długoterminowe strumienie dochodów i są namacalnym aktywem o...

odsetki-od-kredytu-kalkulator

Jak rozliczać raty i odsetki od kredytu firmowego?

Przedsiębiorcy mogą zaciągnąć kredyt na różne cele, ale jakie ma to konsekwencje i jakie niesie to konsekwencje podatkowe?