Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 19.03.2014

KW_TAGS

Elastyczne techniki zarządzania, to metody pracy uwzględniające konieczność zmienności otoczenia w wyznaczaniu strategii firmy, relacji z Klientami, czy projektów organizacyjnych. Pomagają działać w niepewnych czasach, a jednocześnie odważnie spoglądać w przyszłość. Oto kilka najbardziej inspirujących mnie technik zwinnego zarządzania w organizacjach.

SCRUM - zarządzanie projektem w świecie zmian

Pojęcie zwinności wywodzi się z tematyki zarządzania projektami. Scrum został stworzony przez Kena Schwabera i Jeffa Sutherlanda i jest metodą doskonalenia procesów wytwarzania złożonych konceptualnie produktów. Jego istotą jest ograniczenie zbędnej biurokracji, ale przede wszystkim, stałe angażowanie w rozwój projektu: tak klienta, jak i zespołu. Zespoły scrum-owe to zespoły o wysokim poziomie autonomii i wielofunkcyjne. Nastawione są na zbieranie i dawanie informacji zwrotnych o postępach w stosunku do celów w bardzo krótkich cyklach (dziennych i tygodniowych). Uwzględnia także efekt uczenia się na każdym etapie, przez dokonywanie retrospektywnego przeglądu.

GTD - zarządzanie czasem w XXI wieku?

Jedną z elastycznych metodyk, ale tym razem do zarządzania czasem, jest podejście Davida Allena opisane w książce Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. To co łączy te dwa podejścia, oprócz myślenia projektowego, to elastyczność i systematyczne przeglądanie projektów i spraw do zrobienia. Zwinność u Allena to brak typowych priorytetów, jak np. w koncepcji ABCD Eisenhowera. Wg Allena priorytet ustalany jest tu i teraz, w oparciu o dostępny czas, zasoby, kontekst, ale również posiadaną energię.

Czy można zarządzać bez budżetu?

Zarządzanie bez budżetu, o którym ciekawie pisze prof. A. Blikle:

W firmach gdzie poprzestano na traktowaniu budżetu jako prognozy — a w małych rodzinnych firmach, wiem to z autopsji, dzieje się tak bardzo często — spełnia on dobrze swoją rolę. Jest zarówno busolą wyznaczającą kurs, jak i narzędziem pozwalającym na korektę kursu, gdy zawieją nieprzewidziane wiatry. Problem zaczyna się dopiero wtedy, gdy prognoza budżetowa staje się kontraktem, którego nie można zmienić pomimo zmieniających się oczekiwań i reakcji rynku.

Pamiętam różne historie z organizacji, kiedy to nowi pracownicy nie mogli doprosić się komputerów, bo nie były zaplanowane... Budżetowanie w perspektywie roku to bardzo długi okres czasu, warto pomyśleć o elastycznym podejściu do prognozowania wydatków.

Planowanie scenariuszowe w strategii firmy

Scenario planning (planowanie scenariuszowe) zwinne podejście do zarządzania strategicznego. Zamiast planować naprzód kilka lat, planuje się następny rok, może dwa, ale w oparciu o możliwie prawdopodobne scenariusze rozwoju wydarzeń. Metoda pozwala zadawać sobie odważne pytania na zasadzie "co by było gdyby", np.: gdyby wprowadzono darmowe rozmowy przez telefon komórkowy, ludzie przestaliby korzystać z komunikacji miejskiej, kinomani przestaliby chodzić do kina, ludzie przestaliby jeść ziemniaki, itp. zależnie od branży. Niesamowite narzędzie, które pozwala spojrzeć na teraźniejszość i przyszłość w odważny sposób. Być może stosując tę metodę, firmy takie jak Polaroid, Nokia, lepiej by sobie radziły na rynku:)

 
Maciej Sasin
Trener, Coach
www.maciej-sasin.blogspot.com

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Porażka - uczucie niechciane, czy słusznie?

Każdy przedsiębiorca jej doświadcza, warto zadać sobie pytanie, czy uczucie to musi być destrukcyjną siłą, która zniechęca do dalszej drogi?

Miękkie serce – twarde problemy, zwłaszcza dla kierownika

Wśród przełożonych spotyka się czasem tych bardzo mocno skupionych na celu, którzy ludzi traktują jak jedno z „narzędzi” do realizacji założeń.

Zakup sprzętu AGD

Zanim kupisz sprzęt AGD - kilka porad ekspertów

Przedstawiamy kilka zasad, którymi warto kierować się przy wyborze sprzętu AGD do domu.Poczytaj, i podejmuje samodzielną decyzję.

Rola eventów biznesowych w rozwoju kadry menedżerskiej

Eventy biznesowe są ważnym elementem w rozwoju każdego menedżera. Ich rola jest wręcz trudna do przecenienia.

Coaching - co widzisz, gdy patrzysz?

„Tak długo, jak koncentrujesz się na tym, czego nie masz, czego ci brakuje, będziesz nieszczęśliwy” – tak mi w uszach i sercu wybrzmiało.

Jak ważny jest kontakt wzrokowy w relacjach międzyludzkich?

To właśnie dzięki niemu rozmówca odbiera pozytywnie nas i to co mówimy. Pozwala także stwierdzić czy rozmówca jest szczery w tym co mówi i jak mówi.

Dni wolne od pracy w 2017 roku

W 2017 roku wypada 13 dni wolnych od pracy ustawowo. Sprawdź, który dzień pracodawca musi oddać pracownikowi w innym terminie.

O pracoholizmie i entuzjazmie w pracy [część 2]

Entuzjaści w porównaniu z pracoholikami cechują się wyższym poziomem emocji pozytywnych niż negatywnych oraz przejawiają wysoki poziom zasobów osobistych