Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 19.03.2014

KW_TAGS

Do tego, że biznes potrzebuje zaangażowania pracowników, nie trzeba nikogo przekonywać. Wiele organizacji poszukuje drogi do jej zwiększenia, wierząc, że jest to dobry kierunek do realizacji strategii biznesowej i budowania lojalności Klientów. Oto kilka drogowskazów, które mogą pomóc w zwiększaniu zaangażowania pracowników w cele firmy.

Budowanie zaangażowania pracowników to konieczność, w świecie, w którym o dynamice firmy nadal decydują i będą decydować ludzie. Sukcesy firm, takich jak: Apple, Starbucks, Google, United, Southwest Airlines, Toyota, pokazują, że metody angażowania i dawania zaufania pracownikom jest skuteczna w dłuższym czasie.

Zacznij od zaufania

Stephen M. R. Covey i Greg Link w książce Mądre zaufanie opisują, że energia wielu firm kierowana jest na ok 5% osób, którym potencjalnie nie można zaufać. Zwiększanie angażowania pracowników nie jest możliwe bez zaufania. Autorzy wskazują co należy zrobić, aby zaufanie stało się możliwe:

  1. Trzeba uwierzyć w zaufanie.
  2. Należy zaufać sobie.
  3. Zadeklarować intencje.
  4. Robić to, co zadeklarowaliśmy.
  5. Rozszerzać zaufanie i obejmować nim innych ludzi.

Kiedy wierzymy w zaufanie, ufamy sobie, zaczynamy ufać innym. Nie oznacza to, że mamy ufać bez granic, ale czynić to z rozwagą, a przede wszystkim, unikać uogólnień, np. nikomu nie można ufać lub można ufać każdemu. Zaufanie powinno zawierać w sobie osąd płynący, tak z serca, jak i rozumu, piszą autorzy książki Mądre zaufanie.

Misja, wizja, wartości i strategia organizacji, a zaangażowanie

Zarządzanie oparte o inspirującą dla pracowników misję i wizję firmy, pomaga w zwiększaniu motywacji do działania i współodpowiedzialności za firmę. Kiedy opracujemy do tego mądrą strategię działania, którą pracownicy mogą wprowadzić w życie, jesteśmy blisko celu. Traktujmy kluczowe cele na poważnie i komunikujmy przy każdej sposobności, nie tylko na spotkaniu świąteczno-noworocznym. Jednakże, pracownik nie będzie się utożsamiał ze strategią, jeśli nie będzie dopasowany do stanowiska, które zajmuje, dlatego…

Po pierwsze rekrutacja

Tworzenie zespołu pracowników warto zacząć od efektywnej rekrutacji, czyli wyboru osób, które będą traktowały swoją pracę, nie jak robotę, do której trzeba przyjść, ale jak pracę, która jest ważną częścią ich życia. Połącz cele firmy, wykonywanej na stanowisku pracy i zdolności pracownika. Dopasuj osobowość, charakter i zainteresowania, a przede wszystkim, zdolności pracownika, do specyfiki wykonywanej pracy. Ludzie, którzy lubią swoją pracę, nawet jeśli innym wydaje się ona nudna, trudna i ciężka, dają od siebie więcej.

Wyznaczaj realistyczne cele

Kiedy posiadasz już odpowiednich pracowników, przekaż im jasne i realne cele, które będą powiązane ze strategią organizacji. Warto zaangażować ich do wyznaczania celów do osiągnięcia, co zwiększy ich możliwość wpływu i ograniczy negatywny wpływ nierealnych lub niezrozumiałych planów, które zabiją motywację już na początku.

Wprowadzaj zmiany z rozwagą

Wprowadzanie zmian jest jednym z momentów, w których bez aktywnego udziału pracowników prawie nic nie będzie możliwe. Brak informowania i uzasadnienia dla zmian, nieuwzględnianie opinii zespołów, ukrywanie intencji, powoduje zamęt i spadek zaufania do managerów i firmy jako całości.

Przekaż odpowiedzialność pracownikom

Danie większego wpływu pracownikom na wykonywanie zadań nie zwalania managerów z odpowiedzialności za zarządzany obszar, a jednocześnie, przekazanie większej decyzyjności w ich ręce, przyczynia się do zwiększenia motywacji pracowników. Ludzie, którzy mają poczucie odpowiedzialności, bardziej angażują się w zlecone im zadania i dążą do tego, aby nie zawieść pokładanego w nich zaufania.

Pozwól współtworzyć miejsce pracy

Możliwość wpływu na sposób wykonania swojej pracy, przyczynia się do zwiększania utożsamienia się ze swoją rolą. Pracownicy mają świetne pomysły, jeśli chodzi o sposób wykonywania swojej pracy i nie tylko, ponieważ to oni są najbliżej: Klienta, procesu, wyzwań z jakimi się spotykają na co dzień.

Zgodnie z ideą uczenia się organizacyjnego, Petera Senge’a, czy strategią KAIZEN, warto mobilizować pracowników do refleksji nad codziennymi działaniami. Uczenie się organizacji, nawet metodą małych kroczków, to droga do zwiększania zaangażowania pracowników każdego dnia. Przyczynia się do kreowania nowych pomysłów, usprawnień, ale również do otwartości na eksperymentowanie.

Na przykład w Google: pracownicy mogą wykorzystywać 20% swojej pracy na działania inne, niż standardowe obowiązki. Inne, czyli ciekawe dla pracownika, a jednocześnie, być może przyniosą ciekawe rozwiązania dla firmy. Na dziale produkcyjnym w firmie MAN stworzono miejsce do testowania usprawnień, przed ich wdrożeniem. W niektórych firmach jako formę nagrody za dobre wyniki oferuje się pracownikom... wolny czas na przemyślenia, usprawnienia swojej pracy, czas na interesujący projekt. Może to wydawać się to nielogiczne, ale w dobie zalewu informacji i niedoboru czasu, jest to motywująca możliwość dla wielu pracowników, którzy mogą cierpieć na syndrom wypalenia zawodowego.

Stawiaj wyzwania pracownikom

Kolejnym aspektem zwiększania wykorzystania potencjału pracowników jest stopniowe podnoszenie im poprzeczki, jeśli chodzi o jakość, efektywność, wydajność w miejscu pracy. Wielu pracowników utknęło w martwym punkcie, nie widząc możliwości rozwoju w organizacji. Ważne jest, aby dostarczać im wyzwań, które pozwolą na świeże spojrzenie na pracę. Jak to robić? Można wysłać pracownika do innej placówki lub organizacji (w ramach firmy lub zaprzyjaźnionego przedsiębiorstwa). Można zaproponować udział w szkoleniu. Warto zapraszać ekspertów z zewnątrz, którzy zainspirują do zmian, wskażą obszary do rozwoju, których, będąc wewnątrz firmy, już się nie zauważa.

Współudział w podejmowaniu decyzji

Nie zawsze da się uwzględnić zdanie wszystkich w podejmowane w firmie decyzje, warto jednak to robić, tak często, jak pojawia się taka możliwość. Coraz więcej firm zaprasza pracowników nawet do wyznaczania kluczowych celów rozwojowych dla organizacji lub przynajmniej zbiera opinie na temat kierunków, w którym ich zdaniem, powinna podążać organizacja. Nie zawsze da się wszystko skonsultować za pracownikami, ponieważ może to wydłużyć proces podejmowania decyzji, a nawet, doprowadzić do „paraliżu” decyzyjnego. Słuchanie głosu pracowników zwiększa ich zaangażowanie i daje poczucie bycia integralną częścią organizacji.

Dobry feedback najlepszym narzędziem motywowania

Na koniec warto wspomnieć, o jeszcze jednym, ale fundamentalnym aspekcie angażowania pracowników. Jest nim udzielanie informacji zwrotnych, które są ważne dla pracowników, tak w aspekcie motywacyjnym, jak i rozwojowym. Konstruktywna informacja zwrotna prowadzi do pozytywnych zmian w działaniach podejmowanych przez pracowników. Nieudzielenie informacji zwrotnych prowadzi do tego, że pracownicy zaczynają „domyślać się” tego, w jaki sposób są oceniani i źle interpretować otrzymywane sygnały od managerów.

Podsumowanie

Angażowanie pracowników to coś więcej niż strategia, to kultura zarządzania oparta na mądrym zaufaniu i wierze w pozytywne intencje pracowników. Opiera się na przekonaniu, że ludzie są inteligentni, twórczy i mają potencjał do angażowania się na rzecz firmy. Efektywna organizacja łączy cele właścicieli, pracowników i jej Klientów. Warto pamiętać o tym w codziennej pracy, że odpowiedzi i rozwiązania naszych trudności, można znaleźć bliżej, niż się wydaje, a kluczem jest zaangażowanie pracowników.

 
Maciej Sasin
Trener, Coach
www.maciej-sasin.blogspot.com

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Biznesplan

Sukces na szpilkach - najtrudniejszy pierwszy krok

Jest naprawdę wiele powodów, dla których warto porzucić ciepłą posadę na etacie i zaryzykować, otwierając własny biznes.

Czy siła światła lampy LED mierzona jest tak jak w tradycyjnej...

Czy każda lampa LED jest bezpieczna dla użytkownika? Jakie oznaczenia musi zamieścić producent na opakowaniu? Odpowiedzi znajdziemy w poradniku...

Budowa własnego domu, pogodzenie własnych potrzeb z ekologią

Dzięki wielu dostępnym na rynku technologiom budowy domów jesteśmy w stanie stworzyć dom ciepły i jednocześnie energooszczędny.

Menadżer w podróży - jak ułatwić sobie wyjazd

Oto lista narzędzi i aplikacji, które pomogą szybko wszystko rozplanować, aby wyjazd był efektywny nie tylko pod względem interesów

Elastyczne techniki zarządzania: SCRUM, GTD

Elastyczne techniki zarządzania, to metody pracy uwzględniające konieczność zmienności otoczenia w wyznaczaniu strategii firmy

Biznesplan

Nagradzaj swoich pracowników! - systemy motywacyjne

Różnorodność i ilość nagród zależy przede wszystkim od możliwości firmy i od przyjętego przez nią systemu motywowania pracowników.

O pracoholizmie i entuzjazmie w pracy [część 1]

Praca może służyć nie tylko celom instrumentalnym, jak zdobywanie środków do życia, lecz także może być traktowana jako czynność regulująca emocje.

Hotele stawiają na fitness

Propozycje fitness są dziś bardzo rozbudowane i są wraz z ofertą SPA zestawem obowiązkowym dla coraz większej liczby hoteli.