Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 15.06.2014

KW_TAGS

Choć wydaje się, że to pieniądze dają największą satysfakcję z pracy, a tym samym i motywację do działania, zagłębiając się dalej w temat okazuje się, że jest to myślenie na bardzo krótką metę, bo nagroda musi motywować pracownika przez 30 dni w miesiącu, a nie tylko w dniu wypłaty.

Wysoka wydajność i zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstwa to najważniejsze cechy, jakimi powinien się charakteryzować dobry pracownik, ale często jest tak, że motywacja spada proporcjonalnie do przepracowanych lat. I co wtedy? Wysokie wynagrodzenie nic tu już nie zmieni, konieczne są tak zwane czynniki pozapłacowe, które na nowo pobudzą ducha walki i zagrzeją do działania.

A trzeba pamiętać także o tym, że pracownicy oprócz zadowalającej pensji chcą:

  • Poczucia bezpieczeństwa.
  • Miłej atmosfery i dobrych relacji.
  • Prestiżu firmy i samego stanowiska pracy.
  • Rozwoju umiejętności własnych.
  • Awansu i jasnej ścieżki kariery.
  • Wyzwań i ciekawych obowiązków zawodowych.
  • Możliwości podejmowania decyzji.

Widać z tego jasno, że istnieje wiele obszarów, nad którymi da się popracować, by pracownik czuł się zintegrowany z obszarem pracy i jednocześnie harmonijnie współpracujący. Tego typu celów nie da się osiągnąć bez odpowiedniej inwestycji w wiedzę pracowników. Tu liczy się mądrze dobrane szkolenie (często z trenerami osobistymi/personalnymi), aby wyciągnąć na światło dzienne cały wachlarz możliwości zasobów ludzkich.

Szkolenia i kursy muszą:

  • wzmacniać kompetencje pracowników i jego samoocenę,
  • dostarczać nowych rozwiązań do zastosowania w organizacji/firmie,
  • umacniać pozycję pracownika poprzez wyposażenie go w umiejętności praktyczne i teoretyczne, 
  • uczyć poszukiwania wiadomości i pogłębiania wiedzy we własnym zakresie,
  • motywować do podejmowania wyzwań na drodze do awansu.

Właśnie takie założenia spowodują, że pracownik cały czas będzie pracował nie tylko na sukces firmy, ale również na swój własny. Awanse, premie, możliwość decydowania o istotnych sprawach, a także partnerstwo z przełożonymi to doskonałe narzędzia w rękach pracodawców, które można umiejętnie dozować, a dzięki temu przywiązywać pracownika do miejsca pracy. Nikt przecież nie chce utracić stanowiska, gdzie panuje miła atmosfera, gdzie dba się o ścieżkę kariery oraz o satysfakcję finansową. Taki pracownik dwa razy się zastanowi zanim odejdzie z pracy.

Jakie powinny być szkolenia, aby uwolniły wszelkie umiejętności i możliwości pracowników?

Musimy przede wszystkim pamiętać, o tym, że motywowanie nie jest celem samym w sobie, a jedynie metodą na realizację celów, czyli na przykład uzyskanie większej wydajności i mocnego zaangażowania pracowników. Idąc tym tropem trzeba pamiętać, że samo szkolenie nie wystarczy, bo to właśnie po nim musi nastąpić najważniejsza część realizacji planu, czyli „wręczenie czynników pozapłacowych” oczywiście dopiero po udowodnieniu, że szkolenie przyczyniło się do wzmocnienia wiedzy i umiejętności w praktyce. Motywacja owszem, ale i realne działanie.

Szkolenia muszą składać się z pewnych elementów technicznych, aby przyczyniły się do motywowania pracowników. Wśród najważniejszych elementów należy wymienić:

1. Analiza oczekiwań, co do efektów końcowych.

Podstawowym celem większości szkoleń jest zwiększenie wiedzy z danej dziedziny, ale nie tylko – nie możemy zapomnieć, że przyświeca nam cel wyższy, a mianowicie długofalowa motywacja, która ma stanowić podwalinę zmian w wypełnianiu obowiązków zawodowych przez pracownika. Tu także rodzą się dwa główne kierunki wywołania zmian: dla pracownika sukcesem poszkoleniowym będzie awans, czy premia, natomiast dla pracodawcy zwiększony zakres obowiązków, które może powierzyć wyszkolonej osobie. Dopiero ujęcie tych dwóch zmiennych, tych najważniejszych oczekiwań pozwoli na przygotowanie odpowiednich paneli szkoleniowych.

2. Bogaty scenariusz zajęć z uwzględnieniem różnych metod nauczania.

Sprawnie przygotowany program nauczania to podstawa, do tego należy już na samym początku szkolenia sprawdzić stan wiedzy uczestnika na tak zwanym „wejściu”, by na sam koniec móc sprawdzić stan wiedzy na „wyjściu”. Metody należy dobierać do tematyki szkolenia, a także wielkości grupy, im więcej metod aktywizacyjnych tym lepiej, natomiast tak zwane wykłady należy ograniczyć do minimum. Ostatnim etapem w ocenie rezultatów szkolenia jest ocena wpływu szkolenia na pracę zawodową jego uczestników. Ocena taka powinna być przeprowadzona kilka miesięcy po szkoleniu (do pół roku) może mieć formę ankiety i powinna zawierać również opinię pracodawcy, co do oceny postępu pracowników po szkoleniu.

3. Przeprowadzenie ewaluacji szkolenia.

Nie można zapomnieć o tym, że trener powinien przedstawić tzw. raport poszkoleniowy i wskazać dalsze obszary do opanowania przez pracownikami. Firma szkoleniowa powinna skrupulatnie ocenić długofalowe efekty szkolenia i jego wpływu na cele biznesowe organizacji. Ewaluację przeprowadza się najczęściej po 6 – 12 miesiącach, czyli wówczas, gdy da się już oszacować chociażby ilość pozyskanych nowych klientów przez uczestnika szkolenia.

Czy szkolenia i kursy motywują do pracy?

Oczywiście, że tak, ale nie mogą to być pierwsze z brzegu szkolenia, a skrupulatnie dobrane programy edukacyjne dla firm (szyte na miarę). Możliwość skorzystania z udziału w nich na koszt pracodawcy, to dodatkowa marchewka, bo przecież pracownicy oszczędzają. Kursy dają również możliwość poznania nowych ludzi, stanowią odskocznię od codziennych zajęć zawodowych, napędzają do działania – jednym słowem zachęcają do wydajnej i twórczej pracy, bez nich motywacja byłaby niemożliwa.

Małgorzata Michalska
Redakcja serwisów internetowych
Szkolenia24h.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

e-learning - więcej niż gadżet? konkurencja dla tradycyjnych szkoleń?

Każda większa i przełomowa innowacja przynosi pytania, wątpliwości i stawia nas przed wielką niewiadomą.

Zakup sprzętu AGD

Zanim kupisz sprzęt AGD - kilka porad ekspertów

Przedstawiamy kilka zasad, którymi warto kierować się przy wyborze sprzętu AGD do domu.Poczytaj, i podejmuje samodzielną decyzję.

Telepracownik XXI wieku - predysponowane zawody

Pracę na zasadach elastycznych form zatrudnienia można wykonywać w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin.

Dni wolne od pracy w 2017 roku

W 2017 roku wypada 13 dni wolnych od pracy ustawowo. Sprawdź, który dzień pracodawca musi oddać pracownikowi w innym terminie.

Gdzie warto odpoczywać? – naturalnie w Manor House SPA!

ikogo nie trzeba przekonywać jak ważny dla naszego samopoczucia jest odpoczynek, regenerujący sen, zdrowa dieta, codzienny ruch i zdrowe, zadbane ciało.

top-6-zawodow-przyszlosci

TOP 6 zawodów przyszłości - prognoza na najbliższe… 12 miesięcy!

Programista stron internetowych, robotyk, projektant interfejsów, project manager, serwisant sprzętu elektronicznego i trener personalny to zawody, w...

Budowa własnego domu, pogodzenie własnych potrzeb z ekologią

Dzięki wielu dostępnym na rynku technologiom budowy domów jesteśmy w stanie stworzyć dom ciepły i jednocześnie energooszczędny.

Jak dbać o środowisko? - 5 sposobów na życie z myślą o naturze

Gdyby poddać recyklingowi wyłącznie niedzielne wydania tych magazynów, bylibyśmy w stanie ocalić pół miliona drzew tygodniowo. Z tego typu problemami na...