Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 14.10.2014

KW_TAGS

Eventy biznesowe są ważnym elementem w rozwoju każdego menedżera. Ich rola jest wręcz trudna do przecenienia. Pozwalają na poszerzanie kompetencji, zdobywanie umiejętności i nawiązywanie bezcennych kontaktów.

Na efektywność edukacji menedżera wpływa wiele czynników. Liczy się doświadczenie zdobyte w pracy, świadomość wymagań związanych z pełnieniem roli w firmie, łatwość nawiązywania i utrzymywania kontaktów oraz swoboda w zarządzaniu zespołem.

Nie ma zgody odnośnie dobrego zestawu umiejętności dla managera. Nie można zakładać, że manager wie już wszystko. To jak dać komuś bez prawa jazdy kluczyki i powiedzieć “jedź!” – podkreśla Victor Lipman, felietonista Forbes, przez 25 lat manager ds. komunikacji i marketingu w największych firmach ubezpieczeniowych. Regularnie trenowany i dobrze opłacany manager chętniej zostanie w firmie.

Biznes to ludzie, nie firmy – o tym wie każdy dobry menedżer

Kongresy, konferencje czy Fora są doskonałymi przykładami na to, jak nawiązywanie kontaktów i wymiana doświadczeń są ważne i przydatne. To podczas takich wydarzeń spotykają się bowiem eksperci i praktycy. Zapewnia to wiedzę, której nie dadzą najlepsze nawet studia czy kursy.

Eventy dają menedżerom możliwość wymiany wzajemnych doświadczeń oraz nabywania nowych kompetencji. Uzyskana w ten sposób wiedza jest bezcenna z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorstwa – mówi Marcin Wojciechowski – przedsiębiorca, designer, strateg; członek zarządu oraz Creative Director w Innowacyjnej Grupie Marketingowej Aveex.

Informacja staje się wiedzą, dopiero gdy osadzimy ją we właściwym kontekście, czasem gdy wzbogacimy o przykład udanego działania z tym związanego – podkreśla Thomas Reby, światowy lider w dziedzinie zarządzania wiedzą, z praktycznym doświadczeniem w dużych organizacjach m.in. Dell i eBay.W eventach biorą też często udział goście specjalni, którzy pozwalają spojrzeć na pewne problemy, zagadnienia z nieco innej perspektywy. Podczas np. wiosennej edycji Kongresu Kadry byli to Krystyna Janda przy prof. Jerzy Bralczyk. A wcześniej m.in. podróżnik Marek Kamiński czy himalaista Piotr Pustelnik.

Menadżer – paradoksalnie – mimo że nie jest panem życia i zdrowia ludzi, a tylko ich karier zawodowych, statusu materialnego, prestiżu i wiarygodności – to jednak według mnie ma bardziej skomplikowane zadanie niż himalaista – stwierdził Piotr Pustelnik i prawie każdy menedżer się z nim zgodzi.

Nieformalne rozmowy na wysokim szczeblu

Eventy biznesowe to świetna okazja dla kadry menedżerskiej do nawiązywania nowych, atrakcyjnych kontaktów, jak i prowadzenia nieformalnych rozmów – nawet na wysokim szczeblu.

W zależności od tematyki i celu, event pozwala zgromadzić w jednym miejscu wiele wpływowych osób, a bezpośredni kontakt z uczestnikami sprzyja pełnemu przekazaniu wszystkich najważniejszych informacji - zaznacza Marcin Wojciechowski. - Umożliwia też dodatkowo wykorzystanie technik marketingu sensorycznego, czyli zadziałanie na zmysły zaproszonych gości, np. poprzez smak, zapach, słuch, dotyk lub wyjątkowo atrakcyjną multimedialną prezentację. Dzięki temu, eventy mogą przyczynić się, np. do poprawy wyników przedsiębiorstwa.

Jak nie szef, to kto?

Dlaczego w takich wydarzeniach powinni brać udział także menedżerowie najwyższego szczebla? Na to pytanie warto odpowiedzieć pytaniem Ricka Darci, konsultanta HR, szefa Darci & Associates: - Jeśli nie warto wysłać najważniejszego człowieka w firmie, to warto kogokolwiek?

Wszyscy menedżerowie otrzymują liczne zaproszenia na eventy biznesowe. Im wyżej jest się w hierarchii firmy i w im bardziej konkurencyjnej branży się pracuje, tym pojawia się ich więcej. Czy warto na nie chodzić? – pyta retorycznie Agnieszka Schubert, Business Development Manager, HRK SA. - Udział w spotkaniach o charakterze branżowym pozwala na poznanie nowości i trendów w danym sektorze. Dzięki temu menedżer może na bieżąco uwzględniać w pracy nowe technologie czy rozwiązania organizacyjne. Warto uczestniczyć też w spotkaniach poświęconych zagadnieniom bardziej ogólnym, na przykład budowaniu własnej kariery, dzięki którym można świadomie kształtować swoja ścieżkę zawodową. Są to także wspaniałe miejsca do wymiany doświadczeń i nawiązania merytorycznej współpracy – zaproszenia zwykle adresowane są do kierowników pracujących w obszarze danego zagadnienia czy danej branży. W procesach rekrutacyjnych często bierze się pod uwagę sieć kontaktów kandydata i partnerów, z jakimi współpracował.

Swoboda w relacjach biznesowych

Eventy są świetną okazją do ćwiczenia kompetencji społecznych: empatii, komunikacji werbalnej i niewerbalnej (nawet przez słuchanie czy obserwację innych). Pozwalają na wypracowanie swobody w relacjach biznesowych, również z osobami na dużo wyższym szczeblu kariery.

W naszych projektach Assessment Center badających umiejętności miękkie kandydatów widać, którzy uczestnicy charakteryzują się obyciem biznesowym i wysokim poziomem kwalifikacji interpersonalnych. Takie umiejętności są niezbędne do pracy na wysokich stanowiskach menedżerskich. W przypadku spotkań o charakterze międzynarodowym służą także doskonaleniu znajomości języków obcych na gruncie biznesowym – dodaje Agnieszka Schubert.

Wiedza, która się przydaje w rozwoju firm

Rola eventów w edukowaniu polskich menedżerów, rozwijaniu firm jest doceniana także poza biznesem. Mówił o tym obecny europoseł Michał Boni podczas Kongresu Kadr: - Najbliższe lata będą pokazywały czy wykorzystując rozwiązania innowacyjne, zmieniając firmy w stronę innowacyjności, będziemy umieli namówić i zachęcić pracowników, by byli głodni innowacyjności. To jest nam wszystkim, dla polskiego rozwoju potrzebne. Trzymam kciuki za kolejne Kongresy Kadry.
Należy jednak pamiętać o jednej podstawowej sprawie, którą najlepiej wyrażają słowa Briana Tracy, guru w dziedzinie rozwoju osobistego i psychologii sukcesu, który był gościem Kongresu Sprzedaż:
Wszystkie sukcesy w życiu osiągamy dzięki kończeniu zadań. Sukces nie bierze się z kupienia książki, a z przeczytania jej i zastosowania się do porad w niej zawartych.

Grzegorz Popławki 
 Redaktor naczelny nf.pl
www.nf.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Folwark Karczemka - detox od cywilizacji

W erze rozwoju technologii telekomunikacyjnych coraz bardziej przyzwyczajamy się do “bycia pod telefonem” w każdej sytuacji, nawet w czasie wakacji.

Lider w zespole - czy każdy może być przywódcą?

Dobry lider związany jest nierozłącznie z ludźmi. Osiąganie celów ma zupełnie inny wymiar, kiedy współpracuje się z grupą ludzi.

Dlaczego nie warto robić tatuażu?

Podjęcie decyzji zabiegu tatuażu nie powinno być uwarunkowane przypływem bardzo pozytywnych albo negatywnych emocji.

Coachingu zespołowego warto doświadczyć?

Organizacje poszukują sposobów na zwiększanie swojej efektywności biznesowej. Czy coaching zespołowy może być tutaj użyteczny?

Wygląd i prezencja biura - jaki ma wpływ na pracownika?

Zastanawiając się nad komfortem pracy zadajemy sobie pytanie - jaki wpływ na pracownika ma wygląd i prezencja biura?

Bizneswoman ma pod górkę na etacie i samozatrudnieniu

Dlaczego kobietom tak ciężko się przebić i czy biznes faktycznie skorzystałby na daniu im szansy? Ponadczasowe pytanie - niestety aktualne

O pracoholizmie i entuzjazmie w pracy [część 2]

Entuzjaści w porównaniu z pracoholikami cechują się wyższym poziomem emocji pozytywnych niż negatywnych oraz przejawiają wysoki poziom zasobów osobistych

Jakie są najczęściej podawane powody rezygnacji z pracy?

Warto wsłuchać się w informację od pracowników aby uniknąć błędów w zarządzaniu, które potęgują ryzyko odejścia dobrego i wykwalifikowanego personelu