Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 26.10.2014

KW_TAGS

Każda większa i przełomowa innowacja przynosi pytania, wątpliwości i stawia nas przed wielką niewiadomą. Czy tak jak było nie jest lepiej? Czy to co będzie spełni nasze oczekiwania?

Przez jakiś czas nowe wynalazki są wykorzystywane “po staremu”. Pewnie dlatego pierwsze samochody przypominały dorożki bez koni a pierwsze telefony komórkowe przypominały te stacjonarne z antenką zamiast kabla. Jednak z upływem czasu wynalazki te pokazują, że mają więcej do zaoferowania niż na początku się wydawało. Doskonałym przykładem może być telefon komórkowy, który na początku był postrzegany jako ruchoma wersja telefonu, a z czasem stał się osobistym centrum rozrywki i komunikacji. Dziś smartfon to również aparat fotograficzny czy narzędzie płacenia.

Podobnie jest z e-learningiem - na początku wieku XXI postrzegany był jako coś co ma zastąpić szkolenia tradycyjne (lub raczej stacjonarne, bo przecież one też są coraz nowocześniejsze). E learning stosowano próbując realizować stare wzorce w nowych metodach - stąd najczęściej spotykało się próby przeniesienia materiałów szkoleniowych lub wykładów w formę elektroniczną i udostępnienie zamiast szkoleń stacjonarnych. Tak jak pierwsze samochody przypominały dorożki bez koni, tak pierwsze e-szkolenia przypominały wykłady bez wykładowcy. Dopiero z czasem e-learning pokazuje nowe wartości, które wnosi w rozwój człowieka i które zmieniają perspektywę z jakiej patrzymy na użycie komputera i internetu w uczeniu.
W realiach świata biznesu szkolenia służą do osiągania konkretnych celów związanych z rozwojem ludzi, ale też ze strategią firmy. Warto zadać pytanie czy e-learning może pomóc w osiąganiu tych samych celów, choć może w inny sposób.

Stąd bierze się popularne w świecie podejście blended learning - czyli łączenia różnych metod uczenia, by osiągnąć założony cel. Mieszać można różne metody - szkolenia stacjonarne, warsztaty, materiały drukowane, szkolenia e-learning, bazy wiedzy... Umiejętny dobór składników takiej mieszanki uczącej daje możliwość wykorzystania zalet różnych metod i może uczynić osiągnięcie celu efektywniejszym.

Warto, więc spojrzeć na e-learning nie tylko jako na telektroniczną formę szkolenia stacjonarnego, ale jak na podejście dające nowe - niespotykane dotąd możliwości, jak indywidualizację uczenia, zniesienie barier geograficznych, zmianę sposobu uczenia się.

Oto kilka przykładów rozwiązań, które pokazują, że narzędzia e-learning mogą realizować rzeczy trudne lub nieefektywne przy realizacji w formie stacjonarnej.

Intranetowe bazy wiedzy

pozwalają dostarczyć wiedzy pracownikowi, gdy jej potrzebuje. W ogóle nie musi się wielu rzeczy uczyć, bo je wyszuka w kilka sekund. Dobre mechanizmy wyszukiwawcze i zawsze aktualna wiedza - najczęściej w postaci krótkich artykułów, tutoriali, e-szkoleń pozwalają uzupełnić swoją wiedzę praktyczną wtedy, kiedy to potrzebne.

Community of practice - czyli społeczność praktyków

To wiedza pochodząca z wiedzy praktycznej pracowników - nie da się jej zamknąć w formę szkolenia, bo ciągle się zmienia, poza tym każdy korzystający z niej szuka odpowiedzi na konkretne pytanie. Po jakimś czasie taki zasób społeczności praktyków z zapisanymi dyskusjami, pytaniami, rozwiązaniami, pomysłami, komentarzami staje się kopalnią wiedzy firmowej.
Realizacja community of practice w formach stacjonarnych jest niezwykle trudna a właściwie niemożliwa - spotkania praktyków zawsze będą tu i teraz i na konkretny temat, a zasoby commuity of practice pokazują wiedzę przeszłą, teraźniejszą i w jakiś sposób przyszłą (poprzez pokazywanie o co się ludzie pytają).

Portale rozwojowe - zasoby z ciągle odświeżaną wiedzą w różnorodnych, lekkostrawnych postaciach (krótkie artykuły, klipy wideo, wywiady, pigułki szkoleniowe). Ich istotą jest pełna wolność użytkownika co do korzystania z konkretnych zasobów a jednocześnie zachęcanie go w ogóle do aktywności - na przykład przez formy grywalizacyjne (punkty, odznaki, osiągnięcia). Silne mechanizmy wyszukiwania i porządkowania wiedzy pozwalają pracownikowi odszukać “coś dla siebie”, a jednocześnie redakcja portalu może zwracać uwagę czytelników na konkretne zagadnienia ważne dla organizacji.

Webinary

to krótkie spotkania realizowane w formie telekonferencji, podczas której uczestnicy widzą prowadzącego, jego prezentację, mogą zadawać pytania
i włączać się w dyskusję, mimo tego, że są w odległych od siebie miejscach. Webinary są szczególnie przydatne tam, gdzie zorganizowanie spotkania byłoby kosztowne lub nieefektywne z powodów na przykład geograficznych.

Metod i narzędzi e-learning, czyli mogących wspierać rozwój pracowników poprzez technologię jest mnóstwo. Przecież są jeszcze blogi, videocasty czy różnego rodzaju narzędzia diagnozujące. Nie sposób ich opisać w jednym artykule.

Z tego powodu w firmach pojawia się coraz więcej projektantów procesów szkoleniowych (instructional designer), którzy dobierają odpowiednie składniki mieszanki opisanego wcześniej blended learning. Projektują procesy rozwojowe tak, by w optymalny sposób osiągać cele jakie organizacja stawia przed rozwojem swoich pracowników. Im więcej metod potrafią wykorzystać tym większe prawdopodobieństwo, że osiągną dobry rezultat.

W projektowaniu procesów blended learning nie traktujemy metod jako konkurencyjnych. Nie stawiamy zajęć stacjonarnych w kontrze do e-learning. Raczej zastanawiamy się, które z tych metod i do jakiego celu użyjemy - gdzie zalety każdej z metod będą wartościowe dla procesu.

Typowy proces blended learning to połączenie wielu metod, najczęściej zarówno z arsenału metod “tradycyjnych” jak i e-learning. Przykładem może być udostępnienie pracownikom realizacja diagnozy kompetencji poprzez internet, warsztatów szkoleniowych w formie stacjonarnej, pomiędzy nimi możliwość konsultacji on-line, korzystanie z treści wspierających warsztaty poprzez internet oraz na przykład skorzystanie z narzędzia pracy grupowej do realizacji zadań
w zespołach.

W ten sposób udaje się skorzystać z zalet metod stacjonarnych, wynikających na przykład z kontaktu osobistego oraz z zalet internetu i komputera, który na przykład pozwoli znacznie obniżyć koszty procesu.

Jest jeszcze jedna rzecz, która powoduje, że warto traktować e-learning jako wartościowy element arsenału środków stosowanych w organizacji do rozwoju pracowników. Świat przyspiesza i wymaga od pracowników coraz więcej umiejętności. Stąd choćby idea uczenia się przez całe życie (Life Long Learning).
Może się okazać, że “tradycyjne metody” po prostu nie wystarczą by nadążać z rozwojem pracowników - podobnie jak dorożki nie wystarczyłyby by zaspokoić współczesne potrzeby transportowe a telefony i poczta nie zaspokoiłyby dzisiejszych potrzeb komunikacyjnych bez wykorzystania poczty elektronicznej.

 

Sławomir Łais
Polska Izba Firm Szkoleniowych

 

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Jakie są najczęściej podawane powody rezygnacji z pracy?

Warto wsłuchać się w informację od pracowników aby uniknąć błędów w zarządzaniu, które potęgują ryzyko odejścia dobrego i wykwalifikowanego personelu

dla kogo praca programisty

Kto może zostać programistą?

Przedstawiciele tych 6 grup społecznych poradzą sobie jako programiści! Jesteś w jednej z nich?

Czego można się spodziewać na rozmowie o pracę? Sprawdź co radzą...

Jakie są najczęściej popełniane błędy obniżające szansę na zdobycie wymarzonej pracy? Poznaj najczęściej zadawane pytania podczas rozmowy...

Etat czy samozatrunienie - kto marzy o umowie o pracę?

Osoby pracujące na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz samozatrudnione wybierają tę formę tylko dlatego, że nie mogą liczyć na etat?

Miękkie serce – twarde problemy, zwłaszcza dla kierownika

Wśród przełożonych spotyka się czasem tych bardzo mocno skupionych na celu, którzy ludzi traktują jak jedno z „narzędzi” do realizacji założeń.

Porażka - uczucie niechciane, czy słusznie?

Każdy przedsiębiorca jej doświadcza, warto zadać sobie pytanie, czy uczucie to musi być destrukcyjną siłą, która zniechęca do dalszej drogi?

Telepracownik XXI wieku - predysponowane zawody

Pracę na zasadach elastycznych form zatrudnienia można wykonywać w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin.

Joga na nadwagę

Praktycznie z każdej strony jesteśmy otoczeni receptami na zdrowy tryb życia. Jak mamy się odżywiać, ile powinniśmy wypoczywać, jaki sport powinniśmy...