Dziennik Przedsiebiorcy

Większość przedsiębiorców prowadzących własną działalność gospodarczą z czasem decyduje się na zatrudnienie pracowników, którzy przyczynią się do rozwoju firmy oraz wzrostu jej wydajności. Każdemu dobremu pracodawcy powinno zależeć na stworzeniu długofalowych relacji pracowniczych. Jednak same chęci i dobre wynagrodzenie mogą okazać się niewystarczające do zatrzymania pracownika w firmie. Tutaj potrzeba czegoś więcej - unikania błędów w zarządzaniu, które potęgują ryzyko odejścia dobrego i wykwalifikowanego personelu.

Odejście pracownika - najczęstsze przyczyny

Powodów przyczyniających się do odejścia pracowników jest wiele. Wśród najczęściej wskazywanych jest brak możliwości rozwoju i awansu. Kolejny powód to zbyt niskie wynagrodzenie, które motywuje kadrę pracowniczą do poszukiwania nowego etatu z wyższą pensją. Następna na liście jest rutyna, która nie daje zatrudnionym poczucia spełnienia zawodowego. Jest to główny bodziec dla osób ambitnych i kreatywnych, które chcą od życia czegoś więcej niż tylko monotonii. Czwartą i chyba najczęstszą przyczyną jest zły kontakt z szefem/przełożonym oraz pozostałymi pracownikami. Ostatniemu z tych motywów zostanie poświęcony kolejny akapit.

Odejście pracownika a postawa szefa

Jak już uprzednio podkreślano, stosunek przełożonego względem pracowników jest niezwykle istotny. Brak wypracowania pracowniczych więzi i konflikt interesów z reguły są siłą napędową do poszukiwania nowego miejsca pracy. Jakich błędów unikać, by pracownik chciał pozostać w firmie na dłużej?

Zła organizacja i brak komunikacji

Kierownik, który nie potrafi zorganizować pracy zespołu oraz jest niekomunikatywny, to największa zmora zespołu. Taka postawa jest przyczyną frustracji pracowników, którzy nie mają jasno określonych zadań, przez co ich praca - w ich odczuciu - jest nieefektywna i bezcelowa. Nie bez znaczenia pozostaje również dobra atmosfera na linii przełożony-podwładny.

Brak kompetencji

Jak wiadomo, nie każdy nadaje się na lidera. Dobry szef powinien posiadać zarówno kompetencje twarde jak i miękkie, które przyczynią się do sprawowania pieczy i mobilizowania do efektywnej pracy zespołu.

Kompetencje twarde - to takie, które można potwierdzić świadectwami, dyplomami oraz certyfikatami, np. ukończone uczelnie, kursy, szkolenia.
Kompetencje miękkie - to ogólnie pojęte umiejętności psychospołeczne, np. odporność na stres, zarządzanie czasem, asertywność.

Menedżer bez odpowiedniego wykształcenia oraz umiejętności psychospołecznych ma marne szanse na utrzymanie przy sobie pracowników.

Nieodpowiedni charakter kierownika

Wbrew pozorom cechy, jakimi odznacza się przełożony są niezwykle ważne. Może okazać się bowiem, że na niektórych pracowników sposób podejścia kierownika działa jak płachta na byka, przy czym pozostała część zespołu może być zadowolona z kontaktów z przełożonym.

A więc menedżer musi niekiedy panować nad swoim temperamentem, by nie odstraszyć naprawdę wartościowych pracowników.

Negatywne nastawienie do pracy

Menedżer, który traktuje swoją pracę jak przykry obowiązek automatycznie podchodzi do niej negatywnie. Takie podejście zaraża - pracownicy niechętnie wykonują swoje obowiązki i jak na szpilkach wyczekują aż zegar wybije godzinę 16, by móc ewakuować się do domu. Ale działa to też odwrotnie - gdy kierownik jest zmotywowany do pracy, podchodzi do niej z sercem i pasją, to postawa taka wzbudza chęć działania również w pracownikach.

Brak dbałości o rozwój

W sytuacji, gdy szef nie dba o rozwój swoich pracowników, może wywoływać w nich uczucie niedowartościowania. Motywując pracowników do podnoszenia kwalifikacji, udziału w szkoleniach i kursach buduje w nich świadomość, że są kimś ważnym dla firmy, na kim można opierać jej przyszłość. Takie podejście z pewnością zwiększy ich zaangażowanie w wykonywaną pracę.

Angelika Borowska
WFirma.pl
www.wfirma.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Jak ważny jest kontakt wzrokowy w relacjach międzyludzkich?

To właśnie dzięki niemu rozmówca odbiera pozytywnie nas i to co mówimy. Pozwala także stwierdzić czy rozmówca jest szczery w tym co mówi i jak mówi.

Coachingu zespołowego warto doświadczyć?

Organizacje poszukują sposobów na zwiększanie swojej efektywności biznesowej. Czy coaching zespołowy może być tutaj użyteczny?

Awansuj z głową - poradnik dla ambitnych pracowników

Wydaje się, że sukces na rynku pracy jest gwarantowany?  Czasami jednak błędna decyzja dotycząca kariery może zniweczyć dotychczasowe wysiłki.

ajprodukt

Źle zaprojektowane biuro: jak kosztowne może być dla firmy?

Niewłaściwie zaprojektowane stanowisko i złe nawyki pracowników są głównymi przyczynami problemów wynikających z siedzącego trybu pracy.

Dlaczego nie warto robić tatuażu?

Podjęcie decyzji zabiegu tatuażu nie powinno być uwarunkowane przypływem bardzo pozytywnych albo negatywnych emocji.

Ile kosztują i ile trwają najpopularniejsze operacje plastyczne?

Czy zabiegi upiększające to oferta skierowana wyłącznie do bardziej zamożnej części społeczeństwa, czy jednak pozwolić może sobie na nie już prawie każdy?

Miękkie serce – twarde problemy, zwłaszcza dla kierownika

Wśród przełożonych spotyka się czasem tych bardzo mocno skupionych na celu, którzy ludzi traktują jak jedno z „narzędzi” do realizacji założeń.

Folwark Karczemka - detox od cywilizacji

W erze rozwoju technologii telekomunikacyjnych coraz bardziej przyzwyczajamy się do “bycia pod telefonem” w każdej sytuacji, nawet w czasie wakacji.