Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 03.01.2015

KW_TAGS

Wielu kierowców już od kilku miesięcy jeździ na zimowych oponach. Jednak prawdziwa zima trwa dopiero od kilku dni. Czy tak długie utrzymywanie się dodatnich temperatur, niekiedy nawet powyżej 15 stopni Celsjusza nie wpłynęło negatywnie na stan zimowego ogumienia naszych samochodów? Jak sprawdzić czy opony w naszym aucie nie są starte bądź zużyte, odpowiada ekspert sieci serwisów Vianor.

Mimo wielu nowoczesnych technik zastosowanych w dzisiejszych autach kontakt samochodu z podłożem odbywa się jedynie poprzez cztery opony. Kiedy one okażą się niesprawne, żadna elektronika nie pomoże kierowcy. Stan ogumienia to newralgiczny parametr mający wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Opony zamontowane w naszym aucie należy stale kontrolować. Szczególnie ważna jest „kondycja" opon, na których poruszamy się zimą.

Tej zimy niskie temperatury oraz śnieg pojawiły się dopiero pod koniec stycznia. Jeśli ktoś wymienił opony na zimowe w październiku mógł nadmiernie je zużyć. Dlatego
w tym roku warto przyjrzeć się oponom zamontowanym w aucie nieco dokładniej. Szczególnie, że wiele osób planuje wyjazdy na ferie zimowe.
Zgodnie z zaleceniami producentów opon wymianę ogumienia należy przeprowadzić w momencie, kiedy średnia temperatura nie będzie wyższa niż 8 stopni C. Nie wpłynie to znacząco na parametry prowadzenia pojazdu, ani na zużycie opony zimowej. Jednak kiedy temperatura jest wyższa niż 10 stopni C, opona zimowa może zacząć zużywać się nieco szybciej, a jej zachowanie podczas jazdy może nas zaskoczyć.

Do produkcji bieżników opon zimowych używa się bardzo miękkiej mieszanki gumy, kauczuku i sadzy oraz stosuje się wyrafinowane wzory lameli i bloków bieżnika. Dzięki temu nawet przy temperaturach poniżej zera tworzywo nie twardnieje, a konstrukcja bieżnika zapewnia przyczepność oraz odpowiednie odprowadzanie śniegu czy błota pośniegowego. Kiedy temperatura jest wysoka zimowa opona nagrzewa się w efekcie czego nadmiernie się zużywa i traci właściwe sobie parametry podczas gwałtownego hamowania i ciasno pokonywanych zakrętów. Jeśli poruszamy się na zimowym ogumieniu przy wysokich temperaturach opony zamontowane na osi napędowej mogą zużyć się nawet po 15 000 kilometrów czyli znacząco szybciej niż przewidują producenci" – mówi Michał Antoszkiewicz z sieci serwisów Vianor.

Jeśli mamy zamontowane nowe opony nie musimy się obawiać o ich stan. Nawet jeśli zrobiliśmy wiele kilometrów, temperatury tej jesieni nie były, aż tak wysokie, aby zaszkodzić nowemu ogumieniu. Bieżnik w oponie zimowej jest na tyle głęboki, iż wciągu kilku miesięcy nie zużyje się nadmiernie nawet przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Uważniej musimy przyjrzeć się oponom, kiedy użytkujemy je już kolejny sezon. Wtedy przede wszystkim należy zwrócić uwagę na głębokość bieżnika oraz sposób jego zużycia. „Zimowe ogumienie nadaje się do użycia, jeśli głębokość bieżnika wynosi min. 4 mm mierzone od jego dna. Ważne jest również to, czy bieżnik jest równomiernie zużyty, czy nie ma różnic w wysokości na zewnętrznych i wewnętrznych brzegach opony" – tłumaczy Michał Antoszkiewicz.

Istotna jest także kwestia kontroli ciśnienia w oponach. „Jego wartość zawsze można znaleźć na tabliczce znamionowej naszego pojazdu, umieszczonej najczęściej na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Nieprawidłowa wartość ciśnienia znacząco zmienia parametry jezdne pojazdu, wpływa ujemnie na zużycie opon, a przede wszystkim na bezpieczeństwo. Na zimowych oponach nie należy oszczędzać. Dobre ogumienie w samochodzie może nas uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze" – mówi Michał Antoszkiewicz z sieci serwisów Vianor.

[ ! ] Warto pamiętać, aby kontrolować opony w naszym aucie. Czasem przy rutynowym sprawdzeniu ich stanu możemy zauważyć drobne, ale niebezpieczne uszkodzenia.

 Czy stosowanie opon całorocznych ma sens?

Wciąż wielu kierowców w Polsce zadaje sobie pytane czy stosować opony wielosezonowe w warunkach zimowych. Z badań przeprowadzonych przez firmę Bridgestone, jednoznacznie wynika, że ten rodzaj ogumienia nie zapewnia takiego poziomu bezpieczeństwa jak opony typowo zimowe.

Sezonowa wymiana opon w naszym klimacie to podstawowa zasada zapewnienia bezpieczeństwa. Pomimo olbrzymich nakładów branży oponiarskiej na badania i rozwój, nie powstała jeszcze opona, która równie dobrze sprawowałaby się we wszystkich warunkach atmosferycznych. Z badań przeprowadzonych przez firmę Bridgestone wynika, że droga hamowania na śniegu tak zwanych opon całorocznych może być dłuższa nawet o 79% od drogi hamowania opon zimowych.

Polska leży w umiarkowanej strefie klimatycznej, w której występuje wyraźny podział na sezon letni i zimowy. Mimo braku regulacji prawnej, wprowadzającej obowiązek sezonowej wymiany opon w Polsce, zdecydowana większość kierowców takiej wymiany dokonuje. Zimowe warunki drogowe: niska temperatura, śnieg, błoto pośniegowe i mokre nawierzchnie wymagają odpowiedniego ogumienia, które zapewni bezpieczeństwo. Bridgestone zaleca stosowanie opon sezonowych co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo w danych warunkach. Ponadto używając zamiennie dwóch kompletów opon (zima /lato) oszczędzamy na zużyciu bieżnika. Zimowe ogumienie wykonane jest z miękkiej mieszanki z duża zawartością krzemionki, dzięki czemu zachowuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Taka opona pozwala na utrzymanie trakcji na śliskiej nawierzchni, czyniąc jazdę pewniejszą i bardziej komfortową. 

Gdy zbliża się czas wymiany ogumienia, warto zasięgnąć także wiedzy, gdzie szukać opon, które nie zawiodą nas w najtrudniejszych zimowych warunkach. Najlepiej kierować się certyfikatami znanych instytutów i organizacji badających osiągi opon oferowanych na rynku. W takim przypadku, wyniki testów przeprowadzanych przez niemieckie stowarzyszenia ADAC czy TÜV SÜD stanowią wiarygodne źródło informacji.

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Jak sprawdzić stan opon zimowych? - porada eksperta

Wielu kierowców miesiącami jeździ na zimowych oponach. Jak sprawdzić czy opony w naszym aucie nie są starte bądź zużyte?

Kradzież, wypadek a leasing - jak zabezpieczyć się przed...

Zdarzeń losowych nie da się przewidzieć, ale można się zabezpieczyć na wypadek ich zaistnienia już w momencie podpisywania umowy leasingu samochodu.

Amortyzacja samochodu jak ją obliczyć i rozliczyć

Rozliczenie wydatku jako kosztu podatkowego na gruncie ustaw o podatku dochodowym nie jest sprawą prostą i wymaga znajomości zasad amortyzacji

Co warto wiedzieć o ciśnieniu w oponach?

Opona to jedyne miejsce kontaktu samochodu z nawierzchnią, dlatego ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Auto w firmie - jak zaplanować zakup samochodu

Zanim udamy się do dealera samochodów i podpiszemy umowę, warto upewnić się że dokonaliśmy najlepszego wyboru dla nas i naszej firmy

Opony dla floty - czy tylko nowe opony są warte uwagi?

Nowa opona nie oznacza tylko opony wyprodukowanej w danym roku, ale również kilka lat wcześniej, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania i nie...

Mandat, czy trzeba podpisać? kiedy odmowa przyjęcia ma sens?

Mandat uprawomocnia się w momencie gdy zostaje podpisany przez kierowcę. Przyznaje się on w ten sposób do popełnienia zarzucanego mu wykroczenia.

Auto dla firmy z wyprzedaży

W salonach samochodowych na początku roku rozpoczynają się kampanie promocyjne informujące o wyprzedaży samochodów z rocznika ubiegłego.