Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 05.06.2016

KW_TAGS

Popularną inwestycją ostatnio stały się auta zabytkowe. Każdy kupiony za okazyjną cenę, przeznaczony do remontu samochód, po odrestaurowaniu można sprzedać ze 100 procentową przebitką.

Posiadanie auta zabytkowego stało się modnym hobby, coraz więcej organizuje się zlotów, wystaw zabytkowych aut i motocykli, niektóre mają wydźwięk lokalny, inne to duże międzynarodowe imprezy.
 
W Polsce znajdują się renomowane zakłady, zajmujące się restauracją pojazdów zabytkowych, pracujące na swoją markę latami całymi, przyjmujące zlecenia z całej Europy. Problemem są auta wyprodukowane przed 1945 rokiem, nad którymi posiada nadzór konserwator zabytków. Inwestor z zagranicy, zlecający polskiemu warsztatowi renowację, musi zgłosić fakt, że przywozi auto zabytkowe do polskiego warsztatu. Także na wywóz własnego samochodu z Polski musi uzyskać zgodę ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Jest to znaczące utrudnienie pracy polskich warsztatów specjalizujących się pracach konserwatorskich. Zresztą, przeszkody proceduralne istnieją nie tylko w zakresie wywozu i przywozu starego samochodu do Polski. W naszym kraju nie można zarejestrować na przykład kolekcji aut zabytkowych pod jednym numerem. Nasze przepisy, chroniące zabytki przed wywiezieniem ich za granicę, pochodzą z czasów PRL, więc są naprawdę mocno przestarzałe i niezbyt pasują do dzisiejszych czasów. Kiedyś miały chronić polskie kolekcje przed ekspansywnym ich wykupem przez bardziej zamożnych kolekcjonerów z Europy Zachodniej, dziś Polacy płacą dokładnie takie same pieniądze, jak kolekcjonerzy z innych krajów, więc przepisy są mocnym anachronizmem.
 

Pojazd zabytkowy – doskonała inwestycja

Polacy zaczynają świadomie inwestować w tego typu auta. Największy zysk gwarantują marki i modele poszukiwane wśród kolekcjonerów określone marki i modele, więc zakup pierwszego lepszego starego samochodu niewiele nam da. Do najbardziej poszukiwanych należą youngtimery, samochody z lat 70. i 80., takie jak Roadster czy Mercedes 190. Kosztujący kilka late temu pół miliona euro model 300 SL Gullwing dziś kosztuje milion euro. To oczywiście najbardziej jaskrawy przykład, że to, że na zabytkowym aucie można dobrze zarobić, pod warunkiem, że ma się pieniądze i czas. Koszt zakupu auta do odrestaurowania oraz samej restauracji to wydatki liczone w tysiącach dolarów. Na TOP liście aut zabytkowych nie znajduje się żadne polskie auto z czasów PRL, mimo że wśród pasjonatów motoryzacji nie brakuje ich wielbicieli. Dużą popularnością, oraz ceną cieszą się natomiast auta ze składanym dachem czy auta sportowe lub cabrio. Stosunkowo niedużo kosztują limuzyny, a droższe od nich są coupe.
 
Kluczowym czynnikiem, decydującym o cenie, są krótkie serie produkcje ekskluzywnych aut.
Nasze anachroniczne przepisy powodują, że kolekcjonerzy muszą płacić cło i VAT za części do aut zabytkowych lub samej samochody zabytkowe, co dodatkowo wpływa na cenę pojazdu. Jednakże, jak oceniają znawcy tematu, to doskonała inwestycja, uniezależniona od światowych kryzysów, dewaluacji pieniądza czy osłabienia gospodarki.
 

Wywóz samochodu zabytkowego za granicę

Sprzedając stare auto za granicę, trzeba uzbroić się w cierpliwość, uzyskać jednorazowe pozwolenia na wywóz za granicę pojazdy starsze niż 50 lat, o wartości wyższej niż 32 000 zł. Wycenę może zrobić rzeczoznawca, jednak najczęściej zleca ją celnik, który może podważyć opinię biegłego. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy chcesz wywieźć swój własny motocykl lub auto za granicę, bo akurat zmieniasz miejsce zamieszkania. Nie wolno ci sprzedać za granicę samochodu wpisanego do rejestru zabytków. Rejestru nie wolno mylić z ewidencją. W rejestrze znajdują się najcenniejsze egzemplarze, podlegające szczególnej ochronie. Zgoda na sprzedaż takiego auta za granicę, wydana przez ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ważna jest przez 12 miesięcy, uzyskujesz ją za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Musisz liczyć się z faktem, że takową zgodę nie zawsze uzyskasz. Wyjątek stanowią auta, sprowadzone do Polski z UE nie dawniej niż trzy lata wstecz. Wówczas takie auto może być wywiezione ponownie do krajów UE bez pozwolenia.
 
Na krótki czasu można swobodnie wywozić z kraju auta młodsze niż 50 lat i wartości niższej niż 32 tysiące złotych. Dla pojazdów starszych i droższych kolekcjoner ponownie musi przejść całą „ścieżkę zdrowia”, uzyskując zgodę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zgoda taka ważna jest przez okres trzech lat. Taka sama procedura obowiązuje przy wielokrotnym wywozie auta, więc większość kolekcjonerów, którzy czynnie wożą swoje auta na zloty i wystawy o takie ubiega się najchętniej.
 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Bezpieczna jazda w zimowym okresie, 10 praktycznych wskazówek

Mgliste wieczory ze słabą widocznością, śliskie drogi i gołoledź – okres wytężonych opadów śniegu i deszczu zawsze niesie ze sobą tego rodzaju...

Różnice pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym

Przedsiębiorcy, który są zdecydowani na podjęcie współpracy z leasingodawcą w zakresie sfinansowania zakupu firmowej floty mogą dokonać wyboru między...

Leasing: procedura standardowa i uproszczona

Polscy przedsiębiorcy z sektora MSP coraz chętniej sięgają po alternatywne sposoby finansowania firmowej floty.

Samochód z USA

Samochód z USA — ile kosztuje, jak sprowadzić, na co uważać?

Sprowadzanie samochodu zza oceanu jest nadal popularne i opłacalne. Operacja nie jest trudna, ale trzeba pamiętać o kilku podstawowych rzeczach - oto...

Auto w firmie - jak zaplanować zakup samochodu

Zanim udamy się do dealera samochodów i podpiszemy umowę, warto upewnić się że dokonaliśmy najlepszego wyboru dla nas i naszej firmy

Auto hybrydowe do firmy, relacja ceny do oszczędności

Sprawdź, czy opłaca się przedsiębiorcy zapłacić więcej za eko samochód...

Tania regeneracja - kiedy jest oszczędnością, a kiedy kosztem

Postanowiliśmy zrobić krótki przegląd rynku, które koncerny umożliwiają korzystanie z części regenerowanych, które są jakości niemal takiej samej jako...

Ciemna strona klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie to obiekt pożądania wielu zmotoryzowanych. Latem daje przyjemny chłód i podnosi komfort podróżowania.