Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 05.06.2016

KW_TAGS

Popularną inwestycją ostatnio stały się auta zabytkowe. Każdy kupiony za okazyjną cenę, przeznaczony do remontu samochód, po odrestaurowaniu można sprzedać ze 100 procentową przebitką.

Posiadanie auta zabytkowego stało się modnym hobby, coraz więcej organizuje się zlotów, wystaw zabytkowych aut i motocykli, niektóre mają wydźwięk lokalny, inne to duże międzynarodowe imprezy.
 
W Polsce znajdują się renomowane zakłady, zajmujące się restauracją pojazdów zabytkowych, pracujące na swoją markę latami całymi, przyjmujące zlecenia z całej Europy. Problemem są auta wyprodukowane przed 1945 rokiem, nad którymi posiada nadzór konserwator zabytków. Inwestor z zagranicy, zlecający polskiemu warsztatowi renowację, musi zgłosić fakt, że przywozi auto zabytkowe do polskiego warsztatu. Także na wywóz własnego samochodu z Polski musi uzyskać zgodę ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Jest to znaczące utrudnienie pracy polskich warsztatów specjalizujących się pracach konserwatorskich. Zresztą, przeszkody proceduralne istnieją nie tylko w zakresie wywozu i przywozu starego samochodu do Polski. W naszym kraju nie można zarejestrować na przykład kolekcji aut zabytkowych pod jednym numerem. Nasze przepisy, chroniące zabytki przed wywiezieniem ich za granicę, pochodzą z czasów PRL, więc są naprawdę mocno przestarzałe i niezbyt pasują do dzisiejszych czasów. Kiedyś miały chronić polskie kolekcje przed ekspansywnym ich wykupem przez bardziej zamożnych kolekcjonerów z Europy Zachodniej, dziś Polacy płacą dokładnie takie same pieniądze, jak kolekcjonerzy z innych krajów, więc przepisy są mocnym anachronizmem.
 

Pojazd zabytkowy – doskonała inwestycja

Polacy zaczynają świadomie inwestować w tego typu auta. Największy zysk gwarantują marki i modele poszukiwane wśród kolekcjonerów określone marki i modele, więc zakup pierwszego lepszego starego samochodu niewiele nam da. Do najbardziej poszukiwanych należą youngtimery, samochody z lat 70. i 80., takie jak Roadster czy Mercedes 190. Kosztujący kilka late temu pół miliona euro model 300 SL Gullwing dziś kosztuje milion euro. To oczywiście najbardziej jaskrawy przykład, że to, że na zabytkowym aucie można dobrze zarobić, pod warunkiem, że ma się pieniądze i czas. Koszt zakupu auta do odrestaurowania oraz samej restauracji to wydatki liczone w tysiącach dolarów. Na TOP liście aut zabytkowych nie znajduje się żadne polskie auto z czasów PRL, mimo że wśród pasjonatów motoryzacji nie brakuje ich wielbicieli. Dużą popularnością, oraz ceną cieszą się natomiast auta ze składanym dachem czy auta sportowe lub cabrio. Stosunkowo niedużo kosztują limuzyny, a droższe od nich są coupe.
 
Kluczowym czynnikiem, decydującym o cenie, są krótkie serie produkcje ekskluzywnych aut.
Nasze anachroniczne przepisy powodują, że kolekcjonerzy muszą płacić cło i VAT za części do aut zabytkowych lub samej samochody zabytkowe, co dodatkowo wpływa na cenę pojazdu. Jednakże, jak oceniają znawcy tematu, to doskonała inwestycja, uniezależniona od światowych kryzysów, dewaluacji pieniądza czy osłabienia gospodarki.
 

Wywóz samochodu zabytkowego za granicę

Sprzedając stare auto za granicę, trzeba uzbroić się w cierpliwość, uzyskać jednorazowe pozwolenia na wywóz za granicę pojazdy starsze niż 50 lat, o wartości wyższej niż 32 000 zł. Wycenę może zrobić rzeczoznawca, jednak najczęściej zleca ją celnik, który może podważyć opinię biegłego. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy chcesz wywieźć swój własny motocykl lub auto za granicę, bo akurat zmieniasz miejsce zamieszkania. Nie wolno ci sprzedać za granicę samochodu wpisanego do rejestru zabytków. Rejestru nie wolno mylić z ewidencją. W rejestrze znajdują się najcenniejsze egzemplarze, podlegające szczególnej ochronie. Zgoda na sprzedaż takiego auta za granicę, wydana przez ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ważna jest przez 12 miesięcy, uzyskujesz ją za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Musisz liczyć się z faktem, że takową zgodę nie zawsze uzyskasz. Wyjątek stanowią auta, sprowadzone do Polski z UE nie dawniej niż trzy lata wstecz. Wówczas takie auto może być wywiezione ponownie do krajów UE bez pozwolenia.
 
Na krótki czasu można swobodnie wywozić z kraju auta młodsze niż 50 lat i wartości niższej niż 32 tysiące złotych. Dla pojazdów starszych i droższych kolekcjoner ponownie musi przejść całą „ścieżkę zdrowia”, uzyskując zgodę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zgoda taka ważna jest przez okres trzech lat. Taka sama procedura obowiązuje przy wielokrotnym wywozie auta, więc większość kolekcjonerów, którzy czynnie wożą swoje auta na zloty i wystawy o takie ubiega się najchętniej.
 

Komentarze  

Theron
@ Theron 27.06.2022 06:20
I go to see every day some web[cenzura]s and information [cenzura]s to read articles or reviews,
except this web [cenzura] offers quality based writing.

My web [cenzura] :: google likes: https://[cenzura]oce ansandsrealtyva.com/
Bailey
@ Bailey 05.09.2019 18:12
Witam, osobiście całkowicie zgadzam się z Twoim wpisem
!

My web [cenzura]; Jolka: http://szczepan.waw.pl/
Zbigniew
@ Zbigniew 25.02.2019 22:49
Wszystko fajnie opisane,ale brak jest informacji o ew kosztach podatkowych przy sprzedaży zabytku za granicę. Przykładowo osoba fizyczna otrzymała zgodę Konserwatora bo przykładowo auto było w ewidencji zabytków ( auto ma np. 59 lat i cena będzie wyższa niż 32.000 PLN) . Czy musi płacić jakiś podatek. Jeżeli tak to na jakiej podstawie?
roman
@ roman 27.12.2021 15:23
nie prawda jest ze trzeba uzyskac zgode na wywoz auta remontowanego w Polsce jesli wlascicielem jest obcokrajowiec. konserwator nie wydaje zgody na wywoz wlasnosci obcokrajowca

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Używany samochód od producenta. Czy warto skorzystać z programu...

Toyota Plus to program, który udostępnia samochody używane w doskonałym stanie technicznym, po przebytych kompleksowych badaniach diagnostycznych, w...

Taryfikator punktow karnych - znaki i sygnały drogowe

Aktualny taryfikator punktów karnych 2019 r. - znaki i sygnały drogowe

Możliwe kary, za niezastosowanie się do znaków i sygnałów drogowych, zgodnie z najnowszym taryfikatorem punktów karnych na 2019 roku z segregacją od...

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach, ile powinno wynosić i dlaczego to takie ważne?

Opony dla floty - czy tylko nowe opony są warte uwagi?

Nowa opona nie oznacza tylko opony wyprodukowanej w danym roku, ale również kilka lat wcześniej, pod warunkiem odpowiedniego przechowywania i nie...

Ecall, telefon ratunkowy obowiązkowy od 2018

Przyrząd automatycznie wykonujący telefon alarmowy do ośrodka ratownictwa w chwili wypadku samochodowego od 2018 roku będzie obowiązkowo instalowany

Kontrola zużycia paliwa - dlaczego warto?

Właściciele i menedżerowie w polskich przedsiębiorstwach poszukują środków na nowe inwestycje, a te – jak dobrze wiemy – stanowią fundament rozwoju

Od czego zacząć reklamację nieskutecznej naprawy

Nierzadko zdarza się, że wykonana naprawa dalece odbiega od naszych oczekiwań bądź w ogóle ich nie spełnia. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?

Ubezpieczenie assistance - pułapki w umowach

Assistance przyda się w przypadku awarii, kiedy dojdzie do wypadku czy kradzieży. Sprawdź, za co nie warto przepłacać.