Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 20.03.2017

KW_TAGS

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest bardzo ważne, tymczasem kierowcy pamiętają o tym przeważnie przy okazji sezonowej zmiany ogumienia. Jak ciśnienie wpływa na jazdę i prowadzenie?

Jak pokazują badania firm oponiarskich, aż trzy czwarte Polaków jeździ z niewłaściwym ciśnieniem powietrza w oponach. Przeważnie jest ono zbyt niskie. Nie sprawdzają na bieżąco, co najwyżej na oko, albo przez kopnięcie w koło(!), a zaniedbania nie tylko generują duże koszty, ale wpływają na bezpieczeństwo!

Eksperci są zgodni, że tylko prawidłowo napompowane opony spełniają swoje zadanie, a więc pozwalają na pewne prowadzenie w zakrętach, skutecznie odprowadzają wodę i skracają drogę hamowania w porównaniu do opon z niewłaściwym ciśnieniem.

Co więcej, zarówno niedopompowane, jak i zbyt mocno napompowane opony ulegają przyspieszonemu zużyciu, a wraz z nimi szybciej zepsuje się zawieszenie czy układ kierowniczy.

Jak sprawdzać ciśnienie

Przy kontroli ciśnienia w oponach ważne są trzy czynniki. Po pierwsze, kontroli trzeba dokonywać regularnie, minimum raz w miesiącu i zawsze przed dłuższą jazdą. Po drugie, pomiaru trzeba dokonać, kiedy opona ma temperaturę otoczenia, a więc nie zaraz po podróży. Wreszcie po trzecie, poziom ciśnienia trzeba dostosować do obciążenia samochodu. Jeśli planowany jest wyjazd z kompletem pasażerów czy bagażu, opony trzeba będzie mocniej dopompować.

Jaki jest właściwy poziom ciśnienia?

To zależy od samochodu, rodzaju i rozmiaru opon oraz wspomnianego przed momentem obciążenia. Informacji o właściwym ciśnieniu szukać trzeba w instrukcji obsługi samochodu lub na słupku od strony kierowcy, po otwarciu drzwi. Niektórzy producenci przyklejają tabliczkę na wewnętrznej stronie klapy schowka przed pasażerem.

Tam właśnie znajdują się informacje odnośnie właściwego ciśnienia, w zależności od obciążenia samochodu. Niektórzy producenci podają też wartości ciśnienia określone jako „eco”, a więc dla zmniejszenia oporów toczenia, a co za tym idzie – spalania.

Kiedy powietrza w oponach jest za mało lub za dużo

Trzeba pamiętać, że średnio co trzy miesiące opony tracą około 0,2-0,3 bara, a to już poziom, przy którym mogą zacząć się problemy. Właściwie napompowane opony mają kluczową rolę szczególnie w zakrętach. Przy zbyt niskim ciśnieniu ciężar auta opiera się na zewnętrznych częściach bieżnika, powodując jego przyspieszone zużycie w tych miejscach.

Zwiększa się wtedy nacisk na bokach opony, nieprzystosowanych do tej roli, a to powoduje przegrzewanie bocznych ścian i pogarsza prowadzenie. W skrajnym przypadku niedopompowania i dużego obciążanie lub przegrzania, w połączeniu z ukrytymi uszkodzeniami barków opon, może dojść do eksplozji i utraty panowania nad samochodem.

Nie mówiąc już o tym, że zbyt niskie ciśnienie to większe opory toczenia i podwyższone zużyciu paliwa – średnio o 0,3 l/100 km.

W przypadku zbyt dużego ciśnienia w kołach dojdzie do szybkiego zużycia bieżnika w środkowej jego części oraz uszkodzenia elementów zawieszenia i łożysk. Gorsze będzie też prowadzenie i przyczepność, ponieważ opona przylega do nawierzchni tylko niewielką powierzchnią. Jedynym plusem jest mniejsze zużycie paliwa, jednak oszczędności z tego tytułu są niewspółmierne do ewentualnych strat spowodowanych innymi zniszczeniami.

Jak sprawdzić stan opon w samochodzie

Ciśnienie to jedno. Równie ważny jest stan opon. Przede wszystkim głębokość bieżnika, która według przepisów nie może być mniejsza niż 1,6 mm, ale dla bezpieczeństwa nie powinno go być mniej niż 3 mm.

Istotny jest wiek opony, który możemy sprawdzić dzięki oznaczeniu DOT na oponie. cztery cyfry w owalnej obwódce to oznaczenie kolejnego tygodnia roku i dwóch ostatnich cyfr roku produkcji. Przyjmuje się, że właściwie eksploatowane i przechowywane opony przeżyją nawet 10 lat. W rzeczywistości jednak 6-8 lat to maksimum, po którym mieszanka twardnieje i traci swoją elastyczność.

Ważne jest sprawdzenie barków opony, pod kątem ewentualnych nacięć i wybrzuszeń, na co dzień niewidocznych – szczególnie od wewnętrznej strony. Kontroli trzeba na pewno dokonać podczas sezonowej wymiany opon, ale również na bieżąco warto o tym pamiętać.

Czujniki TPM - monitorowanie ciśnienia w oponach

TPM (Tire Pressure Monitor) to wprowadzony pod koniec 2014 roku system kontroli spadku ciśnienia w oponach. Obowiązkowo montowany jest w każdym nowym samochodzie. Jego rolą jest kontrolowanie poziomu ciśnienia w oponach – w zależności od rodzaju czujnika sprawdzana jest wartość ciśnienia lub różnica między poszczególnymi kołami.

Po ustaleniu właściwego poziomu system monitoruje na bieżąco, czy ciśnienie jest stałe. Przy czym czujniki bezpośrednio umieszczane w kołach mierzą wartość ciśnienia, a tańsze systemy korzystają z czujników przy kołach (ABS, ESP), mierząc różnicę w prędkości toczenia się kół.

Kiedy ciśnienie spadnie, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka i ewentualnie pojawi się komunikat, dają kierowcy sygnał do zatrzymania i sprawdzenia.

Dlaczego prawidłowe ciśnienie w oponie jest tak ważne?

Opony to niezwykle ważny element samochodu, decydujący bezpośrednio o naszym bezpieczeństwie. Warto wspomnieć, że powierzchnia styku opon z nawierzchnią jest równa kartce A4. Dlatego tak ważne jest, żeby kontakt z podłożem był jak najlepszej jakości, co zapewnia dobrze napompowana i w pełni sprawna opona.

imoto
iMoto
www.imoto.zone

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach, ile powinno wynosić i dlaczego to takie ważne?

Multisourcing - zarządzanie flotą nie musi być trudne

W dobie wszechobecnej konkurencji opisany sposób działania nie musi pozytywnie wpływać na oszczędności, bo praktyka a teoria to dwie różne dziedziny.

Diesel czy benzyna - Co się bardziej opłaca?

Kupując samochód musimy rozwikłać wiele dylematów, które pozwolą nam podjąć ostateczną decyzję. Jest ich naprawdę sporo. Mowa tu między innymi o wyborze...

Auto hybrydowe do firmy, relacja ceny do oszczędności

Sprawdź, czy opłaca się przedsiębiorcy zapłacić więcej za eko samochód...

Leasing: procedura standardowa i uproszczona

Polscy przedsiębiorcy z sektora MSP coraz chętniej sięgają po alternatywne sposoby finansowania firmowej floty.

Bezpieczna jazda w zimowym okresie, 10 praktycznych wskazówek

Mgliste wieczory ze słabą widocznością, śliskie drogi i gołoledź – okres wytężonych opadów śniegu i deszczu zawsze niesie ze sobą tego rodzaju...

Samochód z USA

Samochód z USA — ile kosztuje, jak sprowadzić, na co uważać?

Sprowadzanie samochodu zza oceanu jest nadal popularne i opłacalne. Operacja nie jest trudna, ale trzeba pamiętać o kilku podstawowych rzeczach - oto...

Zakup samochodu

Jak nie dać się oszukać kupując samochód

Zakup samochodu używanego nie lada wyzwanie. Na takie zakupy warto zabrać ze sobą specjalistę oraz całą gamę akcesoriów, które pozwolą nam sprawdzić...