Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 20.03.2017

KW_TAGS

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest bardzo ważne, tymczasem kierowcy pamiętają o tym przeważnie przy okazji sezonowej zmiany ogumienia. Jak ciśnienie wpływa na jazdę i prowadzenie?

Jak pokazują badania firm oponiarskich, aż trzy czwarte Polaków jeździ z niewłaściwym ciśnieniem powietrza w oponach. Przeważnie jest ono zbyt niskie. Nie sprawdzają na bieżąco, co najwyżej na oko, albo przez kopnięcie w koło(!), a zaniedbania nie tylko generują duże koszty, ale wpływają na bezpieczeństwo!

Eksperci są zgodni, że tylko prawidłowo napompowane opony spełniają swoje zadanie, a więc pozwalają na pewne prowadzenie w zakrętach, skutecznie odprowadzają wodę i skracają drogę hamowania w porównaniu do opon z niewłaściwym ciśnieniem.

Co więcej, zarówno niedopompowane, jak i zbyt mocno napompowane opony ulegają przyspieszonemu zużyciu, a wraz z nimi szybciej zepsuje się zawieszenie czy układ kierowniczy.

Jak sprawdzać ciśnienie

Przy kontroli ciśnienia w oponach ważne są trzy czynniki. Po pierwsze, kontroli trzeba dokonywać regularnie, minimum raz w miesiącu i zawsze przed dłuższą jazdą. Po drugie, pomiaru trzeba dokonać, kiedy opona ma temperaturę otoczenia, a więc nie zaraz po podróży. Wreszcie po trzecie, poziom ciśnienia trzeba dostosować do obciążenia samochodu. Jeśli planowany jest wyjazd z kompletem pasażerów czy bagażu, opony trzeba będzie mocniej dopompować.

Jaki jest właściwy poziom ciśnienia?

To zależy od samochodu, rodzaju i rozmiaru opon oraz wspomnianego przed momentem obciążenia. Informacji o właściwym ciśnieniu szukać trzeba w instrukcji obsługi samochodu lub na słupku od strony kierowcy, po otwarciu drzwi. Niektórzy producenci przyklejają tabliczkę na wewnętrznej stronie klapy schowka przed pasażerem.

Tam właśnie znajdują się informacje odnośnie właściwego ciśnienia, w zależności od obciążenia samochodu. Niektórzy producenci podają też wartości ciśnienia określone jako „eco”, a więc dla zmniejszenia oporów toczenia, a co za tym idzie – spalania.

Kiedy powietrza w oponach jest za mało lub za dużo

Trzeba pamiętać, że średnio co trzy miesiące opony tracą około 0,2-0,3 bara, a to już poziom, przy którym mogą zacząć się problemy. Właściwie napompowane opony mają kluczową rolę szczególnie w zakrętach. Przy zbyt niskim ciśnieniu ciężar auta opiera się na zewnętrznych częściach bieżnika, powodując jego przyspieszone zużycie w tych miejscach.

Zwiększa się wtedy nacisk na bokach opony, nieprzystosowanych do tej roli, a to powoduje przegrzewanie bocznych ścian i pogarsza prowadzenie. W skrajnym przypadku niedopompowania i dużego obciążanie lub przegrzania, w połączeniu z ukrytymi uszkodzeniami barków opon, może dojść do eksplozji i utraty panowania nad samochodem.

Nie mówiąc już o tym, że zbyt niskie ciśnienie to większe opory toczenia i podwyższone zużyciu paliwa – średnio o 0,3 l/100 km.

W przypadku zbyt dużego ciśnienia w kołach dojdzie do szybkiego zużycia bieżnika w środkowej jego części oraz uszkodzenia elementów zawieszenia i łożysk. Gorsze będzie też prowadzenie i przyczepność, ponieważ opona przylega do nawierzchni tylko niewielką powierzchnią. Jedynym plusem jest mniejsze zużycie paliwa, jednak oszczędności z tego tytułu są niewspółmierne do ewentualnych strat spowodowanych innymi zniszczeniami.

Jak sprawdzić stan opon w samochodzie

Ciśnienie to jedno. Równie ważny jest stan opon. Przede wszystkim głębokość bieżnika, która według przepisów nie może być mniejsza niż 1,6 mm, ale dla bezpieczeństwa nie powinno go być mniej niż 3 mm.

Istotny jest wiek opony, który możemy sprawdzić dzięki oznaczeniu DOT na oponie. cztery cyfry w owalnej obwódce to oznaczenie kolejnego tygodnia roku i dwóch ostatnich cyfr roku produkcji. Przyjmuje się, że właściwie eksploatowane i przechowywane opony przeżyją nawet 10 lat. W rzeczywistości jednak 6-8 lat to maksimum, po którym mieszanka twardnieje i traci swoją elastyczność.

Ważne jest sprawdzenie barków opony, pod kątem ewentualnych nacięć i wybrzuszeń, na co dzień niewidocznych – szczególnie od wewnętrznej strony. Kontroli trzeba na pewno dokonać podczas sezonowej wymiany opon, ale również na bieżąco warto o tym pamiętać.

Czujniki TPM - monitorowanie ciśnienia w oponach

TPM (Tire Pressure Monitor) to wprowadzony pod koniec 2014 roku system kontroli spadku ciśnienia w oponach. Obowiązkowo montowany jest w każdym nowym samochodzie. Jego rolą jest kontrolowanie poziomu ciśnienia w oponach – w zależności od rodzaju czujnika sprawdzana jest wartość ciśnienia lub różnica między poszczególnymi kołami.

Po ustaleniu właściwego poziomu system monitoruje na bieżąco, czy ciśnienie jest stałe. Przy czym czujniki bezpośrednio umieszczane w kołach mierzą wartość ciśnienia, a tańsze systemy korzystają z czujników przy kołach (ABS, ESP), mierząc różnicę w prędkości toczenia się kół.

Kiedy ciśnienie spadnie, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka i ewentualnie pojawi się komunikat, dają kierowcy sygnał do zatrzymania i sprawdzenia.

Dlaczego prawidłowe ciśnienie w oponie jest tak ważne?

Opony to niezwykle ważny element samochodu, decydujący bezpośrednio o naszym bezpieczeństwie. Warto wspomnieć, że powierzchnia styku opon z nawierzchnią jest równa kartce A4. Dlatego tak ważne jest, żeby kontakt z podłożem był jak najlepszej jakości, co zapewnia dobrze napompowana i w pełni sprawna opona.

imoto
iMoto
www.imoto.zone

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Auto dla firmy z wyprzedaży

W salonach samochodowych na początku roku rozpoczynają się kampanie promocyjne informujące o wyprzedaży samochodów z rocznika ubiegłego.

Spedycja-najtrudniejsza-branza-swiata

"Najtrudniejsza branża świata" - spot, który poruszył internautów

Myślisz, że praca kierowcy TIR-a to tylko jazda z miejsca na miejsce? Film firmy ADAR zyskał olbrzymią popularność ponieważ, zamiast korporacyjnego...

Kilometrówka - aktualna stawka za 1 kilometr

Jak ją rozliczyć w działalności jednoosobowej, a jak w spółce? W inny sposób kilometrówka obowiązuje w przypadku osób fizycznych, prowadzących...

Ecall, telefon ratunkowy obowiązkowy od 2018

Przyrząd automatycznie wykonujący telefon alarmowy do ośrodka ratownictwa w chwili wypadku samochodowego od 2018 roku będzie obowiązkowo instalowany

Od czego zacząć reklamację nieskutecznej naprawy

Nierzadko zdarza się, że wykonana naprawa dalece odbiega od naszych oczekiwań bądź w ogóle ich nie spełnia. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?

Auto hybrydowe do firmy, relacja ceny do oszczędności

Sprawdź, czy opłaca się przedsiębiorcy zapłacić więcej za eko samochód...

Jak wybrać idealne auto flotowe

Idealny samochód flotowy powinien charakteryzować się zestawem cech, które w przyszłości pozwolą mu osiągnąć jak najwyższą wartość odsprzedaży.

Auto w firmie - jak zaplanować zakup samochodu

Zanim udamy się do dealera samochodów i podpiszemy umowę, warto upewnić się że dokonaliśmy najlepszego wyboru dla nas i naszej firmy