Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 03.04.2017

KW_TAGS

Assistance przyda się w przypadku awarii, kiedy dojdzie do wypadku czy kradzieży. Żeby spokój nie był iluzoryczny, warto przyjrzeć się, co oferuje dana firma, a czego nie i za co nie warto przepłacać.

Przy wyborze odpowiedniego assistance trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, żeby dopasować ofertę do własnych potrzeb,i zawsze zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia (OWU).

Zwykle umowa assistance zawierana jest na 12 miesięcy, ale w przypadku krótkich wyjazdów również na 30 lub 60 dni, i nie ulega automatycznemu przedłużeniu. Można ją też wypowiedzieć, na zasadach określonych w OWU.

Assistance mini - mała rzecz

Ubezpieczenie assistance często dodawane jest - w wariancie podstawowym - do obowiązkowej polisy OC, a nawet do konta bankowego, jednak zakres pomocy, jaki oferuje taki pakiet, jest bardzo wąski i często ogranicza się jedynie do pomocy po kolizji, ale już nie w razie awarii, albo awarii, ale z dużymi ograniczeniami co do zasięgu holowania. Za każdym razem warto sprawdzić, co zawiera dana oferta i w jakich sytuacjach można z niego bezkosztowo skorzystać.

Dlatego decydując się na ochronę assistance, warto zastanowić się nad osobnym, nieco droższym ubezpieczeniem, pamiętając o tym, że przy zakupie pakietu - OC, AC, NNW - ochrona assistance dostępna jest w znacznie lepszej cenie, niż kupowana osobno.

Dla kogo assistance?

Polisa zawierająca assistance jest szczególnie przydatna tym kierowcom, którzy dużo podróżują i samochód jest ich narzędziem pracy. Zyskują wtedy ochronę w razie awarii w trasie. Często w ofercie jest próba naprawy samochodu na miejscu lub holowanie do najbliższego lub wskazanego warsztatu. W razie braku paliwa, co zdarza się szczególnie często na autostradach. W sytuacji kolizji czy wypadku, a nawet choroby kierowcy.

W przypadku niemożności kontynuowania podróży własnym autem ubezpieczyciel może zaoferować klientowi transport zastępczy, nocleg w hotelu, opiekę nad dziećmi, itp. To wszystko zależy jednak od wariantu wybranego ubezpieczenia oraz od firmy, w której polisę podpisujemy.

Na assistance częściej decydują się też właściciele starych aut, w których łatwo o awarię. Niektóre firmy zabezpieczają się przed tym, stosując ograniczenia wiekowe dla swoich ofert lub mocno okrojony pakiet, wyłączający na przykład naprawy. Są jednak firmy, jak PZU czy Starter, które pomogą i takim samochodom.

Assistance - na co uważać?

Porównując oferty ubezpieczycieli zwróć uwagę na takie kwestie, jak:

  • maksymalna liczba zgłoszeń w ramach danej polisy, która często jest limitowana - na przykład każde kolejne wezwanie do rozładowanego akumulatora może być już płatne,
  • limit kosztów naprawy samochodu, po którego przekroczeniu trzeba zapłacić z własnej kieszeni,
  • ewentualne limity kosztów, związanych z hotelem i innymi świadczeniami,
  • zasady, na jakich przyznawane jest auto zastępcze,
  • limit kilometrów przy holowaniu pojazdu - w Polsce i za granicą,
  • zasięg pomocy -zdarzają się limity związane z odległością od miejsca zamieszkania,
  • czy assistance działa tylko w Polsce, czy w Europie oraz które europejskie kraje są ewentualnie wyłączone z pomocy.

Za co dopłacić, a za co przepłacisz

Na assistance nie warto przesadnie oszczędzać. Nie ma też jednak sensu wydawanie pieniędzy na maksymalny pakiet, z którego nigdy nie skorzystamy. Na przykład taki, który obejmuje całą Europę, w sytuacji kiedy nie planujemy wyjazdu poza granice Polski. Pakiet zawsze można rozszerzyć, dopłacając niewielką kwotę do pełniejszej ochrony.

Jeżeli na co dzień poruszamy się po mieście, gdzie dostęp do pomocy znajomych czy rodziny jest szeroki, liczba warsztatów, serwisów i stacji benzynowych wystarczająca, a w planach mamy jedynie wakacyjny wyjazd, można rozważyć wykupienie assistance czasowego, np. na 30 dni.

Dobre pakiety zapewnią opcję holowania z dużymi, kilkusetkilometrowymi limitami i bezpłatnie w Polsce, pomoc tłumacza czy auto zastępcze na czas kontynuowania podróży i naprawy zepsutego auta.

Kiedy nie pomogą?

Są sytuacje, w których mimo wykupionego ubezpieczenia, pomoc nie zostanie udzielona. Dzieje się tak na przykład wtedy, kiedy pojazd nie ma ważnego badania technicznego, kolizję spowodował kierowca pod wpływem alkoholu lub bez uprawnień, auto zepsuło się wskutek niewłaściwego użytkowania, np. przeładowania lub przewozu towarów samochodem do tego nieprzeznaczonym.

Ile to kosztuje, co w pakiecie?

Rozsądnie skalkulowane ubezpieczenie assistance, obejmujące Polskę i kraje Europy, będzie kosztowało od około 200 złotych, ale raczej nie więcej niż 500 zł za rok. Można wykupić również polisy krótkoterminowe - w firmie Starter za 15-dniową pomoc w Polsce i Europie zapłacisz 149 zł, a za 30-dniową 159 zł. Dokupując opcję auta zastępczego i hoteli zapłacisz, odpowiednio, 299 i 319 zł.

Starter - trzy poziomy oferty assistance

Przykładowo, popularny Starter oferuje trzy poziomy assistance. Podstawowy Smart od 69 zł za rok, z ochroną do 50 km od miejsca zamieszkania i jednorazowym holowaniem do 50 km lub naprawą na drodze. Obejmuje kradzież, wypadek, awarię, nie ma limitu wieku samochodu.

Za 159 zł w ofercie Classic zniesiony zostaje limit i pomoc obejmuje całą Polskę, naprawa na drodze lub holowanie do 100 km nie ma limitu ilościowego, a większy zakres holowania i samochód zastępczy lub hotel na czas naprawy można dokupić w każdej chwili.

Maksymalny pakiet Comfort kosztuje 199 zł rocznie. Obejmuje Polskę i Europę, limit holowania to 100 km z możliwością płatnego rozszerzenia do 200 km lub 500 km w razie wypadku. Dokupić można też auto zastępcze lub hotel na czas naprawy.

PZU - assistance w pakiecie z OC

Największy polski ubezpieczyciel oferuje assistance w pakiecie z OC, podobnie zresztą jak inni ubezpieczyciele. Podstawowa ochrona kosztuje rocznie 116 zł, obejmuje kradzież, wypadek i awarię, naprawy są nielimitowane, a holowanie tylko na dystansie 150 km, ale jeśli awaria nastąpiła dalej niż 20 km od miejsca zamieszkania. Limit holowania można znieść za 105 zł, przy wykupionym samym OC. Za dopłatą 55 zł znieść można też limit pomocy bliżej niż 20 km od miejsca zamieszkania.
Jeśli interesuje nas również Europa, ochrona dokupiona do OC kosztuje 261 zł. Tu nie można znieść 150-kilometrowego limitu holowania, a jedynie zwiększyć go do 1000 km.

Podsumowanie

Ubezpieczenie assistance jest nieobowiązkowe i dodatkowo płatne, dlatego wiele osób przechodzi obok tej polisy obojętnie. Jeśli jednak jesteś w "grupie ryzyka", czyli dużo podróżujesz i to głównie w trasie, szczególnie za granicą, wydanie pieniędzy na odpowiedni pakiet assistance zapewni nie tylko wewnętrzny spokój, ale w razie potrzeby przede wszystkim fachową pomoc, bez ryzyka ponoszenia dużych kosztów.

Zanim jednak podpiszesz umowę, porównaj oferty konkurencyjnych firm, negocjuj z agentami lepsze warunki lub zniżki, zapoznaj się z OWU i wybierz to, co rzeczywiście może się okazać potrzebne, a nie to, co próbuje wcisnąć agent.

iMoto
www.imoto.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Jakie paliwo tankowac

Jakie paliwo zatankować - 95 czy 98?

Bardzo często kierowcy stają przed dylematem - zatankować 95 czy 98? Czy droższe paliwo oznacza również lepszą jakość?

Leasing vs. przedsiębiorca - przeczytaj zanim podpiszesz umowę

Co istotne, firmy MŚP korzystające z leasingu w Polsce bardzo pozytywnie oceniają jakość świadczonych usług i aż 90 procent firm planuje nadal korzystać...

Co zrobić z zatnkowanym złym paliwem?

Zdarza się, że przez chwilę nieuwagi kierowca omyłkowo zatankuje niewłaściwe paliwo. Wiąże się to z poważnymi konsekwencjami, często uniemożliwiającymi...

Jak wybrać idealne auto flotowe

Idealny samochód flotowy powinien charakteryzować się zestawem cech, które w przyszłości pozwolą mu osiągnąć jak najwyższą wartość odsprzedaży.

Co warto wiedzieć o ciśnieniu w oponach?

Opona to jedyne miejsce kontaktu samochodu z nawierzchnią, dlatego ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Kradzież, wypadek a leasing - jak zabezpieczyć się przed...

Zdarzeń losowych nie da się przewidzieć, ale można się zabezpieczyć na wypadek ich zaistnienia już w momencie podpisywania umowy leasingu samochodu.

Ciśnienie w oponach

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach, ile powinno wynosić i dlaczego to takie ważne?

Kontrola zużycia paliwa - dlaczego warto?

Właściciele i menedżerowie w polskich przedsiębiorstwach poszukują środków na nowe inwestycje, a te – jak dobrze wiemy – stanowią fundament rozwoju