Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.04.2013

KW_TAGS

Moda na kwiaty jako prezent nie przeminie chyba nigdy - w trakcie świąt okolicznościowych czy popularnych imienin jesteś w stanie zarobić nawet miesięczny utarg. Warto jednak mieć smykałkę do kwiatów i usług florystycznych. Kwiaciarnia musi mieć dusze, kwiaciarnia to nie tylko same kwiaty, liczy się dosłownie wszystko! 

Najważniejsze – dobry punkt

Lokal może być niewielki, wystarczy nawet 20-40 mkw - w kwiaciarni musi znaleźć się miejsce na ekspozycję kwiatów oraz zaplecze.

Czasami przedsiębiorcy decydują się na wybudowanie niewielkiego kiosku (ok. 12-15 tys. zł) albo pawilonu (ok. 120-200 tys. zł). – jest to jednak kłopotliwe ze względu na pozwolenia na budowę. Koszty wynajmu wahają się od 2500 do nawet 10 tys. zł za miesiąc. Kwiaty zwykle kupujemy w ostatniej chwili, więc najlepszy będzie lokal położony w pobliżu dużych skupisk ludzkich:

  • ścisłe centrum miasta, przejścia podziemne
  • duże osiedla mieszkaniowe, 
  • centra handlowe 
  • szkoły, kościoły i cmentarze.

Zmysł artystyczny

Kwiaty trzeba umieć pokazać - wstawienie ich po prostu do wazonów to zdecydowanie za mało. Meble powinny być dobrej jakości, ponieważ w kwiaciarniach zwykle panuje duża wilgoć, która może je szybko zniszczyć. W widocznym miejscu możemy umieścić kwiaty doniczkowe, a także inne akcesoria, które masz w ofercie – kartki, doniczki, świece, bibeloty, ramki itp.Warto w to zainwestować, bo klient kupujący kwiaty z okazji urodzin/imienin często dokupi jeszcze miły drobiazg.

Nie zapomnij o okolicznościowym ozdabianiu witryny - np ozdobami świątecznymi w trakcie Bożego Narodzenia albo serduszkami przed walentynkami.
Bez wiedzy florystycznej kwiaciarnia nie ma szans na powodzenie!

Na rynku istnieją kursy i szkoły florystyczne oraz ośrodki propagowania florystyki. Szkolenie kosztuje ok. 700-1000 zł. Do wyboru są kursy bukieciarstwa podstawowe oraz zaawansowane. Zwykle kurs trwa ok. 40-60 godzin i daje wiedzę z m.in. zasad kompozycji, sztuki układania kwiatów w naczyniach, dekoracji kwiatów doniczkowych, dbania o rośliny i ich rodzajach (różne kwiaty wymagają innej pielęgnacji, innego naświetlenia), pakowania prezentów, florystyki ślubnej i żałobnej czy dekoracji stołów. Dzięki temu można rozszerzyć działalność na przykład o obsługę większych imprez ( np. chrztów, urodzin, imprez integracyjnych, wesel, pogrzebów) na które kwiaciarnia dostarczy kwiaty. Dobrym pomysłem może być wejście we współpracę z salami ślubnymi czy korporacjami – klient który planuje uroczystość może dzięki temu otrzymać kompleksową usługę.

Biznes dla rannych ptaszków

Właściciele kwiaciarni w kwiaty zaopatrują się w dwóch miejscach:

  • Giełdy – ma się pewność, że dostaniemy kwiaty najwyższej jakości. Giełdy działają przy każdym większym mieście 2-3 razy w tygodniu. Na giełdę trzeba stawić się jak najwcześniej, najlepiej pomiędzy 3 a 5 rano i mieć czym przewieźć zakupiony towar.
  • Hurtownie kwiatów ciętych i doniczkowych. Tam jednak zdarza się, że nie są one tak tanie i świeże, jak na giełdach. Zdarza się, że są wcześniej zbyt długo przetrzymywane w chłodniach. Mogą wyglądać na świeże, niestety po wsadzeniu ich do wazonu szybko zwiędną.

Doświadczenie i wiedza o rynku przyda się podczas zatowarowania - słabsze rośliny szybko zwiędną, powinny być świeże (na przykład jeszcze w pąku), bez plam na liściach, nieuszkodzone i niepołamane. To, który kwiat się lepiej sprzeda, zależy między innymi od danego okresu w roku, np. w lutym świetnie schodzą róże.

Tylko bukiety?

Zestaw podstawowy to między innymi róże (w różnych kolorach), kwiaty sezonowe (tulipany, żonkile), goździki (znowu wracają do łask), gerbery, frezje, lilie i anturium. W kwiaciarni powinny również znaleźć się wszelkiego rodzaju florystyczne dodatki, np. wstążki, brokat, rafia, organza, koraliki, papier ozdobny czy naklejki. Istotne są też przybory florystyczne - fiolki, nabłyszczacze i spraye do kwiatów oraz utrwalacze, które przedłużają życie roślin. Obok kwiatów ciętych zaoferuj również najmodniejsze obecnie rośliny doniczkowe.

Klient powinien mieć możliwość zakupienia w kwiaciarni nie tylko bukietów, ale również okolicznościowych wiązanek oraz stroików ( bożonarodzeniowe czy wielkanocne). Dochodowa jest florystyka ślubna, między innymi wiązanki, dekoracje samochodów, sali weselnej i kościoła oraz stroiki dla pary młodej, a także florystyka żałobna, czyli wieńce, wiązanki, bukiety żałobne.
Dobrze, jeśli oferta poszerzona zostanie o akcesoria, np. donice ozdobne, wiklinowe kosze, wazony, okolicznościowe dodatki (np. walentynkowe), świece, znicze oraz środki do pielęgnacji roślin.

Niezbędnym jest jednak gruntowne przemyślenie ilości asortymentu i natężenie ruchu w kwiaciarni – ponieważ nie wolno nam zapominać, że kwiaty swoją żywotność maja bardzo krótką i nie możemy sprzedawać nadwiędniętych kwiatów klientom, jeśli chcemy żeby jeszcze do nas wrócili, oraz aby nas reklamowali wśród znajomych.

Nowością jest Poczta Kwiatowa – czyli przygotowywanie bukietów z dostawą do klienta albo wybranej przez niego osoby. To się jednak wiąże z dobrą organizacją pracy, koniecznością posiadania samochodu i często dodatkowego pracownika.

Kwiaty sprzedają się same?

Przede wszystkim witryna i szyld, oraz strona internetowa na której możesz przedstawić zakres usług ( np. dostarczanie kwiatów doniczkowych do firm, doradztwo jakie kwiaty powinny być w danych pomieszczeniach, dekoracje imprez czy poczta kwiatowa) oraz swoje autorskie kompozycje kwiatowe. Warto pomyśleć także nad promocjami np. dużo niższe ceny albo trzeci kwiat gratis.

Orientacyjne koszty początkowe

  • wynajęcie niewielkiego lokalu ok. 3 000 zł
  • adaptacja lokalu ok. 2 000 zł
  • zatowarowanie ok. 1 500. zł – 3 000 zł
  • kasa fiskalna ok. 1 500 zł
  • reklama (strona internetowa, ulotki, ogłoszenia reklamowe) ok. 1 000 zł

RAZEM: 9 000 zł

Przykładowe opłaty miesięczne

  • opłata za wynajem lokalu ok. 3 000 zł
  • zatowarowanie ok. 3 000 zł
  • opłaty stałe (ZUS, składki, rachunki) ok. 500 zł

RAZEM: 6 500 zł

Przykładowy dochód

  • Przychody miesięczne – przy średniej liczbie klientów ok. 20 osób dziennie, którzy wydadzą średnio 25 zł ok. 12 000 zł

Dochód przed opodatkowaniem ok. 5 500 zł
Dochód po opodatkowaniu (podatek liniowy) ok. 4 400 zł

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Otwieramy niewielki pensjonat – sprawdź co ma największe znaczenie!

Branża turystyczna oraz noclegowa w Polsce wciąż się prężnie rozwija, a prowadzenie własnego, nawet niewielkiego, pensjonatu to poważny choć sezonowy...

Jak otworzyć hotel i nie zginąć w gąszczu przepisów?

Zastanawiasz się nad otworzeniem niewielkiego hotelu ale boisz się formalności? Niepotrzebnie! Ten biznes nie jest obwarowany koncesjami, a jedynie...

Myjnia ręczna – biznes opłacalny stale czy jedynie sezonowy?

Myjnie samochodowe cieszą się dużą popularnością, która wzrasta wraz z coraz większą ilością samochodów na ulicach

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Cukiernia - czy wystarczy talent i odrobina zmysłu biznesowego?

To dobry pomysł na biznes dla osób o doskonałym smaku i talencie artystycznym. Podstawą powodzenia naszej cukierni jest zagwarantowanie dobrej jakości.

Własny blog - jak zarabić na blogowaniu?

Blog - to już nie tylko znana i popularna forma prowadzenia własnej strony, wielu blogerów zajmuje się tym zawodowo i czerpie stałe zyski

Warzywniak - zielony biznes, ale czy sklep z warzywami jest dochodowy?

Sklep z warzywami i owocami może powstać nawet w niedużym lokalu. Warunkiem sukcesu jest jednak dobra lokalizacja

Trening czyni mistrza - firma szkoleniowa

W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest ...