Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 07.04.2013

KW_TAGS

Sprawdź bez czego nie powinno się zaczynać tej inwestycji. Jakie przepisy prawne regulują tą działalność, jaki i gdzie promować oraz z jakimi kosztami musimy się liczyć zanim przyjmiemy pierwszego klienta, oraz ile będzie nas kosztowało utrzymanie średniej wielkości salonu.

Analiza rynku - biznesplan

Pamiętajmy, że w przypadku salonu fryzjerskiego ponosimy znaczne koszty na wynajem i przygotowanie lokalu,  z tego względu bardzo istotnym elementem jest przygotowanie i zrobienie dokładnej analizy obszaru na którym chcemy uruchomić nasz zakład i konkurencji, która działa już na danym terenie. Podstawowymi informacjami bez których nasz biznes będzie grą w ruletkę, jest odpowiedz na pytania:

  • ile na danym obszarze jest konkurencyjnych zakładów
  • jakie konkurencyjne zakłady świadczą usługi jaki wygląda popyt na te świadczenia?
  • na jaką ilość potencjalnych Klientów możemy liczyć?
  • wymagania Klientów co do świadczonych usług – jeśli salon ma być ulokowany w centrum handlowym być może warto wyspecjalizować się w designerskim stylizacji fryzur, a może warto pomyśleć o usługach kosmetycznych?
  • na jaki rodzaj klientów w zdecydowanej większości możemy liczyć – młodych, starszych i bardziej konserwatywnych?
  • jaka jest perspektywa rozwoju na najbliższe lata – chcemy się skupić jedynie na usługach fryzjerskich czy może myślimy o kompleksowych usługach i chcemy poszerzyć ofertę np. o SPA?

Część informacji znaleźć można w Internecie, a osobiste sprawdzenie danej lokalizacji pozwoli nam na weryfikację i ich uzupełnienie braków.

Mając już niezbędne informację o lokalizacji i działaniu konkurencji, możemy przymierzyć się do analizy, najpopularniejszym sposobem jest przygotowanie analizy SWOT czyli wypisanie naszych: Silnych stron, słabych stron, szans i zagrożeń.

Pamiętajmy aby przy sporządzaniu takiej listy wystrzegać się nadmiernego optymizmu, oraz nie unikać wskazywania groźnych zagrożeń. Bez względu czy zostaną wypisane, one istnieją – lepiej więc móc zawczasu ocenić rzetelnie swoje szanse i wytyczyć drogę dzięki której zostaną ominięte lub zniwelowane.

Przykład silnych stron:

  • atrakcyjna lokalizacja
  • doświadczenie w prowadzeniu salonu/zarządzaniu personelem
  • kompleksowość oferty (szeroki wachlarz usług)
  • dodatkowe atrakcje (np. specjalny fotelik dla dzieci zachęcający do obcinania, wystrój dostosowany do grupy docelowej)
  • umiejętność promowania salonu np. w mediach społecznościowych, akcjach promocyjnych czy rabatowych
  • baza stałych, zadowolonych klientów. 

Przykłady Słabych stron:

  • duże koszty związane z uruchomieniem działalności
  • wysoki czynsz
  • mała baza potencjalnych pracowników

Przykłady Szans:

  • - otwarcie nowego osiedla w pobliżu lokalizacji zakładu
  • - otrzymanie kredytu poprawiający płynność finansową

Zagrożenia:

- nowe zakłady fryzjerskie

- utrata pracownika na rzecz konkurencji

 

O czym musimy pomyśleć przed otwarciem salonu?

Najważniejszymi przepisami, które każdy salon musi spełnić są przepisy sanitarne (Dziennik Ustaw nr 31 pozycja 273) są to między innymi:

  • podłączenie salonu do sieci wodociągowej i sanitarnej (dopuszczalne jest posiadanie własnego ujęcia wody)
  • doprowadzenie do salonu wody zimnej wraz z urządzeniem do podgrzewania wody lub podłączenie wody zimnej i ciepłej.
  • zabezpieczenie podłogi oraz ścian do wysokości 160cm materiałem który nie absorbuje wilgoć, który łato poddaje się dezynfekcji.

Koniecznie jest również posiadanie urządzenia do sterylizacji narzędzi kosmetycznych, a przynajmniej jedna osoba z personelu musi być przeszkolona w obsłudze tego urządzenia.

Należy też pamiętać, że przed otwarciem salonu fryzjerskiego niezbędna jest zgoda SANEPIDu. Na wydanie takiej zgody urząd ma dwa tygodnie, więc warto zrobić to z wyprzedzeniem.

W przypadku zatrudnienia pracowników, należy również powiadomić Państwową Inspekcję Pracy o rodzaju i zakresie działalności, lokalizacji i liczbie pracowników. Pełna informacja powinna trafić do PIP najpóźniej 30 dni od momentu zatrudnienia pracowników. 

Organizacja salonu w praktyce

Poza przepisami prawa warto zastanowić się nad niezbędnymi materiałami, na których nasi pracownicy będą pracować, oraz których salon jako firma będzie potrzebował. Dodatkowo warto zastanowić się nad źródłami zaopatrzenia i realnymi terminami ich realizacji. Pusty magazyn nie pozwoli na pracę, pełny zamrozi nam środki i zmniejszy płynność finansową, dlatego balansowanie dostawcami i terminami jest istotnym elementem planowania.

Warto zastanowić się kogo szukamy jako pracownika, jakie cechy powinny mieć osoby przez nas zatrudnione, oraz jakie umiejętności. Jeżeli nasi Klienci będą cenić sobie szybkie i tanie strzyżenie, zatrudniania fryzjera z artystycznym zacięciem nie spełni ich oczekiwań. Ilość miejsc pracy, stanowiska, sposób pozyskiwania personelu, wynagrodzenia i sposoby motywacji/premii zwiększające motywacje dobrze opracować wcześniej.

Marketing

Strategia marketingowa powinna być ściśle dopasowana do sytuacji w której znajduje się salon. Promocja wizerunkowa na bilbordach wskazujących lokalizację salonu nie jest tak potrzebna jeśli wynajmowany lokal ma duże witryny i jest dobrze widoczny, jak w przypadku salonu fryzjerskiego który znajduje się na trzecim piętrze kamienicy z wejściem i oknami od strony dziedzińca. Wszystkie salony fryzjerskie działają na lokalnych obszarach, sporadycznie zdarza się salon do którego Klient jedzie kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów, aby zafundować sobie strzyżenie. W związku z tym można założyć że promocja lokalna, nakierowana nie tylko na jedno miasto, ale nawet na jedną dzielnice, czy jedno duże osiedle będzie całkowicie wystarczająca. Tradycyjna akcja promocyjna polegająca na rozdawaniu ulotek, karnetów czy zniżek dla stałych Klientów lub promocyjną cenę na konkretną usługę, powinna być całkowicie wystarczająca.

Zachęcamy także do zainteresowania się mediami społecznościowymi, gdzie nie tylko możemy zaistnieć w świadomości potencjalnych Klientów, ale także przypominać o sobie już istniejącym Klientom i zachęcać do powrotu. Jest to szczególnie ważne w czasie gdy tradycyjnie celebrujemy jakieś święta np. Sylwestra czy Studniówki, lub będziemy wykonywać fryzury z okazji ślubu itp.

Finansowanie

Sposobów na sfinansowanie jak w każdej działalności mamy kilka, najpopularniejsze to oczywiście środki własne i kredyt. W przypadku kredytu musimy pamiętać o przygotowaniu szczegółowego biznesplanu oraz o dostosowaniu kwoty kredytu. Zbyt optymistyczne założenie co do początkowych przychodów może ograniczyć nam płynność finansową, a z racji jednego posiadanego kredytu, trudniej będzie uzyskać kolejny.

Przykład kosztów jakie musi ponieść zakład zanim zacznie swoją działalność przestawiamy poniżej, zastrzegamy jednocześnie iż koszty uzależnione są dokładnego profilu zakładu fryzjerskiego oraz od zewnętrznych wymogów rynku na danym regionie.

Orientacyjne koszty początkowe

  • prace remontowe i adaptacyjne: 10 000 zł
  • Wyposarzenie:
    • meble: 7 000 -10 000 zł
    • zestaw 2 foteli i stanowisko do mycia głowy: 1 000 – 3 000 zł
    • 3 suszarki ręczne: 300 – 1 500 zł
    • 3 lustra: 1 500 – 2 500 zł
    • 2 suszarki stojące: 2 000 – 4 000 zł
    • profesjonalny akcesoriów (grzebienie, nożyczki..): 4 000 zł
    • wyposażenie dodatkowe: ok 1 000 zł
    • odzież ochronna: 350 – 900 zł
  • Sprzęt biurowy
    • komputer wraz z oprogramowaniem: 4 000 zł
    • drukarka:  300 – 500 zł
    • aparat telefoniczny: 200 zł
  • Opłaty
    • opłaty urzędowe i podłączeniowe: 500 zł

Orientacyjna szacowana suma początkowa to: 22 000 – 32 000 zł

 

Przykładowe opłaty miesięczne

Uzupełnienie materiałów i produktów: 2000 – 3000 zł

  • Wynagrodzenia i premie: 8 000 zł
  • Czynsz + media: 2500 zł
  • Podatki i ubezpieczenia: 3 500 zł
  • Opłaty abonamentowe: 800 zł
  • Reklama: 500 – 1500 zł

Orientacyjna szacowany koszt miesięczny to: 18 000 zł

Mając już pojęcie o przykładowych kosztach warto zrobić przeliczenie orientacyjnych przychodów. Należy pamiętać że salon fryzjerski w pewnym stopniu podlega sezonowości sprzedaży usług, przykładowo lipiec i sierpień będą miesiącami poniżej średniej miesięcznych zarobków, a okres grudnia z racji okresu przedświątecznego będzie miesiącem wytężonej pracy, a co za tym idzie przychodów.

Tak jak koszty wyliczyć możemy w sposób przybliżony dość prosto, tak przychody wyliczyć już się tak prosto nie da. Najczęściej pierwsze miesiące funkcjonowania mogą dobrze prognozować przyszłym zarobkom. Pierwszy rok działania zawsze jest rokiem trudnym, zwiększone nakłady na promocję, znaczne koszty uruchomienia działalności i koszty bieżącego funkcjonowania sprawiają, że pierwszy rok niejednokrotnie jest rokiem w którym zbilansowanie wydatków i przychodów oznacza, że salon fryzjerski dobrze rokuje.

 

Komentarze  

Lewis
@ Lewis 27.10.2017 13:56
Czy tak jest w rzeczywistości nie wiem, poza tym z wieloma elementami nie mogę się zgodzić, ale i tak jest całkiem nieźle.



my web[cenzura] - prace licencjackie: http://pisanie-pracymagisterskiej.pl/
Piotrek
@ Piotrek 03.02.2015 18:41
myślę, że tak, fryzjerzy cały czas podnoszą jakość swoich usług i wyposażenie salonów, wystarczy spojrzeć, co oferują hurtownie fryzjerskie typou Fryzomania dla salonów fryzjerskich, jest naprawdę spory wybór i duże pole do popisu na fryzjerów.

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Sklep spożywczy - jak otworzyć i prowadzić osiedlowy sklepik

Każdy przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość, zanim w końcu uda się rozwinąć skrzydła

Własny blog - jak zarabić na blogowaniu?

Blog - to już nie tylko znana i popularna forma prowadzenia własnej strony, wielu blogerów zajmuje się tym zawodowo i czerpie stałe zyski

Klub fitness - wymagający biznes?

Prowadząc ten biznes, nie musimy posiadać żadnych kwalifikacji czy certyfikatów czy zezwoleń

Sklep-z-odzieza-uzywana-ubrania

Sklep z odzieżą używaną - poradnik dla przedsiębiorczych

Przed otworzeniem sklepu z odzieżą używaną warto poszukać odpowiedniej lokalizacji, czasem warto poczekać nawet kilka miesięcy na odpowiedni lokal.

Myjnia ręczna – biznes opłacalny stale czy jedynie sezonowy?

Myjnie samochodowe cieszą się dużą popularnością, która wzrasta wraz z coraz większą ilością samochodów na ulicach

Bar mleczny - smacznie i tanio, działalność z dofinansowaniem!

Bary mleczne święciły swoje triumfy w przeszłości, jako miejsca gdzie można tanio i dobrze zjeść, choć miały czarny PR nadal mają wiernych zwolenników.

Otwieramy niewielki pensjonat – sprawdź co ma największe znaczenie!

Branża turystyczna oraz noclegowa w Polsce wciąż się prężnie rozwija, a prowadzenie własnego, nawet niewielkiego, pensjonatu to poważny choć sezonowy...

Warzywniak - zielony biznes, ale czy sklep z warzywami jest dochodowy?

Sklep z warzywami i owocami może powstać nawet w niedużym lokalu. Warunkiem sukcesu jest jednak dobra lokalizacja