Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 07.04.2013

KW_TAGS

Moda na aktywny tryb życia utrzymuje się na rynku już kilka lat, coraz więcej Polaków bierze udział w płatnych zajęciach w fitness clubach. Otworzenie go może okazać się świetnym pomysłem na biznes.

Prowadząc ten biznes, nie musimy posiadać żadnych kwalifikacji czy certyfikatów czy zezwoleń. Znajomość rynku i doświadczenie w prowadzeniu zajęć fitness będzie sporym ułatwieniem - dzięki temu część zajęć można poprowadzić samodzielnie, a także skontrolować umiejętności profesjonalnych instruktorów.

Najpierw badanie rynku, potem lokal

Przy planowaniu klubu trzeba uwzględnić wielkość miasta, lokalizację oraz funkcjonalny podział obiektu. Wielu fachowców twierdzi, że zasadą opłacalności jest taka liczba członków klubu, ile ma on metrów kwadratowych powierzchni. Przy założeniu, że z usług klubu będzie korzystało 2 proc. mieszkańców danej miejscowości, a miesięczna akceptowalna składka w warunkach polskich to około 100 zł, klub w 50-tys. mieście powinien mieć do 1000 mkw., jednak nie mniej niż 400 mkw. Jeżeli przyjmiemy, że otwieramy klub o powierzchni 400 mkw. i zdobędziemy 400 członków, przychody wyniosą 40 tys. zł na miesiąc. Z pobocznej działalności, takiej jak barek (napoje, odżywki, batoniki białkowe, sałatki itp.), solarium, masaże, sklepik z odzieżą sportową - możemy uzyskać około 15 proc. przychodów, czyli w tym wypadku 6 tys. zł. Te przychody przy odpowiednim marketingu mogą być wyższe.

Struktura kosztów

  • koszty czynszu i mediów 25 proc. przychodów;
  • koszt pracowników 21 - 23 proc. przychodów;
  • koszty marketingu powyżej 5 proc. przychodów.

Biznesplan to podstawa

  • Potrzeby konsumentów
    • wielkość rynku (obszar, zarobki, siła nabywcza)
    • korzyści dla klienta (istniejące obiekty i co proponują)
    • użytkownicy (faktyczni i możliwi, płeć, wiek, pozycja społeczna, dochód, wykształcenie, stan rodzinny)
    • zachowania konsumenckie (gdzie, kiedy, w jakim celu i zakresie jest potrzebny nasz produkt).

Obecnie najszybciej rozwijającym się trendem są zajęcia dla osób starszych. Drugą najszybciej rozwijającą się grupą dominującą w klubie fitness są dzieci w wieku 6-17. Jak wynika z badań, mężczyźni są bardziej lojalnymi klientami niż kobiety, dlatego łatwiej jest prowadzić klub dla obu płci.

  • Konkurencja
    • produkty konkurencji
    • wielkość rynku konkurencji
    • tendencje rozwojowe
    • reakcja konkurencji na wzajemne działania
  • Koniunktura
    • zmiany trendów
    • wahania sezonowe
    • zmiany strukturalne
    • wahanie koniunktury

Kolejnym krokiem jest szukanie odpowiedniego lokalu. Założyć go można nawet w niewielkiej miejscowości. Szukajmy pomieszczeń położonych w ruchliwym miejscu:

  • w centrum miasta
  • w pobliżu dużej firmy/ w biurowcu
  • galeria handlowa
  • osiedle mieszkaniowe,
  • w hotelu
  • przy uczelni
  • w szkole - to jednak może wiązać się z dużymi nakładami na adaptację pomieszczeń. Aby takie rozwiązanie było opłacalne koszty powinien pokryć wynajmujący – w tym wypadku szkoła - a najemca powinien tylko zadbać o wyposażenie klubu. W przeciwnym razie w przypadku wypowiedzenia umowy właściciel klubu może stracić to, co włożył w adaptację.

Jak zaprojektować idealny klub?

Sposób projektowania klubów fitness w ostatnich latach zdominowały takie czynniki, jak atrakcyjna forma, gra światłem i kolorem, atmosfera relaksu, czytelny i przestrzenny podział pomieszczeń, wysokiej jakości materiały, wentylacja i klimatyzacja oraz przestronne, wygodne szatnie i łazienki.

Aranżacja powierzchni powinna być efektem następujących rozważań:

  • Jaka jest lokalizacja klubu (np. miasto, prowincja; okolica przemysłowa, mieszkaniowa)?
  • Jaką koncepcję chcę realizować (klub treningowy, rodzinny, prozdrowotny, fitness itd.)?
  • Jak duży jest rynek moich usług - maksymalnie ilu i jakich klientów mogę się spodziewać?
  • Jakim budżetem dysponuję?

Mając świadomość przepisów musimy zdać sobie sprawę, iż połowę powierzchni należy przeznaczyć na szatnie, natryski, sanitariaty oraz recepcję i pomieszczenia socjalne dla pracowników:

  • pomieszczenia, w których są świadczone usługi - musi znajdować się tam klimatyzacja lub wentylacja mechaniczna, o wydajności co najmniej 50m3/h/os, biorąc pod uwagę maksymalną ilość osób ćwiczących w tym samym czasie. W siłowni ilość powietrza musi być dwukrotnie wyższa i wynosić co najmniej 100m3/os. Jeśli w fitness klubie znajdują się solarium czy pokoje z masażami mokrymi, oraz w pomieszczenia z natryskami i łaźniami parowymi, wtedy instaluje się wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, podciśnieniową. Podłogi w salach do ćwiczeń powinny być wyłożone specjalnymi gładkimi wykładzinami zmniejszającymi ryzyko kontuzji albo panelami. W recepcji i pomieszczeniu przeznaczonym na odpoczynek powinny stanąć stół recepcyjny, fotele albo kanapy. Przyda się też barek z zimnymi napojami (np. energetykami czy napojami izotonicznymi), ponieważ po zajęciach klienci mogą być bardzo spragnieni.
  • szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług - powierzchnia powinna być dostosowane do maksymalnej ilości osób ( nie może być mniejsza niż 0,5 m2/os), powinna być wyposażone w szafki lub wieszaki na odzież dla każdego ćwiczącego w klubie.
  • pomieszczenia sanitarnohigieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w klubie - każde pomieszczenie sanitarne powinno być wyposażone w 1 natrysk dla 10 osób, 1 umywalkę dla 10 osób oraz 1 WC. Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci. Fitness klub powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Wysokość liczona od podłogi do sufitu nie może być mniejsza niż 3,5 m.
  • pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu, do utrzymania czystości
  • pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny- w przypadku salonów kosmetycznych
  • miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
  • jeśli w fitness klubie jest solarium, wysokość pomieszczenia nie może być niższa niż 2 m. Powinno się zaopatrzyć je w ręczniki jednorazowe, środki dezynfekcyjne oraz szafkę lub wieszak na odzież klientów. Łóżka lub kabiny muszą posiadać nawiewy oraz informację o dezynfekcji po każdorazowym użyciu. W przypadku sauny ważnym jest aby zorganizować pomieszczenie wypoczynku dla osób korzystających z niej.

Pomieszczenia trzeba często dostosować do specjalnych wymagań inspekcji budowlanej, sanepidu i straży pożarnej. Każda z tych instytucji na podstawie przeprowadzonej wcześniej kontroli wpisze obiekt do odpowiedniego rejestru i wyda decyzję zatwierdzającą klub. Warto pamiętać, że działalność będzie podlegać rutynowej kontroli inspektorów, którzy co jakiś czas będą sprawdzać, czy klub spełnia określone wymagania higieniczno-techniczne.

Warto zaplanować

  • Strefę maszyn cardio - Jeśli naszym głównym klientem mają być panie, strefa cardio w klubie powinna być bardzo rozbudowana i urozmaicona. Tutaj powinny znaleźć się bieżnie, eliptyki, rowerki poziome i pionowe, step pery, wiosła oraz inne urządzenia cardio, które oferują producenci maszyn.
  • Strefę treningu obwodowego - Zestaw maszyn do szybkiego treningu wszystkich grup mięśniowych, z przeznaczeniem do treningu zarówno indywidualnego jak i treningu grupowego pod okiem instruktora - głównie z myślą o kobietach, początkujących ćwiczących, osobach starszych oraz tych ciągle zapracowanych i nie mających czasu.
  • Strefę treningu siłowego - W tej strefie powinny znaleźć się wszystkie urządzenia pozwalające na dokładny trening poszczególnych mięśni.
  • Strefę wolnych ciężarów - Tutaj powinny znaleźć się profesjonalne hantle, sztangi olimpijskie, sztangi łamana, krótkie oraz ławeczki, o różnym koncie nachylenia.
  • Strefę zajęć grupowych - To raj głównie dla pań. Zajęcia fitness (step, TBC, zumba, salsa, brzuchy, pośladki, bosu, itd.), zajęcia body&mind (joga, pilates) oraz indor cycling biją rekordy popularności. Jeśli nie mamy do dyspozycji dużych powierzchni pod fitness klub, warto zastanowić się nad klubem tylko z ofertą zajęć grupowych.
  • Strefę stretching-u - Jakże ważna, a w wielu klubach nieobecna strefa stretching-u.

Poza obszarami w klubie, które są stricte związane z aktywnością sportową w profesjonalnym klubie fitness polecamy miejsce na :

  • fitness bar, z szeroką ofertą profesjonalnych odżywek, suplementów diety, wodą oraz napojami (np. soki ze świeżych owoców)czy nawet ze zdrową żywnością
  • miejsce na masaż, z szybkimi zabiegami typu manicure czy pedicure oraz ofertą profesjonalnych kosmetyków fitness
  • pokój dla dzieci- w czasach, kiedy liczy się dla nas każda minuta i jesteśmy non stop w biegu warto skorzystać z klubu, gdzie pod okiem pedagoga będzie można zostawić na godzinę czy dwie swoje pociechy bez obaw o ich bezpieczeństwo.

Dobry instruktor poszukiwany

Warto pamiętać, że klientela fitness clubów to bardzo często osoby dobrze sytuowane, które wymagają wysokiego poziomu usług. Dlatego szukając pracowników, sprawdźmy ich kwalifikacje. Czasem certyfikaty czy świadectwa potwierdzające ukończenie kursu fitness to za mało. Można również współpracować z wieloma instruktorami, którzy będą prowadzić jeden typ zajęć.

Promocja i opłaty dla ZAiKS

Ćwiczenia odbywają się w rytm muzyki. Niestety, za publiczne odtwarzanie muzyki należy zapłacić tantiemy (ok. kilkudziesięciu zł miesięcznie, dokładne tabele opłat znajdziesz na stronie tych organizacji) na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, czyli dla ZAiKS, STOART czy SAWP i ZPAV. Uchylanie się od zapłaty grozi wysokimi karami wynoszącymi do kilku tysięcy złotych.

To, czy wnosimy stosowne opłaty, może skontrolować upoważniony do tego inspektor. Można jednak uniknąć opłat, jeśli udowodnimy, że odtwarzana muzyka nie ma wpływu na zysk twojej firmy. Jednak bardzo ciężko jest to udowodnić, dlatego skuteczniejszym rozwiązaniem jest zakup specjalnych płyt z muzyką do odtwarzania w miejscach publicznych bez opłat ZAiKS, STOART czy ZPAV (1 płyta kosztuje ok. 35-50 zł). Autorzy takiej muzyki nie zgłosili swoich utworów do ochrony w tych organizacjach.

Promocję najlepiej zacząć od przygotowania szyldu i strony internetowej, na której zaprezentujesz zdjęcia i grafik zajęć, informacje o klubie (np. opisujące wysoki poziom zajęć, zróżnicowaną ofertę oraz miłą atmosferę małego klubu), opis zajęć, cennik. Salon możesz zareklamować w lokalnych mediach (w prasie, telewizji, radiu oraz na lokalnych portalach). W reklamie pomoże także dystrybucja ulotek z promocjami. Skuteczną formą promocji mogą być również karty stałego klienta. Nie zapominaj o sile mediów społecznościowych!

KOSZTY INWESTYCJI

  • wynajęcie lokalu ok. 10 tys. zł
  • adaptacja lokalu ok. 20 tys. zł
  • najprostszy sprzęt (m.in. maty, stepy) ok. 15 tys. zł
  • wystrój (meble, biały montaż) ok. 10 tys. zł
  • kasa fiskalna ok. 1,5 tys. zł
  • reklama (strona internetowa, ulotki, ogłoszenia reklamowe) ok. 4 tys. zł

RAZEM: 60,5 tys. zł

OPŁATY MIESIĘCZNE

  • opłata za wynajem lokalu ok. 10 tys. zł
  • pensje dla trzech pracowników ok. 8 tys. zł
  • rachunki ok. 1,5 tys. zł
  • opłaty stałe (ZUS, składki) ok. 1 tys. zł

RAZEM: 20,5 tys. zł

DOCHÓD

PRZYCHODY MIESIĘCZNE - przy średniej liczbie klientów wynoszącej ok. 30 osób dziennie, którzy zapłacą średnio ok. 40 zł za 1 godzinę zajęć, ok. 24 000 zł
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM ok. 4 500 zł
DOCHÓD PO OPODATKOWANIU (podatek liniowy 19 proc.) ok. 3 645 zł

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Sklep-z-odzieza-uzywana-ubrania

Sklep z odzieżą używaną - poradnik dla przedsiębiorczych

Przed otworzeniem sklepu z odzieżą używaną warto poszukać odpowiedniej lokalizacji, czasem warto poczekać nawet kilka miesięcy na odpowiedni lokal.

Salon kosmetyczny - biznes jak malowany

Pomimo dużej ilości salonów, zapotrzebowanie na ich usługi nieustannie rośnie...

Sklep spożywczy - jak otworzyć i prowadzić osiedlowy sklepik

Każdy przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość, zanim w końcu uda się rozwinąć skrzydła

Hostel – coraz popularniejszy, czym różni się od hotelu?

Nie jest trudno założyć hostel, pod warunkiem, że znajdzie się odpowiednio duży lokal, najlepiej w centrum miasta i posiada chociaż 50 tys. zł.

Cukiernia - czy wystarczy talent i odrobina zmysłu biznesowego?

To dobry pomysł na biznes dla osób o doskonałym smaku i talencie artystycznym. Podstawą powodzenia naszej cukierni jest zagwarantowanie dobrej jakości.

Kwiaciarnia - jak założyć i czym pachnie ten biznes?

Kwiaciarnia musi mieć dusze, kwiaciarnia to nie tylko same kwiaty, sprawdź co liczy się naprawdę

Jak otworzyć SPA?

Niezbędne formalności, pozwolenia, na co zwrócić uwagę? Sprawdź, czego potrzebujesz do otwarcia salonu SPA

Klub fitness - wymagający biznes?

Prowadząc ten biznes, nie musimy posiadać żadnych kwalifikacji czy certyfikatów czy zezwoleń