Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.04.2013

KW_TAGS

Sklep z warzywami i owocami może powstać nawet w niedużym lokalu. Warunkiem sukcesu jest jednak dobra lokalizacja o dużym natężeniu ruchu i zawsze świeży towar.

Na polskich stołach na stałe zadomowiły się warzywa i owoce. Świeży towar daje szansę na pokonanie konkurencji w postaci supermarketów.Jak wynika z najnowszych badań Ipsos, aż 47 proc. sprzedawanych w kraju owoców i warzyw kupowanych jest na bazarkach, a w Unii Europejskiej to 33 proc. Osiedla mieszkaniowe to największe skupiska potencjalnych klientów, a wielu z nich coraz częściej rezygnuje z kupowania warzyw czy owoców w dużych marketach. Z pewnością lepiej, gdy supermarkety będą oddalone od naszego sklepu, ponieważ wtedy możemy liczyć na to, iż klienci będą nas w razie potrzeby odwiedzać na nieduże zakupy. Zorientujmy się jednak, czy obok naszego warzywniaka nie ma bazaru – bo ciężko będzie konkurować z cenami towaru u rolników.

Lokal nie musi być duży, z powodzeniem wystarczy taki o powierzchni 20-30 mkw. Musi mieć własne zaplecze o wielkości przynajmniej kilku metrów kwadratowych, do przechowywania towaru. W lokalu trzeba też wydzielić pomieszczenie socjalne, w którym znajdzie się toaleta oraz kącik kuchenny. Najłatwiej będzie wynająć istniejący już kiosk, budkę czy lokal. Oczywiście wnętrze warzywniaka powinno być czyste, jasne i budzące pozytywne skojarzenia. Podstawa wystroju to regały - najlepiej drewniane, choć metalowe są znacznie tańsze. Nowe, w wymiarach 1,2 mX2,3 m, kupimy za ok. 1,5 tys. zł. Podpowiadamy, że zamawiając meble u stolarza zaoszczędzimy około 20–30 proc. Warto pomyśleć o zamontowaniu nad regałami luster bo odbijając kolorowe owoce i warzywa, pozornie dodadzą ekspozycji obfitości. W warzywniaku nie może zabraknąć plastikowych skrzynek.

Przed uruchomieniem sklepu

  • wyposażyć sklep zgodnie z przepisami technicznymi, wodno-kanalizacyjnymi
  • zgłosić sklep do Państwowej Straży Pożarnej
  • zgłosić sklep do Państwowej Inspekcji Pracy
  • złożyć wniosek do Państwowej Inspekcji Sanitarnej o zatwierdzenie lokalu i wpisanie do rejestru zakładów podlegających kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  • podpisać umowy z dostawcami mediów, z firmą wywożącą śmieci, prowadzącą deratyzację i dezynfekcję
  • wystąpić o opinię kominiarską dotyczącą wentylacji pomieszczeń
  • złożyć pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich użytkowania przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży
  • dokonać instalacji i fiskalizacji kas, zgłosić kasy w terminie 7 dni do właściwego urzędu skarbowego
  • wyposażyć placówki w urządzenia chłodnicze i meble
  • zawrzeć umowy na dostawy towaru

Pachnące i świeże

Na początek najlepiej postawić na szybko rotujące owoce i warzywa, takie jak jabłka, gruszki, pomidory, sałatę, ogórki, ziemniaki – wystarczy po 10–15 kg każdego asortymentu. Nie warto inwestować w drogie i egzotyczne owoce, bo na te nie zawsze jest popyt. Możemy jednak je sprowadzać na indywidualne zamówienie Klienta – warto o tym informować w sklepie. Asortyment warzywniaka warto uzupełnić o kiszonki, suszone owoce i świeże zioła w doniczkach. Można też zastanowić się nad sprzedażą warzyw i owoców z upraw ekologicznych. Mimo że są droższe, popyt na nie rośnie nieustająco.

Warzywniak to biznes dla rannych ptaszków, a wizyta na giełdzie w tej branży to codzienność. Można zaoszczędzić od kilku do kilkunastu procent na produkcie w porównaniu z hurtownią. Sklep warzywny działający na osiedlu powinien być otwarty minimum do godziny 19.00, aby dać szansę zrobienia zakupów wracającym z pracy później. Powinien też funkcjonować w soboty.

Biznes warzywniczy bywa kapryśny głównie ze względu na niską trwałość towaru. Jeśli lokal nie jest klimatyzowany, warto pomyśleć o założeniu klimatyzacji lub przynajmniej zakupie klimatyzatora przenośnego. W zachowaniu świeżości pomoże chłodnia na zapleczu, w której będą przechowywane łatwo psujące się owoce i warzywa, jak sałata, truskawki, maliny. Jej brak wiąże się z większymi stratami w sklepie, nawet do 10 proc. towaru. W wyposażeniu sklepu nie może również zabraknąć lady, kasy fiskalnej i wagi elektronicznej. Samochód dostawczy też jest obowiązkowy - o ładowności do 1 tony towaru.

Czysty zysk

Marże w sklepach warzywno-owocowych wahają się w okolicach 20-30 proc. Najwyższe są nakładane na towar, który łatwo się psuje, po to, by zrekompensować ewentualne straty. Jak podkreślają przedsiębiorcy by zysk był opłacalny, dzienny obrót warzywniaka powinien wynosić ok. 1-1,5 tys. zł. Mimo wysokich marż generowanych przez tego rodzaju placówki, na zwrot z inwestycji trzeba średnio rok poczekać.

Przykładowe koszty

  • wynajęcie lokalu – ok. 2 000 zł
  • adaptacja lokalu – 4 000 zł
  • wyposażenie (w tym klimatyzator, chłodnia, lada) - 6 000 zł
  • kasa fiskalna – 2 000 zł
  • waga – 800 zł
  • samochód dostawczy – ok. 15 000 zł
  • towar – 10 000 zł

Razem: 39 800 tys. zł

Prognozowane miesięczne koszty

  • wynajem lokalu – 2 tys. zł
  • opłaty stałe (ZUS, składki, rachunki) – ok. 550 zł
  • zatrudnienie pracownika – 1500 zł
  • eksploatacja samochodu dostawczego – ok. 700 zł
  • towar – ok 3 000 zł

Razem: 7 750 zł

Komentarze  

Daryl
@ Daryl 20.08.2017 05:01
Excellent beat ! I wish to apprentice even as you amend
your web [cenzura], how can i subscribe for a blog web [cenzura]?
The account aided me a acceptable deal. I were tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

Here is my page ... законная тонировка передних стекол: http://drivemir.ru/razreshena-li-tonirovka-perednih-stekol
mirek
@ mirek 29.03.2015 18:21
bez szans na warzywniak, wszystko upadło i upadnie dzięki biedronce !!!

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Salon kosmetyczny - biznes jak malowany

Pomimo dużej ilości salonów, zapotrzebowanie na ich usługi nieustannie rośnie...

Sklep-z-odzieza-uzywana-ubrania

Sklep z odzieżą używaną - poradnik dla przedsiębiorczych

Przed otworzeniem sklepu z odzieżą używaną warto poszukać odpowiedniej lokalizacji, czasem warto poczekać nawet kilka miesięcy na odpowiedni lokal.

Trening czyni mistrza - firma szkoleniowa

W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest ...

Kwiaciarnia - jak założyć i czym pachnie ten biznes?

Kwiaciarnia musi mieć dusze, kwiaciarnia to nie tylko same kwiaty, sprawdź co liczy się naprawdę

Myjnia ręczna – biznes opłacalny stale czy jedynie sezonowy?

Myjnie samochodowe cieszą się dużą popularnością, która wzrasta wraz z coraz większą ilością samochodów na ulicach

Hostel – coraz popularniejszy, czym różni się od hotelu?

Nie jest trudno założyć hostel, pod warunkiem, że znajdzie się odpowiednio duży lokal, najlepiej w centrum miasta i posiada chociaż 50 tys. zł.

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Jak otworzyć hotel i nie zginąć w gąszczu przepisów?

Zastanawiasz się nad otworzeniem niewielkiego hotelu ale boisz się formalności? Niepotrzebnie! Ten biznes nie jest obwarowany koncesjami, a jedynie...