Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 07.04.2013

KW_TAGS

W dzisiejszych czasach kobiety chcą być piękne, długo młode, zadbane i bardzo chętnie korzystają z pomocy fachowców „od urody”. Niezaprzeczalnym faktem jest również to, iż z usług gabinetów kosmetycznych korzysta coraz więcej mężczyzn. W związku z tym pomimo dużej ilości już funkcjonujących salonów kosmetycznych, zapotrzebowanie na ich usługi nieustannie rośnie.

Biznesplan

Zanim przystąpimy do realizacji naszego pomysłu, warto się zastanowić nad kilkoma aspektami otworzenia salonu kosmetycznego. Oto kilka zagadnień, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć:
Cele do osiągnięcia:

  • pozyskanie jak największej liczny stałych klientów,
  • stałe zwiększanie oferowanych zabiegów,
  • zakup nowych aparatów kosmetycznych,
  • powiększenie lokalu,
  • wprowadzanie nowych trendów i nowych kosmetyków.

Klientów można podzielić na trzy grupy

  • kobiety młode,
  • kobiety dojrzałe,
  • mężczyźni.

Każda z tych grup ma swoje preferowane zabiegi kosmetyczne, dla każdej z grup będą więc tworzone odpowiednie oferty. Np. osoby młode to głownie problemy trądzikowe, a więc oczyszczanie skóry oraz regulacja brwi, manicure, pedicure (chociaż to dotyczy wszystkich klientów). Kobiety dojrzałe korzystają z zabiegów odmładzających, ujędrniających, stosują różnorodne maseczki.

Analiza mocnych i słabych stron salonu

Mocne strony:

  • atrakcyjna lokalizacja,
  • konkurencyjne ceny
  • liczne promocje, programy lojalnościowe
  • podpisane umowy z dobrymi firmami kosmetycznymi
  • profesjonalna obsługa

Słabe strony:

  • duże koszty związane z otwarciem salonu,
  • konieczność zatrudnienia profesjonalistów od samego początku co znacznie podwyższa koszty rozwoju działalności.

Szanse firmy

  • wszechstronność usług
  • kompleksowość oferty
  • stałe zapotrzebowanie na oferowane usługi
  • doradzanie klientom

Zagrożenia

  • konkurencja
  • ograniczone możliwości znalezienia profesjonalnego personelu
  • trudności w utrzymaniu płynności finansowej.


Wielkość i lokalizacja salonu

Im większy lokal, tym łatwiej go zaaranżować i w przyszłości rozszerzać zakres usług. Jeśli mamy możliwość, wybierzmy lokal na parterze - łatwo go wyeksponować za pomocą witryny. Lokalizacja na piętrze nie musi jednak oznaczać porażki. Choć to mniej atrakcyjne położenie niż to na parterze, miejsce można wyeksponować za pomocą atrakcyjnego baneru czy świecącego szyldu. Oczywiście najlepszymi lokalizacjami są:

  • Centra miast
  • Centra handlowe
  • Nowe osiedla

Ważne, by pamiętać o zabezpieczeniu miejsc postojowych dla klientów, którzy przyjadą do zakładu samochodem. Atrakcyjnym rozwiązaniem jest też ulokowanie salonu w pobliżu przystanku autobusowego.

Co w ofercie

Nawet w początkującymi i niewielkim salonie nie może zabraknąć kosmetyki dłoni i stóp, czyli manicure, pedicure oraz zabiegów pielęgnacyjnych. Wśród klienteli salonów kosmetycznych dużym powodzeniem cieszą się także:

  • zabiegi na twarz: czyszczenie tradycyjne, mikrodermabrazja, maseczki, peelingi, depilacja nadmiernego owłosienia, 
  • zabiegi na ciało: peelingi, depilacja woskiem, 
  • regulowanie brwi, henna brwi i rzęs, makijaż permanentny, makijaż okolicznościowy, przekłuwanie uszu, 
  • sprzedaż kosmetyków i przyborów kosmetycznych z linii profesjonalnej, których nie można dostać w drogeriach, a jedynie w hurtowniach kosmetycznych.

Pamiętajmy, podstawowe zabiegi kosmetyczne takie jak: manicure, pedicure, regulacja brwi, henna czy solarium będą modne i potrzebne zawsze, więc na początku można w ciemno postawić przede wszystkim na tego typu usługi.

Z biegiem czasu warto jednak rozszerzyć zakres działalności. Jednak dużo zależy od tego gdzie salon będzie otwarty tzn., że salon o wąskim zakresie usług ma szansę utrzymać się w mniejszych miejscowościach. Natomiast klientki z dużych miast stawiają przede wszystkim na różnorodność zabiegów i nowoczesność.

Przykładowy kosztorys

Poniżej przedstawiamy przykładowy kosztorys niewielkiego gabinetu o powierzchni 40m2, wyposażonego w stanowisko do zabiegów kosmetycznych, stanowisko do pedicure oraz manicure. Salon posiada też poczekalnię i recepcję. Ponieważ trudno oszacować zakres prac dostosowawczych lokalu, nie ujmujemy go – prosimy jednak o nich pamiętać, jeśli te praca okażą się konieczne.

Poczekalnia i recepcja:

  • fotele do poczekalni: 1 000 zł
  • wieszak: 200 zł
  • recepcja- blat i biurko: 1 000 zł
  • laptop: 1 500 zł
  • telefon: 200 zł
  • oprogramowanie, kasa fiskalna – 4 000 zł

RAZEM: 7 900 zł

Stanowisko do zabiegów kosmetycznych:

  • hydrauliczny fotel kosmetyczny: 1 200 zł
  • taboret kosmetyczny: 200 zł
  • pomocnik kosmetyczny: 300 zł
  • mikrodermabrazja: 1 000 zł
  • peeling kawitacyjny: 300 zł
  • darsonval: 200 zł
  • wapozon: 300 zł
  • lampa lupa: 200 zł
  • autoklaw: 4 300 zł
  • szafka na kosmetyki i przybory: 1 000 zł
  • kosmetyki do pielęgnacji: 2 000 zł
  • akcesoria: 500 zł

RAZEM: 11 450 zł

Stanowisko do pedicure:

  • fotel do pedicure z miską: 1 200 zł
  • podnóżek do pedicure: 200 zł
  • taboret do pedicure: 250 zł
  • frezarka: 700 zł
  • kosmetyki: 300 zł
  • narzędzia i akcesoria: 300 zł

RAZEM: 2 950 zł

Podpowiadamy, że meble można zamówić u rzemieślnika, niż kupować w sklepie. Wówczas można zaoszczędzić około 20-30 proc. ich ceny.

Stanowisko do manicure:

  • biurko do manicure z pochłaniaczem: 800 zł
  • 2 wygodne taborety z oparciem: 600 zł
  • lampa UV: 200 zł
  • frezarka: 700 zł
  • lampa na biurko: 120 zł
  • akcesoria: 400 zł
  • kosmetyki: 600 zł

RAZEM: 3 420 zł

Przykładowa promocja:

  • Strona www: 1 000 zł
  • Ulotki i wizytówki: 500 zł

RAZEM: 1 500 zł

Łączny koszt wyposażenia to 27 220 zł. Koszt otwarcia salonu to oczywiście nie tylko wyposażenie i reklama – trzeba również odłożyć kilka tysięcy na bieżące opłaty za pierwszych kilka miesięcy, gdyż gabinet nie od razu zacznie na siebie zarabiać. Otwierając własny biznes kosmetyczny trzeba więc brać pod uwagę, że konieczny będzie zapas gotówki na najbliższe opłaty, ZUS i nieprzewidziane wydatki.
Pamiętajmy, że zakupić musimy nie tylko urządzenia i przybory kosmetyczne, ale także ręczniki, kosmetyki, dodatki do wystroju salonu itp.

Natomiast koszt dużego gabinetu, wyposażonego w nowoczesne urządzenia to kwota ok. 250-300 tys. zł. Taki gabinet powinien mieć powierzchnię co najmniej 100-150 mkw. Trzeba pamiętać o rygorystycznych przepisach sanitarnych, mówiących o konieczności wydzielenia poszczególnych pomieszczeń.

Wymagania sanitarne

Zgodnie z przepisami pomieszczenia w zakładzie, w których są świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.

I tak np. ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz różnych środków (np. glazura). Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody.

Pedicure

Koniecznie pamiętajmy, że w salonie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedicure, musi zostać wydzielone stanowisko do tego typu zabiegu, o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane od innych stanowisk. Stanowisko to musi być wyposażone w:

  • brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub
  • przenośny brodzik do moczenia nóg, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu.

Solarium

Jeżeli zamierzamy wyposażyć gabinet w łóżko do solarium lub/oraz stanowisko do masażu suchego musimy umieścić je koniecznie w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, osłoniętym ściankami o wysokości co najmniej 2 m. Pomieszczenie to lub miejsce ma być wyposaża się w:

  • zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku;
  • środki dezynfekcyjne;
  • szafkę lub wieszak na odzież osób korzystających z usług.

Łóżko lub kabina do opalania po każdym użyciu musi bezwzględnie zostać zdezynfekowana!

Państwowa Inspekcja Sanitarna

Decydując się na otwarcie gabinetu kosmetycznego, masz obowiązek wciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Państwowego Inspektora Sanitarnego w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników.

Otwarcie salonu kosmetycznego wiąże się z koniecznością uzyskania zgody Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na prowadzenie działalności w danym lokalu. Odbioru gabinetu musi dokonać SANEPID. Procedura zgłaszania salonu obejmuje między innymi:

  • złożenie stosownego wniosku,
  • inwentaryzację wraz z opisem technologicznym,
  • planów architektonicznych pomieszczenia i jego danych (powierzchni, wysokości, liczby okien, dostępu do wody itp.).

Na rozpatrzenie złożonego wniosku Inspektor ma 14 dni.

Państwowa Inspekcja Pracy

Jeżeli zatrudniasz pracowników musisz powiadomić na piśmie właściwego Inspektora Pracy Państwowej Inspekcji Pracy i właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników, w ciągu 30 dni od daty ich zatrudnienia.
To nie koniec formalności - będąc pracodawcą jesteśmy także odpowiedzialni za zorganizowanie odpowiednich (tzn. zgodnych z przepisami) warunków pracy na terenie zakładu pracy, w pomieszczeniach (w tym: na podłogach, ścianach, stropach, oknach i innych częściach oszklonych, schodach),w zakresie:

  • wyposażenia pomieszczeń w infrastrukturę towarzyszącą, czyli ogrzewanie, wentylację, oświetlenie, narzędzia i inne urządzenia techniczne,
  • stanowisko pracy,
  • miejsce na odpady, oraz miejsce/szafy na trzymanie środków czystości,
  • pomieszczenia i urządzenia socjalne oraz sanitarne.

To nie wszystko! Do końca 2013 roku wszystkie salony fryzjerskie i kosmetyczne musiały zainstalować urządzenia do sterylizacji narzędzi oraz przeszkolić pracowników z ich obsługi.

Doświadczony personel

Gdy już pierwsze klientki zostaną skuszone ładnymi szyldami i ciekawym wnętrzem, jeszcze ważniejsza okaże się jakość obsługi. Niezwykle istotna będzie jakość zabiegów. To oczywiste, że każdy klient będzie oczekiwał personelu dużego profesjonalizmu – nie oszczędzajmy na szkoleniach, w tym biznesie liczą się nowinki i ciągłe doskonalenie. Aby otworzyć salon nie musisz mieć ukończonych w tym kierunku studiów ( choć można), ale powinniśmy ukończyć specjalny kurs. Pamiętajmy – aby klienci wracali do gabinetu, obowiazkowo powinniśmy postarać się o miłą atmosferę. Sympatyczny i komunikatywny personel to połowa sukcesu, ale nie zapominajmy też o drobiazgach takich jak np. świece zapachowe (zabieg kosmetyczny jesienią czy zimą przy blaski świec poprawi nastrój każdemu); kawa, herbata proponowana w trakcie zabiegu; miła dla ucha, niezbyt głośna muzyka itp.

A może franczyza?

Zakład kosmetyczny można prowadzić pod własnym szyldem, ale… nie musimy! Na rynku funkcjonują doświadczone firmy, które działają już jakiś czas na rynku. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko, że coś się nie uda, otrzymamy też profesjonalne doradztwo oraz pomoc w urządzeniu lokalu.

Niestety, nie ma nic za darmo. W zamian za przynależność do sieci franczyzowej będziemy zobowiązani przestrzegać zasad ustalonych przez franczyzodawcę oraz dzielić się z nim zyskami. Czy to dobre rozwiązanie? Dla początkujących, dysponujących mocno ograniczonymi środkami finansowymi – często tak. Dla doświadczonych przedsiębiorców o wyrobionej renomie w danej branży lub też dla takich, którzy mają spory kapitał – niekoniecznie. Każdy jednak sam musi odpowiedzieć sobie na pytanie, czy franczyza jest dla niego.

Podsumowując - koszt otwarcia salonu kosmetycznego może się wahać od 30 tys. ( jeśli samodzielnie będziemy obsługiwać klientów) do nawet 300 tys. zł. Wszystko zależy od tego, w jakim mieście/lokalizacji będziemy inwestować i jakiego rodzaju usługi zaoferujemy. O ile zakup przyrządów do manicure czy pedicure może nas wynieść kilkaset złotych, o tyle w maszynę do fotodepilacji trzeba będzie zainwestować nawet 200 tys. zł. Warto udać się w tym celu np. do urzędu pracy, który pomaga w finansowaniu młodych przedsiębiorców. Na zwrot zainwestowanych funduszy trzeba będzie poczekać nawet dwa lata. Właściciele salonów kosmetycznych twierdzą, że w najgorszych miesiącach po odliczeniu wydatków związanych z prowadzeniem gabinetu w kieszeni właściciela pozostaje 1 tys. zł. A dobry miesiąc można zamknąć nawet 14 tys. zł na plusie.

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Klub fitness - wymagający biznes?

Prowadząc ten biznes, nie musimy posiadać żadnych kwalifikacji czy certyfikatów czy zezwoleń

Warzywniak - zielony biznes, ale czy sklep z warzywami jest dochodowy?

Sklep z warzywami i owocami może powstać nawet w niedużym lokalu. Warunkiem sukcesu jest jednak dobra lokalizacja

Salon kosmetyczny - biznes jak malowany

Pomimo dużej ilości salonów, zapotrzebowanie na ich usługi nieustannie rośnie...

Salon fryzjerski - wyczesany biznes?

Sprawdź bez czego nie powinno się zaczynać inwestycji w salon fryzjerski i jak przygotować biznesplan

Jak otworzyć hotel i nie zginąć w gąszczu przepisów?

Zastanawiasz się nad otworzeniem niewielkiego hotelu ale boisz się formalności? Niepotrzebnie! Ten biznes nie jest obwarowany koncesjami, a jedynie...

Cukiernia - czy wystarczy talent i odrobina zmysłu biznesowego?

To dobry pomysł na biznes dla osób o doskonałym smaku i talencie artystycznym. Podstawą powodzenia naszej cukierni jest zagwarantowanie dobrej jakości.

Jak otworzyć SPA?

Niezbędne formalności, pozwolenia, na co zwrócić uwagę? Sprawdź, czego potrzebujesz do otwarcia salonu SPA

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...