Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 11.03.2014

KW_TAGS

Jesteś ekspertem w konkretnej branży? Coaching to dla Ciebie relaks? Zastanów się nad uruchomieniem firmy szkoleniowej!

Wartością każde firmy są jej pracownicy - rozwijające się firmy stawiają zatem na wykwalifikowany personel. Co za tym idzie, z chęcią korzystają z ofert dobrych firm szkoleniowych. Dodatkowo obecny rynek pracy stawia przed pracownikami coraz to nowe wymagania. Wielozawodowość to wyzwanie dla młodych, ludzi w średnim wieku i dla tych trzeciego wieku. Oferta różnicuje się w zależności od wieku kursanta. Młodzi często wybierają szkolenia praktyczne, ale jest to najbardziej wymagająca grupa docelowa- potrafi ocenić i wie, czego chce.

Osoby w średnim wieku to często ludzie, którzy chcąc się wyszkolić, mają nadzieję na zdobycie lepszej pracy albo uzyskanie funduszy unijnych. W instytucji szkoleniowej można uzupełnić wykształcenie, oraz uzyskać kwalifikacje wymagane na stanowiskach pracy przez ustawy oraz pracodawców. Coraz bardziej popularne stają się uniwersytety trzeciego wieku, gdzie oprócz funkcji edukacyjnych firma szkoleniowa spełnia rolę integracyjną ludzi w podeszłym wieku. Wszyscy chcą się uczyć. Zakres szkoleń proponowany przez instytucje szkoleniowe na rynku jest szeroki. Każdy może znaleźć coś dla siebie.

Na początek możesz działać w pojedynkę, a dopiero z czasem dodatkowo zatrudnić fachowców. Żeby jednak utrzymać się na rynku, musisz być doskonałym fachowcem z branży obejmującej zakres szkoleń lub postawić na zespół specjalistów, których zatrudnisz na umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne.

Zaczynaj gdy będziesz miał Klientów

W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest dokładny i przemyślany biznesplan. Na początku rozeznajmy się na rynku - sprawdźmy, czy w naszym regionie działają inne firmy szkoleniowe i jaki zakres usług proponują. Dopiero po takiej analizie dokładnie planujmy tematykę szkoleń i region, na którym będziemy działać. Ilu szkoleniowców będziemy potrzebować i jakie wynagrodzenie możemy zaproponować? Oto pytania na jakie musimy sobie odpowiedzieć? Przed wydaniem choćby jednej złotówki, warto przeanalizować ceny konkurencji i spotykać się z firmami czy organizacjami – potencjalnymi klientami – czy możesz liczyć na kontrakt! Doradzamy, aby przed poniesieniem kosztów, dobrze przygotować profesjonalną ofertę nie tylko z propozycją szkoleń, ale także wartościami dodatkowymi jakiemożesz zaoferować.

Jeśli zdobędziemy potwierdzenie zainteresowanie swoją ofertą, przystąp do planowania biznesplan swojej firmy ( koszty wynajęcia sal, cateringu, nagłośnienia, trenerów, oraz zyski z kursantów, materiałów szkoleniowych).

Stacjonarnie i online

Organizacja szkoleń może być naprawdę rentowna. Na jednorazowym szkoleniu można parokrotnie zarobić. Jak to możliwe? Wystarczy, że najpierw zorganizujemy profesjonalne, wysokiej jakości szkolenie stacjonarne, zarejestrujemy je i możesmy sprzedać je jako szkolenie niestacjonarne. Materiały te będziemy mogli wykorzystać też podczas szkoleń prowadzonych online lub przekazywać uczestnikom podobnych kursów jako materiały edukacyjne.

Pamiętajmy jednak, że prowadzenie szkoleń stacjonarnych wymaga sporo zachodu. Samo zorganizowanie szkolenia wymaga zaangażowania – przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na odpowiednią salę – klimatyzowaną, cichą i przestronną. Zadbajmy także o przerwy w naszym szkoleniu –ewentualnie napoje typu woda, soki, kawę czy herbatę lub przerwę obiadową. Dodatkowo nie zapominajmy o multimediach – rzutniki, laptopy, ekrany, nagłośnienie.

Certyfikat podnosi wiarygodność

Aby legalnie prowadzić firmę szkoleniową, należy zarejestrować działalność gospodarczą. Założenie działalności gospodarczej w postaci firmy szkoleniowej nie potrzebuje zdobycia koncesji, zezwolenia czy licencji. Wystarczy zwykła rejestracja w systemie CEIDG i instytucja może zacząć działać.

Rejestrując firmę w systemie CEIDG nie musimy podawać zaplecza lokalowego ani przedstawiać kwalifikacji pracowników, ale przed złożeniem wniosku o akredytację kuratora oświaty niezbędnym jest uzyskanie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. We wniosku trzeba określić zaplecze lokalowe, kwalifikacje wykładowców oraz przyrzeczenie ustawicznej oceny jakości kształcenia. Szczegółowe zasady prowadzenia tej działalności znajdują się w aktach wykonawczych do ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty oraz w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. O promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W myśl tych aktów prawnych warunkiem do rozpoczęcia działalności szkoleniowej jest uzyskanie opinii właściwego na miejsce prowadzenia instytucji kuratora oświaty. Jednostka we wniosku o akredytację musi udowodnić, że posiada co najmniej roczne doświadczenie w kształceniu pozaszkolnym, którego wniosek dotyczy. Obwarowania prawne dotyczą też czasu trwania procesów edukacyjnych, o których akredytację zabiega. Należy wykazać, że doświadczenie dotyczy zakresu merytorycznego objętego wnioskiem i jest nie mniejsze niż 30 godzin. Nowo powstała instytucja szkoleniowa składa też oświadczenie , że ma zamiar wdrażać i upowszechniać nowatorskie metody podnoszące jakość kształcenia. Proces akredytacji kuratora oświaty polega na przyznaniu i kontroli ewaluacji poszczególnych szkoleń, a w razie istotnych zmian w stosunku do danych z wniosku o akredytację – akredytacja może zostać cofnięta.

Po uzyskaniu wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych oraz akredytacji kuratora oświaty można zacząć prowadzić szkolenia. To świetny sposób na podniesienie prestiżu działalności i zyskanie pozytywnej opinii wśród potencjalnych klientów. Akredytacja sprawi, że firma będzie postrzegana jako profesjonalna, legalna, sprawdzona i rzetelna. Wiąże się ona z opłatą ok. 800 zł. Ale warto zainwestować bo firma, która posiada taki dokument, znajduje się w bazie placówek akredytowanych dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji.

Jeśli chodzi o zespół szkoleniowców to w przypadku tradycyjnej firmy szkoleniowej nie ma konkretnych wytycznych i wymogów dotyczących kadry. Oczywiście chcąc prowadzić dobrą i solidną firmę, powinniśmy zatrudniać fachowców z wysokimi kwalifikacjami. Najlepiej, by szkoleniowcy mieli nie tylko umiejętności dydaktyczne, lecz także mogli potwierdzić je odpowiednim dokumentem (np. świadectwem ukończenia studium pedagogicznego).

Networking gwarantem sukcesu

Zanim ruszymy szkolić, musisz pozyskać klientów. Jak to zrobić? Firmy szkoleniowe zwykle nie korzystają z tradycyjnych form reklamy, jak spoty w mediach czy plakaty. W tej branży najlepiej bezpośrednio trafiać do klientów – na wagę złota są zatem wszystkie nasze kontakty biznesowe, kontakty naszych wspólników czy trenerów. Tak zwany networking w tej branży jest najcenniejszy. Osoby, które mogą nas polecić jako profesjonalistę z wiedzą, którą możemy przekazać dalej jest nieoceniona. Ważne są wizyty w firmach, które mogłyby korzystać z usług szkoleniowców. Warto mieć swoje foldery, w których przedstawimy swoje szkolenia i zalety naszej firmy.

Wciąż także profesjonalna strona internetowa z rekomendacjami to najlepsza wizytówka firmy szkoleniowej. Możemy na niej zamieszczać prezentacje, filmiki czy programy zajęć. To doskonałe miejsce do promowania swoich materiałów szkoleniowych. Profesjonaliści pomogą też wypozycjonować stronę w sieci tak, by odwiedzało nas jak najwięcej internautów poszukujących firm szkoleniowych. Dopilnuj jednak, aby znajdowało się tam jak najwięcej materiałów multimedialnych, bezbłędne dane kontaktowe, pełna i przede wszystkim w czytelny sposób podana oferta szkoleniowa. Nie zaniedbujmy social media – wszelkie portale społecznościowe – w szczególności te skupiające profesjonalistów nastawionych na podnoszenie swoich kwalifikacji ( Linkedin czy Goldenline ) czy fora i strony internetowe gdzie możemy znaleźć naszych potencjalnych kursantów – to kopalnia kontaktów. Polecamy także business mixery czyli spotkania profesjonalistów.

Dokąd po pieniądze

Firma szkoleniowa nie wymaga ogromnych nakładów finansowych, ale warto rozejrzeć się za zastrzykiem gotówki na start. Po pieniądze rusz do banków oferujących pożyczki i kredyty przedsiębiorcom, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, regionalnych funduszy pożyczkowych. Warto też odwiedzić lokalną jednostkę dzielącą fundusze unijne i sprawdzić, czy nie ma w ofercie programu wspierającego taką działalność. Jeśli nie jesteś nigdzie zatrudniony, zarejestruj się w powiatowym urzędzie pracy, który może zaoferować ci 20 tys. dotacji. Jeśli utrzymasz się na rynku przez rok, nie będziesz musiał jej zwracać. Po finansowe wsparcie możesz zgłosić się także do wojewódzkiego urzędu pracy. Tam na beneficjenta spełniającego wymagane warunki czeka już 40 tys. zł.

Koszty inwestycji

Trudno określić dokładny biznesplan takiego przedsięwzięcia, ale pokusiliśmy się o przykładowe koszty w momencie gdy samodzielnie prowadzimy szkolenia:

  • urządzenia multimedialne (laptop, rzutnik, kamera): ok. 5 000 zł
  • reklama – www i foldery : ok. 1 500 zł
  • materiały edukacyjne dla osób szkolonych (książki, kursy na nośniku): ok. 1 000 zł

Razem: 7 500 zł

Koszty miesięczne (w średniej miejscowości):

  • wynajem sali na 30 godz. w miesiącu: ok. 1 000 zł
  • catering – 1 000 zł

Razem: 2 000 zł

Przychody miesięczne:

  • 2 grupy po 15 osób ( szkolenie 15-sto godzinne) – 150 zł od osoby – 4 500 zł 
  • Dodatkowe materiały szkoleniowe dla kursantów ( prezentacje, własne materiały poszerzające temat ) – 50 pln/sztuka – zakładamy że kupi 30% kursantów – 450 zł

Razem: 4 950 zł

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Sklep-z-odzieza-uzywana-ubrania

Sklep z odzieżą używaną - poradnik dla przedsiębiorczych

Przed otworzeniem sklepu z odzieżą używaną warto poszukać odpowiedniej lokalizacji, czasem warto poczekać nawet kilka miesięcy na odpowiedni lokal.

Jak otworzyć hotel i nie zginąć w gąszczu przepisów?

Zastanawiasz się nad otworzeniem niewielkiego hotelu ale boisz się formalności? Niepotrzebnie! Ten biznes nie jest obwarowany koncesjami, a jedynie...

Salon fryzjerski - wyczesany biznes?

Sprawdź bez czego nie powinno się zaczynać inwestycji w salon fryzjerski i jak przygotować biznesplan

Jak otworzyć SPA?

Niezbędne formalności, pozwolenia, na co zwrócić uwagę? Sprawdź, czego potrzebujesz do otwarcia salonu SPA

Kawiarnia - sposób na aromatyczny biznes?

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, jest to nie tylko kwestia mody ale także miejsce

Cukiernia - czy wystarczy talent i odrobina zmysłu biznesowego?

To dobry pomysł na biznes dla osób o doskonałym smaku i talencie artystycznym. Podstawą powodzenia naszej cukierni jest zagwarantowanie dobrej jakości.

Hostel – coraz popularniejszy, czym różni się od hotelu?

Nie jest trudno założyć hostel, pod warunkiem, że znajdzie się odpowiednio duży lokal, najlepiej w centrum miasta i posiada chociaż 50 tys. zł.