Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 03.07.2014

KW_TAGS

Branża turystyczna oraz noclegowa w Polsce wciąż się prężnie rozwija, z roku na rok przemysł turystyczny rośnie w siłę. A to dlatego, że chętniej niż kiedyś podróżujemy, i to nie tylko za granicę. Najważniejszy warunek do spełnienia to znalezienie atrakcyjnej lokalizacji oraz oryginalnego pomysłu na własny pensjonat. Prowadzenie własnego, nawet niewielkiego, pensjonatu to poważny choć sezonowy interes.

Na samym początku musimy przeczytać ustawę o usługach turystycznych. Znajdziemy w niej informacje, że pensjonaty to obiekty hotelarskie, które mają przynajmniej 7 pokoi i zapewniają całodzienne wyżywienie dla swoich gości. Są oznaczone gwiazdkami (tak samo jak hotele), w skali 1 – 5, które gwarantują odpowiednie standardy świadczonych usług. Prawo bardzo szczegółowo konkretyzuje obowiązkowe wyposażenie pokoi, łazienek, części ogólnodostępnej, recepcji itp. Ma formę tabeli, w której punkt po punkcie opisane są wymagania techniczne dla poszczególnych rodzajów pensjonatów. Wymienia też usługi dodatkowe, które przedsiębiorca jest zobowiązany świadczyć. Zrozumiałe, że ich ilość zależy od wybranego standardu. Jeśli np. chcemy aby nasz obiekt hotelarski otrzymał trzy gwiazdki, to wiążę się to przykładowo z obowiązkiem zapewnienia swoim gościom odpowiedniego metrażu pomieszczeń, telewizora w pokoju, akceptacji kart płatniczych, usługi bagażowej itp. Koniecznie powinniśmy uwzględnić windę, jeżeli jednostki mieszkalne znajdować się będą powyżej trzeciego piętra.

Budować czy adaptować?

Im mniejszy pensjonat, tym niższe koszty inwestycji. Na początek najlepiej jest ruszyć z niewielkim pensjonacikiem (300-500 mkw.), który liczy 7-10 pokoi gościnnych (2-, 3-, 4-osobowych).

Duży dom, który będzie można zaadaptować na mały hotelik, kosztuje od ok. 200 tys. do nawet 1,3 miliona zł. Cena zależy przede wszystkim od położenia i oczywiście standardu. Do ceny domu trzeba jeszcze doliczyć koszt wystroju pokoi. Urządzenie jednego pokoju to wydatek rzędu ok. 400-1,5 tys. złotych - łóżka, szafa, stolik i krzesła, ewentualnie mniejsze szafki czy koszty wyposażenia łazienki.

Dostosowanie domu mieszkalnego do prowadzenia pensjonatu będzie zależne od dokonania odpowiedniej czynności - zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego właściwemu staroście. Jest ono wymagane, gdyż wiąże się z przystosowaniem budynku m.in. do warunków higieniczno-sanitarnych, bezpieczeństwa przeciwpożarowego itp. Dzięki zgłoszeniu zachodzi możliwość kontroli m.in. zgodności nowego sposobu użytkowania obiektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Odbywa się to przez dołączenie stosownego zaświadczenia. Niestety załączników jest dużo więcej, zgromadzenie ich wszystkich potrafi stać się czasochłonne. Na szczęście ustawodawca jakiś czas temu wprowadził tutaj pewne ułatwienie, które ocenić należy jak najbardziej pozytywnie. Mianowicie nie potrzebujemy już uzyskać osobnej decyzji administracyjnej (pozwolenia). By legalnie rozpocząć potrzebny remont, musimy jedynie odczekać 30 dni od doręczenia naszego zgłoszenia w starostwie, a organ nie zgłosi sprzeciwu.

Zgłoszenia trzeba dokonać przed rozpoczęciem prac lub remontu. Inaczej nie będzie wywoływało skutków prawnych i doprowadzi do przykrych konsekwencji. Nasze działanie zostanie uznane za samowolę budowlaną, co skutkować może wstrzymaniem użytkowania, koniecznością zapłaty wysokiej opłaty legalizacyjnej, a w najgorszym razie nakazem przywrócenia stanu poprzedniego. Grozi także koniecznością zapłacenia grzywny.

Odbywa się to w formie decyzji, wydawanej przez właściwego miejscowo Marszałka Województwa. Dzięki temu aktowi oficjalnie zostanie stwierdzone, że prowadzi pensjonat, który zasługuje na trzy gwiazdki. By rozpocząć wspomnianą wyżej procedurę, musimy złożyć wniosek o zaszeregowanie, wraz z odpowiednimi załącznikami, w urzędzie marszałkowskim. Ilość załączników waha się od 7 do 9 i dotyczą one przede wszystkim opisu budynku, deklaracji o odpowiednim dostosowaniu. Nie można zapomnieć o uzyskaniu opinii od straży pożarnej i inspekcji sanitarnej. Do wniosku koniecznie należy dołączyć dowód wniesienia opłaty kategoryzacyjnej i opłaty za dokonanie czynności urzędowej. Pierwsza wiąże się z dokonaniem oceny zaszeregowania i w przypadku Janiny będzie wynosić 400 zł - jeżeli pensjonat będzie liczyć do 20 pokoi, jeżeli więcej to 600 zł. Druga to wydatek rzędu 10 zł.

Wybudowanie nowego, nawet niewielkiego, pensjonatu to spory wydatek. Postawienie jednego metra kwadratowego kosztuje ok. 1500-2000 zł, wraz z wyposażeniem pokoi oraz aranżacją terenu nawet 3500-5000 zł. Do tego należy również doliczyć koszt projektu, który wynosi ok. 20 tys. zł. Tak więc budowa obiektu o wielkości 350 mkw. może cię kosztować ponad milion zł. Do tego dochodzą jeszcze koszty działki, które są uzależnione od miejscowości, im bardziej znana i atrakcyjna lokalizacja tym cena wyższa.

Można również rozważyć wynajem stojącego już i przygotowanego na przyjazd gości pensjonatu. Jednak miesięcznie należy zapłacić za to właścicielowi. Zanim więc podejmiesz decyzję o wynajmie, warto więc zbadać rynek i sprawdzić, jaki zysk może przynieść pensjonat.

Pamiętajmy także, żeby w widocznym miejscu umieścić szczegółowe informacje dotyczące pensjonatu, między innymi nazwę (koniecznie na zewnątrz budynku), dane właściciela, rodzaj i kategorię obiektu (liczbę gwiazdek) czy zakres świadczonych usług i ceny.

Ważna lokalizacja i reklama

Korzystne usytuowanie pensjonatu to jeden z istotniejszych kluczy do powodzenia twojego biznesu. Na pewno warto szukać nieruchomości położonych w rejonach atrakcyjnych turystycznie - w górach ( sezon cały rok), nad morzem, nad jeziorem, w lesie albo w pobliżu interesujących zabytków. Jeśli jednak zapewnimy odwiedzającym dodatkowe atrakcje, to przyciągniemy ich także w zimie czy jesienią wynajmując np. rowery w okolicach gdzie są piękne widoki, czy nawiązując współpracę ze stadniną konną.

Gdzie szukać klientów? Przede wszystkim powinniśmy umieścić szyld na naszym pensjonacie – niekiedy zjawiają się Klienci : z ulicy: którzy nie wynajęli jeszcze pokoju przyjeżdżając na wypoczynek. Obowiązkowo powinniśmy zadbać o wpisanie naszego pensjonatu na wszystkie strony internetowe poświęcone regionowi i atrakcjom turystycznym miasta czy miejscowości, w której mamy nieruchomość. Dobrym pomysłem jest także załączyć zdjęcia do przeglądarek miejsc noclegowych z wyszczególnieniem wszystkich atrakcji jakie możemy zapewnić ( np. wynajęcie skutera, łódki itp.). Powinniśmy także posiadać własną stronę internetową.

Ile można zarobić

Ceny za nocleg w niewielkich pensjonatach wahają się od ok. 25 zł do 100 zł za osobę w zależności od wielkości pokoju. To, ile zarobimy, jest oczywiście zależne od obłożenia. Przyjmując, że posiadamy 4 pokoje 2-osobowe za 80 zł (40 zł za osobę), 1 pokój 3--osobowy za 90 (30 zł za osobę) oraz 2 pokoje 4-osobowe za 100 zł (25 zł za osobę), to przy pełnym obłożeniu zarobimy za jedną dobę 610 zł. Na taki zysk możesz jednak liczyć raczej w weekendy i tylko w sezonie. Zwykle będziemy mieć zajętych 30-70 % pokoi, tak więc w ciągu doby zarobimy ok. 200-360 zł, a w ciągu miesiąca - 6-10 tys. zł (od tej sumy należy jednak odjąć wydatki na bieżące koszty utrzymania pensjonatu). Większość niewielkich pensjonatów to biznes rodzinny, dzięki temu można znacznie obniżyć comiesięczne koszty. Warto również rozważyć tańszy wynajem pokoi większym grupom. Jeśli do noclegu zaoferujemy również śniadanie, to za pokój możemy zażądać więcej, np. 120 zł za 2 osoby.

Przykładowy koszt inwestycji:

  • renowacja budynku oraz przystosowanie 380 tys. zł
  • wyposażenie około 9 pokoi oraz recepcji, meble 110 tys. zł
  • kuchnia, jadalnia, sprzęt, zastawa, naczynia 80 tys. zł
  • kasa fiskalna, komputery 21 tys. zł

Koszty miesięczne utrzymania w sezonie:

  • media i ZUS 3 tys. zł
  • produkty spożywcze 2 tys. zł
  • reklama oraz promocja 1 tys. zł

Suma: 6 tys. zł

Przychody:

  • 3 pokoje trzyosobowe 3,5 tys. zł
  • 5 pokoi dwuosobowych 6 tys. zł
  • pokój jednoosobowy 1 tys. zł
  • przychód z restauracji 3 tys. zł

Suma: 13,5 tys. zł

Dochód (podatek liniowy): 6,075tys. zł

 

Komentarze  

Sallie
@ Sallie 03.11.2017 06:13
Nie znam się do końca na tym temacie ale miło
się czyta.

my [cenzura]; remonty
domu: http://mordka.eu/category/budownictwo/page/2/

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Kawiarnia - sposób na aromatyczny biznes?

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, jest to nie tylko kwestia mody ale także miejsce

Kwiaciarnia - jak założyć i czym pachnie ten biznes?

Kwiaciarnia musi mieć dusze, kwiaciarnia to nie tylko same kwiaty, sprawdź co liczy się naprawdę

Własny blog - jak zarabić na blogowaniu?

Blog - to już nie tylko znana i popularna forma prowadzenia własnej strony, wielu blogerów zajmuje się tym zawodowo i czerpie stałe zyski

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Jak otworzyć SPA?

Niezbędne formalności, pozwolenia, na co zwrócić uwagę? Sprawdź, czego potrzebujesz do otwarcia salonu SPA

Sklep spożywczy - jak otworzyć i prowadzić osiedlowy sklepik

Każdy przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość, zanim w końcu uda się rozwinąć skrzydła

Jak otworzyć hotel i nie zginąć w gąszczu przepisów?

Zastanawiasz się nad otworzeniem niewielkiego hotelu ale boisz się formalności? Niepotrzebnie! Ten biznes nie jest obwarowany koncesjami, a jedynie...

Warzywniak - zielony biznes, ale czy sklep z warzywami jest dochodowy?

Sklep z warzywami i owocami może powstać nawet w niedużym lokalu. Warunkiem sukcesu jest jednak dobra lokalizacja