Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 01.02.2015

KW_TAGS

Wystarczy talent cukierniczy i odrobina zmysłu biznesowego, by wystartować z firmą. To dobry pomysł na biznes dla osób o doskonałym smaku i talencie artystycznym. Podstawą powodzenia naszej cukierni jest zagwarantowanie dobrej jakości słodkości.

Cukiernik jak artysta

W zawodzie tym istotna jest wyobraźnia, umiejętność modyfikowania przepisów, dostosowywania ich do okoliczności. Dobry cukiernik umie również realizować swoje autorskie pomysły, stąd jest to zawód dla ludzi pomysłowych i z wyobraźnią. Istotne są również zdolności manualne, niezbędne przy dekorowaniu tworzonych deserów.

Domowe wypieki stają się obecnie istotną alternatywą dla wyrobów proponowanych przez tradycyjne cukiernie. W procesie pieczenia ciast i tortów dostępnych w masowej sprzedaży używa się rozlicznych polepszaczy smaku, konserwantów oraz spulchniaczy. Jednakże ich walory smakowe w zestawieniu z wypiekami domowymi pozostawiają wiele do życzenia. Prowadzenie cukierni to dobry sposób na dochodowy rodzinny biznes, zarówno w wielkich miastach, jak i w małych miejscowościach.

Krok po kroku

Firmę można zarejestrować drogą elektroniczną bez wychodzenia z domu. Osoby, które mają swoje konto na platformie e-PUAP lub dysponują podpisem elektronicznym mogą wejść na stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wypełnić odpowiednie formularze i je złożyć. Pozostali mogą tylko formularze wypełnić lub wypełnić i podpisać je w urzędzie miasta lub gminy. Wybierając drogę tradycyjną, trzeba jeszcze odwiedzić urząd skarbowy i ZUS.

Wymogi sanepidu

Ze względu na duże wymogi trudne jest przystosowanie do celów cukierniczych części mieszkania lub domu. Prostszą i tańszą formą jest wynajęcie przystosowanego do tego celu lokalu. Czasem jest on także częściowo wyposażony co pozwoli uniknąć dużych kosztów zakupu nowego sprzętu. Aby otrzymać zgodę Sanepidu na produkcję czekoladek w danym miejscu, należy złożyć w powiatowej stacji wniosek o wpis do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność i złożyć projekt technologiczny lokalu uwzględniający elementy jego wyposażenia. Sprzęty używane do przetwarzania żywności powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, muszą również posiadać odpowiednie atesty. Istotna jest zwłaszcza lokalizacja zlewów, lodówek, stołów roboczych oraz szafek na środki czystości. Przygotowanie takiego projektu technologicznego najlepiej zlecić fachowcowi specjalizującemu się w branży gastronomicznej. Jeśli inspektorzy nie będą mieli uwag do projektu, to przyjdą na miejsce i sprawdzą, czy wszystko jest zgodne z założeniami.

Sanepid będą musiały jeszcze odwiedzić osoby pracujące przy produkcji lub sprzedaży ciastek. Muszą one posiadać ważną książeczkę sanitarno-epidemiologiczną, która jest poświadczeniem, że osoba pracująca przy produkcji czy sprzedaży żywności nie jest nosicielem określonych chorób zakaźnych. Taką książeczkę wyrabia się w Sanepidzie po uprzednim wykonaniu wymaganych badań laboratoryjnych.

- Fantazyjne słodycze -

Rodzinna, niewielka cukiernia to nie jest masowa produkcja. Decydując się na taki biznes, należy być elastycznym i nie tylko korzystać z własnych inspiracji, ale też przyjmować indywidualne zamówienia od klientów. By wygrać z konkurencją, nasze wyroby cukiernicze muszą posiadać charakterystyczny smak, kształt, powinny być też odpowiednio udekorowane, ale przede wszystkim powinny być zawsze świeże, najlepiej jeszcze ciepłe!

Nasza cukiernia musi mieć zdecydowanie lepszą ofertę niż supermarket, hipermarket czy sklep osiedlowy. Nie powinniśmy więc do produkcji wyrobów cukierniczych stosować chemikaliów i gorszej jakości składników spożywczych. Warto pomyśleć nad dodatkową ofertą kaw i herbat oraz zadbać o kilka stolików dla klientów.

Koszty wytwarzania produktów w cukierniach nie produkujących dla masowego odbiorcy są wyższe od produktów oferowanych przez sklepy masowe. Za to wyższe są także ceny tych produktów. Właściciele cukierni muszą więc zadbać o własne grono klientów, którym będzie odpowiadał smak, wygląd i oczywiście cena słodyczy.

Gdzie szukać Klientów?

Przede wszystkim należy lokalną społeczność poinformować o startującym biznesie. W witrynie cukierni umieść olbrzymi napis: "Wkrótce otwarcie manufaktury czekolady!!!" lub "Tu powstaje rodzinna cukiernia" itp. Zaproś lokalne media do współpracy, rozdaj przechodniom ulotki i wizytówki, a w końcu zorganizuj huczne otwarcie połączone z degustacją smakołyków. Poszukaj też lokalnych sklepów, kawiarni, okazjonalnych targów i jarmarków, na których będziesz sprzedawać i promować swoje wyroby. Działaj również w Internecie. Dobra strona internetowa to podstawa. Warto umieścić na niej zdjęcia nie tylko samych smakołyków, ale i poszczególnych etapów przygotowywania ich. Można też uruchomić sklep internetowy. Można promować się na FB, rozważmy także pozycjonowanie witryny na słowa kluczowe, które będą wstukiwać w wyszukiwarce klienci.

Rodzinny interes

Mała manufaktura czekolady to dobry pomysł na rodzinny biznes. Wśród cukierni najwyższy zysk osiągają te zakłady i sklepy, które są firmami rodzinnymi. Produkcja i sprzedaż w takim przypadku powinna być zlokalizowana w jednym miejscu. Jest to poważna oszczędność na przewozie produktów i na kosztach pracy zatrudnionego personelu.

Ile to kosztuje

Mała manufaktura czekolady wiąże się oczywiście z kosztami inwestycyjnymi. Na szczęście do produkcji ręcznie robionych czekoladek nie potrzeba drogich fabrycznych maszyn. Jak zapewniają właściciele tego typu biznesu, z powodzeniem można sobie poradzić z typowym wyposażeniem kuchennym, do którego należy tylko dokupić niezbędne elementy, np. marmurowy blat wykorzystywany do procesu krystalizacji słodkiej masy. Do kosztów trzeba jednak doliczyć m.in. wynajęcie lokalu o powierzchni co najmniej 60 mkw., w którym powstanie pracownia i malutki punkt handlowy z gablotą pełną słodkości. Dostosowanie lokalu do wymogów sanepidu, pierwsze zakupy składników ( ok 3 tys zl) i reklama to kolejne wydatki. Jeśli wyroby cukiernicze mają być sprzedawane w innych punktach (np. sklepach spożywczych) konieczny jest również zakup samochodu przystosowanego do ich transportu. W zależności od profilu działalności, jakości sprzętu i lokalu koszt otworzenia cukierni wynosi od 70 tysięcy złotych wzwyż.

Jeśli nie masz takiej sumy, a jesteś zarejestrowany jako osoba bezrobotna, możesz starać się o pożyczkę 70 tys. zł z urzędu pracy.
koszty inwestycji:

wynajem lokalu na rok w mieście średniej wielkości - ok. 25 tys. zł
podstawowe wyposażenie małego lokalu - ok. 30 tys. zł
reklama na otwarcie - 5 tys. zł
Zakup surowców spożywczych 5 tys zl

SUMA: 65 tys. Zł

Zarobki cukiernika w dużej mierze uzależnione są od liczby zleceń jakie otrzymuje i rangi zakładu, w którym pracuje. W mniejszych miastach, przy niewielkiej liczbie zleceń można liczyć na zarobki w granicach 1500 zł netto, w renomowanych firmach do 3000 zł netto.

Nie zawsze jest słodko

Jeśli jednak chcesz cukierni z prawdziwego zdarzenia, z pracownikami i profesjonalnym sprzętem – koszty oczywiście wzrastają. Na samo wyposażenie cukierni w odpowiedni sprzęt potrzeba około 100 tys. zł. Oprócz pieca cukierniczego trzeba instalować dodatkowo drogie szafy chłodnicze. W innym przypadku słodkie wyroby mogą się popsuć, gdy nie da się ich szybko sprzedać. Dotyczy to wyposażenia samego zakładu produkcyjnego oraz sklepu, który prowadzi dystrybucję wyrobów cukierniczych.

Wykwalifikowanemu cukiernikowi z doświadczeniem trzeba zapłacić około 4 tys. brutto. W innym przypadku nie znajdziemy odpowiedniej kadry. Powinniśmy zatrudnić co najmniej 2 cukierników, co stanowi wydatek rzędu 8 tyś zł. Do tego personel pomocniczy - wynagrodzenie w tym przypadku jest niższe, po około 3 tyś. zł, tj. razem 11 tyś. zł. Koszty eksploatacyjne, m. in. wydatki na prąd i czynsz, łącznie około 4 tyś. zł brutto miesięcznie.
Modernizacja lokalu i zakup wyposażenia 100 tyś zł netto
Wynagrodzenia pracownicze 11 tyś zł netto

A ile można na tym zarobić?

Cennik wyrobów cukierniczych jest uzależniony od lokalizacji, renomy, kosztów eksploatacji lokalu, wielkości zamówienia oraz wartości produktów, z których zostały one wyprodukowane. W przypadku sprzedaży wyrobów za pośrednictwem sklepów ceny są ustalane indywidualnie z kontrahentami. Marże zysku w cukierniach w zasadzie są dość wysokie - często od 20 do 30 %. Trzeba jednak pamiętać, że ciasta szybko się psują, jest to związane z technologią wyrobu i zastosowaniem tradycyjnych surowców bez zastosowania tzw. utrwalaczy i dodatków chemicznych. Dlatego, w koszty biznesu należy wpisać wyroby, które będziemy musieli wyrzucić.

Najwięcej zarabia się na tzw. "mokrych wyrobach", głównie na szarlotkach i tortach, mniej na tzw. twardych wyrobach, np. babeczkach.
Sprzedaż wyrobów miękkich Od 20 do 180 tyś. zł
Sprzedaż wyrobów twardych Od 10 do 70 tyś. zł

Pamiętajmy, że zarabiamy jednak nie tylko na sprzedaży wyrobów cukierniczych – możemy oferować także kawę czy herbatę. Miesięcznie cukiernia może pozyskiwać dochód brutto od 30 do nawet 150 tyś. zł miesięcznie. Warunkiem otrzymywania takich dochodów jest renoma firmy i smak naszych słodkości oraz współpraca z pobliskimi sklepami, kawiarniami.


[ ! ] Na koniec: nie zrażaj się! Formalności a także brak pewności co do zainteresowania odbiorców twoimi usługami dotyczy praktycznie każdej nowo-otwartej działalności. Jeżeli jednak naprawdę lubisz testować swoje własne pomysły, przygotowywać oryginalne kompozycje smakowe i estetyczne nie obawiaj się. Co szkodzi spróbować?

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Myjnia ręczna – biznes opłacalny stale czy jedynie sezonowy?

Myjnie samochodowe cieszą się dużą popularnością, która wzrasta wraz z coraz większą ilością samochodów na ulicach

Sklep-z-odzieza-uzywana-ubrania

Sklep z odzieżą używaną - poradnik dla przedsiębiorczych

Przed otworzeniem sklepu z odzieżą używaną warto poszukać odpowiedniej lokalizacji, czasem warto poczekać nawet kilka miesięcy na odpowiedni lokal.

Salon kosmetyczny - biznes jak malowany

Pomimo dużej ilości salonów, zapotrzebowanie na ich usługi nieustannie rośnie...

Otwieramy niewielki pensjonat – sprawdź co ma największe znaczenie!

Branża turystyczna oraz noclegowa w Polsce wciąż się prężnie rozwija, a prowadzenie własnego, nawet niewielkiego, pensjonatu to poważny choć sezonowy...

Kwiaciarnia - jak założyć i czym pachnie ten biznes?

Kwiaciarnia musi mieć dusze, kwiaciarnia to nie tylko same kwiaty, sprawdź co liczy się naprawdę

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Sklep spożywczy - jak otworzyć i prowadzić osiedlowy sklepik

Każdy przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość, zanim w końcu uda się rozwinąć skrzydła

Trening czyni mistrza - firma szkoleniowa

W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest ...