Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 07.04.2013

KW_TAGS

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, jest to nie tylko kwestia mody ale także miejsce gdzie odbywają się spotkania towarzyskie i biznesowe, a własny niewielki lokal to dobry pomysł na biznes – czy dzięki franczyzie czy jako rodzinny lokal.

Klucz do sukcesu - lokalizacja

Musimy zacząć od odpowiedniego lokalu - nie musi być duży, wystarczy 50-80 mkw. Kafejkę najkorzystniej jest otworzyć w jak najbardziej ruchliwym punkcie.

  • centrum miasta, np. w pobliżu znanych zabytków – możemy wtedy liczyć na turystów. Zaporą może być jednak cena wynajmu.
  • galeria handlowa oraz okolice biurowców, 
  • duże osiedla, najlepiej na niedawno oddanych, ponieważ zazwyczaj w nowych blokach znajduje się sporo lokali użytkowych oraz młodych, zamożnych ludzi. 
  • opłacalne może okazać się prowadzenie kafejki w pobliżu uczelni i akademików. 
  • kawiarnie z powodzeniem prowadzić można także w mniejszych miastach, do 100 tys. mieszkańców. Jest tam nie tylko taniej, ale wciąż też panuje mniejsza konkurencja.

Istotne jest to, że każda kawiarnia musi mieć dwa wejścia, przynajmniej 3 metry wysokości oraz klimatyzację, kanalizację, wydzielone pomieszczenia na kuchnię, toaletę. W nowym budynku trzeba zwróć uwagę na to, czy jest już oddany do użytkowania. Kawiarnia uczestniczy w dystrybucji żywności, musimy więc uzyskać na to zgodę powiatowego inspektora sanitarnego. Sanepid na podstawie przeprowadzonej wcześniej kontroli wpisze obiekt do odpowiedniego rejestru i wyda decyzję.

Kawiarniany nastrój

Klientów do kawiarni przyciąga nie tylko dobra kawa, ale także niepowtarzalny klimat lokalu. Jeśli smakuje nam kawa, odpowiada cena i obsługa, a do tego jeszcze wystrój i atmosfera zachęcają do dłuższej wizyty, z pewnością do takiego lokalu wrócimy. Nieodzowny jest oczywiście wszechobecny zapach kawy, który również buduje klimat kawiarni. Warto zwrócić uwagę na stojaki na prasę, a przede wszystkim na obsługę – nie oszczędzajmy na szkoleniach!

Podstawa menu jest oczywiście kawa podawana na przeróżne sposoby, można także dodawać również syropy smakowe, np. waniliowy, orzechowy, karmelowy. Do kawy pasuje także coś słodkiego – ciasta można zamówić w zaprzyjaźnionej cukierni, aby była pewność, że będą smaczne i świeże. Warto przetestować także „coś na ząb” jak kanapki, tosty. Obok kawy w menu powinny pojawić się również różne rodzaje herbat, a może i gorąca czekolada. Na czasie jest teraz także opcja kawy na wynos – warto zainwestować w papierowe kubki, zdecydowanie wzbogaci to ofertę kawiarni. Popularnością mogą też cieszyć się soki owocowe, najlepiej świeżo wyciskane.

Z czasem można zacząć sprzedawać alkohole, np. słodkie likiery czy koniaki, które pasują do filiżanki kawy. Zezwolenie na dystrybucję napojów alkoholowych wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Korzystanie z zezwoleń wiąże się również z dokonaniem stosownych opłat rocznych wnoszonych na rachunek gminy. Za różne rodzaje napojów płacimy oddzielnie :

  • piwo i napoje do 4,5 proc. zapłacisz 525 zł, 
  • napoje zawierające od 4,5 do 18 proc. również 525 zł, 
  • napoje wysokoprocentowe (od 18 proc.) 2 100 zł. 

Niestety, jeśli się na to zdecydujemy musimy wiedzieć, że wiąże się to z pewnymi ograniczeniami - lokal, w którym będzie serwowany alkohol, powinien spełniać specjalne wymogi, m.in. nie może znajdować się w pobliżu szkoły czy kościoła.

Niezbędny sprzęt

Podstawą wyposażenia każdej kawiarni jest ciśnieniowy ekspres do kawy. To spory wydatek, bo nowy może kosztować nawet ok. 20 000zł, używany od ok. 5 000zł. Koszty inwestycji obniżą się, jeśli ekspres weźmiemy w leasing - co miesiąc rata może wynieść 300 - 600zł.

Aby ułatwić sobie zadanie, można wziąć w leasing w porozumieniu z dostawcą konkretnej kawy. Dostawca spłaca ratę, pod warunkiem że będziemy sprzedawać jego kawę.
Konieczny jest również zakup profesjonalnego młynka do kawy oraz filtrów do wody. Jeśli serwować będziemy soki i gorącą czekoladę, przydadzą się sokowirówka albo wyciskarka do owoców, maszyna do bitej śmietany i czekoladziarka. Do podgrzewania posiłków konieczny będzie także profesjonalny toster, opiekacz albo kuchenka mikrofalowa. Niezbędna jest duża chłodziarka, zamrażarka, zmywarka. Na sprzęt wydać można nawet do 20 tys. zł (bez ekspresu).

Nie można zapomnieć o serwisie (filiżanki, spodki, szklanki, kubki oraz sztućce). Zdarza się, że komplety do kawy może zapewnić dostawca kawy – ale wtedy będzie na nich widniało logo firmy.

Z ust do ust

Po pierwsze chwytliwa nazwa i szyld, wystój witryny. Po drugie, koniecznie powinniśmy zainwestować w stronę internetową – z widokiem lokalu, menu i aktualnymi promocjami oraz w social media – tak zwany marketing wirusowy. Zadowoleni klienci będą „z ust do ust” przekazywać sobie informacje o naszej kawiarni. Zastanówmy się nad wydarzeniami jakie możemy organizować dla naszych klientów – jeśli jesteśmy obok akademików może czytanie poezji, albo dyskusje na temat jakiegoś filmu? Ciekawym wabikiem są wszelkie promocje na tablicach przed lokalem – np. ciastko do kawy gratis, promocje cenowe w odpowiednich godzinach, rabaty dla studentów/emerytów, rabaty dla fanów na FB. 

Pamiętajmy również, że prowadzenie kawiarni to praca 7 dni w tygodniu.

Koszty inwestycji

  • wynajęcie lokalu ok. 7 000 zł
  • adaptacja lokalu ok. 5 000 zł
  • sprzęt (m.in. ekspres ciśnieniowy, chłodziarka, zmywarka) oraz wystrój (bar, meble) ok. 40 000 zł (wysokość kosztów zależy od tego, czy kupujesz ekspres, czy bierzesz go w leasing)
  • kasa fiskalna ok. 4 000 zł
  • zatowarowanie ok. 2 000 zł
  • reklama (strona internetowa, ulotki, ogłoszenia reklamowe) ok. 3 000 zł

RAZEM: 61 000 zł

Koszty miesięczne

  • opłata za wynajem lokalu ok. 7 000 zł
  • pensje dla 2 pracowników ok. 5 000 zł
  • zatowarowanie ok. 3 000 zł
  • rachunki ok. 1 000 zł
  • opłaty stałe (ZUS, składki) ok. 1000 zł

RAZEM: 16 000zł

Przychody miesięcznie

  • przy średniej liczbie klientów wynoszącej ok. 50 osób dziennie, którzy wydadzą średnio ok. 20 zł ok. 30 000 zł ( liczac cały miesic jako roboczy )

Dochód przed opodatkowaniem ok. 14 000 zł
Dochód po opodatkowaniu (podatek liniowy) ok. 11 530 zł

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Salon fryzjerski - wyczesany biznes?

Sprawdź bez czego nie powinno się zaczynać inwestycji w salon fryzjerski i jak przygotować biznesplan

Jak otworzyć hotel i nie zginąć w gąszczu przepisów?

Zastanawiasz się nad otworzeniem niewielkiego hotelu ale boisz się formalności? Niepotrzebnie! Ten biznes nie jest obwarowany koncesjami, a jedynie...

Bar mleczny - smacznie i tanio, działalność z dofinansowaniem!

Bary mleczne święciły swoje triumfy w przeszłości, jako miejsca gdzie można tanio i dobrze zjeść, choć miały czarny PR nadal mają wiernych zwolenników.

Sklep spożywczy - jak otworzyć i prowadzić osiedlowy sklepik

Każdy przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość, zanim w końcu uda się rozwinąć skrzydła

Kwiaciarnia - jak założyć i czym pachnie ten biznes?

Kwiaciarnia musi mieć dusze, kwiaciarnia to nie tylko same kwiaty, sprawdź co liczy się naprawdę

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Hostel – coraz popularniejszy, czym różni się od hotelu?

Nie jest trudno założyć hostel, pod warunkiem, że znajdzie się odpowiednio duży lokal, najlepiej w centrum miasta i posiada chociaż 50 tys. zł.

Kawiarnia - sposób na aromatyczny biznes?

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, jest to nie tylko kwestia mody ale także miejsce