Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.04.2013

KW_TAGS

Wystawa sklepowa to jedna z najskuteczniejszych metod reklamy produktów. Jej fenomen polega nie tylko na dużej sile oddziaływania, ale też na niezwykle niskich kosztach. Śmiało możemy powiedzieć, że ekspozycja na wystawie sklepowej jest najbardziej masową formą reklamy. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że liczba oglądanych wystaw jest niewspółmiernie większa od liczby kontaktów z jakimkolwiek innym nośnikiem reklamy. Wystawy sklepowe dzięki swojej widoczności spełniają rolę głównego informatora o naszym sklepie. Wystawa z ciekawie ułożonymi towarami, dobrym zestawem barw stanowi reklamę dla sklepu, zaciekawia przechodnia i zachęca go do zakupów. Oprócz kompozycji również ważną rolę spełnia obudowa okna wystawowego —czyli jego wielkość i rodzaj oszklenia, proporcje okien i drzwi oraz szyldy, napisy, neony. Formą, która zastąpiła tradycyjny szyld, jest neon. W dzień odczytywany jest jako napis, w nocy zaś — dodatkowo uatrakcyjniony grą kolorowych świateł — ożywia ulice, zwraca uwagę każdego przechodnia. Dobrze zaprojektowana wystawa jest doskonałą wizytówką, dlatego warto jej poświęcić więcej uwagi.

Nie ma ścisłych norm na określenie wielkości, tj. wysokości, szerokości- i głębokości, wystaw dla poszczególnych branż. Ogólnie można powiedzieć, że im większy artykuł sprzedaje się w sklepie, tym większa musi być wystawa. Można odstąpić od tej zasady, używając do umieszczenia małych artykułów większych witryn, nigdy jednak odwrotnie. Można przyjąć, że głębokość wystawy nie powinna być nigdy mniejsza niż 1m.

Drzwi powinny być usytuowane z lewej strony sklepu - ponieważ ludzie przyzwyczajeni są do ruchu prawostronnego, w związku z czym przechodzień powinien najpierw napotkać wystawę, a potem wejście. Niekiedy, spieszący się klient, który miałby cofać się po obejrzeniu wystawy, często z tego tylko powodu rezygnuje ze wstąpienia do sklepu. Mniej właściwy, szczególnie dla sklepów mniejszych, jest typ sklepu, w którym drzwi są w środku pomiędzy dwiema witrynami, czy też witryna narożna - powinniśmy wtedy tak dekorować poszczególne wystawy, aby każda z nich stanowiła skończoną całość i zawierała podobny zestaw towarów. Obie wystawy, widziane z przeciwległej strony ulicy lub przeciwległego narożnika, powinny być zharmonizowane pod względem kompozycji tak, aby bez trudu można było stwierdzić, że należą do tego samego sklepu.

Często stosowaną praktyką jest też umieszczanie ceny przy poszczególnych produktach/rzeczach użytych na wystawie. Dzięki nim klient wie, z czym może mieć do czynienia wewnątrz sklepu. Wbrew wielu opiniom cena nie jest czynnikiem zniechęcającym, a raczej przyciągającym klienta do sklepu.

Rodzaje wystaw sklepowych

W dekoracji wystaw i wnętrz sklepowych zależy przede wszystkim od pomysłowości i umiejętności dekoratora. Zanim przystąpimy do dekorowania naszych witryn, zapoznajmy się z ich rodzajami, aby najlepiej dopasować nasz pomysł do biznesu jaki prowadzimy:

  • masowe – czyli demonstracja dużej ilości towarów. Urządzenie takich wystaw jest możliwe w sklepach branży spożywczej, obuwniczej, galanteryjnej itp. Jedynym czynnikiem atrakcyjności wystawy masowej jest towar. Podzielenie towarów na poszczególne grupy i wyraźne podkreślenie ich w kompozycji wystawy pozwala w dużym stopniu na uniknięcie wrażenia chaosu.
  • towarowe - dekorator operuje tylko towarem i ewentualnie elementami pomocniczymi, jak ekran, podesty, manekiny itp. Aby uniknąć natłoku towary należy grupować według podobieństwa, kształtu, koloru czy wspólnych cech użytkowych. Np. w sklepie konfekcyjnym może się znajdować w jednej grupie np. cały komplet stroju damskiego, a więc spódniczka, bluzka, szaliczek, pończochy, buty, torba itp. Taki sposób łączenia towarów ma dodatkowy walor reklamowy, gdyż oglądanie jednego artykułu nasuwa myśl o kupnie drugiego, wiążącego się z obiektem zainteresowań.
  • reprezentacyjne - wystawa taka reklamuje przede wszystkim sklep, firmę. Dlatego najczęściej stosowana jest przez duże magazyny, gdzie wiadomo, że można dostać w zasadzie wszystko w danej branży, jak również przez sklepy o ustalonej marce i klienteli. Wystawy reprezentacyjne chętnie są urządzane także przez nowo otwarte sklepy. Wystawy te charakteryzują się małą ilością wystawionego towaru, a często nawet urządzane są bez użycia towaru. Przybierają często formę bardzo swobodną o fantazyjnej kompozycji.
  • okolicznościowe - wszelkiego rodzaju święta i ważne wydarzenia powinny znajdować odzwierciedlenie w ekspozycjach okien wystawowych. Wystawy takie różnią się w zależności od charakteru święta lub wydarzenia.
  • seryjne - sklepy reprezentujące tę samą centralę handlową mają podobne wystawy. Starają się tym utrwalić w pamięci widzów towar, nazwę lub znak producenta.

 

Kompozycja w witrynie

Kompozycja artykułów w oknie wystawowym nie może być przypadkowa. Należy ją wykonywać świadomie według konkretnego, przemyślanego projektu.
Przedmioty rozrzucone przypadkowo (np. rozsypane) tworzą wrażenie chaosu i bezładu. Ład, a więc szukanie wzajemnych związków między poszczególnymi towarami lub grupami towarów, powinien być podstawową cechą kompozycji.
Jeden element oderwany nie stanowi jeszcze kompozycji, jeden element natomiast na ograniczonej płaszczyźnie lub dwa znajdujące się w bliskiej odległości mogą już ją tworzyć. Podajemy kilka przykładów zachowania ładu kompozycyjnego:

  • Szeregowanie - najprostszym układem kompozycyjnym jest szeregowanie, tzn. układanie przedmiotów jeden za drugim, jeden obok drugiego lub jeden na drugim. Głównie stosuje się szeregowanie w głąb, wszerz ,wzwyż oraz skośne. Przedmioty mogą idealnie przylegać do siebie bokami lub też być przesunięte, tworząc: schodki. Jeżeli szereg zostanie w kilku miejscach przerwany, a odstępy między przerwami będą jednakowe, powstanie układ rytmiczny. Rozróżniamy: rytm pojedynczy, podwójny, potrójny, złożony itp. Przy kompozycjach rytmicznych najlepiej jest operować nieparzystą liczbą elementów lub grup (trzy, pięć, siedem). Układ nieparzysty podkreśla środek i stanowi bardziej „zamkniętą” (skończoną) całość. Zarówno szeregowanie, jak i układy rytmiczne występują najczęściej nie pojedynczo, lecz w większych grupach. Powstaje więc problem, jak je względem siebie zharmonizować. Możliwości w tym zakresie jest niesłychanie dużo, ale w dekoracji używa się głównie kierunków poziomych równoległych do widza, prostopadłych do widza kierunków pionowych, budujących dekorację wzwyż, oraz kierunków skośnych, przeważnie po przekątnej wystawy.
  • Układy geometryczne - zamiast linii lub obok nich stosujemy układy takich jak: koło, kwadrat, trójkąt, romb, stożek, sześcian.
  • Symetria - jeżeli połowa kompozycji ma swoje lustrzane odbicie, tzn. jest taka sama po drugiej stronie, układ taki nazywamy symetrycznym. Oprócz kompozycji idealnie symetrycznej możemy stosować układy symetryczne z pewnymi odchyleniami. Na przykład na podestach ustawionych symetrycznie można ułożyć towary różniące się kształtem i barwą. 
  • Asymetria - wykonanie kompozycji asymetrycznej jest znacznie trudniejsze niż symetrycznej. Kompozycja symetryczna jest układem bardziej spokojnym i statycznym w przeciwieństwie do asymetrycznej, mającej charakter dynamiczny. Dobra wystawa musi być w „równowadze”, albo, inaczej mówiąc, musi być „wyważona”. Klient nie może odnosić wrażenia, że wystawa w jednym miejscu ugina się pod towarem, a w innym brak jest towaru.

Przy dekoracji wystaw i wnętrz będziemy mieli do czynienia z towarami, które jak wiemy mają swój indywidualny kształt, barwę i fakturę. Musimy pamiętać, że wszystkie te elementy biorą żywy udział w kompozycji i do nich powinniśmy dopasować kompozycję.

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Turystyka biznesowa - nie całkiem nowa, ale i nie do końca poznana

Spotkania grupowe, podróże motywacyjne, szkolenia i kursy, imprezy integracyjne i motywacyjne. Turystyką biznesową nazwiemy więc wszelkie wyjazdy w...

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

Obowiązki e-sklepów i telemarketerów – poznaj swoje prawa i obowiązki

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorca musi liczyć się z karą grzywny do 5 000 zł, alby jej uniknąć wystarczy zastosować się do nowych przepisów

Profesjonalne-SEO-czy-warto

Dlaczego pozycjonowanie strony warto powierzyć profesjonalnej...

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga pewnej wiedzy, którą częściowo można posiąść we własnym zakresie, ale samodzielne wdrożenie strategii SEO nie...

Jak wprowadzić Kaizen w życie? - wykorzystujemy potencjał filozofii

Praktycznych metod pozwalających wykorzystać potencjał filozofii Kaizen do poprawy sytuacji Waszych firm jest sporo

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

Eden-woda-dla-firmy

Dostawa wody do firmy – jakie rozwiązania wybrać?

64% firm w Polsce korzysta tylko z jednego rozwiązania dostarczającego wodę pitną pracownikom – wynika z badania Eden.pl (2017 r.). Czy jeden sposób...

Tłumaczenia umów - zwykłe czy przysięgłe?

Zamawiając tłumaczenia ważnych dokumentów, często stawiamy sobie pytanie: potrzebujemy przekładu zwykłego czy przysięgłego? Dla klienta, jedną z...