Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.04.2013

KW_TAGS

Zmiana dekoracji nie powinna trwać dłużej niż jeden dzień i powinna odbywać się za zasłoną by nie wzbudzała niepotrzebnie zainteresowania przechodniów i krępowała dekoratora. W dużych miastach dekoracje zmienia się najczęściej w nocy, co umożliwia zachowanie normalnego toku pracy w sklepie w ciągu dnia.

Jak i kiedy zmieniać wystrój witryny?

Czynności związane z dekoracją wystawy należy wykonywać w następującej kolejności:

  • ustalenie ogólnego charakteru wystawy, a więc czy będzie to wystawa masowa, indywidualna, fantazyjna, okolicznościowa itp. 
  • zaprojektowanie dekoracji, tzn. wykonanie szkiców koncepcyjnych, szkicu kolorystycznego
  • wykonanie wabika;
  • przygotowanie pomocniczych elementów dekoracyjnych, czyli podestów, podstawek, stojaków itp. 
  • przygotowanie towaru lub atrap (mycie, czyszczenie, prasowanie eksponatów, sprawdzenie stanu opakowań);
  • przygotowanie etykietek z cenami;
  • czyszczenie wystawy i mycie szyb;
  • wykonywanie tła, tzn. obijanie, drapowanie, tapetowanie (jeżeli tło malujemy, czynność tę należy wykonać przed czyszczeniem wystawy);
  • ustawianie pomocniczych elementów dekoracyjnych;
  • układanie grup towarów; umieszczanie etykietek z cenami wystawionych artykułów:
  • ustawianie wabika (w niektórych wypadkach wabik trzeba umieścić przed ułożeniem towaru, a nawet elementów pomocniczych);
  • odbiór gotowej wystawy, który powinien być dokonany w obecności kilku osób; zauważone błędy i niedokładności należy niezwłocznie poprawić, nie odkładając do następnego dnia.

Dekoracyjne wabiki

Dobrze skomponowana witryna powinna w zasadzie najlepiej spełniać zadanie reklamowe. Często jednak w długim ciągu ulicy wystawa taka może „zginąć”, niczym się nie wyróżniając, może być po prostu nie zauważona, szczególnie w branżach, w których króluje jednolitość towaru, wystawy takie mogą być monotonne. Dlatego potrzebny jest wabik przyciągający uwagę przechodnia.

  • Ruch i światło - wabiki mogą być różne, np. w formie hasła, plakatu, dekoracji przestrzennej, ruchomych lub nieruchomych modeli oraz kompozycji świetlnej. Przechodzień mijający ciąg wystaw sklepowych zauważy na pewno wystawę, na której zapalać się będzie i gasnąć kolorowe światło, przesuwać się będą wystawione towary lub poruszać elementy dekoracyjne. Zastosowanie elementów ruchomych w oknie wystawowym jest najbardziej skuteczną formą zainteresowania klienta. Jednak częste stosowanie elementu ruchu bądź stosowanie go tam, gdzie w sąsiedztwie już wykorzystano ten system reklamy, niweczy cel całego przedsięwzięcia — efekt jest znikomy, ruch przestaje być elementem wyróżniającym. Podobnie ma się sprawa z oświetleniem ruchomym, będącym również skutecznym czynnikiem przyciągania uwagi klientów. Wykorzystuje się tu światła jednobarwne i kolorowe, światła o zmiennym natężeniu lub zmiennym miejscu zapalania.
  •  Muzyka - rolę wabika w reklamie spełniać może również dźwięk. Trafnie dobrana muzyka zachęca oraz stwarza odpowiedni nastrój przy dokonywaniu zakupów. Działanie tego typu reklamy pozostaje niezależne od naszej woli, gdyż każdy słyszący człowiek jest poddawany wpływowi muzyki, która może go wprowadzić w pozytywny nastrój. Jednocześnie reklama dźwiękowa zastosowana w domach handlowych zwraca uwagę potencjalnego nabywcy na takie cechy artykułu, które trudno jest przedstawić za pomocą reklamy wizualnej – np. aktualne szybkie promocje.
  • Plakat - najprostszą formą wabika może być odpowiednia kompozycja graficzna, narysowana lub namalowana np. na planszy. Może to być hasło reklamowe — „slogan” lub rysunek połączony z napisem. Pamiętajmy jednak, że twórczość “amatorska” w tej dziedzinie może nie spełnić zadania, a więcej — ośmieszyć sklep i stworzyć efekt antyreklamy. Jeżeli jednak element dekoracyjny ma być wykonany we własnym zakresie, znacznie bezpieczniejszą formą jest zastosowanie gotowej, trafnie dobranej fotografii lub plakatu. Zdjęcie fotograficzne powinno być dokładnie naklejone na planszy, a jego format odpowiednio duży w stosunku do wielkości okna wystawowego.

Wabikiem będzie również pomalowania część szyby wystawowej jaskrawymi, rzucającymi się w oczy kolorami, np. farbami odblaskowymi. Chociaż zmniejsza to powierzchnię ekspozycji, to jednak taki kolor w znaczny sposób oddziałuje na przechodnia. Podobnie jednak jak elementy ruchu forma ta nie powinna być stosowana zbyt często.

Gra w kolory

Współczesna wiedza o kolorze i jego oddziaływaniu na psychikę człowieka pozwala na świadomy dobór barw. Projektując naszą witrynę nie powinniśmy kierować się wyłącznie swoimi upodobaniami, lecz konkretną wiedzą w tym zakresie.

Istnieją trzy zasadnicze kolory: żółty , czerwony , niebieski.

Każdy kolor — jak już powiedzieliśmy — w pewien określony sposób oddziałuje na psychikę człowieka. Najczęściej odbywa się to na zasadzie kojarzenia, a więc np. kolor czerwony przywodzi na myśl ogień, z którym związana jest wysoka temperatura. Jest zatem kolorem „ciepłym”, niebieski zaś „zimnym”, gdyż kojarzy się z wodą, niebem, powietrzem. Również do „zimnych” zaliczamy kolor zielony i fioletowy, a do „ciepłych” (oprócz wspomnianego już czerwonego) — pomarańczowy i żółty.

O doborze kolorów pod względem ich „temperatury” decyduje branża sklepu, rodzaj wystawionego artykułu oraz pora roku. Trudno np. wyobrazić sobie sprzęt narciarski ułożony na tle czerwonym. Najlepszym będzie w tym wypadku kolor jasnofioletowy, jasnoniebieski lub biały. Wykonanie dekoracji wystawy z lodówkami w kolorze jasnoniebieskim będzie sygnalizowało przechodniom, że sprzedawany jest „chłodny artykuł”. Stworzenie „zimnej” atmosfery dla tego rodzaju artykułu zachęcać będzie w letni dzień do kupna lodówki. Ważnym jest abyśmy pamiętali, że o „temperaturze” barwy decyduje również kolor tła, na jakim tę barwę pokazuje się, lub kolor sąsiednich elementów. Kolory rzadko występują samotnie w oderwaniu od innych, najczęściej stanowią określony zestaw.

Badania na temat oddziaływania poszczególnych kolorów dowiodły, że np.

  • Kolor żółty wprowadza nas w stan zadowolenia, ponieważ kojarzymy go podświadomie z pogodą, ciepłem i słońcem. Dodanie tego koloru do innej barwy ożywia ją.
  • Kolory pomarańczowy i czerwony są agresywne, rzucają się w oczy.
  • Czerwony — jako symbol niebezpieczeństwa — używany jest w ruchu drogowym (czerwone światło, czerwone znaki). Akcent na wystawie w kolorze czerwonym najbardziej przyciąga uwagę przechodnia.
  • Fiolet wywołuje nastrój poważny i uroczysty.
  • Kolor niebieski kojarzymy ze spokojem, powietrzem i dalą.
  • Zielony działa uspokajająco, orzeźwiająco, jest kolorem bezpieczeństwa.
  • Kolor czarny jest kolorem elegancji i żałoby.
  • Szary jest kolorem spokojnym, neutralnym, tworzy harmonijne połączenie prawie ze wszystkimi kolorami.
  • Biały jest wyrazem czystości i schludności.
  • Jasne kolory określamy potocznie jako „wesołe’*, ciemniejsze natomiast oraz szare, bardziej zgaszone, jako „smutne”.

Dobierając kolory z uwagi na ich „temperaturę” i oddziaływanie na nastrój odbiorcy, musimy pamiętać jeszcze o ich harmonijnym zestawieniu, dobrym zestawie barw mówimy; że jest on harmonijny, o złym — że kolory „gryzą się”, czyli są źle dobrane.

Nie ma ustalonych recept na dobre zestawy kolorystyczne, jednak gdy dopiero początkujemy jako dekoratorzy naszych witryn, znacznie łatwiej i bezpieczniej stosować dwa lub najwyżej trzy kolory, tym bardziej że przy dekorowaniu wystaw nie jest celowe stosowanie dużej gamy kolorystycznej. W efekcie daje to często odwrotny skutek, kolory gubią się, nasza wystawa stanie się bezbarwna i rozproszy uwagę przechodnia.

Zestawiając ze sobą barwy należy pamiętać jeszcze o równowadze barw. Barwa jaśniejsza żeby równoważyła się z ciemniejszą, musi zajmować odpowiednio większą powierzchnię. Mniejsza powierzchnia agresywnej barwy, np. czerwonej, będzie ją równoważyć z większą powierzchnią spokojnej barwy, np. niebieskiej.

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Blog firmowy w 2017 roku, jak będzie wyglądał?

Transmedialność, influencer marketing, komunikacja obrazkowa i video marketing – to trendy, które będą rządzić firmową blogosferą w 2017 roku.

Rebranding-brand

Co to jest brand i na czym polega rebranding?

Brand to coś więcej niż logo, slogan czy znaczek na środka witryny sklepowej. Rebranding obejmuje...  

Jak wybrać firmę doradczą? 7 punktów, które Ci pomogą

W trakcie prowadzenia firmy zawsze przychodzi moment kiedy kompetencje właściciela czy też pracowników są niewystarczające

Oferty na tańszą energię dla firm

Na co zwrócić uwagę przy zmianie sprzedawcy energii elektrycznej? Standardem już jest możliwość zmiany sprzedawcy online – czy to bezpieczne?

Rusza nabór do projektu „Akcja Inkubacja”

Proces inkubowania innowacji społecznych to rodzaj wsparcia zalążków nowych pomysłów, ich dopracowywanie i rozwijanie, testowanie, a w końcu...

kreator-stron-online

Szablon graficzny dla Twojego sklepu internetowego

Jak w prosty i niedrogi sposób stworzyć unikatową oprawę wizualną? W tym celu możesz wykorzystać nowatorski kreator szablonu sklepu...

Badania ankietowe. Układasz ankiety? Zrób to dobrze!

Dzięki nim można zmierzyć zadowolenie klientów, czy poznać ich preferencje. Skuteczność tych badań zależy od twórcy formularza.

Eden-woda-dla-firmy

Dostawa wody do firmy – jakie rozwiązania wybrać?

64% firm w Polsce korzysta tylko z jednego rozwiązania dostarczającego wodę pitną pracownikom – wynika z badania Eden.pl (2017 r.). Czy jeden sposób...