Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.04.2013

KW_TAGS

Jednym z najważniejszych elementów dekoracyjnych ciekawej witryny jest dobre oświetlenie wystawy. Światło w oknie wystawowym ma olbrzymie znaczenie:

  • zapewnia możliwość oglądania wystawy o zmroku,
  • jest nieodłącznym elementem kompozycji wystawy – strumieniem światła można z powodzeniem wyeksponować wybrany fragment wystawy. Chcąc zwrócić szczególną uwagę widza na określony artykuł lub element dekoracyjny, np. wabik, kierujemy tam strumień światła. Światłem można wyodrębniać i podkreślać ten towar, którego sprzedażą sklep jest szczególnie zainteresowany. 
  • może być przyciągającym uwagę Klientów wabikiem

Przy projektowaniu oświetlenia wystaw sklepowych musimy:

  • dokonać odpowiedniego doboru natężenia światła 
  • uwzględnić właściwą grę światłocieni, które są dodatkowym elementem dekoracyjnym i służą do podkreślenia kształtu przedmiotu;
  • wykorzystać odpowiednią barwę źródła światła; kolorowym oświetleniem można uzyskać dodatkowe interesujące efekty;
  • musimy się liczyć także z tym, że sztuczne światło zmienia częściowo barwy. Na przykład kolor żółty przy sztucznym świetle ciemnieje, a czerwony staje się pomarańczowym, kolory. Kolor pomarańczowy i zielony żółkną, niebieski staje się zielonym i ciemnieje, fiolet czernieje, a ciemny granat przy sztucznym oświetleniu wydaje się czarny.

Rozmieszczenie światła

Widoczne oświetlenie ( np. widoczne żarówki ) nie jest najlepszą formą oświetlenia, gdyż oślepia widza, nie pozwalając mu na dokładne obejrzenie naszej wystawy.

Podobnie odbierane może być umieszczenie wokół szyby wystawowej nie osłoniętych rur fluoryzujących, które tworzą jak gdyby barierę świetlną między widzem a wystawą i wysyłają niepotrzebnie taką samą ilość światła zarówno na ulicę, jak i do wnętrza wystawy.

Źródła światła muszą więc być ukryte

Najlepsze oświetlenie zapewniają reflektory, które dają światło skupione i nie olśniewające. Oprawa reflektora kieruje strumienie światła w jedno określone miejsce. Aby światło nie przedostawało się poza szybę, reflektory powinny być umieszczone pod sufitem. Światło to może być równocześnie wykorzystane do podświetlenia napisów firmowych. Ideałem oświetlenia elektrycznego jest światło zbliżone do dziennego. Szczególne znaczenie ma to przy artykułach, których kolor w sztucznym świetle zmienia natężenie i odcień. Tonację najbardziej zbliżoną do naturalnej uzyskuje się przy tzw. świetle białym. Jednak twierdzenie, że świetlówki dają światło „zimne”, nie jest słuszne. Obecnie produkuje się świetlówki o trzech rodzajach światła: dziennym, białym i ciepłobiałym. Świetlówki mają jednak tę wadę, że nie dają, jak np. reflektory, światła skupionego.

Najlepszą armaturą do oświetlania wystaw sklepowych są ruchome oprawy w postaci małych reflektorków. Szereg takich ruchomych opraw umieszczonych w różnych punktach wystawy (większość jednak ukrytych pod sufitem) stwarza najwięcej możliwości swobodnego operowania światłem w komponowaniu ekspozycji. Żarówki te dają skupiony strumień światła. Innym typem żarówek, przydatnym niekiedy do oświetlania wystaw, mogą być żarówki o odwrotnym kierunku świecenia. Czoło żarówki pokryte jest warstwą nie przepuszczającą promieni świetlnych, które rozchodzą się zarówno w kierunku oprawy, jak i na boki.

Eksponowany towar może również światło pochłaniać lub odbijać. Do dekoracji wykorzystujemy często światło kolorowe. Barwne oświetlenie wystawy stosujemy w celu podkreślenia nastroju ekspozycji, np. letnie wystawy sezonowe możemy oświetlić światłem „ciepłym” żółtym lub pomarańczowym. Barwa niebieska uwydatnia biel eksponatów. Chcąc podkreślić głębię i soczystość koloru eksponatu stosujemy oświetlenie o zbliżonej barwie, np. brązowe lub złote opakowanie oświetlimy światłem koloru żółtego.

Oświetlenie dla różnych branż

W sklepie, gdzie kolor towaru odgrywa rolę decydującą, np. w sklepie z obrazami, tkaninami i odzieżą, świetlówki o tzw. świetle dziennym są niezastąpione. Nie należy jednak stosować świetlówek w sklepach mięsnych, gdyż oświetlenie to daje złudzenie nieświeżości towaru. Szczególnie mięso, pieczywo itp. artykuły żywnościowe. wymagają „ciepłego” światła. Małe przedmioty z polerowaną powierzchnią — np. zegarki, biżuteria uzyskują podkreślenie intensywności połysku przez oświetlenie ich światłem skupionym z reflektorów. Srebro i porcelana szczególnie dobrze wyglądają w bezpośrednio na nie skierowanym oświetleniu żarówkowym.

Przedmioty o dużych płaszczyznach, a więc meble, lodówki itp., należy oświetlać dużymi płaszczyznami świetlnymi, najlepiej o- świetleniem pośrednim, odbitym od sufitu. Szkło i przedmioty przezroczyste dobrze się prezentują na tle podświetlonych płaszczyzn lub ścian. Jeśli natomiast chcemy bezpośrednio skierować na nie światło, powinniśmy je umieścić na ciemnym tle. Jasne tło wystawy odbija więcej światła niż ciemne tło.

Do oświetlenia drobnych przedmiotów, np. u jubilera, najbardziej przydatne są reflektorki lub żarówki w specjalnych oprawach przypominających skrzynki zawieszone nisko, tuż nad eksponowanymi przedmiotami. Frontowa część takiej oprawy może być dodatkowo wykorzystana na podświetlony napis firmowy wykonany na szybie matowej. Obok światła górnego występować może — jako dodatkowe — światło dolne. Podświetlenie przedmiotów od dołu podkreśla ich sylwetkę. Światło to nie powinno być jednak silniejsze od górnego oraz nie może olśniewać wzroku przechodnia.

Istnieje jeszcze oświetlenie pośrednie, tj. takie, które dochodzi do przedmiotu nie bezpośrednio od źródła, a po uprzednim odbiciu się od ścian lub sufitu. Ten typ oświetlenia zapewnia najbardziej równomierne światło nie dające cieni. Stosuje się je często w księgarniach, gdzie, ze względu na czytelność tytułów, zależy nam na jednolitości oświetlenia. Światło odbite jest słabsze od bezpośredniego i dlatego jego źródło musi być w tym wypadku silniejsze. Dzieje się tak dlatego, że część światła zostaje pochłonięta przez tło, od którego się odbija.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Techniki SEO 2017

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w 2017 roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens.

Jak sobie poradzić z przeprowadzką dużego biura?

Jeżeli faktycznie chcemy, aby przez przeprowadzkę praca w firmie nie była całkowicie zdezorganizowana, warto to zmiany lokalizacji przystąpić...

Wprowadzenie produktu na rynek - jak zrobić to najlepiej?

W dzisiejszych czasach jednym z kluczy do stabilnego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw jest ciągłe rozszerzanie oferty

Wpis do CEIDG – zakładanie działalności gospodarczej [Poradnik]

Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej CEIDG – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania czytelników.

Jakie korzyści otrzymuje pracodawca dzięki współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem wiąże się przede wszystkim z mniejszymi kosztami pracodawcy w porównaniu do zatrudniania kogoś na umowę o pracę...

8 przyczyn upadku przedsiębiorstw - ryzyko dla start-upów

Najczęściej popełniane biznesowe błędy, które doprowadzają średnio 8 na 10 przedsiębiorstw do upadku w trakcie pierwszego roku ich istnienia.

Pasja kontra sprzedaż i marketing

Stare powiedzenie mówi ‘wybieraj mądrze swoich przyjaciół’, to samo tyczy się klientów. Taka rada wydaje się sprzeczna z intuicją i logicznym myśleniem

UP-selling, definicja pojęcia marketingowego

Upselling, czyli technika sprzedaży polegająca na nakłonieniu klienta do zakupu droższego produktu lub usługi. Termin również dotyczy nakłonienia do...