Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 14.06.2014

KW_TAGS

Wiele osób marzy o prowadzeniu własnej firmy. Mają znakomite pomysły, chcą osiągnąć sukces na rynku i decydują się na podjęcie działalności gospodarczej. Jednak w wielu przypadkach okazuje się, iż podczas prowadzenia własnego biznesu następuje brutalne zderzenie z rzeczywistością. Przedsiębiorcy już na starcie popełniają szereg błędów, w efekcie których nie są w stanie przetrwać pierwszego roku działalności. Poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane przez młodych biznesmenów błędy, które doprowadzają średnio 8 na 10 przedsiębiorstw do upadku w trakcie pierwszego roku ich istnienia.

Brak pomysłu na firmę

Wielu biznesmenów zakładając firmę, decyduje się na otwarcie działalności bez konkretnego pomysłu na jej funkcjonowanie w taki sposób, aby wyróżniała się ona na rynku. Wychodzą oni z założenia, że skoro inne przedsiębiorstwa oferują podobne produkty czy usługi, ich biznes również okaże się sukcesem. Jest to mylne założenie, które powoduje, iż na rynku powstaje kolejna firma, która praktycznie niczym nie wyróżnia się pośród konkurencji. Aby nowopowstałe przedsiębiorstwo miało szansę z sukcesem zaistnieć na rynku i przyciągnąć klientów musi stworzyć coś nowego – zaproponować potencjalnym odbiorcom jakąś wartość dodaną, coś czego nie oferuje nikt inny. Z tego względu, aby z sukcesem prowadzić firmę, konieczne jest innowacyjne podejście do biznesu.

Łukasz Zegar – Trener AVENHANSEN Sp. z o.o twierdzi: „Dlaczego klient miałby kupować właśnie u ciebie? Jeśli jesteś taki sam jak inni i niczym się nie wyróżniasz, to masz mniejsze szanse na sukces. Jeśli jakość obsługi klienta również nie jest na szczególnym poziomie to jesteś po prostu jednym z wielu. Jednym z tych, którzy raczej w pamięć klientów nie zapadają.”

Brak wystarczającej znajomości rynku

Dla większości firm kluczowy jest pierwszy rok ich działalności. Zazwyczaj wynika to z faktu, iż wielu przedsiębiorców zaczyna biznes „z gorącą głową”, bez odpowiedniego rozeznania rynkowego. Pełni optymizmu wierzą, że ich firma na pewno osiągnie sukces. Nie biorą pod uwagę faktu, że na rynku działa wiele podobnych firm, nie wiedzą dokładnie kto jest ich bezpośrednim konkurentem oraz jakie oczekiwania mają klienci. Takie myślenie doprowadza do upadku ich biznesu, bowiem może się okazać, że popyt na oferowane produkty jest znacznie mniejszy niż planowano, a uzyskiwane przychody nie wystarczają na pokrycie kosztów funkcjonowania firmy. Wielkość strat poniesionych w wyniku takiej działalności zależy niejednokrotnie od tego, jak szybko zdecydują się na zamknięcie firmy. Znaczna część początkujących przedsiębiorców ma znikome, a czasami wręcz żadne doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej, niejednokrotnie brak im również wiedzy teoretycznej na temat funkcjonowania rynku.

Brak spójnej strategii firmy

„Jeśli nie wiesz dokąd idziesz nie dziw się, że dojdziesz donikąd”. Wielu przedsiębiorców popełnia podstawowy błąd – nie definiują oni podstawowych długookresowych celów działalności ich firmy. Aby przedsiębiorstwo mogło rozwijać się i odnieść sukces, należy wybrać cele, a następnie dążyć do ich realizacji. Bez opracowania spójnej strategii firmy kończy się na tym, że przedsiębiorcy zajmują się jedynie zadaniami operacyjnymi. Ponadto mają oni znacznie większe trudności z podejmowaniem bieżących decyzji, dokonywaniem wyborów, wykazują skłonność do „rozdrabniania się” jedynie krążą dookoła i, suma summarum, stoją w miejscu. W takim wypadku nawet włożenie dużej ilości energii w pracę nie przyniesie efektu posunięcia się naprzód. Jeśli przedsiębiorstwo się nie rozwija, nie zmienia i nie adaptuje do wymagań rynku to albo jego koniec jest bliski, albo będzie ono skazane na „wegetację”. Niebezpieczeństwem jest również sytuacja, kiedy firmie dobrze się powodzi, ale sukces nie wynika z dobrej strategii, lecz ze splotu sprzyjających warunków – „jeśli nie wiesz skąd przyszedł sukces to jest początek końca”. Tego rodzaju działania doprowadzają do upadku wiele początkujących przedsiębiorstw.

Brak umiejętności zarządzania finansami

Ogólna umiejętność zarządzania finansami przedsiębiorstwa jest niezwykle istotna i decyduje o jego utrzymaniu się na rynku. Każda firma posiada wiele obszarów, z których większość połączona jest pośrednio, bądź bezpośrednio z finansami. Z tego względu umiejętne gospodarowanie jest podstawą działalności każdego przedsiębiorstwa. Wielu młodych przedsiębiorców nie radzi sobie z zarządzaniem finansami swojej firmy – często doprowadzając do upadku przedsiębiorstwa poprzez stworzenie niekorzystnej sytuacji w zakresie czynników takich jak: poziom wskaźnika dźwigni finansowej (zadłużenie/kapitał własny), rodzaju polityki finansowej czy charakteru źródeł finansowania.

Brak zabezpieczenia gotówkowego

Często zdarza się, że przyczyną upadku firm jest brak środków potrzebnych do kontynuowania biznesu. Odpowiedni przepływ gotówki jest rzeczą niezbędną dla funkcjonowania każdej firmy. Niestety, wielu młodych przedsiębiorców ulega pokusie i wierzy, że doskonały (w ich mniemaniu) pomysł wygra z twardymi prawami ekonomii. Osoby, które zakładają swój biznes często nie mają świadomości, iż w pierwszym roku istnienia, ich firma najprawdopodobniej będzie przynosiła jedynie straty – już od momentu uruchomienia działalności ponoszone są koszty, natomiast przychody początkowo są zazwyczaj znacznie mniejsze niż ich docelowy, planowany poziom. Statystyki pokazują, że zazwyczaj potrzeba aż trzech lat, aby naprawdę zarabiać na własnej firmie. Ponadto trzeba liczyć się z faktem, iż mogą wystąpić innego rodzaju problemy, takie jak na przykład zwlekający z zapłatą klienci, czy odroczone systemy płatności, co może również spowodować utratę płynności finansowej. W związku z tym, aby utrzymać się na rynku trzeba być odpowiednio przygotowanym na powyższe problemy – oznacza to, iż rozpoczynając swój biznes należy mieć odpowiedni poziom zabezpieczenia gotówkowego.

Brak umiejętności zarządzania działalnością firmy

Kolejną przyczyną upadku firmy może być brak odpowiedniego doświadczenia w biznesie, a co za tym idzie – nieumiejętność zarządzania różnymi obszarami w przedsiębiorstwie. Ludzie często myślą, że na przykład doskonały mechanik będzie z równym powodzeniem prowadził warsztat samochodowy, a kucharz – restaurację. Jednakże realia wyglądają inaczej – restauracja to coś więcej niż gotowanie i jedzenie. Konieczne są wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania – odpowiednie planowanie i organizowanie pracy, motywowanie pracowników. W przeciwnym wypadku przedsiębiorcy popełniają szereg błędów, które mogą doprowadzić do kryzysu, a w konsekwencji do upadku firmy. Można temu zaradzić poprzez zatrudnienie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Nikt nie jest doskonały i z pewnością nie ma odpowiednich zdolności do robienia wszystkiego samemu. Dla przykładu zazwyczaj ludzie kreatywni doskonale sprawdzają się w pracy polegającej na wprowadzeniu innowacji, ale za to mogą sobie nie radzić jako sprzedawcy.

Osobowość właściciela – brak empatii i umiejętności współpracy z ludźmi

Bardzo istotną kwestią w prowadzeniu własnego biznesu jest osobowość właściciela. Nie każda osoba ma predyspozycje do zarządzania przedsiębiorstwem. Wiele osób marzy o prowadzeniu własnej firmy, ale okazuje się, iż po rozpoczęciu pracy na własny rachunek nie radzą sobie oni z wieloma aspektami działalności przedsiębiorstwa, nie potrafią podejmować decyzji, czy nie umieją myśleć w sposób „całościowy”. Kolejnym aspektem prowadzenia własnej firmy jest konieczność pracy z ludźmi. Nie wszyscy potrafią odnaleźć się w sytuacji, kiedy to zmuszeni są kontaktować się z wieloma osobami oraz oddelegowywać pewne kwestie innym, a następnie kontrolować ich działania. Niektórzy biznesmeni mają również problem z tym, aby odpowiednio skupić się na sprawach własnej firmy. Praca przedsiębiorcy wymaga ogromnych poświęceń,trzeba być w pracy niemal 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Nie wszyscy ludzie są w stanie psychicznie udźwignąć taki ciężar. Często zdarza się, że ktoś otwiera swoją firmę, początkowo angażuje się w jej działalność, jednakże z czasem jego zapał słabnie i powoli przestaje on w odpowiednim stopniu interesować się sprawami swojej firmy – co w znacznym stopniu negatywnie wpływa na jej ogólną kondycję.

Oszczędzanie na marketingu

Bardzo ważnym aspektem działalności firmy, o którym często zapominają młodzi przedsiębiorcy, jest marketing. Duża część biznesmenów uważa, iż koszty reklamy są to „pieniądze utopione w błoto”. Jest to bardzo mylne stwierdzenie. Praktycznie niemożliwym jest pozyskanie klientów bez odpowiedniego wypozycjonowania się na rynku – jeżeli klient nie dowie się o istnieniu danej firmy, z pewnością nie skorzysta z jej usług. Ponadto wiele przedsiębiorstw działających na rynku oferuje podobny produkt – w tym wypadku to właśnie odpowiednie podejście marketingowe może zaważyć o sukcesie, bądź porażce firmy. Jeżeli konkurencja oferuje podobne towary, bądź usługi, dobrze dobrana strategia marketingowa może przekonać klientów grupy docelowej, iż ten jeden, konkretny, produkt pozytywnie wyróżnia się na tle innych, dostępnych na rynku. Reasumując, efektywny marketing jest jednym z warunków powodzenia firmy.

Nie jest łatwo prowadzić swoją własną firmę. Rozpoczynając działalność gospodarczą na własny rachunek można „natknąć się” na wiele problemów, które stoją przed młodymi przedsiębiorcami. Jednakże dzięki odpowiedniemu podejściu do biznesu oraz przyswojeniu kilku cennych rad, można z powodzeniem znaleźć się w grupie tych 20% przedsiębiorców, którym udaje się z powodzeniem przetrwać pierwszy rok działalności i utrzymać się na rynku w następnych latach.

Agnieszka Sikora
ConQuest Consulting

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

porada-jak-pisa-seo-copywriter

Jak pracować efektywnie – porada od SEO copywritera

Sukces twórców tekstów SEO-wych zależy nie tylko od ich umiejętności i wiedzy, ale również dyscypliny i planowania pracy.

Jakie korzyści otrzymuje pracodawca dzięki współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem wiąże się przede wszystkim z mniejszymi kosztami pracodawcy w porównaniu do zatrudniania kogoś na umowę o pracę...

Jak zostać freelancerem? Freelancing nie jest już słowem-zagadką

Freelancer to osoba nieposiadająca etatu, wykonująca pracę (często wyspecjalizowaną w danej dziedzinie) na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.

Przegląd najczęstszych błędów popełnianych na stronach www

82 proc. polskich stron www zawiera elementy zniechęcające do konwersji, 19,7 proc. – treści egoistyczne, wykazujące nadmierne skupienie na firmie, 31...

Przesyłki kurierskie międzynarodowe - jak je wysyłać?

Prowadząc sprzedaż w Internecie warto wziąć pod uwagę dotarcie z ofertą nie tylko do klientów w Polsce, ale także za granicą.

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

Jak zredukować koszty domowego biura? Porady dla freelancera!

Kilka słów o rozwiązaniach pasywnych, które raz wdrożone przynoszą oszczędności stale, długofalowo i bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.

Jak sobie poradzić z przeprowadzką dużego biura?

Jeżeli faktycznie chcemy, aby przez przeprowadzkę praca w firmie nie była całkowicie zdezorganizowana, warto to zmiany lokalizacji przystąpić...