Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 09.12.2014

KW_TAGS

Jak liczony jest wskaźnik odrzuceń (tradycyjny model)?

BR= LS/LW

BR= bounce rate (wskaźnik odrzuceń)
Ls= liczba odwiedzających jedną stronę
Lw= liczba wszystkich wizyt całej domeny

Przykładowo jeżeli nasza strona zliczy 100 wizyt z czego 10 osób tylko odwiedzi pojedynczą stronę serwisu to wówczas wskaźnik ten wyniesie=10%
BR=(10/100)
BR=10%

Dlaczego ten wskaźnik jest tak ważny?

Z osobistych badań i testów wiem, iż wskaźnik ten jest brany pod uwagę przy rankowaniu stron przez Google w swoich wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, jeżeli zatrzymasz dłużej potencjalnych klientów na swojej stronie masz większą szansę wpływać na nich (przekazy marketingowe, oferta..) aby osiągnąć zamierzony cel, konwersje (konwersja te cel Twojej witryny, np. sprzedaż produktu, zapis do newlsettera, przestawienie oferty etc.).

Jeżeli wskaźnik BR połączysz jeszcze z ścieżką konwersji (ścieżka klienta po Twojej stronie do realizacji celu) oraz średnim czasem do realizacji konwersji, zauważalna jest również korelacja między niższym wskaźnikiem BR, a mniejszym czasem do realizacji konwersji (np. zakupu) i wzrostem samych konwersji. Zatem im niższy wskaźnik BR, tym często wyższy wskaźnik konwersji.

Odpowiedni wskaźnik BR może również oznaczać iż, Twoja strona posiada dobry usability (użyteczność) i użytkownicy w łatwy i szybki sposób odnajdują tego czego szukają. Im niższy wskaźnik odrzuceń strony tym dana strona cieszy się lepszym „odbiorem” u odwiedzających.
Jeżeli nie potrafisz zatrzymać użytkowników na swojej stronie, robisz po prostu coś nie tak.

Przyczyny zbyt wysokiego wskaźnika odrzuceń

Przyczyny zbyt wysokiego wskaźnika odrzuceń, najczęstsze błędy to:

Nie pasujący profil odwiedzających do zawartości strony:

  • źle pozyskujesz ruch do strony (zła reklama, zły kanał marketingu..),
  • źle dobrany profil, target użytkowników (chcesz sprzedać opony samochodowe właścicielom motorów)

Zła zwartość strony:

  • brak przekazu marketingowego (emocjonalnego lub racjonalny aspektu oferty, brak jasnego Click 2 Action [oczekiwany cel/przycisk/akcja do wykonania]),
  • słaba ogólna treść strony, szablonu, nie zawiera przekazu, strona nie zadawala odwiedzającego, nie zaspokaja potrzeby, klienci nie odnajdują tego czego szukają,
  • niekonkurencyjność (gdzie indziej lepsza cena, brak świadomości użytkownika o firmie, marce)
  • brak zaufania odwiedzającego,
  • błędy techniczne, merytoryczne, ortograficzne etc.

Skomplikowana i nie zoptymalizowana użyteczność:

  • za dużo reklam,
  • zbyt kolorowo,
  • zlewanie się treści (zła czcionka, wielkość czionki..)
  • niepoprawne rozmieszczenie elementów,
  • zła nawigacja (menu, przyciski),
  • brak wersji mobilnej (responsive design),
  • występowanie tzw. wąskiego gardła (np. długie formularze, brak możliwość zakupu bez rejestracji, brak sposobu płatności kartą, etc.)

Jaka jest poprawna wartość wskaźnika br?

To oczywiście zależy od budowy i modelu biznesowego danego projektu internetowego. Można jednak pokusić się o segmentacje projektów na główne rodzaje i typy witryn oraz na przydzielenie im odpowiedniego idealnego wskaźnika BR.

Ogólnie uznaję się, iż odpowiednia wartość tego wskaźnika to wartość poniżej 60%.

Projekty e-commerce

Projekty e-commerce (sklepy) powinny dążyć aby ten wskaźnik był niższy nawet od 40%, dlaczego?
Użytkownicy oprócz ceny interesują również dane techniczne, opis produktu, zalety oraz sama firma, której zamierzają przekazać swoje pieniądze, zatem przed zakupem dokonają oceny produktu, informacji oraz firmy, czyli przeklikają i przeczytają kilka podstron. Również celem e-commerców jest osiąganie jak największego zwrotu z poniesionych nakładów na e-marketing, czyli posługiwanie się celnym przekazem marketingowym, docieranie to wąskiej grupy odbiorców i osiągnięcie jak największych konwersji, Niższy wskaźnik BR oznacza , iż docieramy z odpowiednią treścią, przez odpowiednie kanały do odpowiedniej grupy użytkowników.

Strony firmowe

Jeżeli nie sprzedajmy produktów to „sprzedajemy” nasze usługi lub markę. Tutaj w zależności od struktury strony, przedsięwzięcia itd., również od działań marketingowych powinniśmy dążyć do utrzymania wskaźnika BR na poziomie nie wyższym niż 60%.

Blogi firmowe lub osobiste

Tutaj można uznać, iż odpowiednia wartość jest również poniżej 50%. Duży wpływ na BR ma oczywiście wiek bloga, czy jest on nowy i dopiero celujemy i kreujemy jego postać, czy też jesteśmy już „wyjadaczem” i specjalistą tematycznym. Jeżeli blog jest specjalistyczny to zapewne tematy „poruszają” się w wąskiej przestrzeni tematycznej oraz pozyskują specjalistów, czytelników powracających, wyspecjalizowanych, którzy dociekliwie zapoznają się z treścią; w takim wymiarze BR powinien być oczywiście dużo mniejszy od 50%.

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Staż w firmie - jak ubiegać się o stażystę? Jaki wniosek złożyć?

Staż w firmie jest w równym stopniu korzyścią dla kandydata, jak i dla pracodawcy. Od czego zacząć? Sprawdzić  jak zorganizować staż w swojej firmie?

Jakie korzyści otrzymuje pracodawca dzięki współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem wiąże się przede wszystkim z mniejszymi kosztami pracodawcy w porównaniu do zatrudniania kogoś na umowę o pracę...

Praca zdalna - jakie narzędzia powinien nabyć freelancer?

Biurko, komórka i laptop – podstawowymi narzędziami pracy, ale czy wiesz czego więcej potrzeba, by zwiększyć komfort i jakość pracy wykonywanej z domu?

Dekalog Google AdWords – jak planować i optymalizować kampanię

Krótki poradnik AdWords dla początkujących i tych którzy chcą udoskonalić swoje obecne kampanie. Przeczytaj 10 prostych kroków o których musisz pamiętać!

Pasja kontra sprzedaż i marketing

Stare powiedzenie mówi ‘wybieraj mądrze swoich przyjaciół’, to samo tyczy się klientów. Taka rada wydaje się sprzeczna z intuicją i logicznym myśleniem

Badania ankietowe. Układasz ankiety? Zrób to dobrze!

Dzięki nim można zmierzyć zadowolenie klientów, czy poznać ich preferencje. Skuteczność tych badań zależy od twórcy formularza.

Marketing szeptany - skuteczna forma promocji dla Twojej firmy?

„Nieważne co o nas mówią, ważne aby mówili” - czy to hasło jest dalej aktualne? Gdzie kończy się marketing, a zaczyna wprowadzanie klienta w błąd?

Reklama natywna

Reklama natywna – czym jest, albo czym być powinna

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki...