Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 24.04.2015

Staż w firmie jest w równym stopniu korzyścią dla kandydata, jak i dla pracodawcy. Kandydat poprzez staż może poznać specyfikę danego stanowiska, a także strukturę organizacyjną i politykę działania przedsiębiorstwa. Natomiast pracodawca ma szanse na zdobycie cennego pracownika poprzez sprawdzenie stażystów w rzeczywistych warunkach zawodowych. A zatem jak zorganizować staż w swojej firmie?

Staż - co to takiego

Jest to płatna lub bezpłatna forma przyuczenia do zawodu. Staż może odbywać się w trakcie studiów (staż studencki) lub po całkowitym zakończeniu nauki (staż absolwencki). Staż jest czasem traktowany jako okres próbny w nowej pracy i może trwać maksymalnie 12 miesięcy. Ważne jest to, że liczba stażystów nie może przekroczyć liczby pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

W jaki sposób zorganizować staż

Najlepszym sposobem jest organizowanie stażu przy współpracy z urzędem pracy.
To urząd wypłaca bezrobotnemu pensje za staż w wysokości 120 procent kwoty zasiłku. Opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy. Badania lekarskie czy psychologiczne, które stwierdzają zdolność bezrobotnego do odbywania stażu, przeprowadzane są na wniosek PUP i finansowane z Funduszu Pracy.

Staż - zacznij od wniosku!

Według rozporządzenia wydanego przez Ministra Gospodarki i Pracy, aby zorganizować staż, trzeba w pierwszej kolejności złożyć wniosek do starosty.

Wniosek powinien zawierać:

  • dane pracodawcy,
  • imię i nazwisko, wykształcenie, stanowisko opiekuna stażysty,
  • proponowany okres odbywania stażu,
  • liczbę przewidywanych miejsc pracy dla stażystów,
  • opis przewidywanych zadań wykonywanych podczas stażu (w tym nazwę zawodu zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności, nazwę komórki organizacyjnej i stanowiska, zakres zadań zawodowych),
  • wymagania dotyczące predyspozycji fizycznych oraz psychicznych, poziomu wykształcenia, minimalnych kwalifikacji niezbędnych do podjęcia stażu.

Staż - gdy wniosek został już złożony

Po złożeniu wniosku starosta ma miesiąc na podjęcie decyzji. Jeśli będzie ona pozytywna, zawierana jest umowa - w praktyce oznacza to podpisanie jej z powiatowym urzędem pracy.
Umowa ta powinna zawierać:

  • dane bezrobotnego odbywającego staż,
  • dane opiekuna stażysty,
  • datę rozpoczęcia i zakończenia stażu,
  • zobowiązanie pracodawcy do tego, aby staż był należycie przeprowadzony, zgodnie z uprzednio przyjętym programem.

Staż - obowiązki pracodawcy

Po podpisaniu umowy pracodawca powinien pamiętać, że organizacja stażu to nie tylko same korzyści, ale także obowiązki. Pracodawca powinien zapewnić stażystom realizację stażu zgodnie z ustalonym programem, profilaktyczną ochronę zdrowia, wszelkie szkolenia, zwłaszcza w zakresie BHP, odzież i obuwie robocze (jeśli wymagają tego warunki pracy). Do obowiązków należy także udzielenie wolnego na wniosek bezrobotnego odbywającego staż w wymiarze 2 dni za każde 30 dni kalendarzowych odbywania stażu.

Andrzej Lazarowicz
 WFirma.pl

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Kody PKD - pytania czytelników [Poradnik]

Kto nadaje kody PKD i kiedy są potrzebne, oraz czy można zmienić PKD przy zmianie profilu działalności [FAQ]

Zamykanie działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy likwidujący działalność gospodarczą, bądź spółkę niebędącą osobowością prawną według przepisów muszą sporządzić wykaz składników majątku

Sezonowosc

Jak wygrać z sezonowością?

Sezonowość jest najczęściej zjawiskiem zewnętrznym, na które nie masz żadnego wpływu. Natomiast możesz się do niej w pełni przygotować.

Jak wypromować blog - poradnik dla nowych blogerów - źródła ruchu

Promocja bloga jest bardzo istotna na każdym etapie jego tworzenia. Zaczynając od doboru tematów do wpisów, poprzez strategię pozyskiwania ruchu.

Czy warto inwestować w firmowego bloga?

Blog firmowy jako element strategii marketingowej? Sprawdź, jakie firmy powinny w niego zainwestować i jakie korzyści może on przynieść

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

5 MITÓW szkoleń integracyjnych

Zastanawialiście się czym naprawdę jest szkolenie integracyjne? Odpowiedź wydaje się z pozoru oczywista, ale po bliższym przyjrzeniu się „zaczynają się...

Magia cyfry 9 - czyli jak sprzedawać taniej i zarabiać więcej?

Czy wiecie, że obniżając cenę marginalnie, możecie zarobić nieporównywalnie więcej niż proponując cenę zaokrągloną?