Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 24.04.2015

Staż w firmie jest w równym stopniu korzyścią dla kandydata, jak i dla pracodawcy. Kandydat poprzez staż może poznać specyfikę danego stanowiska, a także strukturę organizacyjną i politykę działania przedsiębiorstwa. Natomiast pracodawca ma szanse na zdobycie cennego pracownika poprzez sprawdzenie stażystów w rzeczywistych warunkach zawodowych. A zatem jak zorganizować staż w swojej firmie?

Staż - co to takiego

Jest to płatna lub bezpłatna forma przyuczenia do zawodu. Staż może odbywać się w trakcie studiów (staż studencki) lub po całkowitym zakończeniu nauki (staż absolwencki). Staż jest czasem traktowany jako okres próbny w nowej pracy i może trwać maksymalnie 12 miesięcy. Ważne jest to, że liczba stażystów nie może przekroczyć liczby pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

W jaki sposób zorganizować staż

Najlepszym sposobem jest organizowanie stażu przy współpracy z urzędem pracy.
To urząd wypłaca bezrobotnemu pensje za staż w wysokości 120 procent kwoty zasiłku. Opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy. Badania lekarskie czy psychologiczne, które stwierdzają zdolność bezrobotnego do odbywania stażu, przeprowadzane są na wniosek PUP i finansowane z Funduszu Pracy.

Staż - zacznij od wniosku!

Według rozporządzenia wydanego przez Ministra Gospodarki i Pracy, aby zorganizować staż, trzeba w pierwszej kolejności złożyć wniosek do starosty.

Wniosek powinien zawierać:

  • dane pracodawcy,
  • imię i nazwisko, wykształcenie, stanowisko opiekuna stażysty,
  • proponowany okres odbywania stażu,
  • liczbę przewidywanych miejsc pracy dla stażystów,
  • opis przewidywanych zadań wykonywanych podczas stażu (w tym nazwę zawodu zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności, nazwę komórki organizacyjnej i stanowiska, zakres zadań zawodowych),
  • wymagania dotyczące predyspozycji fizycznych oraz psychicznych, poziomu wykształcenia, minimalnych kwalifikacji niezbędnych do podjęcia stażu.

Staż - gdy wniosek został już złożony

Po złożeniu wniosku starosta ma miesiąc na podjęcie decyzji. Jeśli będzie ona pozytywna, zawierana jest umowa - w praktyce oznacza to podpisanie jej z powiatowym urzędem pracy.
Umowa ta powinna zawierać:

  • dane bezrobotnego odbywającego staż,
  • dane opiekuna stażysty,
  • datę rozpoczęcia i zakończenia stażu,
  • zobowiązanie pracodawcy do tego, aby staż był należycie przeprowadzony, zgodnie z uprzednio przyjętym programem.

Staż - obowiązki pracodawcy

Po podpisaniu umowy pracodawca powinien pamiętać, że organizacja stażu to nie tylko same korzyści, ale także obowiązki. Pracodawca powinien zapewnić stażystom realizację stażu zgodnie z ustalonym programem, profilaktyczną ochronę zdrowia, wszelkie szkolenia, zwłaszcza w zakresie BHP, odzież i obuwie robocze (jeśli wymagają tego warunki pracy). Do obowiązków należy także udzielenie wolnego na wniosek bezrobotnego odbywającego staż w wymiarze 2 dni za każde 30 dni kalendarzowych odbywania stażu.

Andrzej Lazarowicz
 WFirma.pl

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Marketing szeptany - skuteczna forma promocji dla Twojej firmy?

„Nieważne co o nas mówią, ważne aby mówili” - czy to hasło jest dalej aktualne? Gdzie kończy się marketing, a zaczyna wprowadzanie klienta w błąd?

Jak wprowadzić Kaizen w życie? - wykorzystujemy potencjał filozofii

Praktycznych metod pozwalających wykorzystać potencjał filozofii Kaizen do poprawy sytuacji Waszych firm jest sporo

Strategia-dystrybucji-leadsmansion

Strategia dystrybucji treści dla portalu informacyjnego. Jakimi...

Z prowadzeniem portalu informacyjnego wiąże się dość ważna rola – dostarczanie użytkownikom wiadomości na temat szybko zmieniającej się rzeczywistości...

Zakładanie działalności gospodarczej

Jak założyć firmę? 3 kroki do własnej działalności

Chciałbyś prowadzić własną działalność gospodarczą? Założenie firmy nie jest trudne! Na początek przyda ci się biznesplan, w którym zawrzesz analizę...

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

Sezonowosc

Jak wygrać z sezonowością?

Sezonowość jest najczęściej zjawiskiem zewnętrznym, na które nie masz żadnego wpływu. Natomiast możesz się do niej w pełni przygotować.

Reklama natywna

Reklama natywna – czym jest, albo czym być powinna

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki...

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...