Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 27.04.2015

Biurko, komórka i laptop - czego więcej trzeba, by pracować z domu? Teoretycznie niczego. W praktyce jednak, często okazuje się, że to zdecydowanie za mało. Chcesz zostać telepracownikiem? Zobacz, w co jeszcze warto wyposażyć domowe biuro.

Jest cała masa biurowych sprzętów i udogodnień tak oczywistych, że pracując zapominamy o ich istnieniu. Przypominamy sobie o nich dopiero wtedy, gdy przeniesiemy pracę do domu i nagle zaczyna nam czegoś brakować. Lepiej przygotować się zawczasu.

- Bądź w kontakcie -

Bez łącza internetowego ani rusz. Ale czy do telepracy konieczny jest dostęp o jakichś szczególnych parametrach? Do standardowych zastosowań biurowych - emaila, WWW i telekonferencji - w zupełności wystarczy zwykłe, kilkumegabitowe łącze od firmy telekomunikacyjnej albo kablówki. Zwróć uwagę na szybkość wysyłania danych do internetu (tzw. upload). Operatorzy rzadko chwalą się tym parametrem, a jest on dość istotny. Nie chcesz chyba czekać pół godziny na wysłanie maila z prezentacją, która miała być gotowa „na wczoraj”.

Nawet jeśli nie zamierzasz pracować w drodze, pomyśl o dodatkowym łączu mobilnym (komórkowym). Kablowy dostęp do internetu bywa zawodny. W razie awarii dobrze jest mieć pod ręką modem 3G. Zwłaszcza, że ich ceny nie są wysokie, a żeby korzystać z internetu mobilnego nie musisz płacić abonamentu. Zestaw składający się z modemu i karty SIM kupisz za ok. 200 zł. W razie potrzeby, doładujesz konto korzystając chociażby z telefonu komórkowego (o ile działa on w tej samej sieci co modem) - odpowiednia kwota pojawi się na rachunku. Jeśli masz nowoczesny telefon 3G możesz użyć go zamiast modemu. Nie zapomnij tylko o aktywacji pakietu internetowego!

Chociaż z telefonów stacjonarnych korzystamy coraz rzadziej, ciągle mają one pewne przewagi nad komórkami. Jeśli potrzebujesz dodatkowej linii do pracy, nie musisz wcale czekać miesiącami na instalację i płacić drogiego abonamentu. Alternatywą jest telefonia internetowa (VoIP). W tej technologii standardowy stacjonarny numer możesz założyć w ciągu pięciu minut, a z jego utrzymanie zapłacisz symboliczną opłatę (od złotówki miesięcznie). Umowę zerwiesz w każdym momencie, bez jakichkolwiek kar. Dodatkowa zaleta to bardzo niskie koszty połączeń międzynarodowych. Nie lubisz dzwonić z komputera? Kup stacjonarny telefon VoIP (od 200 zł), który wygląda i działa dokładnie tak samo, jak tradycyjny aparat. Jedyna różnica - zamiast do gniazdka telefonicznego podłączasz go do sieci komputerowej (routera).

Z faksem jest jeszcze łatwiej. Operatorzy VoIP oferują usługę faksu elektronicznego (efaks), dzięki której wiadomości wysłane na wykupiony przez ciebie numer stacjonarny będą dostarczane prosto do skrzynki emailowej. Wysyłanie faksów? Równie proste - przez email albo stronę WWW. Bez kupowania dodatkowego sprzętu i bardzo tanio (abonament kilka złotych miesięcznie, opłata za wysyłanie faksu - zwykle kilka, kilkanaście groszy).

- Dobra drukarka to podstawa -

W idealnym świecie wszyscy pracowalibyśmy na dokumentach elektronicznych oszczędzając czas, pieniądze i lasy. Niestety, w rzeczywistości ciągle nie da się wykonywać pracy biurowej bez korzystania z papieru. Drukarka jest niezbędnym wyposażeniem domowego biura.

A jeśli drukarka, to na pewno nie „jakakolwiek”. Przede wszystkim warto przyjrzeć się modelom laserowym - atrament jest drogi w utrzymaniu (oryginalne tusze kosztują fortunę, zamienniki są często słabej jakości) i powolny. A ceny drukarek laserowych spadły ostatnio do bardzo niskiego poziomu - monochromatyczny laser kupisz za mniej niż 300 zł. Oczywiście, obowiązuje zasada im tańsza drukarka, tym droższe materiały (toner). Na szczęście jednak, w przypadku druku laserowego, koszty eksploatacji są nieporównywalnie niższe niż w technologii atramentowej. A zamienniki dają znacznie lepsze efekty. Laser opłaci się nawet wtedy, gdy drukujesz rzadko - nieużywany atrament zasycha blokując dysze drukarki. Toner ma zdecydowanie dłuższy czas przydatności do użycia.

Poważnie zastanów się nad urządzeniem wielofunkcyjnym. Taki sprzęt może pełnić nie tylko role skanera i drukarki, ale i ksera - żeby kopiować nie musisz włączać komputera. Gorąco polecamy modele z wbudowanym podajnikiem kartek. Dzięki temu rozwiązaniu zaoszczędzisz sporo czasu skanując wielostronicowe dokumenty. Koszt zakupu urządzenia wielofunkcyjnego z monochromatycznym drukiem laserowym i podajnikiem to dziś mniej niż 500 zł.

- Pamiętaj o ergonomii -

Stanowisko, przy którym będziesz spędzać kilka godzin dziennie musi być wygodne. Jeśli pracujesz na laptopie, dokup koniecznie myszkę i pełnowymiarową klawiaturę. W myśl polskich przepisów BHP komputerowe stanowisko pracy powinno być urządzone w taki sposób, by monitor znajdował się mniej-więcej na wysokości wzroku. W przypadku laptopa oznacza to konieczność dokupienia odpowiedniej podstawki. Ten dodatek wpłynie pozytywnie nie tylko na komfort pracy, ale i na działanie komputera - laptop będzie lepiej chłodzony i przy okazji cichszy.

Od tego już tylko krok do podłączenia notebooka pod dodatkowy monitor. 20-calowy ekran LCD kosztuje ok. 400 zł, a oferuje komfort pracy nieporównywalny z kilkunastocalowym wyświetlaczem laptopa.

Na koniec, zwróć uwagę na to, na czym... siedzisz. Siedzenie po kilka godzin dziennie na krześle przyniesionym z kuchni albo wyciągniętym z piwnicy w najlepszym przypadku wywoła ból pleców. Jeśli nie chcesz mieć kłopotów ze zdrowiem, zainwestuj w przyzwoity fotel biurowy. 

Michał Młynarczyk

 

Komentarze  

truteller
@ truteller 30.07.2015 20:57
Ciekawa oferta, jeden z moich faworytów na rynku…
miśka
@ miśka 21.05.2015 11:14
W firmie korzystamy z Easycallowego VOIPA i jest ok. Wygodnie!

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Mała firma planuje strategicznie - zainwestuj w swój sukces!

Żeby wprowadzić firmę na wyższy poziom należy oderwać się od operacyjnej działalności i skupić się na strategicznym myśleniu nad przyszłością firmy

Kody PKD - pytania czytelników [Poradnik]

Kto nadaje kody PKD i kiedy są potrzebne, oraz czy można zmienić PKD przy zmianie profilu działalności [FAQ]

Jak wprowadzić Kaizen w życie? - wykorzystujemy potencjał filozofii

Praktycznych metod pozwalających wykorzystać potencjał filozofii Kaizen do poprawy sytuacji Waszych firm jest sporo

Jak wypromować blog - poradnik dla nowych blogerów - źródła ruchu

Promocja bloga jest bardzo istotna na każdym etapie jego tworzenia. Zaczynając od doboru tematów do wpisów, poprzez strategię pozyskiwania ruchu.

Staż w firmie - jak ubiegać się o stażystę? Jaki wniosek złożyć?

Staż w firmie jest w równym stopniu korzyścią dla kandydata, jak i dla pracodawcy. Od czego zacząć? Sprawdzić  jak zorganizować staż w swojej firmie?

Jak zredukować koszty domowego biura? Porady dla freelancera!

Kilka słów o rozwiązaniach pasywnych, które raz wdrożone przynoszą oszczędności stale, długofalowo i bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.

Lejek sprzedażowy w marketingu internetowym

Lejek sprzedażowy jest ilustracją drogi internauty, rozpoczynającą się tuż przed wejściem na stronę internetową, a kończący zakupem produktu lub usługi.

kreator-stron-online

Szablon graficzny dla Twojego sklepu internetowego

Jak w prosty i niedrogi sposób stworzyć unikatową oprawę wizualną? W tym celu możesz wykorzystać nowatorski kreator szablonu sklepu...