Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 27.04.2015

Biurko, komórka i laptop - czego więcej trzeba, by pracować z domu? Teoretycznie niczego. W praktyce jednak, często okazuje się, że to zdecydowanie za mało. Chcesz zostać telepracownikiem? Zobacz, w co jeszcze warto wyposażyć domowe biuro.

Jest cała masa biurowych sprzętów i udogodnień tak oczywistych, że pracując zapominamy o ich istnieniu. Przypominamy sobie o nich dopiero wtedy, gdy przeniesiemy pracę do domu i nagle zaczyna nam czegoś brakować. Lepiej przygotować się zawczasu.

- Bądź w kontakcie -

Bez łącza internetowego ani rusz. Ale czy do telepracy konieczny jest dostęp o jakichś szczególnych parametrach? Do standardowych zastosowań biurowych - emaila, WWW i telekonferencji - w zupełności wystarczy zwykłe, kilkumegabitowe łącze od firmy telekomunikacyjnej albo kablówki. Zwróć uwagę na szybkość wysyłania danych do internetu (tzw. upload). Operatorzy rzadko chwalą się tym parametrem, a jest on dość istotny. Nie chcesz chyba czekać pół godziny na wysłanie maila z prezentacją, która miała być gotowa „na wczoraj”.

Nawet jeśli nie zamierzasz pracować w drodze, pomyśl o dodatkowym łączu mobilnym (komórkowym). Kablowy dostęp do internetu bywa zawodny. W razie awarii dobrze jest mieć pod ręką modem 3G. Zwłaszcza, że ich ceny nie są wysokie, a żeby korzystać z internetu mobilnego nie musisz płacić abonamentu. Zestaw składający się z modemu i karty SIM kupisz za ok. 200 zł. W razie potrzeby, doładujesz konto korzystając chociażby z telefonu komórkowego (o ile działa on w tej samej sieci co modem) - odpowiednia kwota pojawi się na rachunku. Jeśli masz nowoczesny telefon 3G możesz użyć go zamiast modemu. Nie zapomnij tylko o aktywacji pakietu internetowego!

Chociaż z telefonów stacjonarnych korzystamy coraz rzadziej, ciągle mają one pewne przewagi nad komórkami. Jeśli potrzebujesz dodatkowej linii do pracy, nie musisz wcale czekać miesiącami na instalację i płacić drogiego abonamentu. Alternatywą jest telefonia internetowa (VoIP). W tej technologii standardowy stacjonarny numer możesz założyć w ciągu pięciu minut, a z jego utrzymanie zapłacisz symboliczną opłatę (od złotówki miesięcznie). Umowę zerwiesz w każdym momencie, bez jakichkolwiek kar. Dodatkowa zaleta to bardzo niskie koszty połączeń międzynarodowych. Nie lubisz dzwonić z komputera? Kup stacjonarny telefon VoIP (od 200 zł), który wygląda i działa dokładnie tak samo, jak tradycyjny aparat. Jedyna różnica - zamiast do gniazdka telefonicznego podłączasz go do sieci komputerowej (routera).

Z faksem jest jeszcze łatwiej. Operatorzy VoIP oferują usługę faksu elektronicznego (efaks), dzięki której wiadomości wysłane na wykupiony przez ciebie numer stacjonarny będą dostarczane prosto do skrzynki emailowej. Wysyłanie faksów? Równie proste - przez email albo stronę WWW. Bez kupowania dodatkowego sprzętu i bardzo tanio (abonament kilka złotych miesięcznie, opłata za wysyłanie faksu - zwykle kilka, kilkanaście groszy).

- Dobra drukarka to podstawa -

W idealnym świecie wszyscy pracowalibyśmy na dokumentach elektronicznych oszczędzając czas, pieniądze i lasy. Niestety, w rzeczywistości ciągle nie da się wykonywać pracy biurowej bez korzystania z papieru. Drukarka jest niezbędnym wyposażeniem domowego biura.

A jeśli drukarka, to na pewno nie „jakakolwiek”. Przede wszystkim warto przyjrzeć się modelom laserowym - atrament jest drogi w utrzymaniu (oryginalne tusze kosztują fortunę, zamienniki są często słabej jakości) i powolny. A ceny drukarek laserowych spadły ostatnio do bardzo niskiego poziomu - monochromatyczny laser kupisz za mniej niż 300 zł. Oczywiście, obowiązuje zasada im tańsza drukarka, tym droższe materiały (toner). Na szczęście jednak, w przypadku druku laserowego, koszty eksploatacji są nieporównywalnie niższe niż w technologii atramentowej. A zamienniki dają znacznie lepsze efekty. Laser opłaci się nawet wtedy, gdy drukujesz rzadko - nieużywany atrament zasycha blokując dysze drukarki. Toner ma zdecydowanie dłuższy czas przydatności do użycia.

Poważnie zastanów się nad urządzeniem wielofunkcyjnym. Taki sprzęt może pełnić nie tylko role skanera i drukarki, ale i ksera - żeby kopiować nie musisz włączać komputera. Gorąco polecamy modele z wbudowanym podajnikiem kartek. Dzięki temu rozwiązaniu zaoszczędzisz sporo czasu skanując wielostronicowe dokumenty. Koszt zakupu urządzenia wielofunkcyjnego z monochromatycznym drukiem laserowym i podajnikiem to dziś mniej niż 500 zł.

- Pamiętaj o ergonomii -

Stanowisko, przy którym będziesz spędzać kilka godzin dziennie musi być wygodne. Jeśli pracujesz na laptopie, dokup koniecznie myszkę i pełnowymiarową klawiaturę. W myśl polskich przepisów BHP komputerowe stanowisko pracy powinno być urządzone w taki sposób, by monitor znajdował się mniej-więcej na wysokości wzroku. W przypadku laptopa oznacza to konieczność dokupienia odpowiedniej podstawki. Ten dodatek wpłynie pozytywnie nie tylko na komfort pracy, ale i na działanie komputera - laptop będzie lepiej chłodzony i przy okazji cichszy.

Od tego już tylko krok do podłączenia notebooka pod dodatkowy monitor. 20-calowy ekran LCD kosztuje ok. 400 zł, a oferuje komfort pracy nieporównywalny z kilkunastocalowym wyświetlaczem laptopa.

Na koniec, zwróć uwagę na to, na czym... siedzisz. Siedzenie po kilka godzin dziennie na krześle przyniesionym z kuchni albo wyciągniętym z piwnicy w najlepszym przypadku wywoła ból pleców. Jeśli nie chcesz mieć kłopotów ze zdrowiem, zainwestuj w przyzwoity fotel biurowy. 

Michał Młynarczyk

 

Komentarze  

truteller
@ truteller 30.07.2015 20:57
Ciekawa oferta, jeden z moich faworytów na rynku…
miśka
@ miśka 21.05.2015 11:14
W firmie korzystamy z Easycallowego VOIPA i jest ok. Wygodnie!

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Pasja kontra sprzedaż i marketing

Stare powiedzenie mówi ‘wybieraj mądrze swoich przyjaciół’, to samo tyczy się klientów. Taka rada wydaje się sprzeczna z intuicją i logicznym myśleniem

Obowiązki e-sklepów i telemarketerów – poznaj swoje prawa i obowiązki

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorca musi liczyć się z karą grzywny do 5 000 zł, alby jej uniknąć wystarczy zastosować się do nowych przepisów

Strategia-dystrybucji-leadsmansion

Strategia dystrybucji treści dla portalu informacyjnego. Jakimi...

Z prowadzeniem portalu informacyjnego wiąże się dość ważna rola – dostarczanie użytkownikom wiadomości na temat szybko zmieniającej się rzeczywistości...

Telepraca – ważne wyzwanie menedżerskie

Praca na odległość to bardzo ciekawe i uczące wyzwanie dla obu stron umowy. Przede wszystkim jednak bardzo cenne doświadczenie dla zatrudniających.

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

OCEAN-typy_osobowsci

Co to jest skala OCEAN

Co to jest skala OCEAN, o której marketingowcy coraz częściej mówią, a niektórzy wykorzystują już w kampaniach reklamowych? Skuteczność jej działania...

Wygodne zakupy w modelach omni- i multichannel

Na początku był handel wymienny, potem ze straganów i sklepików obwoźnych wyłoniły się sklepiki stacjonarne, aż po wielkie hipermarkety, ale to nie...

8 przyczyn upadku przedsiębiorstw - ryzyko dla start-upów

Najczęściej popełniane biznesowe błędy, które doprowadzają średnio 8 na 10 przedsiębiorstw do upadku w trakcie pierwszego roku ich istnienia.