Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 17.07.2016

KW_TAGS

Przedsiębiorcy likwidujący działalność gospodarczą, bądź spółkę niebędącą osobowością prawną według przepisów muszą sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji lub na dzień wystąpienia wspólnika ze spółki. Obowiązek ten mają podatnicy prowadzący pełną księgowość a także prowadzący podatkowa księgę przychodów i rozchodów oraz osoby rozliczające się na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego.

Likwidacja działalności nie wiąże się tylko ze sporządzeniem wykazu składników majątku, ale również z wypełnienie niezbędnych formalności związanych z jej wyrejestrowaniem w urzędach i instytucjach.

Rozliczenie z urzędami przy likwidacji działalności

Przedsiębiorca likwidujący działalność gospodarczą, zobligowany jest do zakończenia prowadzonej dokumentacji oraz rozliczenia się z urzędem skarbowym.

Jeżeli działalność była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT podczas likwidacji działalności należy sporządzić spisy dla celów:

  • PIT - wykaz składników majątku oraz spis z natury
  • VAT - spis z natury

Remanent likwidacyjny dla celów PIT sporządza się go po wcześniejszym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej.

Likwidację działalności gospodarczej wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej należy zgłosić w terminie 7 dni od dnia zakończenie wykonywania działalności poprzez złożenie formularza CEIDG-1.

W przypadku zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług należy przedsiębiorca powinien zgłosić informacje o ich zaprzestaniu na formularzu VAT-Z.

Należy wyrejestrować się z ZUS. W tym celu należy zgłosić formularz ZUS ZWUA.

Wykaz składników majątku a likwidacja działalności

Likwidacja działalności gospodarczej, dla celów podatku dochodowego, wymaga stworzenia dwóch spisów, a mianowicie:

  • spisu składników majątku;
  • remanentu (spisu z natury) towarów handlowych - podatnicy którzy prowadzą KPiR.

Obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku w przypadku likwidacji działalności gospodarczej definiuje art. 24 ust. 3a ustawy o PIT. W wykazie ujęte powinny zostać wszystkie towary, wyposażenie, środki trwałe oraz  składniki majątku nie wpisane do rejestrów, które pozostają w firmie w momencie likwidacji i powinien zawierać:

  • liczbę porządkową,
  • określenie (nazwę) składnika majątku,
  • datę nabycia składnika majątku,
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
  • wartość początkową,
  • metodę amortyzacji,
  • sumę odpisów amortyzacyjnych,
  • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach KPiR na dzień likwidacji działalności muszą również sporządzić spis z natury zgodnie z  § 27 Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Rozporządzenie MF określa również zakres podstawowych informacji i elementów, jakie muszą znaleźć się w spisie z natury. Jak wskazuje § 28, spis z natury powinien zawierać co najmniej dane takie jak:

  • imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy),
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury,
  • szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w § 27,
  • jednostkę miary,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury oraz
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...", podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników)

Spis z natury na dzień likwidacji działalności powinien zawierać wykaz towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków. Objęte powinny zostać również rzeczowe składniki majątku firmy, stanowiące jej wyposażenie, ale które nie są środkami trwałymi.

Wpis do KPiR odnoszący się do spisu powinien stanowić ostatnią pozycję księgi i zostać wprowadzony w dacie likwidacji działalności gospodarczej.

Sprzedaż składników majątku po likwidacji

W przypadku sprzedaży składników majątku objętych wykazem (z likwidacji) mamy do czynienia z powstaniem przychodu. Mówi o tym art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy o PIT.

Jeżeli sprzedaż składników majątku nastąpi przed upłynięciem 6 lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zlikwidowano działalność (lub spółkę niebędącą osobą prawną) dochód z jej sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu.Wylicza się go jako różnicę między uzyskanym ze sprzedaży przychodem a wydatkami związanymi z nabyciem danego składnika majątku, które w żaden sposób nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych. Dane te są uwzględnione właśnie w wykazie majątku (sporządzonym na dzień likwidacji).

Przychód można pomniejszyć o wydatki w przypadku sprzedaży:

  • towarów handlowych - o wydatki związane z nabyciem te, których nie zaliczono w koszty;
  • środków trwałych - o część która nie została zamortyzowana.

Nie można będzie jednak pomniejszyć przychodu ze sprzedaży wyposażenia bowiem wydatki poniesione na wyposażenie w całości zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym przychód ze zbycia wyposażenia będzie stanowił równocześnie w całości dochód podlegający opodatkowaniu.

WFirma.pl
www.wfirma.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

CATI i CAWI jako narzędzie służące do analizy popytu

Szczegółowa analiza popytu, kluczem do poznania preferencji klientów, prezentujemy metody CATI i CAWI

Wirtualna centrala telefoniczna

Wirtualna centrala telefoniczna w biurze – skuteczne narzędzie...

Prowadzenie własnego biura to nie tylko konieczność wynajmu odpowiedniego lokalu, w dogodnej lokalizacji, ale przede wszystkim właściwy dobór jego...

7 popularnych mitów o prowadzeniu firmy

Ryczałt jest zawsze lepszy od zasad ogólnych, najpierw trzeba założyć firmę, a później zacząć ponosić koszty? Sprawdź, co wiesz o prowadzeniu firmy

Przesyłki kurierskie międzynarodowe - jak je wysyłać?

Prowadząc sprzedaż w Internecie warto wziąć pod uwagę dotarcie z ofertą nie tylko do klientów w Polsce, ale także za granicą.

Sezonowosc

Jak wygrać z sezonowością?

Sezonowość jest najczęściej zjawiskiem zewnętrznym, na które nie masz żadnego wpływu. Natomiast możesz się do niej w pełni przygotować.

Blog firmowy w 2017 roku, jak będzie wyglądał?

Transmedialność, influencer marketing, komunikacja obrazkowa i video marketing – to trendy, które będą rządzić firmową blogosferą w 2017 roku.

Wpis do CEIDG – zakładanie działalności gospodarczej [Poradnik]

Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej CEIDG – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania czytelników.

Wygodne zakupy w modelach omni- i multichannel

Na początku był handel wymienny, potem ze straganów i sklepików obwoźnych wyłoniły się sklepiki stacjonarne, aż po wielkie hipermarkety, ale to nie...