Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 04.09.2016

KW_TAGS

Zarządzanie organizacją w oparciu o jakość jest standardem na całym świecie. Do tej pory już ponad milion firm, instytucji, fundacji oraz innego rodzaju organizacji uzyskało certyfikat ISO 9001. Jest to uznana na arenie międzynarodowej norma dotycząca właśnie systemu zarządzania jakością.

Pierwsze wytyczne dotyczące SZJ powstały w Wielkiej Brytanii w latach osiemdziesiątych zeszłego wieku. Sama norma ISO 9001 istnieje już od 1987 roku, czyli za rok będzie obchodzić trzydzieste urodziny. Trzeba przyznać, że w tym czasie świat biznesu oraz wymogu prawne znacznie się zmieniły. Na przestrzeni lat norma była udoskonalana i aktualizowana, aby sprostać nowym warunkom. Ostatnie zmiany zostały wprowadzone w 2015 roku.

Nowa forma i terminologia

W nowej normie ISO 9001:2015 w pierwszej kolejności rzuca się w oczy nowa struktura. Od tej pory wszystkie standardy systemów zarządzania są sporządzone zgodnie z  HLS, czyli High Level Structure.  Nowy układ ułatwić korzystanie z rozszerzonej treści normy, a prezentuje się tak:

Punkt 1 – zakres normy

Punkt 2 – powołanie normatywne

Punkt 3 – terminy i definicje

Punkt 4 – kontekst organizacji

Punkt 5 – przywództwo

Punkt 6 – planowanie

Punkt 7 – wsparcie

Punkt 8 – funkcjonowanie

Punkt 9 – ocena efektów funkcjonowania

Punkt 10 – doskonalenie

Uproszczeniu uległa także terminologia oraz wytyczne dotyczące konieczności prowadzenia dokumentacji. Obecnie organizacje będą miały większą swobodę w decydowaniu, jakie udokumentowane informacje są dla niej odpowiednie i użyteczne. Nowa norma też podkreśla znaczenie przywództwa. Jej wytyczne pokazują jak wielką rolę dla wyników oraz rozwoju organizacji stanowi zaangażowanie najwyższego kierownictwa. W związku z ogromnym rozwojem sektora usługowego w normie pojawia się nomenklatura dotycząca już nie tylko produktów, ale także usług.

Ryzyko wg ISO 9001:2015

ISO 9001:2015 prezentuje w nowy sposób zagadnienie ryzyka. Norma nakazuje rozpatrywanie i zarządzanie zarówno zagrożeniami jak i szansami. Szacowanie ryzyka potraktowane bardzo szeroko i wiąże się z określeniem kontekstu organizacji, zainteresowanych stron i ich oczekiwań, a także celów i metod ich realizacji, skuteczności procesów i wszelkich działań korygujących. Powiązanym tematem jest tutaj zarządzanie zmianą.

Komunikacja się liczy

Kolejna zamiana to położenie dużego nacisku na komunikację zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Według nowej normy ISO bardzo ważne jest budowanie świadomości pracowników wszystkich szczebli dotyczącej systemu zarządzania jakością.

Powrót do podstaw

Wytyczne nowej normy podkreślają też znaczenie kwestii tak podstawowych, jak wyznaczenie celu istnienia organizacji oraz określenia wewnętrznych jak i zewnętrznych czynników, które na nią wpływają. Określenie kontekstu zewnętrznego i wewnętrznego było dawniej dobrą praktyką w wielu firmach. Zgodnie z nowymi wytycznymi jest to już obowiązek dla wszystkich organizacji starających się o certyfikację systemu zarządzania jakością. Zaktualizowane zapisy podkreślają też znaczenie wyznaczania mierników, dzięki którym można dokonywać pomiaru. Pamiętajmy, że zarządzać da się tylko tym, co można zmierzyć.

Aby dowiedzieć się więcej o nowościach w normie ISO 9001:2015, to zapraszamy do zapisania się na szkolenie dotyczącego tego tematu.
www.szkolenia.bureauveritas.pl/iso-90012015-planowane-zmiany

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Wirtualne biuro

Dodatkowe przychody w firmie dzięki pakietowaniu usług

Wypracowanie dochód z działalności wiąże się z dwoma oczywistymi zadaniami jakie ma przed sobą przedsiębiorca: pozyskanie nowych klientów i utrzymanie...

Zamykanie działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy likwidujący działalność gospodarczą, bądź spółkę niebędącą osobowością prawną według przepisów muszą sporządzić wykaz składników majątku

Eden-woda-dla-firmy

Dostawa wody do firmy – jakie rozwiązania wybrać?

64% firm w Polsce korzysta tylko z jednego rozwiązania dostarczającego wodę pitną pracownikom – wynika z badania Eden.pl (2017 r.). Czy jeden sposób...

Pasja kontra sprzedaż i marketing

Stare powiedzenie mówi ‘wybieraj mądrze swoich przyjaciół’, to samo tyczy się klientów. Taka rada wydaje się sprzeczna z intuicją i logicznym myśleniem

Sprzedaż firmy - kilka rzeczy o których trzeba wiedzieć!

Pomysł sprzedaży przedsiębiorstwa może być korzystnym rozwiązaniem, gdy przedsiębiorca nie chce lub nie może już go prowadzić – 8 zagadnień

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

Jak sobie poradzić z przeprowadzką dużego biura?

Jeżeli faktycznie chcemy, aby przez przeprowadzkę praca w firmie nie była całkowicie zdezorganizowana, warto to zmiany lokalizacji przystąpić...

Badania ankietowe. Układasz ankiety? Zrób to dobrze!

Dzięki nim można zmierzyć zadowolenie klientów, czy poznać ich preferencje. Skuteczność tych badań zależy od twórcy formularza.