Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 04.09.2016

KW_TAGS

Zarządzanie organizacją w oparciu o jakość jest standardem na całym świecie. Do tej pory już ponad milion firm, instytucji, fundacji oraz innego rodzaju organizacji uzyskało certyfikat ISO 9001. Jest to uznana na arenie międzynarodowej norma dotycząca właśnie systemu zarządzania jakością.

Pierwsze wytyczne dotyczące SZJ powstały w Wielkiej Brytanii w latach osiemdziesiątych zeszłego wieku. Sama norma ISO 9001 istnieje już od 1987 roku, czyli za rok będzie obchodzić trzydzieste urodziny. Trzeba przyznać, że w tym czasie świat biznesu oraz wymogu prawne znacznie się zmieniły. Na przestrzeni lat norma była udoskonalana i aktualizowana, aby sprostać nowym warunkom. Ostatnie zmiany zostały wprowadzone w 2015 roku.

Nowa forma i terminologia

W nowej normie ISO 9001:2015 w pierwszej kolejności rzuca się w oczy nowa struktura. Od tej pory wszystkie standardy systemów zarządzania są sporządzone zgodnie z  HLS, czyli High Level Structure.  Nowy układ ułatwić korzystanie z rozszerzonej treści normy, a prezentuje się tak:

Punkt 1 – zakres normy

Punkt 2 – powołanie normatywne

Punkt 3 – terminy i definicje

Punkt 4 – kontekst organizacji

Punkt 5 – przywództwo

Punkt 6 – planowanie

Punkt 7 – wsparcie

Punkt 8 – funkcjonowanie

Punkt 9 – ocena efektów funkcjonowania

Punkt 10 – doskonalenie

Uproszczeniu uległa także terminologia oraz wytyczne dotyczące konieczności prowadzenia dokumentacji. Obecnie organizacje będą miały większą swobodę w decydowaniu, jakie udokumentowane informacje są dla niej odpowiednie i użyteczne. Nowa norma też podkreśla znaczenie przywództwa. Jej wytyczne pokazują jak wielką rolę dla wyników oraz rozwoju organizacji stanowi zaangażowanie najwyższego kierownictwa. W związku z ogromnym rozwojem sektora usługowego w normie pojawia się nomenklatura dotycząca już nie tylko produktów, ale także usług.

Ryzyko wg ISO 9001:2015

ISO 9001:2015 prezentuje w nowy sposób zagadnienie ryzyka. Norma nakazuje rozpatrywanie i zarządzanie zarówno zagrożeniami jak i szansami. Szacowanie ryzyka potraktowane bardzo szeroko i wiąże się z określeniem kontekstu organizacji, zainteresowanych stron i ich oczekiwań, a także celów i metod ich realizacji, skuteczności procesów i wszelkich działań korygujących. Powiązanym tematem jest tutaj zarządzanie zmianą.

Komunikacja się liczy

Kolejna zamiana to położenie dużego nacisku na komunikację zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Według nowej normy ISO bardzo ważne jest budowanie świadomości pracowników wszystkich szczebli dotyczącej systemu zarządzania jakością.

Powrót do podstaw

Wytyczne nowej normy podkreślają też znaczenie kwestii tak podstawowych, jak wyznaczenie celu istnienia organizacji oraz określenia wewnętrznych jak i zewnętrznych czynników, które na nią wpływają. Określenie kontekstu zewnętrznego i wewnętrznego było dawniej dobrą praktyką w wielu firmach. Zgodnie z nowymi wytycznymi jest to już obowiązek dla wszystkich organizacji starających się o certyfikację systemu zarządzania jakością. Zaktualizowane zapisy podkreślają też znaczenie wyznaczania mierników, dzięki którym można dokonywać pomiaru. Pamiętajmy, że zarządzać da się tylko tym, co można zmierzyć.

Aby dowiedzieć się więcej o nowościach w normie ISO 9001:2015, to zapraszamy do zapisania się na szkolenie dotyczącego tego tematu.
www.szkolenia.bureauveritas.pl/iso-90012015-planowane-zmiany

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Lejek sprzedażowy w marketingu internetowym

Lejek sprzedażowy jest ilustracją drogi internauty, rozpoczynającą się tuż przed wejściem na stronę internetową, a kończący zakupem produktu lub usługi.

OCEAN-typy_osobowsci

Co to jest skala OCEAN

Co to jest skala OCEAN, o której marketingowcy coraz częściej mówią, a niektórzy wykorzystują już w kampaniach reklamowych? Skuteczność jej działania...

10 grzechów e-sklepów – podstawy prowadzenie ebiznesu w jednym miejscu

Prowadzisz e-sklep? Sprawdź czego należy się wystrzegać, aby mieć czyste sumienie i zadowolonych klientów.

Profesjonalne-SEO-czy-warto

Dlaczego pozycjonowanie strony warto powierzyć profesjonalnej...

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga pewnej wiedzy, którą częściowo można posiąść we własnym zakresie, ale samodzielne wdrożenie strategii SEO nie...

Jakie korzyści otrzymuje pracodawca dzięki współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem wiąże się przede wszystkim z mniejszymi kosztami pracodawcy w porównaniu do zatrudniania kogoś na umowę o pracę...

Przesyłki kurierskie międzynarodowe - jak je wysyłać?

Prowadząc sprzedaż w Internecie warto wziąć pod uwagę dotarcie z ofertą nie tylko do klientów w Polsce, ale także za granicą.

Wirtualne biuro

Dodatkowe przychody w firmie dzięki pakietowaniu usług

Wypracowanie dochód z działalności wiąże się z dwoma oczywistymi zadaniami jakie ma przed sobą przedsiębiorca: pozyskanie nowych klientów i utrzymanie...

Reklama natywna

Reklama natywna – czym jest, albo czym być powinna

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki...