Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 29.03.2017

KW_TAGS

Idealny grafik

Nawet więcej niż 10 godzin pracy w tygodniu jest marnowana przez Polaków na czynności niezwiązane z życiem zawodowym. Choć wydawać może się, że głównym powodem takiej sytuacji jest nieuczciwe podejście do pracy i zbyt duże rozproszenie, tak naprawdę chodzić może o nieprzystosowany harmonogram czasu pracy. Podpowiadamy, co zrobić, by stworzyć optymalny grafik pracy, który pozwoli na wydajniejszą pracę.

Na co i ile czasu marnujemy w pracy?

Zgodnie z wynikami badań Sedlak & Sedlak przeprowadzonych przy współpracy z portalem INTERIA.PL, aż 33,3 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że marnują czas podczas bycia w miejscu pracy. Jest to zwykle od 4.-5. godzin tygodniowo (25,5 proc. respondentów) do nawet więcej niż 10. godzin tygodniowo (20,4 proc. ankietowanych). To ogrom czasu, ponieważ okazuje się, że w sytuacji, gdy pracuje się w systemie 5-dniowym, są to co najmniej 2 godziny dziennie. Na co Polacy najczęściej marnują czas w pracy? Ano na:

  • korzystanie z Internetu w celach prywatnych (69 proc. respondentów),
  • pozaregulaminowe przerwy na posiłek, kawę, herbatę (48,7 proc. respondentów),
  • prywatne rozmowy telefoniczne (37,7 proc. respondentów),
  • plotki (33,9 proc. respondentów),
  • inne - takie, jak czytanie gazet lub książek, załatwianie spraw, zbędna praca administracyjna, granie czy wykonywanie dodatkowych spraw, które nie leżą w kompetencjach zajmowanego stanowiska (15,8 proc. respondentów).

Co ciekawe, aż 57 proc. Polaków uważa, że choć marnowanie czasu w pracy należy do niewłaściwych zachowań, czasami może być uzasadnione. 25,5 proc. stwierdza, że jest normą, z której korzysta każdy, a tylko 17,5 proc. przyznaje, że nie powinno mieć nigdy miejsca.

Z jednej strony marnujemy czas, z drugiej wyrabiamy nadgodziny.

Choć wielu Polaków przyznaje się do marnowania czasu podczas dnia pracy, to w dodatku aż 75 proc. wypracowuje każdego tygodnia od niecałych 2. nadgodzin do nawet więcej niż 10. nadgodzin. Zdaniem naszych krajan, najczęstszym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt nadmiaru pracy, jaki muszą wykonać (40,5 proc. badanych). Co ciekawe, 23 proc. osób wyrabiających nadgodziny ma poczucie, że marnują w pracy czas. Bądź co bądź, nieuczciwe podejście do pracy prowadzi do setek milionów strat, które każdego dnia generują przedsiębiorstwa w naszym kraju.

Grafik optymalny - czy istnieje coś takiego?

Choć polscy pracownicy przyznają, że w głównej mierze sami doprowadzają do marnotrawstwa czasu w pracy, duży wpływ na tę sytuację mają nieodpowiednio układane harmonogramy pracownicze.To lekkomyślne podejście do tworzenia grafików, które może prowadzić firmę do ogromnych kar i niewykorzystania potencjału swoich pracowników, widać w sposobach ich tworzenia. Nikt nie porwałby się na prowadzenie księgowości firmy ręcznie na kartkach papieru, ale już w przypadku grafików pracy jest to nagminne. Innymi sposobami tworzenia grafików są: dokument w Wordzie, Excelu czy ich odpowiedniki w cloudzie. Owszem, każde ze wspomnianych narzędzi jest w stanie stworzyć tabelę może stworzyć tabelę, ale grafik pracy na tabeli się nie kończy: co z wymogami Kodeksu Pracy? Dostosowaniem obłożenia do poziomu sprzedaży firmy? Preferencjami pracowników?

Rozwiązaniem problemów z nieefektywnym tworzeniem grafików i zarządzaniem czasu pracy może okazać się program www.grafikoptymalny.pl. Jest prosty w obsłudze, przejrzysty w odbiorze, zgodny z Kodeksem Pracy, eliminujący nadgodziny i przynoszący firmom nawet do 50 proc. oszczędności. Grafiki mogą być tworzone zgodnie z własnymi wytycznymi, z szablonów lub w oparciu o kluczowe wskaźniki efektywności.

W przypadku nadgodzin, które pojawiają się w grafikach, występują alerty, pozwalające je zauważyć i wyeliminować. Program pozwala również znacząco obniżyć koszty pracy i uwzględnić preferencje pracowników, którzy mogą wprowadzać do systemu informacje na temat swojej dyspozycyjności. Oprócz tego, program pozwala zarządzać listami obecności, planami urlopowymi i ewidencją czasu pracy. Można również zapisywać i eksportować harmonogramy w plikach .xlsx gotowych do wydruku. Dostęp on-line do grafiku o każdej porze dnia i nocy i z każdego miejsca na ziemi jest dodatkową wygodą. To doskonała i atrakcyjna cenowo (od 8 zł miesięcznie za 1 pracownika) alternatywa dla polskich przedsiębiorstw i kierowników borykających się z nieefektywnie wykorzystywanym czasem pracy.

 
www.grafikoptymalny.pl

 

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

dobra-konferencja

6 błędów organizacyjnych, które decydują o odbiorze konferencji

Organizacja wydarzeń jest ściśle związana z pojawiającymi się przeszkodami i komplikacjami. Niektórych z nich da się uniknąć, a na inne nie mamy wpływu...

7 popularnych mitów o prowadzeniu firmy

Ryczałt jest zawsze lepszy od zasad ogólnych, najpierw trzeba założyć firmę, a później zacząć ponosić koszty? Sprawdź, co wiesz o prowadzeniu firmy

Zwolnienie dyscyplinarne - w jakich sytuacjach można je zastosować?

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia jest możliwe tylko przy wystąpieniu okoliczności przewidzianych w Kodeksie pracy.

Jak zostać freelancerem? Freelancing nie jest już słowem-zagadką

Freelancer to osoba nieposiadająca etatu, wykonująca pracę (często wyspecjalizowaną w danej dziedzinie) na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.

Lejek sprzedażowy w marketingu internetowym

Lejek sprzedażowy jest ilustracją drogi internauty, rozpoczynającą się tuż przed wejściem na stronę internetową, a kończący zakupem produktu lub usługi.

Zwolnienia z Cła i VAT - kto i kiedy może zostać zwolniony?

Kiedy i na jakich warunkach przedsiębiorca ma szansę na zwolnienie z opłaty Cła oraz czy te same przepisy dotyczą zwolnienia przedsiębiorcy z płacenia...

Zarządzanie cenami - strategia cenowa nie polega na podniesieniu cen

Efektywne zarządzanie cenami powinno się rozpocząć od zrozumienia zależności pomiędzy ceną, a sprzedawanym wolumenem.