Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 27.06.2017

KW_TAGS

OCEAN-typy_osobowsci

Co to jest skala OCEAN, o której marketingowcy coraz częściej mówią, a niektórzy wykorzystują już w kampaniach reklamowych? Skuteczność jej działania mamy okazję obserwować na co dzień, ale nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.

Zanim opowiem o tym czym jest OCEAN i jak wykorzystać grupowanie użytkowników / klientów według tej skali, dwa zdania o tym dlaczego powstała. Sięgnięcie do źródła, pozwala lepiej ocenić czy dana teoria ma umocowanie w faktach, czy jest zwykłym wymysłem marketingowców, chwilową modą, która może przeminąć zanim zdążymy wdrożyć ją w działania.

W przypadku OCEAN wszystko zaczyna się od badania ludzkiej natury. Psychologowie zauważyli pewien wzór w zachowaniu ludzkim, który sprawia że ludzie w pozornie podobnej grupie (wiek, płeć, pochodzenie, miejsce zamieszkania), stając przed problemem podejmują zupełnie różne decyzje.

Badania prowadzone były w kilku niezależnych grupach, które odkryły i zdefiniowały pięć typów osobowości. Pierwszy model skali powstał w pod koniec lat pięćdziesiątych, natomiast dopracowany i uzupełniony został w 1993 roku. Jednym z efektów tych prac jest test pozwalający na szybką ocenę badanego w skali OCEAN, test ten nosi nazwę „Personality test FFM” (FFM – Five Factor Model)

Początkowo testu używano w dużych korporacjach podczas procesu rekrutacji. Pozwalało to wyselekcjonować pracowników, nie tylko zgodnie z umiejętnościami, ale również cechami, składających się na ich osobowość. Podstawą skali jest: otwartość, sumienność, ekstrawersja, ugodowość i neurotyczność

Na skalę oceny systemu OCEAN składa się:

Openness – osoby, chętne do nauki nowych rzeczy i zdobywania nowych umiejętności, są to osoby nie bojące się wyzwań. O osobach cechujących się dużą otwartością, bardzo często można powiedzieć że są: wnikliwe, pomysłowe, dociekliwe i posiadają wiele zainteresowań. Wyróżnia je wyobraźnia, estetyka, chęć do działania, wartości i idee.

Conscientiousness – osoby sumienne i konsekwentne, cechują się starannością w wykonywanych czynnościach, są rzetelne i punktualne. Są to osoby zorganizowane, metodyczne, rozważne i dokładne. Osoby te mają wysoce rozbudowaną samodyscyplinę.

Extroversion – osoby ekstrawertyczne, nastawione są na kontakt z innymi ludźmi. Cechy charakterystyczne to: towarzyskość, żywiołowość, aktywność.

Agreeableness – osoby ceniące niezmienność, są: przyjazne, chętnie współpracują z innymi, wykazują się dużym współczuciem. Osoby te odbierane są jako miłe, empatyczne i sympatyczne. Warto również nadmienić że cechuje je również chęć do poszukiwania nowych wyzwań, aktywność, jak i wysoka asertywność.

Neuroticism – neurotyzm, lub inaczej stabilność emocjonalna. Cecha ta przedstawia stan równowagi emocjonalnej osoby badanej. Osoby z dużym poziomem neurotyczności, mocniej doświadczają negatywnych emocji. Osoby z wysokim wynikiem są markotne i często spięte. Charakteryzuje je duże poczucie lęku i nieśmiałość, bywają impulsywne jak i agresywne, a także wrogie w stosunku do innych. Grupa ta jest również bardziej podatna na depresję.

Pomimo że teoria wielkiej piątki jest stosunkowo młoda, a sposoby wykorzystania skali OCEAN są dopiero kształtowane. Do tej pory wykorzystywano skalę w firmach rekrutacyjnych, oraz w sporcie, gdzie informacja o zawodniku, jego potrzebach i sposobie funkcjonowania ułatwia trenerowi kontakt i pozwala skuteczniej motywować zawodnika. Skala ta wydaje i się również być naturalnym narzędziem w rękach marketingowców, którzy mając do dyspozycji informację o użytkowniku mogą lepiej dostosować przekaz do potrzeb odbiorcy. Obecnie zbieranie tego typu danych nie jest łatwe i wymaga stworzenia specjalnych mechanizmów, nie mniej w miejscu pełnym ogólnego i często nazywanego „śmieciowym” przekazem reklamowym, jakim jest internet, wprowadzenie nowego, skutecznego sposobu targetowania wydaje się być jedynie kwestią czasu.

Marcin Madej
Dziennik Przedsiębiorcy
www.dziennikprzedsiebiorcy.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Obowiązki e-sklepów i telemarketerów – poznaj swoje prawa i obowiązki

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorca musi liczyć się z karą grzywny do 5 000 zł, alby jej uniknąć wystarczy zastosować się do nowych przepisów

Wprowadzenie produktu na rynek - jak zrobić to najlepiej?

W dzisiejszych czasach jednym z kluczy do stabilnego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw jest ciągłe rozszerzanie oferty

Wpis do CEIDG – zakładanie działalności gospodarczej [Poradnik]

Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej CEIDG – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania czytelników.

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

Przesyłki kurierskie międzynarodowe - jak je wysyłać?

Prowadząc sprzedaż w Internecie warto wziąć pod uwagę dotarcie z ofertą nie tylko do klientów w Polsce, ale także za granicą.

Reklama natywna

Reklama natywna – czym jest, albo czym być powinna

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki...

Czy warto inwestować w firmowego bloga?

Blog firmowy jako element strategii marketingowej? Sprawdź, jakie firmy powinny w niego zainwestować i jakie korzyści może on przynieść

Telepraca – ważne wyzwanie menedżerskie

Praca na odległość to bardzo ciekawe i uczące wyzwanie dla obu stron umowy. Przede wszystkim jednak bardzo cenne doświadczenie dla zatrudniających.