Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 08.07.2017

KW_TAGS

Reklama natywna

Przeglądając internet znalazłem wiele definicji reklamy natywnej:

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki i standardów edytorskich. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych nie ma charakteru inwazyjnego, lecz jest naturalnie wkomponowana w treść, jaką przegląda i sam sobie wybiera użytkownik.
źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_natywna

lub

Reklama natywna przekazuje pewną treść, która w nieinwazyjny i bardzo delikatny sposób ma za zadanie reklamować określony produkt czy usługę. Aspekt reklamowania nie powinien jednak dominować w reklamie, którą nazywamy mianem native advertising. Osoba, która czyta dany tekst lub ogląda grafikę czy wideo, zwraca przede wszystkim uwagę na wysokiej jakości treść, zaś sama reklama jest jej ukrytym aspektem.
Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-reklama-natywna-co-to-takiego

Bez względu na  definicję, warto zauważyć że reklama natywna nie jest formatem reklamowym, a raczej strategią komunikacji, która wykorzystuje narzędzia promocyjne.

Jak powiedział Tomasz Machała, wiceprezes Wirtualnej Polski ds. wydawniczych, na temat reklamy natywnej:

Wierzymy, że w 2017 roku dobry wydawca musi być one-stop-shop – oferując strategię, wykonanie i dystrybucję. Dlatego WP brand studio to nie tylko doświadczeni stratedzy contentu, ale też eksperci social media, menedżerowie odpowiedzialni za produkt oraz graficy.

Tworzenie dobrych angażujących materiałów (a tym jest reklama natywna) wymaga czegoś więcej niż tylko dobrze określonego targetu, pomysłu na zabawną historię opowiadającą o marce czy dobrze użytego narzędzia do przekazu, jak wideo czy post społecznościowy.

Tworzenie reklamy natywnej powinno odbywać się w etapach w których dedykowana redakcja (integralna część reklamy natywnej)  pozna produkt klienta oraz jego potrzeby, następnie następuje etap dopasowania odbiorcy (zbieranie informacji) poprzez stworzenie profili użytkowników, którzy mogą być zainteresowani produktem. Kolejnym krokiem jest zachęcenie użytkowników do interakcji z produktem lub marką, najczęściej odbywa się to językiem korzyści lub na płaszczyźnie emocjonalnej.  Etap ten powinien związać użytkownika z produktem, uruchomić w nim chęć posiadania produktu lub mocną identyfikację z marką, co ułatwi przełożenie tej interakcji na konwersję w postaci sprzedaży lub pozyskania leada. Bardzo ważne również jest zakończenie komunikacji z użytkownikiem, które pozostawi i podtrzyma relację i przyczyni się do lojalności w stosunku do marki.

Do tworzenia poszczególnych etapów należy odpowiednio dobrać narzędzia komunikacji, przykładowo mogą to być:

  • Artykuł sponsorowany,
  • Galerię zdjęć
  • Treści content marketing,
  • Materiały multimedialne
  • Posty na platformach social media (facebook, linkedin, twitter, pinterest, snapchat, instagram)
  • Subtelny element graficzny na zdjęciu ilustrującym materiał
  • Materiał wideo,
  • Informacja w gazecie lub książce – wydanie papierowe lub e-wydanie
  • Lokowanie produktu

Warto pamiętać, że reklama natywna nie jest formą reklamy odsłonowej, nie estymuje się w niej ruchu czy ilości interakcji z użytkownikiem.

Siłą reklamy natywnej jest najbardziej optymalne dopasowanie produktu,  przekazu, narzędzi komunikacji i użytkownika. Redakcja powinna to zrobić tak, aby dla odbiorcy materiał był ważny, interesujący, aby mógł się z nim utożsamić lub oddziaływał na niego wywołując rozbawienie, ciekawość, zainteresowanie albo refleksję.

Stopniowo redakcje zaczynają zdawać sobie sprawę że masowe komunikaty trafiające do setek tysięcy użytkowników nie spełniają ani potrzeby klientów, ani potrzeby czytelników.  Największą barierą w tym momencie jest podejście właścicieli firmy, którzy przyzwyczajeni do dużych liczb w kampaniach bardzo nieufnie podchodzą do nowego sposobu komunikacji, a przecież reklama natywna jest doskonałym przykładem na to że czasem mniej znaczy więcej.

Marcin Madej
Dziennik Przedsiębiorcy
www.dziennikprzedsiebiorcy.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

SEO dla e-sklepu

Podstawy SEO dla e-sklepu. Istotna część biznesu e-commerce

Od czego zacząć optymalizację strony www pod kątem SEO dla sklepu internetowego? Poznaj uniwersalne zasady, które najlepiej sprawdzają się w e-sklepach.

Jak wybrac biuro nieruchomosci

Jak wybrać biuro nieruchomości?

Kupno mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji w życiu. W celu znalezienia odpowiedniego lokalu, a także przeprowadzenia bezpiecznej i zgodnej z...

Turystyka biznesowa - nie całkiem nowa, ale i nie do końca poznana

Spotkania grupowe, podróże motywacyjne, szkolenia i kursy, imprezy integracyjne i motywacyjne. Turystyką biznesową nazwiemy więc wszelkie wyjazdy w...

Dekalog Google AdWords – jak planować i optymalizować kampanię

Krótki poradnik AdWords dla początkujących i tych którzy chcą udoskonalić swoje obecne kampanie. Przeczytaj 10 prostych kroków o których musisz pamiętać!

Prezenty mówią - które świadczą pozytywnie o Twojej firmie?

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu.

Przesyłki kurierskie międzynarodowe - jak je wysyłać?

Prowadząc sprzedaż w Internecie warto wziąć pod uwagę dotarcie z ofertą nie tylko do klientów w Polsce, ale także za granicą.

Wprowadzenie produktu na rynek - jak zrobić to najlepiej?

W dzisiejszych czasach jednym z kluczy do stabilnego i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw jest ciągłe rozszerzanie oferty

Zarządzanie cenami - strategia cenowa nie polega na podniesieniu cen

Efektywne zarządzanie cenami powinno się rozpocząć od zrozumienia zależności pomiędzy ceną, a sprzedawanym wolumenem.