Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 21.07.2017

KW_TAGS

Sezonowosc

Prowadząc własną firmę lub myśląc o założeniu swojej działalności gospodarczej, weź pod uwagę zjawisko sezonowości.
Sezonowość, zwana również potocznie „sezonem ogórkowym” to czas, kiedy zapotrzebowanie na Twoje produkty spada. Spadek może być większy lub mniejszy, natomiast występuje zawsze. W wielu branżach sezonowość wiąże się z okresem wakacji i urlopów. W innych pojawia się zimą. Wszystko zależy od branży, w której działasz.
Jak zatem poradzić sobie z sezonowością? Jak zwiększyć sprzedaż w „sezonie ogórkowym”? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek. Nie będą wymagały dużych nakładów czasowych, ani finansowych. Bez kłopotu możesz te metody wdrożyć we własnej firmie.

Kiedy występuje sezonowość?

Sezonowość jest najczęściej zjawiskiem zewnętrznym, na które nie masz żadnego wpływu. Natomiast możesz się do niej w pełni przygotować. To, jakie działania podejmiesz w głównej mierze zależy od tego, jaką działalność prowadzisz.
W wielu branżach gorszy okres sprzedaży przypada właśnie na wakacje.

Co zrobić, kiedy pojawia się sezonowość?

Jeżeli prowadzisz firmę kilka lat i znasz branżę, jak własną kieszeń, to wiesz, kiedy spodziewać się „sezonu ogórkowego”.
Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem, to musisz nauczyć się przewidywać trendy. Obserwuj rynek, zachowania klientów, konkurencję. Analizuj dane rynkowe, czytaj raporty, publikacje na temat branży, w której działasz. To pomoże Ci przygotować się na sezonowość.

9 sposobów na zwiększenie sprzedaży w „sezonie ogórkowym”

1. Urlop
Jeżeli widzisz, że sprzedaż w Twojej firmie siadła. Wprowadzenie promocji i znaczące obniżenie cen, nie przyniosło oczekiwanego skutku. To najlepszym rozwiązaniem mogą być wakacje. Wyjedź na urlop. Jeżeli zatrudniasz pracowników, im także pozwól na regenerację.
Ten okres odpoczynku może świetnie wpłynąć na Ciebie i Twoją działalność. Podładujesz własne akumulatory, wrócisz do pracy wypoczęty, pełen energii i nowych pomysłów.

2.Zawieszenie działalności
W „sezonie ogórkowym” możesz także zawiesić działalność. Wówczas nie ponosisz kosztów związanych między innymi z opłacaniem ZUS-u, reklamy etc. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, działalność możesz zawiesić na okres od miesiąca do maksymalnie 24 miesięcy. Pamiętaj jednak o tym, że możesz to zrobić, jeżeli nie zatrudniasz nikogo na podstawie umowy o pracę.

3. Promocje i wyprzedaże
W okresie gorszej sprzedaży możesz organizować różnego rodzaju akcje promocyjne. Chyba każdy zna letnie i zimowe wyprzedaże. Wyprzedaże z okazji Walentynek. Już nawet Czarny Piątek na stałe zagościł w kalendarzu.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś przygotował swoją obniżkę cen. Istotne jest to, byś nie schodził poniżej granicy opłacalności. Obniż ceny tych produktów, które słabo się sprzedają i zalegają na pólkach od miesięcy.
Świetnymi trikami marketingowymi na zwiększenie sprzedaży jest ograniczona ilość produktów w promocji. Sprawdza się również ograniczony czas promocji. Poinformuj swoich klientów, że promocja trwa tylko do któregoś dnia miesiąca, a liczba sztuk objętych promocją wynosi na przykład 100.

To przyciągnie większą liczbę odbiorców.
Istotne jest, abyś odpowiednio przygotował taką promocję i ją nagłośnił. Możesz reklamować się poprzez oferty, reklamy na Facebook’u, AdWords, newsletter. Dobrze sprawdzi się również landing page.

Innym sposobem na zwiększenie sprzedaży w gorszym sezonie jest pakietowanie. To nowy trend w sprzedaży, który zyskuje coraz większą popularność. Polega na sprzedaży pakietu kilku produktów. Najlepiej takich, które wzajemnie się uzupełniają. Dzięki temu Ty zyskujesz podwójnie. Sprzedajesz więcej produktów, a dodatkowo klient za zaoszczędzone pieniądze, może kupić coś jeszcze.

Kolejnym rodzajem promocji jest sztandarowe 3 za 2. Proponujesz użytkownikowi 3 produkty w cenie 2.
Możesz również zaproponować zakupów 2 produktów, a 3 dorzucić za symboliczna kwotę. Takie rozwiązanie często stosują sklepy odzieżowe.

Do zakupów możesz dodatkowo wręczać swoim odbiorcom określone gadżety. Po pierwsze, będzie to miły gest i wyróżnik Twojej firmy. Po drugie, klienci uwielbiają gratisy i chętnie kupią droższy produkt, żeby dostać coś za darmo. Po trzecie, zadziała reguła wzajemności. Jeżeli Ty dajesz gratis, to konsument czuje się w obowiązku odwdzięczenia się. Wróci do Ciebie, żeby coś jeszcze kupić. Przy dawaniu gratisów ważne jest to, aby były przydatne dla klienta i stanowiły dla niego wartość.

4. Happy hours lub Happy days
Wiele firm z powodzeniem stosuje tę strategię. Doskonale sprawdza się w gastronomii. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby wprowadzić ją w innym biznesie.

W określonych dniach lub godzinach, kiedy masz mniej klientów, możesz stosować różne promocje. Na przykład obniżyć ceny, dodawać gratisy do zamówień.

5.Zmiany i modyfikacje
„Sezon ogórkowy” możesz wykorzystać do poprawienia funkcjonowania swojej firmy. Mniejsza liczba klientów, to doskonały moment do zmiany strony internetowej, materiałów reklamowych etc. Możesz przygotować nową szatę graficzną. Zwiększyć przejrzystość strony i łatwość poruszania się po niej. Przygotować nowe ulotki, banery i inne materiały reklamowe.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to możesz usprawnić jego działanie. Skrócić ścieżkę zakupową klientów, uprościć formularz zamówienia.

6. Działania content marketingowe
Ostatnimi czasy content marketing staje się najbardziej popularnym trendem w marketingu internetowym i nie tylko.
Content marketing polega na udostępnianiu internautom wartościowych treści związanych z daną branżą. Na przykład, jeżeli prowadzisz sklep z akcesoriami kuchennymi, to możesz publikować artykuły związane ze sprzętem AGD (testy i porównania poszczególnych urządzeń), udostępniać przepisy na zdrowe dania. Pisać o tym, na co zwracać uwagę przy zakupie sprzętu elektronicznego do kuchni.

Działania content marketingowe mogą polegać nie tylko na pisaniu tekstów czy poradników Doskonale sprawdzi się również udostępnianie infografik, czy nagrywanie podcastów.

Jeśli masz możliwość, to nagraj krótki poradnikowy filmik. Ważne jest, żebyś w publikowanych materiałach nie nakłaniał do sprzedaży. Nie na tym to polega. Content marketing pozwoli Ci zwiększyć zasięg, zbudować społeczność, do której później będziesz mógł skierować działania sprzedażowe. Dzięki temu, że podzielisz się z użytkownikami wartościową i przydatną dla nich wiedzą, to chętnie później będą od Ciebie kupowali.

7.Burza mózgów
Słabszy sezon to świetny czas na zrobienie porządnej analizy i burzy mózgów. W związku z tym, że mniej sprzedajesz, to masz więcej czasu. Warto go spożytkować na przeanalizowanie dotychczasowych działań marketingowych. Zastanów się, z jakich kanałów dystrybucji korzystasz. Przemyśl, gdzie jeszcze możesz się reklamować. Z jakich mediów lub kanałów korzystają Twoi klienci, jak szukają ofert.

Możesz również przygotować nowe materiały ofertowe. Nowe opisy produktów, nowe teksty na stronie www.

8.Dywersyfikacja
Niestety, dywersyfikacja nie jest możliwa w każdej branży. Jeżeli możesz zastosować tę strategię, to warto to zrobić. W okresie gorszej sprzedaży określonego asortymentu, możesz promować i sprzedawać inne usługi.

9.Ograniczone zakupy
Odpowiednio analizuj zapotrzebowanie na Twoje produkty. Nie zasypuj własnych magazynów zbyt dużą ilością, której później nie będziesz mógł sprzedać. To tylko zamrażanie kapitału i mnożenie niepotrzebnych kosztów.
Weź pod uwagę również to, że niektóre produkty dość szybko tracą na wartości (szczególnie elektronika).

Od sezonowości nie ma ucieczki i musisz liczyć się z gorszym okresem sprzedaży. Istotne jest to, abyś nie postrzegał jej jako bariery. Traktuj sezonowość jako szansę na rozwój. Pokazaliśmy Ci kilka technik, które możesz zastosować u siebie w firmie.

W „sezonie ogórkowym” możesz zmienić swoje materiały reklamowe, wziąć urlop i naładować akumulatory lub stosować promocje, które przyciągną klientów. Istotne jest to, abyś unikał drastycznego obniżania cen. Korzystaj z tego w ostateczności i nigdy nie schodź poniżej pewnego progu. Później będzie Ci ciężko wrócić do normalnego pułapu cenowego. A część klientów może odejść do konkurencji.

Zatem, jeżeli obserwujesz gorszą sprzedaż u siebie, to czas brać się do pracy! Podziel się w komentarzu swoimi sposobami na przezwyciężenie sezonowości.

 

 
Michał Jezierski
trener, konsultant, przedsiębiorca. Ekspert w zakresie przedsiębiorczości, pozyskiwania zewnętrznego finansowania i copywritingu 
www.krb.waw.pl

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Telepraca – ważne wyzwanie menedżerskie

Praca na odległość to bardzo ciekawe i uczące wyzwanie dla obu stron umowy. Przede wszystkim jednak bardzo cenne doświadczenie dla zatrudniających.

Współczynnik odrzuceń – dlaczego ten wskaźnik jest tak ważny?

Bounce rate – czyli współczynnik odrzuceń, co nam mówi o stronie, jak go obniżyć i jakie wartości są „atrakcyjności” strony są odpowiednie dla nas?

Pokaż swój biznes! - czyli wszystko o wystawie sklepowej

Wystawa sklepowa to jedna z najskuteczniejszych metod reklamy produktów. Jej fenomen polega nie tylko na dużej sile oddziaływania i niskich kosztach

Wpis do CEIDG – zakładanie działalności gospodarczej [Poradnik]

Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej CEIDG – odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania czytelników.

Jak zredukować koszty domowego biura? Porady dla freelancera!

Kilka słów o rozwiązaniach pasywnych, które raz wdrożone przynoszą oszczędności stale, długofalowo i bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.

Jak wprowadzić Kaizen w życie? - wykorzystujemy potencjał filozofii

Praktycznych metod pozwalających wykorzystać potencjał filozofii Kaizen do poprawy sytuacji Waszych firm jest sporo

Idealny grafik

Czy da się stworzyć grafik optymalny, który zadowoli kierownictwo i...

Nawet więcej niż 10 godzin pracy w tygodniu jest marnowana przez Polaków na czynności niezwiązane z życiem zawodowym.

Czy warto inwestować w firmowego bloga?

Blog firmowy jako element strategii marketingowej? Sprawdź, jakie firmy powinny w niego zainwestować i jakie korzyści może on przynieść