Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 27.11.2017

KW_TAGS

Zakładanie działalności gospodarczej

Chciałbyś prowadzić własną działalność gospodarczą? Założenie firmy nie jest trudne! Na początek przyda ci się biznesplan, w którym zawrzesz analizę rynku, prognozę zysków oraz cele i usługi przedsiębiorstwa. Twój plan jest już gotowy? Teraz wystarczą 3 kroki, by założyć firmę i zacząć pracować na własny rachunek. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Wybór formy działalności

Jeśli jesteś nowicjuszem, najlepszą dla ciebie formą działalności będzie jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna. Formalności, których trzeba dopełnić przy jej zakładaniu, są stosunkowo proste, a koszty niewielkie. Inne formy działalności, takie jak spółki osobowe i spółki kapitałowe, wymagają prowadzenia skomplikowanej księgowości i sporego kapitału.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jest to firma prowadzona przez jednego właściciela. To właśnie od niego zależy jej oferta i kierunek rozwoju. To również on bierze na siebie całą odpowiedzialność, także tą dotyczącą zobowiązań finansowych. Dlatego, jeśli coś pójdzie nie tak, to właściciel przedsiębiorstwa odpowiada za błędy całym swoim majątkiem.

Założenie firmy o tej formie ma wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości do momentu, gdy obroty z działalności w danym roku nie przekroczą 1,2 mln euro. Jeśli nie masz doświadczenia z rachunkowością, z pewnością łatwiej będzie ci prowadzić prostsze ewidencje, niż pełne księgi rachunkowe. W zależności od tego, jaką wybierzesz formę opodatkowania, będzie to księga przychodów i rozchodów lub ewidencja przychodów. Mogą być one prowadzone przy pomocy oprogramowania komputerowego lub druków papierowych. Możesz również zlecić ich prowadzenie biurze rachunkowemu.

Co ważne, nowy przedsiębiorca decydujący się na tę formę działalności może również liczyć na ulgi z tytułu składek ZUS oraz uzyskać dotacje na założenie firmy.

Spółka cywilna

Spółka cywilna, w przeciwieństwie do jednoosobowej działalności, może mieć kilku właścicieli, którzy zobowiązują się dążyć do wspólnego celu gospodarczego. Chociaż przedsiębiorca w takim przypadku traci pełnię władzy, dużym plusem tego rozwiązania jest fakt, że odpowiedzialność (także finansowa) rozłożona jest na wszystkich współpracowników, co wpływa na większą elastyczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Założenie firmy w formie spółki cywilnej to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz założyć przedsiębiorstwo rodzinne lub prowadzić działalność razem ze znajomymi. Spółka jest zarządzana w tym samym stopniu przez każdego ze wspólników, dlatego najlepiej prowadzić ją z kimś, do kogo mamy pełne zaufanie.

Tak, jak w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilne mogą korzystać z możliwości prowadzenia księgowości uproszczonej i ulg z tytułu składek ZUS.

Złożenie wymaganych dokumentów

Aby założyć firmę, musisz wypełnić druk CEIDG-1, który jest jednocześnie zgłoszeniem przedsiębiorstwa do ZUS, KRUS, GUS i naczelnika urzędu skarbowego. Druk można wypełnić i złożyć w Urzędzie Gminy lub za pośrednictwem Internetu. Rejestracja firmy przez Internet wymaga jednak posiadania podpisu elektronicznego.

W formularzu podajemy między innymi swoje dane, dane firmy oraz wybraną formę opodatkowania. Należy również zawrzeć informacje o tym, kto będzie prowadził dokumentację finansową firmy. Jeśli korzystasz z usług biura rachunkowego – wpisz jego adres do tabeli.

Druk CEIDG-1 należy złożyć przy zakładaniu nowej firmy, ale również w przypadku zmiany wpisu do ewidencji, zawieszenia lub zaprzestania działalności gospodarczej. W przypadku spółki cywilnej dokument powinien złożyć każdy ze wspólników.

Zarejestrowanie formularza w systemie jest potwierdzeniem rejestracji firmy, jednak aby dopełnić wszystkich formalności, musisz udać się jeszcze do urzędu skarbowego i ZUS-u. W urzędzie musisz dokonać rejestracji jako podatnik VAT poprzez złożenie specjalnego formularza. W przypadku spółki cywilnej wspólnicy muszą ponadto dopełnić formalności związanych z podatkiem cywilnoprawnym. W ZUS-ie należy zgłosić firmę do ubezpieczenia – na złożenie odpowiedniego druku masz 7 dni od daty rejestracji przedsiębiorstwa.

Założenie konta bankowego

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wymaga jeszcze założenia konta bankowego. Co prawda nie jest ono obowiązkowe, ale zdecydowanie się opłaca. Na co zwrócić uwagę, wybierając bank, który poprowadzi konto firmowe? Przede wszystkim zapoznaj się z wysokościami opłat za prowadzenie rachunku i wypłaty gotówkowe oraz kartę. Zwróć również uwagę na lokalizację najbliższych oddziałów banku i bankomatów. Dobrym pomysłem jest też założenie konta firmowego w tym samym banku, w którym posiadamy konto prywatne.

Jeśli wybierzesz już odpowiednią placówkę, musisz udać się do banku z dowodem osobistym i wpisem do ewidencji działalności gospodarczej i założyć konto. Następnie należy poinformować o tym urząd skarbowy i ZUS. Zrobisz to, wypełniając wniosek CEIDG.

W przypadku niektórych firm wymagane jest również posiadanie kasy fiskalnej. Przyda ci się również firmowa pieczątka. Najważniejsze kroki jednak już za tobą – możesz zacząć zarabiać!

 
Materiał powstał przy współpracy z: Aleranking.pl

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Prezenty mówią - które świadczą pozytywnie o Twojej firmie?

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu.

Jakie korzyści otrzymuje pracodawca dzięki współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem wiąże się przede wszystkim z mniejszymi kosztami pracodawcy w porównaniu do zatrudniania kogoś na umowę o pracę...

kreator-stron-online

Szablon graficzny dla Twojego sklepu internetowego

Jak w prosty i niedrogi sposób stworzyć unikatową oprawę wizualną? W tym celu możesz wykorzystać nowatorski kreator szablonu sklepu...

Zarządzanie cenami - strategia cenowa nie polega na podniesieniu cen

Efektywne zarządzanie cenami powinno się rozpocząć od zrozumienia zależności pomiędzy ceną, a sprzedawanym wolumenem.

UP-selling, definicja pojęcia marketingowego

Upselling, czyli technika sprzedaży polegająca na nakłonieniu klienta do zakupu droższego produktu lub usługi. Termin również dotyczy nakłonienia do...

Przegląd najczęstszych błędów popełnianych na stronach www

82 proc. polskich stron www zawiera elementy zniechęcające do konwersji, 19,7 proc. – treści egoistyczne, wykazujące nadmierne skupienie na firmie, 31...

Jak zredukować koszty domowego biura? Porady dla freelancera!

Kilka słów o rozwiązaniach pasywnych, które raz wdrożone przynoszą oszczędności stale, długofalowo i bez konieczności podejmowania dodatkowych działań.

Reklama natywna

Reklama natywna – czym jest, albo czym być powinna

Reklama natywna (ang. native advertising) – rodzaj reklamy, która stanowi integralną część treści medialnej. Jest maksymalnie zaadaptowana do stylistyki...