Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 03.04.2013

KW_TAGS

Pierwszym krokiem przy wprowadzaniu nowego produktu lub usługi powinna być szczegółowa analiza popytu. W tym celu najkorzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia czasu oraz zaangażowania nakładów finansowych są badania ilościowe. Pozwalają na przeprowadzenie analizy na dużej próbie w stosunkowo krótkim czasie.

W dzisiejszym poście skupimy się na zaletach i wadach dwóch najpopularniejszych technik badania analizy popytu, ponieważ wiedza na temat preferencji potencjalnych i obecnych klientów jest podstawowym aspektem dobrze działającej firmy.

Metoda CATI

Computer Assisted Telephone Interview, czyli CATI jest metodą cieszącą się dużą popularnością w Polsce i najczęściej wybieraną do realizacji analizy popytu. Polega na przeprowadzaniu wywiadów telefonicznych z wykorzystaniem komputera. Dzięki zastosowaniu łączy mobilnych możliwe jest zrealizowanie w bardzo krótkim czasie badania na dużych próbach, docierając nawet do najbardziej specyficznych grup respondentów. Ankieta telefoniczna CATI nie wymaga od ankietowanego dużego zaangażowania pod względem czasu, a jednocześnie tak krótki kontakt z badanym, dostarcza pełnych odpowiedzi oraz umożliwia w trakcie rozmowy wytłumaczenie ewentualnych wątpliwości. Ponadto wsparcie programu komputerowego przy zapisywaniu i analizowaniu odpowiedzi, pozwala na uzyskanie rzetelnego i wiarygodnego rezultatu badania. Dzięki temu, że wyniki cząstkowe skumulowane są w elektronicznej bazie danych, pozwala nam to na bieżąco przeprowadzać analizę częściową, a po zakończeniu wszystkich wywiadów telefonicznych na natychmiastowe przystąpienie do całościowej analizy popytu i wyciągnięcie wniosków czy jej wynik harmonizuje się z naszą podażą oraz możliwościami.

Niestety, każda metoda badania analizy popytu ma swoje złe strony. Główną wadą CATI jest ograniczenie związane z ilością oraz trudnością zadawanych pytań. Nie możemy zawrzeć w ankiecie zbyt dużej liczby pytań, ponieważ prawdopodobnie w trakcie ankiety respondent przestanie wyrażać chęci do dalszego uczestnictwa w badaniu. Kolejnym minusem jest brak możliwości prezentacji materiałów multimedialnych, dlatego też jest to trudność przy analizie, na przykład rozpoznawalności wizualnej lub znajomości marki. Dlatego przy wyborze CATI powinniśmy brać pod uwagę ryzyko, że możemy nie zebrać wszystkich wymaganych informacji tylko za pomocą tej metody.

Metoda CAWI

Computer Assisted Web Interview, czyli CAWI to kolejna z najszybciej rozwijających się metod, która jest przydatna przy dokonywaniu analizy popytu. Polega na udostępnieniu respondentom internetowego kwestionariusza, który zostanie przez niego wypełniony online, a udzielone odpowiedzi zostaną automatycznie zapisane na serwerze w postaci wynikowej bazy danych.

Ankieta z pytaniami przekazywana jest za pośrednictwem poczty elektronicznej lub umieszczana w serwisach internetowych. Zamieszczenie ankiety w Internecie daje nam również możliwość przedstawienia dodatkowego multimedialnego materiału, na przykład w postaci zdjęć, filmu lub pliku muzycznego. Udogodnieniem dla respondenta jest fakt, że jego odpowiedzi są anonimowe, a to niezaprzeczalnie wpływa na ich jakość, ponieważ nasz ankietowany nie będzie czuł się oceniany i jednocześnie jego odpowiedzi będą bardziej szczere. W CAWI zarówno jak i w CATI nie występują bariery geograficzne, mamy możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy odbiorców przy relatywnie niskim czasie, natomiast porównując CAWI do CATI pod względem wydatków, korzystając z CAWI poniesiemy mniejsze koszty. Ankiety internetowe tak jak telefoniczne cechują się również szybki dostępem do pozyskanych danych oraz analizy, ponieważ dane są dostępne w formie elektronicznej, bezpośrednio po ich uzyskaniu.

Niski poziom zwrotności wypełnionych ankiet to zdecydowanie główny mankament powyższej metody, taka sytuacja często przekłada się na konieczności przedłużenia terminu badania. Kolejnym minusem stosowania metody CAWI może być brak pewności odnośnie rzetelności odpowiedzi oraz wiarygodności respondentów.

Podsumowując, obydwie metody CATI oraz CAWI są bardzo przydatne przy analizie popytu, ponieważ są nieocenione w zdobywaniu danych przy niewielkim nakładzie kosztów i czasu. Metoda CAWI pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych informacji, na które respondenci niekoniecznie chcieliby nam odpowiedzieć podczas wywiadu telefonicznego.

Przy wyborze techniki badawczej należy się zastanowić jakie aspekty są dla nas najważniejsze. Przykładowo jeśli chcemy zaprezentować materiał multimedialny oraz zadać mniej skomplikowane pytania należy skorzystać z CAWI, natomiast do kwestii bardziej rozbudowanych, które budzą wątpliwości powinniśmy zastosować wywiad telefoniczny.

 

Aleksandra Fiała
ConQuest Consulting

 

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Mała firma planuje strategicznie - zainwestuj w swój sukces!

Żeby wprowadzić firmę na wyższy poziom należy oderwać się od operacyjnej działalności i skupić się na strategicznym myśleniu nad przyszłością firmy

Jak zostać freelancerem? Freelancing nie jest już słowem-zagadką

Freelancer to osoba nieposiadająca etatu, wykonująca pracę (często wyspecjalizowaną w danej dziedzinie) na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.

porada-jak-pisa-seo-copywriter

Jak pracować efektywnie – porada od SEO copywritera

Sukces twórców tekstów SEO-wych zależy nie tylko od ich umiejętności i wiedzy, ale również dyscypliny i planowania pracy.

Jak zwiększyć ruch na stronie www

Jak zwiększyć liczbę wejść na stronę www - 4 sposoby

Być może zastanawiasz się, w jaki sposób skutecznie dotrzeć do klientów? Prawdopodobnie testowałeś już wiele możliwości.

Techniki SEO 2017

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w 2017 roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens.

5 MITÓW szkoleń integracyjnych

Zastanawialiście się czym naprawdę jest szkolenie integracyjne? Odpowiedź wydaje się z pozoru oczywista, ale po bliższym przyjrzeniu się „zaczynają się...

Obowiązki e-sklepów i telemarketerów – poznaj swoje prawa i obowiązki

Za nieprzestrzeganie przepisów przedsiębiorca musi liczyć się z karą grzywny do 5 000 zł, alby jej uniknąć wystarczy zastosować się do nowych przepisów

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.