Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 08.04.2013

KW_TAGS

Choinka, światełka, bombki, przystrojone ulice, spotkania z bliskimi, świąteczne zakupy, itp. – przed nami coraz wyraźniej jawi się obraz Świąt Bożego Narodzenia. W tym czasie wiele firm chce docenić swoich strategicznych klientów. Robi to m.in. obdarowując ich prezentami. Wiedzą o tym przedsiębiorstwa oferujące różnego typu gadżety firmowe, podsyłając w związku z tym przeróżne propozycje. Firmy pamiętając o kosztach zastanawiają się, czy kupić czy też nie? A jeśli kupić, to co? Jakie prezenty zostaną dobrze odebrane przez klientów, a przy okazji leżą w zasięgu możliwości firmy?

Złote reguły

Z obdarowywaniem klientów upominkami jest podobnie jak z wręczaniem prezentów bliskim, np. na imieniny. Jedni przywiązują do tego większą wagę, inni mniejszą. Każdy jednak – bądź niemal każdy – lubi dostawać prezenty. To miły akcent, który pozwala wyrazić sympatię, przywiązanie; docenić. Akcent nie może jednak zastąpić kwintesencji. Jeśli relacje między ludźmi są złe, sam prezent nie odbuduje zaufania i dobrych stosunków. Podobnie jest w przypadku klientów.

Dodatek, a nie kwintesencja

Prezent jest dodatkiem, jedną z form podkreślającą kwintesencję. Kwintesencją zaś jest dobry produkt czy usługa, którą oferuje firma, profesjonalna obsługa klienta, właściwa reakcja w przypadku reklamacji i inne fundamenty składające się na zadowolenie klienta. Prezent zaś jest dodatkiem. Nie można – zaniedbując sedno relacji z klientem – naprawiać wszystkiego prezentem i odwracać nim uwagę od sedna problemu. To nie działa. Jednak kiedy dbamy o dobrą relację z klientem, wręczony mu prezent jest miłym podkreśleniem więzi z nim. Formą docenienia go.

Prezenty świąteczne są dobrym akcentem na podsumowanie całorocznej współpracy z klientem. Powinny trafiać przede wszystkim do lojalnych klientów firmy. Naszych klientów cieszą najbardziej praktyczne prezenty, takie jak pendrive, myszka do komputera, zegar. Jeśli gadżety te opatrzone są naszym logo, pracują też na utrwalenie świadomości naszej marki. Samo wręczanie prezentów to zawsze miły czas. Jest on okazją do rozmowy z klientem o jego planach na nowy rok, a także do tego, aby zastanowić się, co można poprawić we współpracy z klientem – mówi Piotr Groblica, kierownik oddziału jednej z wielkopolskich firm.

Pozytywny obraz firmy

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu. Jeśli chcemy być odbierani jako profesjonalna organizacja, nie możemy podarować klientowi kiepskiej jakości gadżetu.

W zgodzie z wartościami

Prezenty powinny być spójne z wartościami firmy. Warto przy tym zaznaczyć,że upominki mają swój „charakter”. Jedne są eleganckie, inne zabawne, a jeszcze inne przede wszystkim praktyczne. Są prezenty o ciepłej naturze, ujmujące za serce i nowoczesne. Przykłady można mnożyć. Należy jednak pamiętać, że prezent powinien być dopasowany do tego, co chcemy podkreślić jako firma. Upominek mówi nie tylko o tym, że klient jest dla nas ważny, że go cenimy, ale także o tym, jaka jest firma, jakie wartości uznaje i co podkreśla.

Jakich prezentów nie dawać?

Na pewno takich, których sami jako klient nie chcielibyśmy dostać. Jeśli już decydujemy się na prezenty dla klientów, powinniśmy wręczyć im coś, czego nie będziemy się wstydzić. Nie oznacza to jednak, że prezent musi być bardzo kosztowny.

Nie wręczamy klientowi prezentów z kategorii osobistych. Te mogłyby być uznane za wyraz czegoś znacznie głębszego i osobistego, niż tylko docenienia ze strony firmy.

Jeśli prezent kierujemy do konkretnej osoby w firmie, warto sięgać po pewne rozwiązania. Powinniśmy unikać upominków, co do których nie mamy pewności, czy spodobają się obdarowanemu. To, co nam się podoba, niekoniecznie musi przypaść do gustu drugiej osobie. Jeśli zatem nie znamy jej upodobań, lepiej nie korzystać z ryzykownych pomysłów.

Mile widziane

Wśród prezentów, które cieszą się uznaniem klientów, znajdują się m.in. eleganckie długopisy i pióra, produkty robione ręcznie, kupony, książki, bilety wstępu, kosze z prezentami czy kubki na kawę. Wybierając prezent można postawić na pomysłowość. W końcu wielu ludzi lubi, gdy zaskakuje się ich w miły sposób. Obdarowanie klienta to na pewno okazja, aby zapaść mu pozytywnie w pamięci, a nawet w sercu. Warto ją dobrze wykorzystać.
 

Agnieszka Kubicka
Trener coach w Europejskiej Grupie Doradczej

  Europejska Grupa Doradcza

 

 

 

 

 

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Strategia-dystrybucji-leadsmansion

Strategia dystrybucji treści dla portalu informacyjnego. Jakimi...

Z prowadzeniem portalu informacyjnego wiąże się dość ważna rola – dostarczanie użytkownikom wiadomości na temat szybko zmieniającej się rzeczywistości...

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

Techniki SEO 2017

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w 2017 roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens.

Tłumaczenia umów - zwykłe czy przysięgłe?

Zamawiając tłumaczenia ważnych dokumentów, często stawiamy sobie pytanie: potrzebujemy przekładu zwykłego czy przysięgłego? Dla klienta, jedną z...

Koszty energii zależne od grupy taryfowej

Jak obniżyć koszty energii? Z danych Energii dla firm wynika, że aż 30% przedsiębiorców może mieć nieprawidłowo dobraną energetyczną grupę taryfową!

Jak wypromować blog - poradnik dla nowych blogerów - źródła ruchu

Promocja bloga jest bardzo istotna na każdym etapie jego tworzenia. Zaczynając od doboru tematów do wpisów, poprzez strategię pozyskiwania ruchu.

Przegląd najczęstszych błędów popełnianych na stronach www

82 proc. polskich stron www zawiera elementy zniechęcające do konwersji, 19,7 proc. – treści egoistyczne, wykazujące nadmierne skupienie na firmie, 31...

Oczami Klienta - Zrozumienie mechanizmów pozwoli dopasować ofertę

Nietrafne oceny dokonywane przez klientów wynikają najczęściej z presji czasu bądź stopnia komplikacji oferty