Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 08.04.2013

KW_TAGS

Choinka, światełka, bombki, przystrojone ulice, spotkania z bliskimi, świąteczne zakupy, itp. – przed nami coraz wyraźniej jawi się obraz Świąt Bożego Narodzenia. W tym czasie wiele firm chce docenić swoich strategicznych klientów. Robi to m.in. obdarowując ich prezentami. Wiedzą o tym przedsiębiorstwa oferujące różnego typu gadżety firmowe, podsyłając w związku z tym przeróżne propozycje. Firmy pamiętając o kosztach zastanawiają się, czy kupić czy też nie? A jeśli kupić, to co? Jakie prezenty zostaną dobrze odebrane przez klientów, a przy okazji leżą w zasięgu możliwości firmy?

Złote reguły

Z obdarowywaniem klientów upominkami jest podobnie jak z wręczaniem prezentów bliskim, np. na imieniny. Jedni przywiązują do tego większą wagę, inni mniejszą. Każdy jednak – bądź niemal każdy – lubi dostawać prezenty. To miły akcent, który pozwala wyrazić sympatię, przywiązanie; docenić. Akcent nie może jednak zastąpić kwintesencji. Jeśli relacje między ludźmi są złe, sam prezent nie odbuduje zaufania i dobrych stosunków. Podobnie jest w przypadku klientów.

Dodatek, a nie kwintesencja

Prezent jest dodatkiem, jedną z form podkreślającą kwintesencję. Kwintesencją zaś jest dobry produkt czy usługa, którą oferuje firma, profesjonalna obsługa klienta, właściwa reakcja w przypadku reklamacji i inne fundamenty składające się na zadowolenie klienta. Prezent zaś jest dodatkiem. Nie można – zaniedbując sedno relacji z klientem – naprawiać wszystkiego prezentem i odwracać nim uwagę od sedna problemu. To nie działa. Jednak kiedy dbamy o dobrą relację z klientem, wręczony mu prezent jest miłym podkreśleniem więzi z nim. Formą docenienia go.

Prezenty świąteczne są dobrym akcentem na podsumowanie całorocznej współpracy z klientem. Powinny trafiać przede wszystkim do lojalnych klientów firmy. Naszych klientów cieszą najbardziej praktyczne prezenty, takie jak pendrive, myszka do komputera, zegar. Jeśli gadżety te opatrzone są naszym logo, pracują też na utrwalenie świadomości naszej marki. Samo wręczanie prezentów to zawsze miły czas. Jest on okazją do rozmowy z klientem o jego planach na nowy rok, a także do tego, aby zastanowić się, co można poprawić we współpracy z klientem – mówi Piotr Groblica, kierownik oddziału jednej z wielkopolskich firm.

Pozytywny obraz firmy

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu. Jeśli chcemy być odbierani jako profesjonalna organizacja, nie możemy podarować klientowi kiepskiej jakości gadżetu.

W zgodzie z wartościami

Prezenty powinny być spójne z wartościami firmy. Warto przy tym zaznaczyć,że upominki mają swój „charakter”. Jedne są eleganckie, inne zabawne, a jeszcze inne przede wszystkim praktyczne. Są prezenty o ciepłej naturze, ujmujące za serce i nowoczesne. Przykłady można mnożyć. Należy jednak pamiętać, że prezent powinien być dopasowany do tego, co chcemy podkreślić jako firma. Upominek mówi nie tylko o tym, że klient jest dla nas ważny, że go cenimy, ale także o tym, jaka jest firma, jakie wartości uznaje i co podkreśla.

Jakich prezentów nie dawać?

Na pewno takich, których sami jako klient nie chcielibyśmy dostać. Jeśli już decydujemy się na prezenty dla klientów, powinniśmy wręczyć im coś, czego nie będziemy się wstydzić. Nie oznacza to jednak, że prezent musi być bardzo kosztowny.

Nie wręczamy klientowi prezentów z kategorii osobistych. Te mogłyby być uznane za wyraz czegoś znacznie głębszego i osobistego, niż tylko docenienia ze strony firmy.

Jeśli prezent kierujemy do konkretnej osoby w firmie, warto sięgać po pewne rozwiązania. Powinniśmy unikać upominków, co do których nie mamy pewności, czy spodobają się obdarowanemu. To, co nam się podoba, niekoniecznie musi przypaść do gustu drugiej osobie. Jeśli zatem nie znamy jej upodobań, lepiej nie korzystać z ryzykownych pomysłów.

Mile widziane

Wśród prezentów, które cieszą się uznaniem klientów, znajdują się m.in. eleganckie długopisy i pióra, produkty robione ręcznie, kupony, książki, bilety wstępu, kosze z prezentami czy kubki na kawę. Wybierając prezent można postawić na pomysłowość. W końcu wielu ludzi lubi, gdy zaskakuje się ich w miły sposób. Obdarowanie klienta to na pewno okazja, aby zapaść mu pozytywnie w pamięci, a nawet w sercu. Warto ją dobrze wykorzystać.
 

Agnieszka Kubicka
Trener coach w Europejskiej Grupie Doradczej

  Europejska Grupa Doradcza

 

 

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Idealny grafik

Czy da się stworzyć grafik optymalny, który zadowoli kierownictwo i...

Nawet więcej niż 10 godzin pracy w tygodniu jest marnowana przez Polaków na czynności niezwiązane z życiem zawodowym.

Prezenty mówią - które świadczą pozytywnie o Twojej firmie?

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu.

dobra-konferencja

6 błędów organizacyjnych, które decydują o odbiorze konferencji

Organizacja wydarzeń jest ściśle związana z pojawiającymi się przeszkodami i komplikacjami. Niektórych z nich da się uniknąć, a na inne nie mamy wpływu...

Zarządzanie cenami - strategia cenowa nie polega na podniesieniu cen

Efektywne zarządzanie cenami powinno się rozpocząć od zrozumienia zależności pomiędzy ceną, a sprzedawanym wolumenem.

Zwolnienia z Cła i VAT - kto i kiedy może zostać zwolniony?

Kiedy i na jakich warunkach przedsiębiorca ma szansę na zwolnienie z opłaty Cła oraz czy te same przepisy dotyczą zwolnienia przedsiębiorcy z płacenia...

Jakie korzyści otrzymuje pracodawca dzięki współpracy z freelancerem

Współpraca z freelancerem wiąże się przede wszystkim z mniejszymi kosztami pracodawcy w porównaniu do zatrudniania kogoś na umowę o pracę...

Twojego bloga nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Dziś blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o ogromnym i co najważniejsze - jeszcze niewyczerpanym potencjale.

SEO dla e-sklepu

Podstawy SEO dla e-sklepu. Istotna część biznesu e-commerce

Od czego zacząć optymalizację strony www pod kątem SEO dla sklepu internetowego? Poznaj uniwersalne zasady, które najlepiej sprawdzają się w e-sklepach.