Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 08.04.2013

KW_TAGS

Choinka, światełka, bombki, przystrojone ulice, spotkania z bliskimi, świąteczne zakupy, itp. – przed nami coraz wyraźniej jawi się obraz Świąt Bożego Narodzenia. W tym czasie wiele firm chce docenić swoich strategicznych klientów. Robi to m.in. obdarowując ich prezentami. Wiedzą o tym przedsiębiorstwa oferujące różnego typu gadżety firmowe, podsyłając w związku z tym przeróżne propozycje. Firmy pamiętając o kosztach zastanawiają się, czy kupić czy też nie? A jeśli kupić, to co? Jakie prezenty zostaną dobrze odebrane przez klientów, a przy okazji leżą w zasięgu możliwości firmy?

Złote reguły

Z obdarowywaniem klientów upominkami jest podobnie jak z wręczaniem prezentów bliskim, np. na imieniny. Jedni przywiązują do tego większą wagę, inni mniejszą. Każdy jednak – bądź niemal każdy – lubi dostawać prezenty. To miły akcent, który pozwala wyrazić sympatię, przywiązanie; docenić. Akcent nie może jednak zastąpić kwintesencji. Jeśli relacje między ludźmi są złe, sam prezent nie odbuduje zaufania i dobrych stosunków. Podobnie jest w przypadku klientów.

Dodatek, a nie kwintesencja

Prezent jest dodatkiem, jedną z form podkreślającą kwintesencję. Kwintesencją zaś jest dobry produkt czy usługa, którą oferuje firma, profesjonalna obsługa klienta, właściwa reakcja w przypadku reklamacji i inne fundamenty składające się na zadowolenie klienta. Prezent zaś jest dodatkiem. Nie można – zaniedbując sedno relacji z klientem – naprawiać wszystkiego prezentem i odwracać nim uwagę od sedna problemu. To nie działa. Jednak kiedy dbamy o dobrą relację z klientem, wręczony mu prezent jest miłym podkreśleniem więzi z nim. Formą docenienia go.

Prezenty świąteczne są dobrym akcentem na podsumowanie całorocznej współpracy z klientem. Powinny trafiać przede wszystkim do lojalnych klientów firmy. Naszych klientów cieszą najbardziej praktyczne prezenty, takie jak pendrive, myszka do komputera, zegar. Jeśli gadżety te opatrzone są naszym logo, pracują też na utrwalenie świadomości naszej marki. Samo wręczanie prezentów to zawsze miły czas. Jest on okazją do rozmowy z klientem o jego planach na nowy rok, a także do tego, aby zastanowić się, co można poprawić we współpracy z klientem – mówi Piotr Groblica, kierownik oddziału jednej z wielkopolskich firm.

Pozytywny obraz firmy

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu. Jeśli chcemy być odbierani jako profesjonalna organizacja, nie możemy podarować klientowi kiepskiej jakości gadżetu.

W zgodzie z wartościami

Prezenty powinny być spójne z wartościami firmy. Warto przy tym zaznaczyć,że upominki mają swój „charakter”. Jedne są eleganckie, inne zabawne, a jeszcze inne przede wszystkim praktyczne. Są prezenty o ciepłej naturze, ujmujące za serce i nowoczesne. Przykłady można mnożyć. Należy jednak pamiętać, że prezent powinien być dopasowany do tego, co chcemy podkreślić jako firma. Upominek mówi nie tylko o tym, że klient jest dla nas ważny, że go cenimy, ale także o tym, jaka jest firma, jakie wartości uznaje i co podkreśla.

Jakich prezentów nie dawać?

Na pewno takich, których sami jako klient nie chcielibyśmy dostać. Jeśli już decydujemy się na prezenty dla klientów, powinniśmy wręczyć im coś, czego nie będziemy się wstydzić. Nie oznacza to jednak, że prezent musi być bardzo kosztowny.

Nie wręczamy klientowi prezentów z kategorii osobistych. Te mogłyby być uznane za wyraz czegoś znacznie głębszego i osobistego, niż tylko docenienia ze strony firmy.

Jeśli prezent kierujemy do konkretnej osoby w firmie, warto sięgać po pewne rozwiązania. Powinniśmy unikać upominków, co do których nie mamy pewności, czy spodobają się obdarowanemu. To, co nam się podoba, niekoniecznie musi przypaść do gustu drugiej osobie. Jeśli zatem nie znamy jej upodobań, lepiej nie korzystać z ryzykownych pomysłów.

Mile widziane

Wśród prezentów, które cieszą się uznaniem klientów, znajdują się m.in. eleganckie długopisy i pióra, produkty robione ręcznie, kupony, książki, bilety wstępu, kosze z prezentami czy kubki na kawę. Wybierając prezent można postawić na pomysłowość. W końcu wielu ludzi lubi, gdy zaskakuje się ich w miły sposób. Obdarowanie klienta to na pewno okazja, aby zapaść mu pozytywnie w pamięci, a nawet w sercu. Warto ją dobrze wykorzystać.
 

Agnieszka Kubicka
Trener coach w Europejskiej Grupie Doradczej

  Europejska Grupa Doradcza

 

 

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Badania ankietowe. Układasz ankiety? Zrób to dobrze!

Dzięki nim można zmierzyć zadowolenie klientów, czy poznać ich preferencje. Skuteczność tych badań zależy od twórcy formularza.

Przesyłki kurierskie międzynarodowe - jak je wysyłać?

Prowadząc sprzedaż w Internecie warto wziąć pod uwagę dotarcie z ofertą nie tylko do klientów w Polsce, ale także za granicą.

Jak sobie poradzić z przeprowadzką dużego biura?

Jeżeli faktycznie chcemy, aby przez przeprowadzkę praca w firmie nie była całkowicie zdezorganizowana, warto to zmiany lokalizacji przystąpić...

Profesjonalne-SEO-czy-warto

Dlaczego pozycjonowanie strony warto powierzyć profesjonalnej...

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga pewnej wiedzy, którą częściowo można posiąść we własnym zakresie, ale samodzielne wdrożenie strategii SEO nie...

Strategia-dystrybucji-leadsmansion

Strategia dystrybucji treści dla portalu informacyjnego. Jakimi...

Z prowadzeniem portalu informacyjnego wiąże się dość ważna rola – dostarczanie użytkownikom wiadomości na temat szybko zmieniającej się rzeczywistości...

Praca zdalna - jakie narzędzia powinien nabyć freelancer?

Biurko, komórka i laptop – podstawowymi narzędziami pracy, ale czy wiesz czego więcej potrzeba, by zwiększyć komfort i jakość pracy wykonywanej z domu?

Kaizen, czyli jak zaangażować pracowników w usprawnianie...

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek jak przezwyciężyć opór pracowników przed zmianami w firmie?

Jak zostać freelancerem? Freelancing nie jest już słowem-zagadką

Freelancer to osoba nieposiadająca etatu, wykonująca pracę (często wyspecjalizowaną w danej dziedzinie) na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.