Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 31.05.2017

KW_TAGS

Karol Kotowski

Zdobycie zaufania konsumentów do marki jest jednym z kluczowych celów wszelkich działań reklamowych, gdyż to ono stanowi punkt wyjścia do zainteresowania go ofertą. Współczesne media oraz sposoby komunikacji międzyludzkiej znacząco wpłynęły na zmiany w dostępie do źródeł informacji oraz poziomie zaufania do wyrażonych w nich opinii. Jak wynika z badań, media wysokozasięgowe takie jak prasa, telewizja czy radio nie są obecnie wskazywane przez Polaków jako najbardziej wiarygodne źródło pozyskiwania informacji na temat produktu czy firmy. Czyim więc rekomendacjom wierzymy najbardziej przed podjęciem decyzji zakupowych? Okazuje się, że media internetowe na tle innych wypadają w tej konkurencji najlepiej.

Jak wynika z badań konsumenci najbardziej ufają innych konsumentom. W najmniejszym stopniu natomiast ufają reklamom. Świadczą o tym m.in. wyniki badań firmy Nielsen według których, aż 90 proc. ankietowanych zawierza opiniom swoich znajomych, a niewiele mniej czerpie informacje z opinii innych internautów ( 70 proc.). Skąd  bierze się tak wysoki poziom zaufania do poleceń? Po pierwsze opinie w sieci wydają się konsumentom naturalne i spontaniczne, po drugie, gdy inna osoba nam coś poleca bądź odradza wierzymy, że robi to w dobrej wierze. Dlatego posiadając taką wiedzę firmy powinny odpowiednio planować swoje strategie komunikacji w oparciu np. o działania z zakresu marketingu szeptanego 

Szeptanie przybiera na sile

Marketing szeptany jest jednym z narzędzi promocji, który cechuje duża wiarygodność komunikatów przekazywanych przez konsumentów. Właściwie przygotowane komunikaty sprawią, że konsument nie ma poczucia wywierania na nim presji. Co więcej często sam staje się nośnikiem reklamy, przekazując informacje o produkcie swoim bliskim, czy znajomym, stając się tym samym naturalnym ambasadorem marki. Nic więc dziwnego, że firmy coraz częściej inwestują w to narzędzie promocji, gdyż rekomendacja przybiera coraz bardziej na sile w porównaniu do suchych sloganów reklamowych.

Cena adekwatna do jakości

Osłabienie efektywności oraz nadmierna obecność środków masowego przekazu doprowadziło do wzmocnienia się alternatywnych sposobów dotarcia do klientów. Poziom zaufania jaki konsumenci deklarują do telewizji czy prasy pozwala stwierdzić, że marketing szeptany staje się coraz lepszym nośnikiem informacji na temat marki czy produktu. Koszt np. reklamy telewizyjnej wynosi przynajmniej kilkaset tysięcy złotych. Oczywiście koszty te byłyby łatwe do usprawiedliwienia jeśli niosłyby za sobą proporcjonalne korzyści – a tak niestety się nie dzieje. Wg badań grupy Nielsen współczynnik skuteczności reklamy telewizyjnej mierzony ilością osób które zaufały temu przekazowi wynosi 62%. Dlatego poprzez działania z zakresu marketingu szeptanego jesteśmy wstanie uzyskać o wiele lepsze wyniki  ponosząc znacznie niższe koszty. Cena za skuteczne i profesjonalne działania buzz marketingowe zaczyna się od kilku tysięcy złotych. Dlaczego więc nie wybierać metody promocji, której jakość jest adekwatna do ceny?

Przyszłość tkwi w szeptaniu

Marketing szeptany to coraz popularniejszy sposób na promowanie marek i budowania zaufania wśród konsumentów. Pozwala dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów, promować korzystny wizerunek firmy oraz, co być może najważniejsze,  wywołać dobre skojarzenia z marką. Porównując poziomy skuteczności różnych kanałów komunikacji nasuwa się jeden wniosek – najbardziej przekonująca formą reklamy jest własna, pozytywna opinia. Pamiętajmy jednak o jednym - decydując się na buzz marketing powierzmy swój wizerunek doświadczonym w tym zakresie ludziom, którzy znają umiar i w trakcie szeptania nie popełnią podstawowych błędów. Przekazujmy prawdziwe  komunikaty, w starannie wybranych miejscach, a wtedy buzz marketing będzie skuteczny.

 
Karol Kotowski
założyciel i dyrektor generalny Content Organica

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks