Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 02.07.2020

KW_TAGS

Czy faktycznie jest to najbardziej rozsądna forma finansowania pojazdów? Jakie są warunki skorzystania z leasingu? Od czego zacząć i na co warto zwrócić uwagę? Na te i inne pytania odpowie Mateusz Osoba, Specjalista ds. Leasingu z firmy Transwise.

Redakcja: Kredyt, kupno za gotówkę, wynajem długoterminowy… Jest wiele opcji pozwalających na sfinansowanie samochodów dostawczych, które stanowią podstawowe narzędzie pracy firm transportowych. Dlaczego więc warto wziąć pod uwagę akurat leasing?

Mateusz Osoba: Kredyt jest dość popularnym, aczkolwiek drogim rozwiązaniem. Jest także mniej korzystny w kwestii rozliczeń podatkowych. Najem długoterminowy sprawdza się wyśmienicie – ale przy samochodach osobowych, które nie są użytkowane z tak wysoką intensywnością, jak samochody dostawcze. Gotówka natomiast… Cóż. Zdecydowanie bardziej przyda się przy finansowaniu bieżącej działalności firmy – lub, jeszcze lepiej – jako inwestycja w jej rozwój. A leasing? Jest równie prosty, co wyżej wymienione rozwiązania, a przy tym nie obciąża zdolności kredytowej klienta. To szalenie ważne, kiedy poza inwestowaniem w firmę planujemy również prywatne projekty i przedsięwzięcia.

A początkujący przedsiębiorcy? Czy leasing jest dostępny także dla przewoźników, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność?

To jedno z najczęstszych pytań zadawanych naszej firmie. Według obiegowej opinii żeby uzyskać leasing, firma powinna być obecna na rynku przez określony okres czasu. Jednak to nieprawda – w Polsce leasing możliwy jest już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. To nie staż rynkowy wpływa na decyzję o przyznaniu finansowania – chociaż faktycznie, może mieć znaczenie przy określaniu wysokości opłaty wstępnej.

Co w takim razie może być przeszkodą w uzyskaniu leasingu przez początkującego przedsiębiorcę? Co decyduje o negatywnej decyzji?

Decyzję negatywną mogą uzyskać firmy zawieszone (lub takie które, były zawieszane kilkukrotnie w krótkim okresie czasu) bądź nieaktywne. Na niedogodności mogą również natknąć się przedsiębiorcy z niekorzystną historią kredytową oraz negatywnymi wpisami do baz gospodarczych i kredytowych. Taka weryfikacja jest jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez leasingodawców.

Takie zasady są zrozumiałe. Jeśli jednak ów początkujący przedsiębiorca przejdzie weryfikację pomyślnie i decyzja o podjęciu leasingu będzie pozytywna – jakie koszty to dla niego oznacza? Wspomniał Pan o wpływie stażu firmy na wysokość opłaty wstępnej. Jak to wygląda?

Firmy z krótkim stażem zaczynają zazwyczaj od wyższej opłaty wstępnej – może ona sięgać i 20%. Są jednak sposoby na obniżenie jej poprzez udokumentowanie przychodów, doświadczenia lub majątku własnego. U niektórych leasingodawców możliwe jest obniżenie wkładu własnego nawet do poziomu 1% już po 6-ciu miesiącach prowadzenia działalności. Jednak zmiennych, które mają wpływ na powodzenie tego przedsięwzięcia, jest kilka. Aby zminimalizować ryzyko, skrócić czas trwania procedur i ograniczyć wizyty w bankach do koniecznego minimum,  niezbędna jest dobra znajomość branży i produktów oferowanych przez firmy leasingowe. Na tym etapie warto skorzystać z wiedzy doradcy, który pomoże przy wyborze najlepszej oferty.

Najlepszej – czyli jakiej? Najtańszej?

Czyli najlepiej dopasowanej do indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorcy. Niestety, nie istnieje uniwersalny przepis na najlepszą firmę leasingową. Ta, która spełni wymagania jednego przedsiębiorcy, niekoniecznie będzie się sprawdzać przy obsłudze drugiego. Warto pamiętać, że nie zawsze „taniej” oznacza „najbardziej korzystnie” w dłuższej perspektywie czasu.

Załóżmy więc, że dzięki pomocy doradcy przedsiębiorca zdecydował się na jedną z ofert leasingodawców. Czy procedura wnioskowania o leasing sama w sobie jest skomplikowana?

Procedura – i przede wszystkim czas jej trwania – w dużej mierze zależy od gotowości przedmiotu leasingu do odbioru. W skrócie – czy wybrany samochód stoi już na placu u dealera. Jeśli tak, wszystko może potoczyć się ekspresowo, a czas od momentu złożenia wniosku do odbioru samochodu może wynieść nawet tydzień. Sam proces jest prosty i zdecydowanie nie wymaga od przedsiębiorców przedkładania piętrzącego się stosu dokumentów.

To brzmi pocieszająco. A jak rozwijają się trendy leasingowe? Czy w najbliższym czasie możemy spodziewać się rewolucji w branży, czy sytuacja na rynku jest ustabilizowana?

Nie jest tajemnicą, że dynamicznie rozwijający się sektor handlowo – transportowy ma niemały wpływ na sytuację leasingową na rynku. W Polsce leasing rośnie sukcesywnie od lat, o ok. 5% rocznie –  i to pomimo, że wciąż nie jest jeszcze tak popularny, jak w krajach Europy zachodniej. To zasługa nie tylko jego prostoty i dostępności, ale przede wszystkim użyteczności. Przedsiębiorcy traktują samochody dostawcze jak inwestycję, a nie wydatek. Leasing jest po prostu atrakcyjny – dlatego już jest (i coraz bardziej będzie!) doceniany przez naszych rodzimych przedsiębiorców.

 
Rozmowa z Mateuszem Osobą
Transwise
www.transwise.pl

 

FacebookGoogle Bookmarks