Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 21.01.2014

KW_TAGS

kruczki w umowach

Leasing należy do najpopularniejszych form zewnętrznego finansowania inwestycji w biznesie. Rynek rośnie w dynamicznym, 13-procentowym tempie (dane na IV kw. 2013r.), ale to z kim i jaką umowę warto podpisać, należałoby dokładnie prześledzić. Bywa bowiem, że w dokumentacji, leasingodawcy zawierają liczne kruczki prawne, które w trakcie trwania umowy, mogą dostarczać klientowi niemałych trudności.

Przed podpisaniem umowy, kluczowym jest dokładne rozpoznanie rynku i zwrócenie uwagi na szczegółowe warunki wykupu ubezpieczenia, ostateczny koszt leasingu, a także proces wypowiedzenia umowy i oprocentowanie nominalne. Od czego zacząć?

Wybór odpowiedniego partnera biznesowego jest najważniejszy

Dobór właściwej firmy leasingowej nie jest z pozoru łatwy. Rynek jest dobrze nasycony, a w branży działają zarówno większe podmioty z wieloletnim doświadczeniem i renomą oraz początkujący przedsiębiorcy.

Warto zwrócić uwagę, czy firma, której umową jesteśmy zainteresowani należy do większej grupy kapitałowej, od kiedy działa na rynku i z kim współpracowała do tej pory. Bywa, że firmy leasingowe specjalizują się w obsłudze konkretnej grupy klienckiej, co może dobrze rokować na przyszłą współpracę.

Warunki współpracy, czyli jak nie wpaść w pułapkę prawną

O tym ile ostatecznie przyjdzie nam zapłacić firmie leasingowej za sfinansowanie zakupu samochodu zadecyduje kilka czynników. Szczególną uwagę należy poświęcić nominalnemu oprocentowaniu (firmy stosują stałe oraz zmienne stopy procentowe), wpłacie początkowej, okresowi obowiązywania umowy oraz wartości wykupu ubezpieczenia.

Najważniejszym wydaje się być wpłata początkowa zwana też tzw. czynszem inicjalnym. Od jego wysokości zależeć będzie wysokość miesięcznych rat – na ogół firmy leasingowe podają jej dokładną wartość w umowie. Klient zostaje zobowiązany do uregulowania należności z chwilą podpisania dokumentacji, albo przy odbieraniu usługi. Warto przy tym zwrócić uwagę czy we wpłacie początkowej, firma zawarła koszt rejestracji pojazdu i spytać obsługę o końcowy koszt leasingu – zdarza się, że w zestawieniu klientowi nie doliczany jest koszt wykupu, co tylko pozornie podnosi atrakcyjność umowy.

Istotnymi punktami w dokumentacji przygotowywanej przez firmę leasingową są także: koszty związane z cesją leasingu oraz ubezpieczeniem pojazdu (warto spytać o możliwość podpisania umowy z towarzystwem ubezpieczeń na własną rękę; wieloletnia historia OC i AC daje szanse na wypracowanie atrakcyjniejszych zniżek).

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Kontrola pracownika będącego na zwolnieniu chorobowym - L4

L4 może być wykorzystywane przez pracownika jako dodatkowy urlop. Czy pracodawca lub ZUS mają prawo do kontroli pracownika, który przebywa na zwolnieniu...

Ubezpieczenie dla małej firmy w związku z trudną sytuacją rynkową

Trudna sytuacja na rynku zmusiła wielu mikroprzedsiębiorców do znaczącego ograniczenia zakresu ochrony swojego biznesu.

kruczki w umowach

Kruczki w umowach leasingowych - czego należy się wytrzegać?

Leasing należy do najpopularniejszych form zewnętrznego finansowania inwestycji w biznesie. Rynek rośnie w dynamicznym tempie.

RODO-Privacy-by-design

RODO i privacy by design - ważne zmiany w przepisach o ochronie...

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych będą obowiązywać w pełni od maja 2018 roku. Przygotowań nie warto odkładać na ostatnią chwilę.

Prawa, skutki i obowiązki dwóch umów z jednym pracownikiem

Sytuacja w której pracownika łączą z tym samym pracodawcą np. dwie umowy o pracę – nie jest zabroniona przepisami Kodeksu pracy.

zawiedzenie działalności

Na czym polega zawieszenie działalności gospodarczej?

Każdy przedsiębiorca dochodzi w pewnym momencie do granic swoich możliwości i po dłuższym czasie nieustającej walki, musi naładować akumulatory.

Rozliczenie diety zagranicznej przedsiębiorcy

Diety zagraniczne – wyliczenia nastręcza wielu kłopotów – jak ustalić czas podróży, gdzie znaleźć stawki diet i wg jakiego kursu je przeliczyć?

Komputer w firmie - rozliczenie jako środek trwały?

Korzysta się z nich nie tylko w biurach - większość firm prowadzi komputerową ewidencję, przechowywana jest w nich ważna dokumentacja czy elektroniczne...