Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 12.01.2015

KW_TAGS

W porównaniu do tradycyjnych sklepów, otwarcie wirtualnego biznesu jest niedrogie. Oszczędzamy niemal na wszystkim – od kosztów wynajmu lokalu, po opłaty za wywóz śmieci.

Szukając w internecie porad na temat zakładania e-sklepu natkniemy się na mnóstwo ofert, począwszy od wynajęcia domeny i stworzeniu logo, na autorskim oprogramowaniu kończąc. Jak nie pogubić się w tym gąszczu i wybrać to, co dla początkującego biznesu będzie najlepsze?

Stary dowcip mówi, że stworzenie wirtualnego sklepu kosztuje tyle co kupno samochodu. Jest w tym mnóstwo racji, ponieważ swoją firmę możemy założyć za kilka lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. Postęp technologii oraz duża konkurencja na rynku sprawiły jednak, że produkty tańsze wcale nie odstają jakością od swoich droższych odpowiedników.

Bezcenna wiedza

Branża handlu internetowego jest bardzo surowa, a każdy popełniony błąd słono kosztuje. Dlatego lepiej jest zainwestować w rozwój swoich kompetencji, aby potem uniknąć stadium pomyłek i od razu przejść do zarabiania pieniędzy. – Wydawnictwa oferują setki książek na temat e-handlu autorstwa polskich i światowych autorytetów. Korzystając z nich należy jednak pamiętać, że pomimo globalności internetu nasz krajowy rynek znacząco różni się od tego w Niemczech czy Stanach Zjednoczonych – mówi Mariusz Skiba, Prezes Zarządu Net Ventures. Do tego dochodzą szkolenia, warsztaty, seminaria i spotkania ludzi z branży. O zaletach uczestnictwa w tego typu wydarzeniach mówi Mariusz Skiba – W trakcie konferencji można wysłuchać prelekcji doświadczonych praktyków, którzy „zjedli zęby” na e-handlu. Często są to pionierzy w swoich dziedzinach. To dobra okazja, żeby podpatrzeć pewne rozwiązania lub przedyskutować nurtujący nas problem. Oczywiście najlepszym wyjściem jest zdobycie kilkuletniego doświadczenia w dużej, działającej e-firmie, jednak dynamika rynku sprawia, że niektóre projekty nie mogą zostać odłożone w czasie. Jeżeli nie chcemy popełniać błędów uczmy się od ludzi, którzy już je popełnili. Zaoszczędzi nam to sporo czasu i pieniędzy.

Manufaktura w internecie

Niezależnie od szaty graficznej, funkcjonalności i jakości obsługi klienta – nie zdołamy się wybić, jeżeli nie będziemy konkurencyjni cenowo. Ale jak obniżyć cenę towaru, który bierzemy z tej samej hurtowni, z której korzysta właściciel podobnego sklepu? Odpowiedź tkwi w automatyzacji. Mechanizm działania jest podobny jak w przypadku historycznej rewolucji przemysłowej. Miejsce chałupniczo wytwarzanych dóbr (usług) zajmują produkty wytwarzane w zautomatyzowanych procesach, które są znacząco tańsze, szybsze i wymagają mniejszego nakładu pracy. – Aby uzmysłowić sobie korzyści płynące ze stosowania integracji systemów, na których pracujemy, wystarczy policzyć czas marnowany na czynności, których sami nie musimy robić. Obsługa stu zamówień, wraz z uzupełnieniem stanu magazynowego i wysyłką zajmie nam średnio 5 godzin. Jeżeli nasze zadanie będzie ograniczać się do nadzoru, pozostałe 4 godziny będziemy mogli poświęcić na pozyskiwanie nowych klientów – tłumaczy Mariusz Skiba. Połączenie i automatyzacja najważniejszych „komórek” naszej wirtualnej firmy to jednorazowa inwestycja, która zwróci się już po kilku miesiącach. W internecie, gdzie sprawdzanie oferty konkurencji ogranicza się do dwóch kliknięć myszki, cena stanowi kluczowy czynnik. W czasie, kiedy inni będą rezygnować ze swojej marży, my przy niższym nakładzie pracy możemy zwiększyć swoje zyski.

Serwer do wynajęcia

Kolejnym, wartym uwagi rozwiązaniem są gotowe szablony w miejsce dedykowanego, bardzo drogiego oprogramowania i grafiki. Ich stosowanie polecane jest w szczególności początkującym firmom, dla których każda złotówka się liczy. Skorzystanie z takiego gotowego projektu to oszczędność co najmniej kilku tysięcy złotych, które przeznaczyć możemy na promocję czy zakup towaru. Dla startującego e-sklepu i tak najważniejsza jest cena oraz dystrybucja. Atrakcyjność logo i szaty graficznej schodzi na dalszy plan. Podobnie jest w przypadku serwerów czy domeny. Wynajęcie miejsca w dużej serwerowni pozwoli na sprawną obsługę naszego sklepu przy okazji zostawiając w naszej kieszeni nawet kilkaset złotych rocznie. Po jakimś czasie, kiedy ruch generowany przez naszą witrynę wzrośnie do odpowiedniego poziomu, możemy pomyśleć nad zakupem dedykowanego sprzętu.

Założenie wirtualnego sklepu to wydatek od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Do tego doliczyć trzeba koszty zakupu towaru, budowy sieci dystrybucji, obsługi księgowej, magazynowania i wynagrodzenia pracowników. Jednak początkujący przedsiębiorcy nie potrzebują aż tak dużego zaplecza. W internecie najważniejszą rolę odgrywa cena, a jej obniżenie powinno być priorytetem na starcie firmy. Dlatego też skorzystanie z gotowych rozwiązań może stanowić szansę na wybicie się na tym bardzo zagęszczonym rynku.

 

Robert Kamiński

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

mobile trendy

Przyszłość aplikacji mobilnych

Zdaje się, że nic nie może zaszkodzić wyjątkowej popularności urządzeń mobilnych. Jak zatem wygląda przyszłość aplikacji?

Bezpłatne aplikacje dla biznesu wsparciem dla przedsiębiorcy

Biznesowi użytkownicy systemu Windows 8.x mają do wyboru coraz więcej aplikacji dostosowanych do ich potrzeb i profilu.

Wynajem oprogramowania - czy to się opłaca?

Umiejętność wprowadzania innowacji i szybka adaptacja do zmian często decydują o konkurencyjności firm i ich przyszłych sukcesach.

Bezpieczeństwo infrastruktury korzystającej z Windows XP

Aż 40% przedsiębiorstw na świecie nadal używa Microsoft Windows XP, który po ponad 12 latach od premiery przestał być wspierany przez Microsoft

Mobilne technologie wsparciem dla pracowników sektora MŚP

Aż 72% pracowników w Polsce widzi w urządzeniach mobilnych wsparcie dla efektywnej pracy, a 64 % uważa, że nowoczesne technologie są kluczowe dla...

Bezpieczeństwo IT w obliczu aktualnych zagrożeń

Tematyka bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach oraz instytucjach użyteczności publicznej to złożony temat. Niejednokrotnie traktowany jest on zbyt...

Sygnały, które mogą świadczyć o naruszeniu bezpieczeństwa firmy

Analizy pokazują, że w większości organizacji brakuje przekonania o skuteczności posiadanych rozwiązań pozwalających wykrywać i zapobiegać działaniom...

sap-cotojest

System SAP - co to jest i dlaczego warto go wdrożyć w swojej firmie?

W Polsce program SAP należy do jednych z najczęściej wykorzystywanych programów wspierających zarządzanie.