Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 30.03.2013

KW_TAGS

Ostatnimi czasy coraz większą popularność zyskuje w Polsce telefonia VoIP. Nazwa ta jednak wzbudza najczęściej konsternację. Wyjaśniamy więc czym właściwie jest i do kogo jest skierowana.

Czym jest VoIP?

W skrócie jest to tzw. telefonia internetowa. Jest niezależna od operatorów sieci tradycyjnych, wykorzystująca połączenie internetowe do przesyłania głosu. Ma sporo zalet, do których można zaliczyć między innymi:

  • Oszczędność – szczególnie jest to odczuwalne przy połączeniach za granicę, gdzie koszt możemy obniżyć do kilku groszy za minutę. Połączenia wewnątrz VoIP są dodatkowo całkiem darmowe co jest dodatkowym atutem.
  • Mobilność –  roaming i problemy sieciowe operatorów nie stanowią większego problemu.
  • Prywatność – podsłuchy, śledzenie, monitorowanie połączeń stanowi znacznie mniejszą ewentualność niż w przypadku wielkich sieci telefonicznych.
  • Nowoczesność – jest to technologia nastawiona na rozwój z coraz większymi możliwościami, która może kiedyś zastąpić tradycyjną telefonię.

Niestety nie ma ideałów a do wad należy to, że trzeba zakupić odpowiedni sprzęt lub dostosować swój co niesie za sobą dodatkowe koszty. Ponadto ta technologia jest stosunkowo nowa w Polsce i jest dopiero rozwijana, więc mogą się pojawić nieoczekiwane problemy. Może być np. niestabilna w niektórych miejscach i jest uzależniona od połączenia internetowego.

Dla kogo?

Przede wszystkim dla osób, które cenią sobie oszczędność. Dla tych, którzy dużo dzwonią, szczególnie za granicę. Także osoby, które cenią sobie prywatność i obawiają się jej braku w przypadku tradycyjnej telekomunikacji. Zainteresowane mogą być także osoby ciekawe nowinek technologicznych.

Koszty?

Całkowity koszt to wykupienie minut oraz sprzętu oraz dostępu do Internetu. Aktualnie są dostępne aplikacje na smartfony, dzięki czemu, jeśli ktoś taki posiada, koszty można zminimalizować jeszcze bardziej. W przypadku smartfonów należy jednak pamiętać o koszcie Internetu, warto zaopatrzyć się więc w odpowiednie pakiety.

Ceny urządzeń:

  • Telefony IP – czyli specjalne, dedykowane aparaty telefoniczne, które są połączone z siecią internetową. Są dostępne na rynku modele przewodowe i bezprzewodowe. Ich ceny wahają się od około 200 do około 1600 zł.
  • Bramki VoIP – czyli specjalne urządzenia, które pozwalają na podłączenie zwykłego telefonu stacjonarnego do sieci internetowej, dzięki czemu nie trzeba kupować specjalnego telefonu IP. Ich koszt waha się w przedziale około 140 do nawet 2.000 zł, jednak te najdroższe są już bardzo zaawansowane i zawierają dużo innych opcji, poza samym VoIP.
  • Routery VoIP + WiFi – to urządzenia, które mają funkcje bramek VoIP oraz możliwość połączenia różnych innych urządzeń przez WiFi. Ich koszt to od ok 80 zł w górę.

Zainteresowany musi więc pamiętać o tym by:

  • Mieć odpowiednie urządzenie – jeśli masz smarfona, wystarczy odpowiednia aplikacja, jeśli telefon stacjonarny – bramka VoIP, jeśli go nie masz, aparat VoIP. I oczywiście dostęp do Internetu.
  • Wybrać ofertę - na rynku pojawiają się kolejni operatorzy zachęcający mnogością promocji do skorzystania z ich oferty, także dostęp jest szeroki i dość atrakcyjny.
  • Wykupić liczbę minut do wykorzystania.

Dobrze jest się zapoznać z cennikami poszczególnych operatorów i wybrać ofertę najlepszą dla nas.

Dla entuzjastów jest to interesująca alternatywa do standardowych opcji telekomunikacyjnych, dla sceptyków może być opcją dodatkową, np. do połączeń za granicę. Jest to jednak ciekawa technologia, wabiąca mnogością zalet, ale także posiadająca wady. Nie wiadomo także w którym kierunku pójdzie jej rozwój i jak dalej przyjmie się na polskim rynku, o tym się jednak dopiero przekonamy. 

Komentarze  

miroo
@ miroo 30.07.2015 21:00
Zastanawiałem się na jakaś apką ostatnio na voipa, ale z tego co czytam w necie to chyba warto w pierwszej kolejności ogarnąć tego EasyCalla

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Zmiany w administracji danych osobowych

Już niedługo czekają nas nowości w ochronie danych osobowych. Czy administratorzy danych osobowych muszą się ich obawiać?

Czy stać Cię na utratę danych? Sprawdź jak się zabezpieczyć

Możemy sami w pewnym stopniu zabezpieczyć się przed skutkami takich awarii, a co najmniej mamy możliwość zmniejszenia negatywnych oddźwięków utraty danych

Wykorzystanie kodów QR w firmie

Fotokody znane są od ponad 20 lat, ale na dobre rozpowszechniły się dopiero kilka lat temu wraz ze wzrostem popularności smartfonów.

Wynajem oprogramowania - czy to się opłaca?

Umiejętność wprowadzania innowacji i szybka adaptacja do zmian często decydują o konkurencyjności firm i ich przyszłych sukcesach.

Tablet i ekran dotykowy w praktyce biznesowej

Wyposażone w ekrany dotykowe urządzenia mobilne szybko zyskują popularność w wielu zastosowaniach konsumenckich. Czy jednak interfejs dotykowy może stać...

"Czarna dziura" - system produkcji, rozwiązaniem ERP

Wyrażenie „czarna dziura” oznacza w mowie potocznej, że jak coś tam wpadnie, to nie wiadomo co się z tym dzieje – po prostu przepadło

Problem z przeniesieniem strony? Rozwiązany!

Instalacja samego wordrpessa jest dziecinnie prosta, większość hostingów dodatkowo posiada funkcje „one click installation”, dzięki którym za dosłownym...

Wirtualny faks - rozwiązanie na miarę XXI wieku

Brak ciężkich i zajmujących miejsce urządzeń i szybki, łatwy dostęp do nagranych wiadomości z każdego miejsca na świecie - to zalety wirtualnego faxu.