Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 29.11.2015

KW_TAGS

Według badań RetailMeNot, 60% konsumentów chętnie kupuje zielone produkty, jeśli w dłuższej perspektywie generują oszczędności w budżecie domowym. Według raportu GfK, w Polsce zaczyna rosnąć popularność produktów ekologicznych i zielonych . Coraz chętniej inwestujemy w eko-rozwiązania takie jak chociażby energooszczędne żarówki, organiczne kosmetyki czy bio żywność. To świadczy o rosnącej świadomości ekologicznej Polaków, ale i przekonaniu konsumentów, że taki zakup często bardziej się opłaca w dłuższej perspektywie. Podobnie jest z osiedlami, które posiadają zielone certyfikaty jakości, będące swego rodzaju polisą na przyszłość.

Według raportu Eurobarometru (2014) , 90% Polaków twierdzi, że ochrona środowiska jest dla nich ważna. Ponad 90% z nas deklaruje, że chcąc dbać o środowisko naturalne segreguje śmieci oraz oszczędza wodę i energię.  Dodatkowo w ciągu ostatniego roku popyt na żywność ekologiczną wzrósł o 20 proc. Polacy coraz chętniej kupują organiczną żywność, coraz więcej z nas deklaruje również zainteresowanie eko kosmetykami i ubraniami.

Pewną nowością na polskim rynku są natomiast zielone budynki, budowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oceniane przez niezależnych ekspertów m.in. pod kątem wpływu inwestycji na środowisko, pochodzenia użytych materiałów i jakości wykonania. Kiedy Skanska, jako pierwsza wprowadziła certyfikat LEED do Polski, poddając ocenie ekspertów swoje budynki komercyjne, rynek był jeszcze niedojrzały, a nasze „zielone” plany zostały przyjęte z niedowierzaniem. Dziś to, co do niedawna było nowością stosowaną przez nielicznych, stało się standardem wyznaczającym przyszły kierunek rozwoju dla całego rynku. Obecnie coraz więcej biurowców certyfikowanych jest w systemie LEED, BREEAM, UE GreenBuilding czy DGNB. Miastami, w których najwięcej budynków komercyjnych jest certyfikowanych są Warszawa i Kraków. Dziś w tym drugim, w porównaniu ze stanem z ubiegłego roku, liczba budynków, które uzyskały certyfikat wzrosła aż o 63%. To dowód na to, że klienci oczekują wyższego standardu i swojego rodzaju odpowiedzialności producenta czy dewelopera względem środowiska i społeczności lokalnej.

Dlatego też zdecydowaliśmy się poddać certyfikacji również naszą inwestycję mieszkaniową. Będzie to pierwsze osiedle w Polsce i jedno z 450 w Europie z certyfikatem BREEAM, jednym z najbardziej popularnych międzynarodowych oznaczeń wysokiej jakości budynków. Dla porównania w wielu krajach znajdziemy tysiące osiedli, które posiadają jeden z zielonych certyfikatów, m.in. w Stanach Zjednoczonych (136 731), Kanadzie (2 332) czy Arabii Saudyjskiej (809). Certyfikacja budynków mieszkaniowych to wciąż obszar, który wymaga nie tylko wielu zmian, ale także działań edukacyjnych. Jak wynika z raportu RenoValue , Polska jest jednym z krajów o najniższym poziomie świadomości w zakresie zrównoważonego budownictwa wśród przedstawicieli branży budowlanej i ekspertów związanych z budownictwem.

Po co mieszkańcowi certyfikat?

W praktyce budynek z certyfikatem produkuje kilkadziesiąt procent mniej gazów cieplarnianych niż zwykłe domy, a materiały, z których został zbudowany mogą podlegać recyclingowi. Certyfikat to także wyznacznik komfortu i wygody życia mieszkańców. Przykładowo, Osiedle Mickiewicza będzie wyposażone w centralny system zmiękczający wodę, dzięki któremu jej jakość jej znacznie lepsza, co jest ważnym aspektem zdrowotnym, zwłaszcza dla rodzin z dziećmi oraz alergików. Dodatkowo takie rozwiązanie wydłuża żywotność sprzętu AGD i pozwala generować realne oszczędności w budżecie domowym. Z kolei w częściach wspólnych pojawi się energooszczędne oświetlenie, które w połączeniu z odpowiednimi instalacjami technicznymi może obniżyć opłaty za utrzymanie części wspólnych nawet o 10%. Do dyspozycji mieszkańców będzie także stacja do mycia rowerów wykorzystująca wodę deszczową, labirynty z zieleni oraz bezpieczne place zabaw. Do budowy takiego osiedla nie wykorzystuje się toksycznych substancji – np. farb i klejów, a materiały pochodzą od certyfikowanych poddostawców. Gwarantowana jest też odpowiednia izolacja cieplna, optymalne doświetlenie pomieszczeń światłem naturalnym oraz lepsza wentylacja pomieszczenia, dzięki czemu powietrze jest czystsze. Świeże powietrze i odpowiednia jego wymiana w pomieszczeniu wpływa na polepszenie jakości życia nawet o 18%. Obiekty certyfikowane są również zlokalizowane na planie miasta w taki sposób, aby zapewnić mieszkańcom dogodny dojazd do ważnych punktów usługowych, szkół, przedszkoli i sklepów bez konieczności rozbudowy infrastruktury drogowej czy wodno-kanalizacyjnej.

 
Jakub Zagórski
Członek zarządu, dyrektor marketingu
Skanska Residential Development Poland

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Pierwsze marketingowe reakcje na Brexit

W Real Time Marketingu liczy się pomysłowa reakcja na nieoczekiwane zdarzenia. Zawsze wspólnym celem jest wywołanie zainteresowania ze strony odbiorców,...

Sektor finansowy inwestuje w big data, chmurę i rozwiązania mobilne

Według najnowszych danych IDC, globalne instytucje finansowe wydały w 2015 r. 114 miliardów dolarów na big data, chmurę i rozwiązania mobilne.

konferencja_plagiat

Debata o jakości edukacji

W Narodowej Galerii Sztuki Zachęta odbyła się pod koniec maja konferencja naukowa „Współczesne wyzwania w zarządzaniu uczelnią - Standardy...

Eko nie znaczy drożej

Gwarancją rzeczywistej wartości produktów ekologicznych są międzynarodowe certyfikaty. Warto o nie pytać sprzedającego.

Jak-wyjść-z-kredytu

Kredytobiorco, wyjdź skutecznie na prostą

Sejm skierował do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych prezydencką nowelizację ustawy o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt...

dotPR

Kiedy Ci się marzy efektywna promocja sprzedaży…

    Promocja sprzedaży to niezwykle istotny element działań marketingowych. Może nie tylko dostarczyć szybkich i mierzalnych wyników, ale również...

PR-imo

Szlakiem wodnym do Berlina – 5 atrakcji, których nie możesz ominąć

Płynąc spacerowym jachtem motorowym po Odrze, wybrać można wiele kierunków, jednak tym, który musi przebyć każdy motorowodniak jest trasa z Wrocławia do...

Startup-adventure

Nomee zwycięzcą Burda Startup Adventure. “Ten projekt...

Zwycięzcą 5. edycji Startup Adventure został projekt Nomee – idealne rozwiązanie dla małej gastronomii, które może zrewolucjonizować rynek. Dzięki...