Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 25.05.2016

KW_TAGS

In-Store Media, zaprezentował wyniki przeprowadzanych w Polsce badań poświęconych zachowaniom i motywacjom klientów handlu detalicznego. Z badań wynika, że chociaż niemal co drugi klient tworzy listę planowanych zakupów, to i tak aż w czterech przypadkach na pięć ostateczny wybór jest dokonywany bezpośrednio przed półką z towarem. Półki sklepowe, gazetki i reklamy na hali sprzedaży są też najważniejszymi źródłami informacji na temat produktów dostępnych w danym sklepie, a reklama w miejscu sprzedaży zwiększa sprzedaż reklamowanych produktów aż o jedną piątą.

Według badań 78% klientów podejmuje decyzję o zakupie konkretnego produktu dopiero w punkcie sprzedaży. Około 70% z nich deklaruje, że ma wstępnie wybranych kilka marek szukanych produktów, zaś pozostałe 30% idzie na zakupy nie mając takich preferencji – jednak w przypadku obu grup ostateczna decyzja zapada przed półką z towarem.

Głównymi źródłami informacji dla kupujących na temat produktów dostępnych w danym sklepie są: ekspozycja na półce sklepowej (69%), gazetki sieci handlowej (36%) i reklamy produktów widoczne na hali sprzedaży (31%). Co ważne, aż co trzeci badany potwierdził, że dopiero w sklepie dowiaduje się o nowościach produktowych (35%)! Według większości respondentów dobrze dobrana reklama w sklepie przypomina klientom o konieczności kupna danego produktu (71%), w przyjazny sposób dostarcza informację o produktach dostępnych w danym punkcie sprzedaży (71%), zachęca do kupna określonych produktów (75%) i zwiększa atrakcyjność marek w oczach klientów (69%).

W przypadku wielu kanałów komunikacji reklama może przeszkadzać i irytować odbiorców. Jednak idąc na zakupy klient jest otwarty na komunikację ze strony sieci handlowej i marek, gdyż oczekuje, że informacje na temat dostępnych produktów i nowości ułatwią mu podjęcie korzystnych decyzji zakupowych. Właściwie zorganizowana komunikacja i reklama w sklepie są pozytywnie odbierane przez klientów, ponieważ zwiększają ich satysfakcję z dokonanych wyborów – powiedział Tomasz Małecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie in-Store Media.

Badania pokazały też, że reklama w punktach sprzedaży powoduje wzrost sprzedaży reklamowanych produktów średnio o 19% w porównaniu ze sklepami, w których reklamy nie były obecne. Wzrost ten był zbliżony we wszystkich badanych kategoriach (żywność, chemia gospodarcza, napoje i alkohole oraz kosmetyki), jedynie w przypadku napojów sięgnął aż 24%. Reklama w sklepach powoduje też wzrost świadomości marki (TOM, Top-of-Mind) o 62% i wzrost intencji zakupowych o 75%. Badanie pokazało także, iż szczególnie korzystne efekty przynosi łączenie różnych form reklamy.

Komunikacja in-store w sklepach stanowi jeden z istotnych elementów całościowej strategii komunikacyjnej sieci handlowych. Oprócz wymiernych korzyści popartych naszymi badaniami, przyczynia się między innymi do standaryzacji przekazu kierowanego do klientów, a także dynamizuje i ułatwia ich proces zakupowy – powiedział Tomasz Małecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie in-Store Media.

Badania sprzedażowe są prowadzone przez firmę in-Store Media we współpracy z sieciami handlowymi, natomiast badania marketingowe są realizowane na zlecenie i według metodologii in-Store Media przez firmę Nielsen metodą PAPI na próbie ok. 600 kwalifikowanych klientów w sklepach sieci Carrefour i Kaufland.

 
Tomasz Małecki
dyrektor ds. sprzedaży i marketingu
 in-Store Media Group

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

PR-imo

TOP 6 umiejętności, które ułatwią awans w 2018 roku

Programowanie, kompetencje cyfrowe, języki obce, prawo jazdy i samoorganizacja - to umiejętności, które można nabyć w ciągu zaledwie kilku miesięcy, a...

PR-imo

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki - prognoza do 2020 roku

Mimo rosnącego zapotrzebowania na programistów, liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce nadal spada, alarmują eksperci ze szkoły...

PR-imo

Szlakiem wodnym do Berlina – 5 atrakcji, których nie możesz ominąć

Płynąc spacerowym jachtem motorowym po Odrze, wybrać można wiele kierunków, jednak tym, który musi przebyć każdy motorowodniak jest trasa z Wrocławia do...

Sto tysięcy mieszkań lepsze od „500 plus”?

Na początku kwietnia b.r. oficjalnie wystartował rządowy program „Rodzina 500 plus”. Jego koszt jest duży nawet w skali całego budżetu.

PR-imo

Czy Konstytucja dla Nauki zatrzyma rozwój polskiego IT?

Konstytucja dla Nauki, czyli przedstawiony 19 września br. projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, może doprowadzić do jeszcze większego deficytu...

Program „500+” sposobem na lokum?

Ograniczenia dochodowe w rządowym programie „Rodzina 500 plus”, dotyczą jedynie pierwszego dziecka, które spełnia ustawowe kryteria.

dotPR

Komandor z dwoma nagrodami za 2017 rok

Końcówka roku to niezwykle udany czas dla marki meblowej Komandor, która może pochwalić się otrzymaniem dwóch prestiżowych nagród: Laur Klienta oraz...

dotPR

Polska firma, która zrewolucjonizowała rynek mebli na wymiar

Polskie meble biją rekordy sprzedaży za granicą i są istotną częścią krajowej gospodarki. Z analiz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów wynika,...