Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 16.11.2016

KW_TAGS

Na rynku urządzeń elektronicznych trudno dziś o technologiczne innowacje, a to jeden z powodów, dla których już teraz mówi się o malejącym popycie, m.in. na nowe smartfony, tablety i laptopy. Czy zatem nadchodzą czasy, kiedy sklepy i producenci będą walczyć o klienta przede wszystkim ceną? Wygląda na to, że tak.

Choć siła nabywcza polskich rodzin rośnie, jak podaje GFK - do końca 2016 r. ma być wyższa w stosunku do roku ubiegłego o ok. 17 mld zł, zaledwie 8 proc. Polaków deklaruje zwiększenie wydatków na urządzenia mobilne, takie jak: smartfon, tablet czy laptop (raport „Igniting Growth in Consumer Technology”, opublikowany w 2016 roku przez Accenture). Co więcej, o całe 3 proc. w skali globalnej ma spaść liczba sprzedanych urządzeń, jak szacują analitycy firmy Gartner (raport „Forecast Analysis: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones, Worldwide, 2013-2020”, zaktualizowany w październiku 2016 r.).

Czy nasycenie rynku sprzętu elektronicznego jest rzeczywiście aż tak spore, by nie generować wzrostów sprzedaży?

Wydaje się, że tak. Jak czytamy w raporcie „Igniting Growth in Consumer Technology”, tylko w Polsce posiadanie smartfona deklaruje ok. 75 proc. osób, a tabletu – 37 proc. Teza ta potwierdza się także w raporcie PMR "Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020", którego eksperci wskazują na stabilne, acz niskie wzrosty na tym rynku. Dodajmy, że w ubiegłym roku był on wart 23,2 mld zł, czyli jedynie 1,8 proc. r/r więcej niż w 2014 r.

Światełko w tunelu?

Mimo słabych prognoz dla rynku sprzętu elektronicznego, warto zwrócić uwagę, że zgodnie z raportem PMR, polski konsument częściej wymienia urządzenia elektroniczne, w tym mobilne, AGD i RTV, niż na przykład meble. Budżet na przyjemności własne nie jest jednak zbyt wysoki. Panowie wydają na siebie 2 892 zł rocznie, a panie – ok. 1/5 mniej, bo 2 304 zł (badanie PBS przeprowadzone w dniach 08-10.04.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+).

Z drugiej strony, zgodnie z raportem KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, do 2018 r. wartość rynku elektroniki domowej, będącej jednym z segmentów wycenianego na ponad 14 mld zł rynku dóbr luksusowych, ma wzrosnąć do 211 mln zł (czyli o 15 proc. w stosunku 2015 r.). Tylko w ubiegłym roku liczba zamożnych i bogatych Polaków sięgnęła 970 tys., a ich dochody netto wyniosły 155 mld zł.

Zróżnicowane zarobki, poziom życia oraz preferencje nabywcze różnych grup konsumentów powodują, że dziś rynkiem nowoczesnych urządzeń elektronicznych zaczyna rządzić polityka cenowa. Z jednej strony klienci chcą bowiem kupować wysoce zaawansowane technologicznie urządzenia klasy premium, o wyższej jakości wykonania, lepszym designie oraz oczywiście wyższej cenie. Z kolei strony jest druga grupa nabywców, którzy szukają tańszych alternatyw, technicznie dających mniej możliwości, prostszych pod względem funkcjonalności i designu, choć i tak wystarczających na ok. 80 proc. zastosowań, przy zdecydowanie niższej cenie – tłumaczy Kuba Rejek, przedstawiciel marki urządzeń mobilnych Skross.

skoss-evo

Adapter podróżny Skross EVO z linii podstawowej Essentials za ok. 79 zł. Pozwala podłączać do prądu nieuziemione urządzenia (np. telefon komórkowy, kamera, aparat fotograficzny) w 150 krajach na świecie, niezależenie od rodzaju gniazdka.

skoss-pro

Adapter podróżny Skross PRO z linii profesjonalnej Performance za ok. 99 zł. Pozwala podłączać do prądu nieuziemione i uziemione (np. laptop, suszarka do włosów) urządzenia w 150 krajach na świecie, niezależenie od rodzaju gniazdka.

Czy pozycjonowanie produktów technologicznych w kategoriach – tańsze/prostsze, droższe/rozbudowane, rzeczywiście jest tak ważne?

Tak, ponieważ pozwala sklepom i producentom docierać do wszystkich grup konsumentów. Z jednej strony to przedstawiciele tzw. baby boomers i srebrnej generacji, czyli osoby w wieku 50+ oraz 60+, które kupując wybierają produkty sprawdzone, o wysokiej jakości, przy czym dostępne w dobrej cenie. Dotarcie do nich jest istotne, ponieważ zgodnie z badaniem GfK „Silver Generation”, przeprowadzonym w 2016 r. na grupie 8 tys. polskich gospodarstw domowych, dziś seniorzy dysponują 21 proc. ogólnej siły nabywczej polskiej populacji, wydając w sklepach 48,2 mld zł rocznie.

Z drugiej strony są kupujący milenialsi (pokolenie Y), czyli osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 r. oraz przedstawiciele pokolenia X, czyli urodzeni pomiędzy 1961 a 1983 r., dla których urządzenia elektroniczne są głównym źródłem komunikacji, wiedzy i rozrywki. To grupa o ogromnym potencjale ekonomicznym, będąca kluczowym nabywcą wszystkiego tego, co w świecie technologii nowe i trendy, często bez względu na cenę.

Brak innowacji technologicznych na rynku urządzeń elektronicznych powoduje, że żywotność produktów zwyczajnie wydłuża się. Konsumenci nie mają potrzeby wymiany sprzętu na nowy, który niewiele różni się od już posiadanego.

Między innymi ten fakt powoduje, że coraz więcej firm, zamiast tworzyć bardziej zaawansowane produkty, będzie stawiać także na prostsze i dzięki temu tańsze rozwiązania, które pozwolą generować sprzedaż w elektromarketach oraz sklepach z półkami elektro, RTV i ADG – podsumowuje Kuba Rejek.

 

Dołącz do dyskusji

Kod antyspamowy
Odśwież

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Wolontariat pracowniczy coraz ważniejszym narzędziem motywacyjnym

35 proc. polskich menadżerek i menadżerów uważa wolontariat kompetencji za jedno z najlepszych narzędzi CSR w pracy.

PR-imo

Czy Konstytucja dla Nauki zatrzyma rozwój polskiego IT?

Konstytucja dla Nauki, czyli przedstawiony 19 września br. projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, może doprowadzić do jeszcze większego deficytu...

bitcoin moneta kryptowaluta

Gorączka złota XXI wieku, czyli do czego może prowadzić pogoń za...

Wartość rynku kryptowalut przekroczyła 750 miliardów dolarów . Zainteresowanie technologią i samym systemem wirtualnych walut nie słabnie, a wręcz...

Sektor finansowy inwestuje w big data, chmurę i rozwiązania mobilne

Według najnowszych danych IDC, globalne instytucje finansowe wydały w 2015 r. 114 miliardów dolarów na big data, chmurę i rozwiązania mobilne.

Startup-adventure

Nomee zwycięzcą Burda Startup Adventure. “Ten projekt...

Zwycięzcą 5. edycji Startup Adventure został projekt Nomee – idealne rozwiązanie dla małej gastronomii, które może zrewolucjonizować rynek. Dzięki...

Elastyczność umów najmu. Czy można coś zmienić?

Rolą dobrego doradcy jest - między innymi - pomoc klientowi przy sformułowaniu odpowiednich zapisów w umowach najmu dotyczących powierzchni biurowych.

Wymiana walut przez internet? Ile można oszczędzić?

Kupujesz w zagranicznych sklepach internetowych? A może wyruszasz w podróż? Sprawdź, ile możesz zaoszczędzić, wymieniając pieniądze w sieci.

Kobieta aktywna zawodowo - Infografika, [GUS]

Aktywność zawodowa kobiet dynamicznie zmieniała się na przestrzeni lat. Na podstawie Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności Główny Urząd Statystyczny...