Agencja często mylona jest z franczyzą. Chociaż obydwa te systemy zarabiają na sprzedaży i obu towarzyszy system bonusów, to jednak różnice pomiędzy nimi są znaczne. Na czym polegają te rozwiązania i który z nich jest korzystniejszy?
Franczyza
Mówiąc najprościej, zasada działania franczyzy jest taka: franczyzobiorca wykłada pieniądze na uruchomienie punktu sprzedaży i zakup towaru. Podpisuje umowę franczyzy, w zamian otrzymując licencję. Każdego miesiąca wnosi opłatę za korzystanie z pakietu franczyzowego know-how. Otrzymuje gotową wiedzę i opiekę franczyzodawcy. Po uiszczeniu opłaty, działa już na własny rachunek – ponosi wprawdzie ryzyko związane prowadzeniem działalności, ale samodzielnie decyduje o rodzaju asortymentu, jego ilości, a także cenie. Samodzielnie podejmuje decyzje biznesowe, działając pod skrzydłami silnego, rozpoznawalnego partnera. Nie otrzymuje prowizji – sam musi wygenerować wystarczający zysk, by pokryć koszt opłaty franczyzowej i swój zarobek.
Agencja
Umowa agencyjna polega na tym, że agent zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów z klientem na rachunek dającego zlecenie. W zamian otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji. Przykładem agencji jest: Agencja PKO BP, znany wszystkim RUCH, czy Kolporter. Agentów często nazywa się ajentami. Prowadzą oni gotową wcześniej agencję. Nie muszą posiadać środków na jej przygotowanie i wyposażenie. Jej właścicielem pozostaje właściciel sieci. Agent przed podpisaniem umowy zakłada działalność gospodarczą. Otrzymuje w pełni wyposażoną i zatowarowaną placówkę. Rozlicza się w formie faktury VAT. Nie ponosi też kosztów związanych z bieżącym użytkowaniem. Jeżeli zamierza zatrudnić pracownika, wówczas koszty ponosi sam. Agent nie płaci za licencję, gdyż pracuje na rzecz sieci. Nie ma wpływu na ceny i marże, gdyż towar nie jest jego własnością. Decyduje jednak o wielkości zamówienia i polityce personalnej, pomimo tego, że współpraca jest sformalizowana. W zamian zyskuje wysoki poziom opieki zleceniodawcy. Najczęściej w ramach zabezpieczenia powierzonego mienia i przyszłych utargów ajent podpisuje weksel i wpłaca kaucję. Dokumenty te można zastąpić dodatkowym ubezpieczeniem.
Agencja czy Franczyza – co wybrać?
Agencja jest doskonałym wyborem dla osób nieposiadających środków na inwestycję. Agent ma mniejszą niezależność, ale jednocześnie ponosi mniejsze ryzyko biznesowe. Nie potrzebuje dużych nakładów do rozpoczęcia działalności. Opłaca tylko zakup drukarek fiskalnych, ubezpieczenia lokalu i – gdy jest taka potrzeba – koncesję na sprzedaż alkoholu. Jego zysk jest jednak mniejszy, niż w przypadku franczyzobiorcy. Ten inwestuje znaczne środki, zachowując niezależność i może spodziewać się większych zysków. Działa na własny rachunek. Rozpoznawalna przez klientów marka daje szanse na powodzenie przedsięwzięcia. Franczyza jest dobrym sposobem na biznes dla osób, które planują uruchomić własną działalność. Zwiększa ich konkurencyjność na rynku i znosi konieczny w innym przypadku koszt promocji. Na blogu www.grupaeurocash.pl/blog/czas-na-pit-11 znaleźć można więcej informacji na ten temat, a także przypomnienie o terminach składania deklaracji podatkowych.
Zarówno franczyza, jak i agencja są dobrymi sposobami na prowadzenie działalności gospodarczej. Zapewniają opiekę i wsparcie fachowców. Od wyboru danej formy zależy ilość koniecznych środków na inwestycję oraz stopień autonomii.
Dołącz do dyskusji