Dziennik Przedsiebiorcy

Publikacja 14.06.2019

KW_TAGS

Food trucki, czyli furgonetki przystosowane do serwowania jedzenia na wynos, zyskują coraz większą popularność. Smętne zapiekanki i hot-dogi ustępują miejsca autorskim pomysłom na potrawy. Przedsiębiorcy serwują m.in. różne rodzaje hamburgerów, mięsa, potrawy wegetariańskie i wegańskie, ramen (japońską zupę ze specjalnym makaronem) czy pieczone ziemniaki z wyszukanymi dodatkami.

Czy otwarcie takiego biznesu jest bardzo skomplikowane?

Prowadzenie mobilnej gastronomii nie wymaga uzyskania licencji czy koncesji. Trzeba natomiast mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą, uprawnienia do pracy z artykułami spożywczymi, posiadać odpowiedni pojazd i spełniać normy sanitarne związane z przygotowaniem i sprzedażą żywności.

Jeśli pojazd nie spełni wszystkich przepisów, można spróbować uzyskać zgodę na sprzedawanie jedzenia przygotowanego z półproduktów. Takie półprodukty można wówczas przygotowywać w wynajętej kuchni, która spełnia przepisy sanepidu.

Ile to będzie kosztować?

Spełniający przepisy prawa używany food truck w wersji ekonomicznej można kupić już za około 20 tysięcy złotych, ale może na początek lepiej byłoby pomyśleć o wynajęciu pojazdu. Po przetrwaniu pierwszego sezonu, który zwykle trwa od kwietnia do października, będziesz wiedział, czy masz szansę utrzymać się w biznesie, a także będziesz posiadał wiedzę praktyczną na temat tego, w co powinien być wyposażony i jakie powinien mieć rozmiary twój własny foodtruck.

Istnieją firmy, które przerobią dla ciebie samochód, według indywidualnego projektu i zapotrzebowania. Cena obejmuje zakup pojazdu, przeróbkę nadwozia, koszt zabudowy i wyposażenia food trucka. Koszt stworzenia takiego pojazdu w wersji najtańszej wynosi około 50 tysięcy złotych, w wersji najdroższej może sięgać prawie 300 tysięcy złotych.
Czas oczekiwania na gotowy pojazd w najgorętszym sezonie może wynosić od dwóch miesięcy do pół roku.

Wyróżnij się pomysłem i jakością

Warto jest pomyśleć wcześniej o indywidualnym charakterze mobilnej gastronomii, tak by wyróżnić się zarówno dobrym oryginalnym smakiem, jak i fajnym pomysłem na biznes.
Dobrze by było także zastanowić się, czy będziesz wynajmować miejsce do parkowania pojazdu bezpośrednio od właściciela, czy może zgłosisz się do firmy, która zrzesza właścicieli food trucków i podnajmuje im najlepsze miejscówki.

W tygodniu warto parkować w okolicach dużych firm, zwłaszcza w porze lunchu. W weekendy zaś dobrze jest ruszyć w trasę do miejsc turystycznych czy na wszelkiego rodzaju festiwale lub koncerty.


Przedsiębiorcy prowadzący produkcję lub obrót żywnością są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa żywnościowego, w tym m.in.:

  • rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności,
  • rozporządzenia (WE) nr 852/2004Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych,
  • ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia i rozporządzeń wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.
    (źródło: www.gis.gov.pl, dostęp:14.06.2019)
 
Elżbieta Zdanowska
Dziennik Przedsiębiorcy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Komentarze  

jack
@ jack 06.12.2019 01:10
na foodtruck można zgarnąć dofinansowanie z Urzędu Pracy, Unij, Lokalnych Grup działania

[cenzura]bizplanner.pl
Krzysiek
@ Krzysiek 30.06.2019 00:18
zgadzam się, lepiej wynająć niż inwestować od razu w auto. Znajomy kupił samochód, wydał krocie na dostosowanie, a po trzech sezonach zrezygnował. Na food track trzeba mieć dobry pomysł i łokcie żeby wbić się na masowe imprezy.

Dołącz do dyskusji

FacebookGoogle Bookmarks

Czytaj również

Hostel – coraz popularniejszy, czym różni się od hotelu?

Nie jest trudno założyć hostel, pod warunkiem, że znajdzie się odpowiednio duży lokal, najlepiej w centrum miasta i posiada chociaż 50 tys. zł.

Klub fitness - wymagający biznes?

Prowadząc ten biznes, nie musimy posiadać żadnych kwalifikacji czy certyfikatów czy zezwoleń

Reseller skyshop

Sky-Shop.pl poszukuje Resellerów

W ostatnim czasie platforma sklepowa Sky-Shop.pl postawiła na intensywny rozwój. Sky-Shop.pl proponuje pracę na intuicyjnym i funkcjonalnym...

Kawiarnia - sposób na aromatyczny biznes?

Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, jest to nie tylko kwestia mody ale także miejsce

Jak otworzyć SPA?

Niezbędne formalności, pozwolenia, na co zwrócić uwagę? Sprawdź, czego potrzebujesz do otwarcia salonu SPA

Trening czyni mistrza - firma szkoleniowa

W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest ...

franczyza-agencja

Franczyza a agencja: jaka różnica i co wybrać?

Agencja często mylona jest z franczyzą. Chociaż obydwa te systemy zarabiają na sprzedaży i obu towarzyszy system bonusów, to jednak różnice pomiędzy...

Salon kosmetyczny - biznes jak malowany

Pomimo dużej ilości salonów, zapotrzebowanie na ich usługi nieustannie rośnie...